Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för monitorer ni sitter framför?

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 22:13

Appropå monitor...

Är det någon som använder en förlängd VGA kabel till sin skärm utan störningar på bilden?

Jag köpte en dyr Belkin GOLD VGA kabelförlängare, med ränder på bilden som följd. Tror ej att den är dubbelskärmad vilket förvånar mig. Skall lämna tillbaka kabeln imorgon, men är det någon ide att köpa en dubbelskärmad VGA istället?

Eller är det bättre att förlänga med DVI-kabel (3m) från datorn, sen VGA omvandlare och skärmens kabel in i den. Förlorar man mindre på att förlänga DVI signalen än den omvandlade VGA signalen tro?

Har en nyskaffad LG Flatron L1910B och den är mycket fin, men det är (givetvis...) en irriterande vit död pixel nästan mitt i bilden...

Därför kommer nu en följdfråga: ni med platt-skärmar, har ni några/många döda pixlar?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-11-07 22:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Har en nyskaffad LG Flatron L1910B och den är mycket fin, men det är (givetvis...) en irriterande vit död pixel nästan mitt i bilden...

Därför kommer nu en följdfråga: ni med platt-skärmar, har ni några/många döda pixlar?

Nyligen inköpt acer 19 tummare, inga döda pixlar:D

Jag har en Apple 23" HD Display utan döda pixlar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-08 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
men är det någon ide att köpa en dubbelskärmad VGA istället?
.
.
Förlorar man mindre på att förlänga DVI signalen än den omvandlade VGA signalen tro?

Dubbelskärmad är att föredra om du skall ha kabeln längre än "standard" 1.8 meter.

Att köpa en DVI kabel och sätta analogadapter på är samma som att köra analogt hela vägen.

Adaptern trollar inte, den använder sig bara av de analoga signalerna som ditt grafikkort petar in i andra änden, de flesta grafikkort med DVI skickar nämligen ut både digitala och analoga signaler samtidigt i olika ledningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 11:54

Ok. Tack. Jag skall nog ta och se mig efter en annan skärm än den Hyndai Q910 som är aktuell just nu. De störningar som uppkom på bilden med förlängningskabeln finns nämligen där (om än mycket mycket svagare) även utan förlängning.

Det blir samma fenomen om skärmen ansluts direkt till en annan dator osv. Uttaget är jordat etc. Och upplösning/uppdateringsfrekvens har ingen betydelse.

Visst var det en billig skärm, men den är ca. 6 mån gammal och ej använd i särskilt stor utsträckning. Vi har ett till ex av samma skärm här i huset med samma ålder och den har samma fenomen. Riktigt kasst faktiskt, men man får väl vad man betalar för. (Inköpt på macoteket)

Dags att se sig efter en Cinema istället.

Senast redigerat 2003-11-08 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Nyligen inköpt acer 19 tummare, inga döda pixlar:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacOphile
Jag har en Apple 23" HD Display utan döda pixlar...

Det var ju kul för er.
Bara min förbannade otur som spelar in antar jag...

  • Medlem
  • 2003-11-12 15:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Har en nyskaffad LG Flatron L1910B och den är mycket fin, men det är (givetvis...) en irriterande vit död pixel nästan mitt i bilden...

Därför kommer nu en följdfråga: ni med platt-skärmar, har ni några/många döda pixlar?

Exakt samma som du. Pricka i den med en penna. En mörk fläck känns lättare att leva med.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 20:02

Aj, aj! Missade en Apple Cinama 20" skärm utan döda pixlar som såldes för 6.000kr med 6 månaders garranti kvar, här på annonstorget. *suck*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-12 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity Därför kommer nu en följdfråga: ni med platt-skärmar, har ni några/många döda pixlar? [/B]

Två Samsung 181T. Den ena har en blå sub-pixel som är tänd hela tiden, syns i princip bara om bilden är helt svart. Den andra har jag inte sett nåt på.

PB12 med en pixel (rgb) som är släckt hela tiden.

Jag har en
Applevision 17"
Intergraph 21"
Apple studio display 17"

Tre samtidigt är kanon!

Apple 17" TFT, Philips 17B CRT båda bra, skruttig Apple 15"multimedia, har slängt en Apple 14" som var riktigt kasst måndags exemplar.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-11-24 12:57

Apple Studio Display 17" crt till macen
Philips 107B 17" (till pezen)

Nöjd med båda!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 18:04

Tjo, till PC:n har jag en Samsung 192X skärm,
på eMacen har jag såklart en 17" i.. Spana bilden

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-16 18:13

Samsung SyncMaster 173T. Min första TFT men en positiv överraskning!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:46

Sony SMD xb72h.. sexy skjerm som matcher G5èn

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:55

Är det en sån här eller? Sjysst skärm isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:57

ja, bare at den er silver...

Cinema Display 22"

Jag har en VIEWSONIC VP181s i Silver. Det är en TFT skärm med 18". Jag är ruskigt nöjd med den!

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010055777

Eizo FlexScan L557 17"

Upplösning 1280x1024
Betraktningsvinklar H170°/V170°
Kontrastförhållande 500:1
Ljusstyrka 250cd/m2
Dubbla ingångar, analog och digital

Jag är sugen på att skaffa en sån, bra värden, 5 års garanti och inte speciellt dyr, ca 5500kr. Skulle vara intressant att höra från någon som äger en hur den är i verkligheten? Jag hittar ingenstans i Stockholm där man kan testa den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:07

Den Eizo skärm du nämner ovan är helt ok. Jag har en kompis i tyskland som använder exakt den modellen. Han tycker att skärmen är bra. Däremot skulle man väl kunna önska en lägre uppdateringstid. Den har väl 30ms från svart/vitt om jag inte minns fel. Uppdateringstiden har ju störst betydelse om du spelar mycket spel, redigerar film eller arbetar med rörlig grafik i allmänhet, då det gärna blir en del "efterhäng" på skärmen pga. att det tar lite lång tid för pixlarna att byta från en färg till en annan.

Jag gillar helt klart Eizos garranti. Det känns betydligt tryggare än att handla en dyr Cinema Display med bara 1 års garranti, som dessutom tycks ha betydligt större kvalitétsproblem. Inget ont om Cinema Display i övrigt, men kvalitén kunde gärna fått vara bättre, alternativt längre garranti utan dyr AppleCare.

Just nu kopplat till min Pana som visar bilden på en 100" ramspänd Widescreen bioduk via VGA..

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Däremot skulle man väl kunna önska en lägre uppdateringstid. Den har väl 30ms från svart/vitt om jag inte minns fel. Uppdateringstiden har ju störst betydelse om du spelar mycket spel, redigerar film eller arbetar med rörlig grafik i allmänhet, då det gärna blir en del "efterhäng" på skärmen pga. att det tar lite lång tid för pixlarna att byta från en färg till en annan.

30 m/s duger gott och väl. Så mycket "efterhängning" blir det inte, inte så mycket som man tror. Min skärm har 30 m/s, och jag spelar mycket, och lägger knappt märke till det.

Om inte jag minns fel har Apples skärmar också 30 m/s.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 15:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av richardtafs
30 m/s duger gott och väl. Så mycket "efterhängning" blir det inte, inte så mycket som man tror. Min skärm har 30 m/s, och jag spelar mycket, och lägger knappt märke till det.

Om inte jag minns fel har Apples skärmar också 30 m/s.

Nu mäter man ju inte tft-skärmars uppdateringstid i meter per sekund (m/s) utan millisekunder (ms).

30ms är inte katastrofalt. Jag väljer däremot hellre en skärm med 15ms uppdateringstid. Spelar man Halo där fps-raten är begränsad till 30fps så har det ju ingen betydelse. 30ms ger ju 33.333.. uppdateringar av en specifik pixel i sekunden. 15ms ger 66.666... uppdateringar av en specifik pixel i sekunden.

Som läget ligger nu så är det bara Eizo och Hitachi som man kan reklamera och få utbytt skärmar med bara en! död pixel...:D

Jag sitter själv med en Eizo L365

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 15:28

Det gäller inte under deras 5-åriga garranti i alla fall. Möjligtvis att de erbjuder utbyte när skärmen är ny, men jag kan ej hitta någon information om detta. Har du någon länk som bekräftar det?

Furthermore, EIZO and EIZO authorized distributors shall have no obligation under this warranty whatsoever in respect of any of such defects, or in any of such cases, as set forth below:

Any defect of the product caused by freight damage, modification, alteration, abuse, misuse, accident, incorrect installation, disaster, faulty maintenance and/or improper repair by third party other than EIZO and EIZO authorized distributors.

Any incompatibility of the product due to possible technical innovations and/or regulations.

Any deterioration of display performance due to expendable parts such as LCD panel and/or backlight, etc... (e.g. changes in brightness, color, brightness uniformity, color uniformity, defective pixels and/or burnt pixels, etc...)

Any defect of the product caused by external equipment.

Any defect of the product on which the original serial number has been altered or removed.

Any normal deterioration of the product, particularly that of consumables, accessories, and/or attachments (e.g. buttons, rotating parts, cables, user's manual, etc...).

Any deformation, discoloration, and/or warp of the exterior of the product including that of the surface of the LCD panel.

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.
Här kan du läsa mer om vad pixelfel är och hur det bedöms

Välj tillverkare:
Acer AOC Compaq Eizo Fujitsu-Siemens Hansol Hercules Hitachi HP IBM LG NEC Philips Samsung Sony ViewSonic



Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmen beroende på placering. Se Acers pdf eller ring Acers support på 020-252 500 för ytterligare info angående pixelpolicyn.


Enligt ISO 13406-2. Läs AOCs pixelpolicy. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen kontakta AOC:s serviceombud IT Workshop på telefon 0470-705454.


Se HP


Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Detta gäller om pixeln lyser helt vit eller är helt svart.
Vänligen kontakta EIZO direkt på 08-590 800 00 för frågor kring detta.

Ovanstående finns att läsa på http://www.dustin.se/

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ovanstående finns att läsa på http://www.dustin.se/

Eller mer direkt och Dustins åsikt...

[Hoppas länkarna håller - annars finns de nog några gånger tidigare i tråden…]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 17:55

Ok. Ja, om man skall tro Dustins pixelöversikt så ser det ju ut att stämma. Det finns dock ingen information om detta på eizos hemsida. Deras 5 år långa garranti tycks inte vara mycket att ha då den ej täcker de vanligaste felen i TFT skärmar. Den tycks främst innefatta att själva skärmplanet är intakt. Backlight, döda pixlar osv. täcks ej av garrantin.

Bevaka tråden