Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på iBook

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-25 22:43

Jag har också glapp på skärmen i min ibook 500 dual usb.
Antar att det är bakgryndsbelysningen som glappar, ser bilden lite svagt.
Irriterande är det i alla fall, kör på så länge det funkar med att jucka lite på skärmen. Antar att det är något i gångjärnsregionen som har blivit slitet…

Problemet med ränder på bildskärmen, hängning och svärta har jag också drabbats av, nu för andra gången. Två veckor efter att garantin gick ut. Eftersom jag är modig/korkad (välj något) och det verkade vara ett glapp öppnade jag maskinen för att fixa det själv.

Jag är ganska säker på att problemet är att grafikkretsens lödningar har släppt från moderkortet. Om man vickar lite försiktigt fram och tillbaka på moderkortet kring kretsen glappar det olika.

Förmodligen orsakas felet av att grafikkretsen blir mycket varm och att lödningen släpper efter ett tag (det är grafikkretsen som gör att det blir så varmt och skönt på undersidan till vänster). Med andra ord ett konstruktionsfel.

Ja min garantin på min iBook 800 12" gick ut för en månad sen... och den blir ju ganska ofta varm på vänster sida. Men jag tror inte jag är rätt man att öppna och löda, brukar för det mesta ha turen mot mig...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 00:04

Det är hårddisken som blir varm under vänster handled. Inget onormalt eller farligt. Även om det för vissa kan kännas obehagligt. Men visst borde väl denna värmen kunna påverka innehållet i datorn då det stundtals blir väldigt varmt.

Vad kostade det att byta ut moderkortet, majk? (Jag har redan gjort det en gång på min iBook men den gången gick det på garantin)...

  • Medlem
  • 2003-12-27 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Vad kostade det att byta ut moderkortet, majk? (Jag har redan gjort det en gång på min iBook men den gången gick det på garantin)...

Jag fick mitt utbytt gratis (förlängs garanti). Har ingen aning om vad det kostar - men dyrt lär det vara, tyvärr.

/majk

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-12-28 02:00

Problemet med svar skärm har två ursprung. Antingen backligt kabeln som glappar (den billigaste varianten) eller lödningarna till grafikchippet som har släppt.
Anledningen till att det släpper är som sagt ett konstruktionsfel. Men jag har fått klart för mig att det har med ett oskyddat chip och inget värmerelaterat. När man bär runt sin iBook så appliceras en hel del tryck i det området och detta i samband med det dåliga skyddet skapar brustna lödningar.
Jag har plåtat hur chippet är installerat samt hur plåten ligger an och hur oskyddat det sitter. Jag råkade själv ut för detta för någon vecka sen.

Hörde mig för vad detta skulle kosta att reparera. Beroende på vilken serie min iBook G3 800 mhz var tillverkade i skulle det kosta 7500-10000 kr inkl moms.

Senast redigerat 2003-12-28 03:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Hörde mig för vad detta skulle kosta att reparerar. Beroende på vilken serie min iBook G3 800 mhz var tillverkade i skulle det kosta 7500-10000 kr inkl moms.

Ouch! Hoppas verkligen min iBook inte råkar ut för det där i så fall...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Problemet med svar skärm har två ursprung. Antingen backligt kabeln som glappar (den billigaste varianten) eller lödningarna till grafikchippet som har släppt.
Anledningen till att det släpper är som sagt ett konstruktionsfel. Men jag har fått klart för mig att det har med ett oskyddat chip och inget värmerelaterat. När man bär runt sin iBook så appliceras en hel del tryck i det området och detta i samband med det dåliga skyddet skapar brustna lödningar.
Jag har plåtat hur chippet är installerat samt hur plåten ligger an och hur oskyddat det sitter. Jag råkade själv ut för detta för någon vecka sen.

Hörde mig för vad detta skulle kosta att reparera. Beroende på vilken serie min iBook G3 800 mhz var tillverkade i skulle det kosta 7500-10000 kr inkl moms.

WHAAaaAA~ :eek: Man kan ju lika gärna köpa en ny iBook G4 för de pengarna! Men jag har bytt ut mitt logik-kort en gång förut så reparationen borde vara gratis eftersom det var i somras som jag gjorde det, eller? Kanske inte ens är där felet ligger?

Apple Support håller på att göra om sitt datasystem så jag får vänta tills på torsdag för att få nåt besked om förlängdgaranti...*suck*

Hej! Även mi iBook har varit på resande fot till Holland. Köpte min i mars 2002. Första resan gick i november eftersom skärmen slocknade ständigt. Logikkort, processor mm byttes ut. I december 2003 var det dax igen. Denna gång slocknade skärmen helt. Föreslagen åtgärd är att byta ut skärmen helt till den "nätta" kostnaden av ca 7 000:- plus moms. Fick rådet att ringa Apple för att försöka utverka förlängdgaranti. Men se det går inte även. Det skulle vara intressant att höra era synpunkter på hur man gör och hur ni gjort. Nästa steg är väl KO.
Med hälsning Pelle D

min skärm dog för första gången i juli 2003 och då fick jag byta ut logikkortet. En vecka senare blir jag tvungen att byta ut det igen, eftersom skärmen slocknade...Nu väntar jag på att få den lagad för tredje gången! Känns inte allt för skoj att en dator man köpt för ca. 16 000 kr ska behövas repareras tre gånger för samma fel + att jag har vart tvungen att byta adaptern två gånger.
Man borde nog köpa Apple Protection Plan eftersom det verkar som om man kommer att få mycket användning för den, vilket är väldig synd.
Om man måste betala 7000:- för att få den lagad kan man ju lika gärna köpa en ny dator...

Är det någon som lyckats få Apple att ta sitt ansvar för dessa problem med moderkorten på iBook?

Min flickväns iBook slocknade strax innan jul. Hon gick till Umdac och sa att hon hade problem. Dom sa att dom inte längre tog sig an garantiärenden och hänvisade henne till att lämna in den på ett serviceställe. Så hon lämnade in den på TechnoIT här i stan. I mitten av januari hörde dom av sig och sa att Umdac påstod att garantin inte gällde längre.

Men hon hade betalt för 3 års garanti och datorn var bara 18 månader gammal. Så hon kontaktade Umdac igen och fick veta att företaget som stod för den förlängda garantin (Core tror jag det var) hade gått i konkurs och därmed gällde inte längre garantin. Och nu vill TechnoIT ha 5 642 kr exklusive moms för att byta moderkortet. Rätt surt med andra ord.

Men om nu det här problemet är så stort som det är, borde man inte kunna hävda tillverkningfel i så fall? Alltså genom att reklamera datorn. För konsumentköplagen säger att man har 2 års rätt att reklamera fel, oavsett garanti. Är det någon som försökt sig på att reklamera detta problem?

Ingen som testat att kontakta Apple angående förlängd garanti?

Jag letade lite på nätet och det bubblar verkligen av ilska över alla dessa problem med iBookens logikkort:

http://www.searchrochester.com/blackcider/
http://www.sourapple.org/ode.php
http://blackcider.com/billtraynor/
http://www.eyestir.com/ibook_problems/ibook_story.htm
http://www.petitiononline.com/ibook123/petition.html

Det snackas till och med om förberedelser för en "class action suit" mot Apple.

Dra på trissor, nu har Apple äntligen erkänt problemet! Se den här tråden:
Apple kryper till korset och lagar iBookar gratis

Med tanke på all kritik och alla missnöjda användare är detta verkligen det enda rätta Apple kan göra, synd bara att det ska krävas så mycket för det. Kolla bara länkarna ovan som jag postade med alla sidor som handlade om just detta.

Ja det var på tiden...
Jag ringde till Apple för ca en månad sedan och då sa dem att de skulle förlänga garantin. Jag faxade in mitt kvitto men fick aldrig något svar! Efter två veckor utan någon förlängning av garantin ringer jag igen och gör om samma sak. Detta också utan något resultat. Dåligt av Apple tycker jag.

Har vart utan en fungerande iBook i drygt 1.5 månader.. usch~!
Är det bara att vandra ner till Lan-master nu och få den reparerad?

-edit-
vad gör man om datorn börjar strula efter reparationen igen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
-edit-
vad gör man om datorn börjar strula efter reparationen igen?

Eftersom att apple tagit väldigt lång tid på sig att komma med detta tror jag den risken är väldigt liten. De borde vara rätt säkra på att de isolerat alla fel och åtgärdat dem. De skriver dock:

Citat:

The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit. Apple will continue to evaluate the repair data and will provide further repair extensions as needed.

Så skulle det strula igen är det bara att skicka in den igen.

Det kan ju dock uppstå andra problem med iBooken och för de gäller inte detta programmet:

Citat:

Q:Does the iBook Logic Board Repair Extension Program extend the warranty coverage on my iBook?
A:No. This program does not extend the standard warranty coverage.

  • Medlem
  • 2004-02-04 18:36

det här låter ju inget kul...
jag har precis beställt en begagnad ibook, som ska vara köpt augusti-02. vet någon vad som gäller när man köper begagnat, tillämpas Logic Board Repair Extension Program även för mig ifall problem skulle uppstå?
och hur vanligt är det egentligen, får uppfattningen att det hänt alla som skriver på 99mac??
börjar bli lite orolig för vad jag lagt pengarna på egentligen...

Ursprungligen av wreck:

det här låter ju inget kul...
jag har precis beställt en begagnad ibook, som ska vara köpt augusti-02. vet någon vad som gäller när man köper begagnat, tillämpas Logic Board Repair Extension Program även för mig ifall problem skulle uppstå?
och hur vanligt är det egentligen, får uppfattningen att det hänt alla som skriver på 99mac??
börjar bli lite orolig för vad jag lagt pengarna på egentligen...

Har du bara originalkvitto och serienummer (sitter under batteriet) så borde det inte vara några problem. Om din dator ingår i programmet dvs.

ja som jag just skrev i en annan tråd så har min flickväns dator nu fixats gratis med detta nya reperationsprogram. Slutet gott allting gott (hoppas jag).

Ursprungligen av Rickard A:

Eftersom att apple tagit väldigt lång tid på sig att komma med detta tror jag den risken är väldigt liten. De borde vara rätt säkra på att de isolerat alla fel och åtgärdat dem.

Man får verkligen hoppas det. Men jag har sett historier på nätet från folk som fått logikkortet utbytt (på traditionell garanti) tre gånger och samma fel har uppstått igen...

  • Medlem
  • 2004-02-09 14:10

Ja nu har den slocknat igen, återigen när jag som mes behöver den och är mitt uppe i ett projekt. *suck*
Jag har inte haft den i mycket mer än 2 månader, och nu är den död igen. Helt sanslöst. Frågan är bara om jag ska kontakta LAN-master eller Apple denna gången.

/majk

  • Medlem
  • 2005-11-07 16:40

Det var ett tag sedan den här tråden skapades, men jag skulle vilja kolla en sak.

Jag har nu för andra gången drabbats av "svart" skärm, och förra gången lämnade jag in den och fick den lagad.

Nu har det hänt igen! Bara sådär, ingen fysisk åverkan mm... MEN! som någon skrev här tidigare så kan jag faktsikt se att skrivbordet är aktivt bland annat "genom äpplet", datorn fungerar utmärkt, och jag kör den just nu mot en projektor så det flyter. Men hur gör jag för att få skärmen att lira igen? Är det något med "backlight"inställningar eller hårdvara? Kan jag fixa det själv?

MVH
Z

Bevaka tråden