Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 17" upplevelser

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 19:19

Mrkz,

Den har två fläktar. Den högra fläkten hade från början ett ljud liknande vad du beskrev, men nu efter en dryg månads använding så har den blivit tystare och tystare och låter nu i det närmaste som den vänstra.

Helt klart den bästa bärbara jag haft hittills.

/s

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 10:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Förutom skärmen så är prestandan mycket fin

Vad menar du med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 10:14

Vad det gäller prestanda, har ni som har en 1.33 GHz:are kört Xbench? Provade häromdagen, men jag fick skitpissiga resultat. Minns inte exakt siffra just nu, men det hela hamnade runt detsamma som en gammal stationär G4 från 2000.

Ber att få återkomma med exakt mätdata.

  • Medlem
  • 2003-11-20 10:24

Går det att minska upplösningen på PB 17"? Eller är man som på de flesta TFT skärmar låst till en enda upplösning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Går det att minska upplösningen på PB 17"? Eller är man som på de flesta TFT skärmar låst till en enda upplösning?

Man kan minska upplösning

  • Medlem
  • 2003-11-20 11:31

ok, men ser det bra ut och hur blir det eftersom skärmen inte är av normala proportioner? Får man svarta kanter eller fungerar det bra i alla fall?

Tack för svaret.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:40

Resultatet blir väl som på alla andra tft skärmar där man inte använder den avsedda upplösningen, men man har som tur är tillgång till ett par olika widescreen upplösningar (800x500, 1024x640, 1152x720, 1440x900(native) )

Jag fick 141.2 utan disktestet och bara 109.1 med, så det verkar vara disken som drar ner resultatet i xbench

/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
Jag fick 141.2 utan disktestet och bara 109.1 med, så det verkar vara disken som drar ner resultatet i xbench

/s

Om jag inte minns helt fel fick jag under 100 (runt 97-98) när jag körde ett heltest (har den långsammare 80Gb-disken). Har 1 Gb RAM instoppat å kör 10.3.1.

Tyckte att jag borde kunna förvänta mig bättre resultat än så, eller hur?

Edit: hittade mina mätdata här

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 12:00

Du får klart bättre resultat om du ändrar intällningen för processorhastighet till högsta istället för automatisk under strömsparar inställningar

Samtidigt så är ju xbench notoriskt inexakt, man får olika resultat varje gång man kör det..

/s

Edit : elaka stav & meningsfel

Senast redigerat 2003-11-20 15:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
Du får klart bättre resultat om du inte har ändrar intällningen för processorhastighet till högsta istället för automatisk under strömsparar inställningar

Oh.. fanken. Det har jag inte ens koll på hur jag har. Settingen i strömspar alltså. Ser du det via min loggfil? Nä, det kanske bara var ett antagande. Tack för tipset anyhow

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 15:26

.... det har kanske att göra med att standardinställningen är "automatisk"

Har ni Powerbook-ägare köpt AppleCare till era älsklingar? Det är ju inte billigt direkt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Har ni Powerbook-ägare köpt AppleCare till era älsklingar? Det är ju inte billigt direkt...

Jag har inte köpt till AC, men man kan göra det under hela första året, dvs. så länge garantin gäller.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 13:24

Samma här, ingen Apple Care för mig ännu.

Jag funderar seriöst på att köpa en Powerbook 17" faktiskt. Precis som Leijon så ville jag egentligen ha en 15" från början men jag känner en viss kyla gentemot denna modell med tanke på alla dess problem och den långa leveranstiden. Dessutom så kommer jag mest att ha datorn på ett skrivbord alternativt för "soffsurfarning" och då är ju den stora skärmen ett plus. Är 17-tummaren portabel nog att ta med sig vid behov? Jag ska inte bära med mig den dagligen till ett jobb utan kanske om jag ska besöka mamma under julhelgen och så... Vilka väskor/ryggsäckar har ni köpa till era 17-tummare? Det finns ju den Apple säljer (Brenthaven) men vilka andra märken kan ni tipsa om? Jag kommer nog att köpa till ett skärmskydd från Acme Made för att slippa smutsig skärm...

http://www.acmemade.com/powerbook.html

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 13:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag funderar seriöst på att köpa en Powerbook 17" faktiskt. Precis som Leijon så ville jag egentligen ha en 15" från början men jag känner en viss kyla gentemot denna modell med tanke på alla dess problem och den långa leveranstiden. Dessutom så kommer jag mest att ha datorn på ett skrivbord alternativt för "soffsurfarning" och då är ju den stora skärmen ett plus. Är 17-tummaren portabel nog att ta med sig vid behov? Jag ska inte bära med mig den dagligen till ett jobb utan kanske om jag ska besöka mamma under julhelgen och så... Vilka väskor/ryggsäckar har ni köpa till era 17-tummare? Det finns ju den Apple säljer (Brenthaven) men vilka andra märken kan ni tipsa om? Jag kommer nog att köpa till ett skärmskydd från Acme Made för att slippa smutsig skärm...

http://www.acmemade.com/powerbook.html

Tack på förhand!

Har du pengarna är det inget snack om saken: 17-tummaren är överlägsen.

Jag har faktiskt med mig min dator till jobbet varje dag och upplever inte det på något sätt jobbigt. Många verkar ha vanföreställningen att 17-tums Powerbook är ett sorts gigantiskt monster, som absolut inte kan transporteras. Den är både lättare och smidigare att hantera än man tror, bara man får hålla på med den en vecka eller två.

Efter snart en månads användning är det för mig helt ofattbart att jag ens funderade över 15-tummaren. Är så obeskrivligt nöjd med min Big Papa.

Väskan jag använder är en Crumpler Crisp Suite, vilken jag är mycket nöjd med. Den säljs av bland annat Macoteket.

Jag ska också köpa ett sådant där skärmskydd, det verkar behövas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag funderar seriöst på att köpa en Powerbook 17" faktiskt. Precis som Leijon så ville jag egentligen ha en 15" från början men jag känner en viss kyla gentemot denna modell med tanke på alla dess problem och den långa leveranstiden.

Jag hade precis samma funderingar men eftersom jag inte ville vänta på rev. 2 av PB15' så blev det en Powerbook 17' med SuperDrive i förra veckan.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Skulle jag välja igen idag så är det ingen tvekan om att det skulle bli en 17'. Även om jag viste att båda var felfria.

Skärmen är givetvis det bästa med datorn, den är inte högre än en 15' dator, med vanliga proportioner, men den är markant mycket bredare. Vilket man snabbt ser som självklart.

Batteritiden med det nya batteriet ligger på 3h med liten belastning och ca 2h vid dvd-uppspelning. Vilket jag tycker är acceptabelt om det nu håller sig så att tag framöver.

När det gäller väska så har jag skaffat två olika varianter en Second Skin samt en Booq Sleeve. SecondS. varianten fungerar den mycket bra om man har datorn in en portfölj eller liknande men räcker inte som enda skydd. Booq varianten verkar bra men eftersom jag fick den i fel storlek så har jag inte testat den ännu.

edit: Smilegubben blev sådär bra.

Funderar starkt också på att köpa en Powerbook 17", jag är tidigare en PC användare.

Jag jobbar som nättekniker hos en ISP och vad jag är orolig för är att den blir för stor när jag ska ut och fixa med routrar på plats.

Samtidigt vill jag även använda den som ersättare för en stationär dator så det är svårt val.....

Funderade på att åter igen köpa en IBM Thinkpad T41:a men dom är svindyra för vad man får, ingen DVD brännare till exempel, och en liten 14,1" skärm och sen vet ni ju vad dessa burkar att tendera att ha för andrahandsvärde efter 1 år, speciellt om man cashar privat så är det inte roligt alls.

Thinkpaden skulle kosta mig runt 43000:- och Powerbooken runt 35000:- med 1GB SDRAM.

Hur känslig är skärmen på Powerbooken? är det en glasruta direkt? eller är det nåt plastskydd framför som skyddar?

Annan fråga är om ytskiktet är känsligt för repor?

Är det titanium eller plast som är sprutmålad runt datorn?

Kan även tillägga att jag var kolla på Powerbook 17" och blev imponerad hur mycket smidigare och snabbare den var att öppna program osv jämfört med en bärbar PC med XP installerad på.

Och då snackar vi Centrino 1.5GHz i jämförelse.

Imponerande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Funderar starkt också på att köpa en Powerbook 17", jag är tidigare en PC användare.

Jag jobbar som nättekniker hos en ISP och vad jag är orolig för är att den blir för stor när jag ska ut och fixa med routrar på plats.

Samtidigt vill jag även använda den som ersättare för en stationär dator så det är svårt val.....

Funderade på att åter igen köpa en IBM Thinkpad T41:a men dom är svindyra för vad man får, ingen DVD brännare till exempel, och en liten 14,1" skärm och sen vet ni ju vad dessa burkar att tendera att ha för andrahandsvärde efter 1 år, speciellt om man cashar privat så är det inte roligt alls.

Thinkpaden skulle kosta mig runt 43000:- och Powerbooken runt 35000:- med 1GB SDRAM.

Hur känslig är skärmen på Powerbooken? är det en glasruta direkt? eller är det nåt plastskydd framför som skyddar?

Annan fråga är om ytskiktet är känsligt för repor?

Är det titanium eller plast som är sprutmålad runt datorn?

Det är varken ti eller plast. Det är flygplansaluminium och det känns kanonfint. Inte en repa efter 6 månader användning 16 timmar/dygn. Vad gäller skärmen så är den det bästa jag sett på. Det är ett halvhårt plastskikt överst. Normalkänsligt antar jag men helt OK att göra rent från kollegornas flottiga fingrar. Det har varit lite uppståndelse med Panterns exposéfunktion så det var alldeles kladdigt i förra vecka. Lite ljummet vatten; som ny.
Sen uppdateringen till 1.33Mhz med tillhörande prsiisänkning så tycker jag att 17" är ett kap. Den har verkligen allt.
Panters nätverkskompatibilitet är helt grym. Vi har blandad miljö på jobbet och när jag nyligen hade installerat 10.3 så gick så fort att koppla upp sig på servrar mm så jag fattade inte ens att det var klart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av TU
Vad menar du med det?

Att jag är mycket nöjd med prestandan?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 11:49

""Att jag är mycket nöjd med prestandan?""

""Förutom skärmen så är prestandan mycket fin""

Jaha är det dålig prestanda på grafikkortet eller är skärmen dålig på nåt sätt???

Behöver en ny burk och en stor bärbar skulle passa mig bra, tror jag...
Sitter just nu på en Cube 450/832 och VPC i den går segt som sirap. Har iofs en 22" Cinema Display, så det kanske är det som är flaskhalsen?

Någon som har erfarenheter av VPC i en 17":are?

Vad händer om man kör VPC på en PB + stor extern skärm, klarar VPC/PB:en av det?

Kör egentligen inga tunga apps, mest en del CD-skivor som "spanska för nybörjare" och "Ögonsjukdomar" som tyvärr bara går att köra under Windows.

>> Dr Jerkyll

Dela din burks MHz med fyra så får du ungefärlig motsvarande prestanda en gammal pentium med sunkgrafik. bättre blir det inte.

  • Medlem
  • 2003-12-15 08:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr Jerkyll
Någon som har erfarenheter av VPC i en 17":are?

Jag har kört VPC en del på min 17" och det fungerar förvånansvärt fint. Tror dock att mängden minne är avgörande. Jag har 1Gb i min och rekomenderar alla som skaffar en 17" att peta in minst lika mycket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Syrsa
Jag har kört VPC en del på min 17" och det fungerar förvånansvärt fint.

He, det låter trevligt. Då får det bli en 17":are! *ler brett*

Bevaka tråden