Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 pajade nätverket

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:00

Jag fick alltid Kernel Panics av någon outgrundlig anledning när jag i 10.2 försökte mounta en smb. Nu funkar det felfritt!

Funkar det för vissa måste det väl också finnas en lösning eller åtminstone en förklaring till problemen...

Problemen i sig måste ju bero på den "fulkodning" som t ex apple eller thurby (dave) gör för dessa tillämpningar, har svårt att tänka mig att microsoft öppet delar med sig av t ex hur active directory etc är uppbyggt i windows, således måste väl implementeringen genom t ex smb ske genom nån slags reverse engeneering eller nått varpå funktionaliteten aldrig kommer att vara 100% och inte heller självskrivet fungera när t ex windows uppdateras.

Jag märkte en sak... Datorerna kommer inte fram på direkten, utan efter ett tag -- då ser jag datorerna.

Jobbigt att Finder inte har inbyggt stöd för en Reload-knapp. Typ den enda saken i jag tycker Windows är bra på

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 20:55

Vet inte om jag greppat allt rätt. Men iom 10.3 och man trycker på "anslut till server" (kringla+k) i finder så kommer inte samma fönster upp som tidigare. Nu måste man ange IP nummer manuellt? Finns ju något som heter "Network" i ett nytt finder fönster. Trycker jag på den ikonen så står det "Originalfilen "Network" kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas"... Är det samma problem ni stöter på?

Edit: Nu får jag upp lokala nätverket (dvs min maskin) men inget annat när jag trycker "Network".. Skumt..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 21:02

Varför ska dom krångla till saker och ting. Det som funkade så bra innan...

Bara tvungen att säga det..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-04 21:45

Hehe, ja det har jag också fått. Browse-knappen funkar inte längre och Nätverksgenvägen i Finder-fönster funkar inte. Jag gissar att det har någon annan förklaring, fasen vet vad bara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-04 21:54

Lösning på det hittad:
Gå ut i terminalen, gå in i mappen Desktop, ta bort filen .DS_store
Sen funkar det finfint igen att klicka på Network och Browse.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 15:33

Bollman: ska testa det, frågan är varför man ska behöva göra så... Att det alltid ska vara något strul...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 16:08

ummm..samma sak på min nya G5 och 10.2.8..bara lokala nätverket. är terminalen enda lösningen?

terminalen enda lösningen?

Nej du kan rensa DS_store filer
med "Onyx" också

TACK!!! Bollman för tipset.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-05 21:58

.DS_store är ju om jag inte minns fel "skrivbordsdatabasen" som ju behövde byggas om då och då i OS9. Tack Apple för att det räcker med att radera den filen. Ingen omboot här inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Lösning på det hittad:
Gå ut i terminalen, gå in i mappen Desktop, ta bort filen .DS_store
Sen funkar det finfint igen att klicka på Network och Browse.

Och vi som inte är så hemma på UNIX-kommandon, hur skriver vi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 08:51

I din hemma katalog, skriv:
rm .DS_store

eller rmdir .DS_store (om det är en katalog, sitter inte vid min mac)

Jag använder Panther. Jag kan bläddra fram till maskinerna i nätverket men det är endast den gamla filservern som har tuffat i flera år som jag inte kan se de utdelade mapparna hos. Den körs med W2K Server, är en domänmaskin. Den har också Appletalk services igång.

Däremot har jag en annan experimentmaskin med nyligen installerad W2K server och i den kan jag bläddra bland de utdelade mapparna.

????

Var börjar man leta?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-10 14:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjerssan
Var börjar man leta?

Säg det... Jag har inte lyckats få någon rätsida på det hela.

Men det verkar som problemen bottnar i active directorys domänhantering på något sätt.

Förslag mottages tacksamt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 14:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
I din hemma katalog, skriv:
rm .DS_store

eller rmdir .DS_store (om det är en katalog, sitter inte vid min mac)

Jag får det inte att funka. Men det ska kanske nämnas att jag inte är allt för bra på det här.

tycker det är dymt av apple att ta bort den gammla funktionen med kommand + k det funkade verkligen jätte bra i jaggan. varför gör dom så här?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 14:31

ursäkta en trött typ..men vad är "Onyx"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
ursäkta en trött typ..men vad är "Onyx"?

Underhåll av datorn

http://www.macupdate.com/info.php/id/11582

För att späda på trassel-infon...
Efter Pantherinstall i hemmanätverket (G4, G3, AluBook, TiBook, 3 st pc) är det totalt omöjligt att nå till G3-an, som är den enda maskin som fortfarande har 9.2.2.
Den enda maskin som G3-an når, är G4-an...
Snurrigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
ursäkta en trött typ..men vad är "Onyx"?

En motsvarighet till TinkerTool eller Cocktail.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 12:52

NT_STATUS_ACCESS_DENIED

Detta felet brukar uppstå på min linux burk när den försöker accessa en windows maskin har krypterade lösenord påslaget, det är för att krypteringen mellan windows burken och linux burken inte överensstämmer till 100% då windows burken lägger till 32 bitar i början på strängen, man kan slå av krypteringen med ett register inlägg, "plain password" heter det, filen kan hittas på http://ftp.sunet.se i sambas documentations mapp eller om man söker på "plain password .reg" på sunets directory tjänst.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-11 13:37

Ok, så felet ligger alltså hos windowsservern?

Märkligt att det fungerat i Jaguar att browsa nätverket i så fall...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 14:12

Jag kan inte garantera att det är så, utan att felet du beskriver uppstog när jag körde linux o samba emot en windows server, en annan sak kan jue vara det att den inte matchar username/password korrekt emot windows serverns register...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-11 15:05

Nu har jag verifierat att jag finns med bland "Computers" i domänlistan på winservern. Men fortfarande samma fel. Ställer jag in wins-server i Kataloginställningar->SMB så får jag inget felmeddelande, men det går inte att browsa arbetsgruppen. SMB-arbetsgruppen Workgroup som Jaguarklienterna tillhör går dock bra. Likaså AFP-nätet.

Jag blir inte klok på det här!

Att ansluta via ip# manuellt fungerar också, men är inte hanterbart eftersom alla får ip via DHCP.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 15:11

Om det går att ansluta via IP nummer så skall du kolla så att NetBIOS är aktiverat på alla klienter samt servern, för då är det namnupplösningen i nätverket som antagligen skapar felet..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Nu har jag verifierat att jag finns med bland "Computers" i domänlistan på winservern. Men fortfarande samma fel. Ställer jag in wins-server i Kataloginställningar->SMB så får jag inget felmeddelande, men det går inte att browsa arbetsgruppen. SMB-arbetsgruppen Workgroup som Jaguarklienterna tillhör går dock bra. Likaså AFP-nätet.

Jag blir inte klok på det här!

Att ansluta via ip# manuellt fungerar också, men är inte hanterbart eftersom alla får ip via DHCP.

Har du testat den lösning som Bollman hade? (se nedan)
Skrevs ursprungligen av bollman
Lösning på det hittad:
Gå ut i terminalen, gå in i mappen Desktop, ta bort filen .DS_store
Sen funkar det finfint igen att klicka på Network och Browse.

Jag har också problemet att "browsa" nätet. Tidigare kunde jag dock ansluta till Windows-burkarna genom att skriva:
smb://ip-nummer.
Vilket är helt okej, då vi har fasta IP.
Tyvärr fungerar detta inte längre efter Firewallbyte. Vet någon vilken/vilka portar som Samba använder?

Installerade Admit, då fungerar det fint! Tyder helt klart på att det är något fel på Panthers Samba!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:02

Fann en link på macosxhints som kanke kan hjälpa. Har inte testat det själv än eftersom jag inte har haft det problemet som Kalle beskrev men det kan ju vara värt ett försök.
Nätverks problem

Grymt, det fungerade! Jag stängde bara av auto-inloggningen och då fungerar allt som det ska! Konstigt att inte Apple har gått ut med den informationen (eller har jag missat det?). Nu behöver jag iaf inte köra med ADmitMac längre!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias
Fann en link på macosxhints som kanke kan hjälpa. Har inte testat det själv än eftersom jag inte har haft det problemet som Kalle beskrev men det kan ju vara värt ett försök.
Nätverks problem

Bevaka tråden