Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panthern är lös!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekengren
Någon som har sett 150 nya glädjeämnen i våran Panther 10.3?

150 är väl att ta i. Det jag gläds mest åt är:
1. Prestandaförbättringen
2. Exposé
3. Skivverktyg
4. Utökad integration mellan Apple's program.

Typsnittshandbok, FileVault och Färgmärkning är väl saker som jag uppskattar men inte hade saknat ifall de inte fanns med. Men det är ju en högst personlig åsikt!

EDIT: Heter det integration eller integrering?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
EDIT: Heter det integration eller integrering?

Det heter integrering om man är i Sverige! I engelskspråkiga delar av världen heter det integration! Kan man har -ering på slutet tycker jag att man ska använda det. Sålunda borde vi inte ha en integrationsminister utan en integreringsminister!

Enligt recencenten är den svenskspråkiga installationen >600 mb mindre. Vad missar då den som kör ett svenskt system under panther, några intressanta apps möjligen???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Ljungdahl
Enligt recencenten är den svenskspråkiga installationen >600 mb mindre. Vad missar då den som kör ett svenskt system under panther, några intressanta apps möjligen???

Man missar andra språk och skrivardrivrutiner. Precis som Martin skriver.

Shiiiit expose är ju för fan PERVERST GRYMT... så grymt att alla quicktimefilmer och dvdfilmer och allt sattyg bara fortsätter spela! aaggagagaghhrrhrh..

och har ni sett så jävla fiiint "sheetsen" kommer fram..

till alla som inte har panther redan: lägg benen på ryggen och spring och köp!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jobruce
Anders. Förlåt en okunnig men... vad är "Haxies?

Haxie betyder ungefär "extra systemtillägg ej tillverkat av Apple". Det är företaget Unsanity som myntat begreppet ur ordet "hacks" men det funkar väl nu som ett generellt begrepp.

Jag fick stora problem med min dator innan jag plockade bort Unsanitys haxies ihop med Panther. Jag såg att någon tipsade om betaversioner som funkar men jag ligger lågt tills de är släppta tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 01:01

Har använt systemet nu i typ en timme och kan säga följande:

- Det är snabbt, mycket snabbt
- Mail 1.3 är en stor upgrade från tidigare mail -> riktigt bra nu.

150 nya funktioner är lite att ta i, men jag tror många lätt kommer känna av 50 stycken i vart fall. Alla är inte så stora som säg Exposé, men alla har en betydelse till helheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 01:02

Sluta! Ni gör det bra värre för mig! Jag som antagligen inte kommer få plats med Panther på min 6GB HD med bara 750 MB ledigt, trots att jag rensat bort ALLT onödigt och lagt ALLT som inte är program eller OS på extern USB-hårddisk! Och eftersom jag bara har USB kan jag inte lägga några program på den externa hårddisken!

Men Panther verkar ju vara världens grymmaste uppdatering någonsin!!! Vill ha!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Ljungdahl
Enligt recencenten är den svenskspråkiga installationen >600 mb mindre. Vad missar då den som kör ett svenskt system under panther, några intressanta apps möjligen???

Förmodligen Speech. Det har en ny default röst som heter Vicky som är grymt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 01:08

"…Vicky som är grymt bra!"
Allt är relativt

Svenskan innehåller ju svensk "text" överallt i systemet, svenska ordböcker m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 01:09

Rajje: Ja, du vill vi ha det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
"…Vicky som är grymt bra!"
Allt är relativt

Svenskan innehåller ju svensk "text" överallt i systemet, svenska ordböcker m.m.

Grymt bra jämfört med de röster Apple släpat med sig från OS 9 men det finns säkert ännu bättre produkter på marknaden (vilka jag inte tänker köpa).

Det enda som fattas om man plockar bort alla andra språkversioner förutom svenska är de andra språken. "Vicky", som Anders nämner, ligger antagligen under valet "Extra talsyntesröster"

Om alla språkversioner är ikryssade så anger installeraren att 695 MB språk kommer att installeras. Behåller man endast svenska som språk anger den 49.4 MB. Det är inga program som tas bort, enbart de olika språkversionerna utav OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 01:19

men det finns säkert ännu bättre produkter på marknaden (vilka jag inte tänker köpa).

Precis... Inte för att jag känner till någon, men det har inte skett sådan jätte-utveckling på denna "speach" funktion känns det inte som, även om denna var okej för en mänskligröst. Den som låter "bäst" fortfarande enligt mig är Zarvox, men det är en "robotröst" också.

  • Medlem
  • 2003-10-25 01:20
Citat:

Med den smidiga funktionen ”Behåll användare och nätverksinställningar” så slipper man att konfigurera om sitt system. Själv har jag genomfört den typen av installation på 6 olika Macar utan några somhelst problem. [/B]

Hur funkar det med installerade program? Måste man installera om dem? Det tar ju en del tid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Hur funkar det med installerade program? Måste man installera om dem? Det tar ju en del tid.

Nej, allting som du hade installerat innan är fortfarande installerat. Däremot så måste man lägga till sina skrivare igen!
Drivrutiner för ljudkort och annan kringutrustning kan också behöva en ominstallation. Men alla enklare program som Word, ICQ och liknande fungerar fin-fint!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 03:22

Jag har hittat en liten bugg i Adressboken. Om man försöker skicka SMS via blutetooth så får man enbart skicka med 68-tecken. Det finns en ”workaround” som min vän Walzhi tipsade mig om. Om man skriver mer än 68-tecken (så att det står ”för många tecken") och sedan markerar en del av texten och tar bort den så ändras antal tecken till 160 igen.

Det verkar som att den har nåt osynligt skit inmatat redan när man börjar skriva, trycker man shift+nedåtpil kan man markera och ta bort det. Taskig kvalitetskontroll.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 11:36
Citat:

[i]
Det verkar som att den har nåt osynligt skit inmatat redan när man börjar skriva, trycker man shift+nedåtpil kan man markera och ta bort det. Taskig kvalitetskontroll. [/B]

Det hjälper men det är mysko ändå. Rätt var det är så tar bokstäverna slut mitt i en mening.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av MinMac
Det hjälper men det är mysko ändå. Rätt var det är så tar bokstäverna slut mitt i en mening.

Du menar att meddelandet begränsas till 160 tecken? Det är väl inte direkt mysko eftersom det är vad ett SMS får innehålla, men det vore onekligen flott om man kunde skicka meddelanden som sträcker sig över flera SMS som på moderna mobiltelefoner. Skulle vilja få upp bild från addressboken när jag får SMS/inkommande samtal också, borde vara en smal sak att fixa.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Du menar att meddelandet begränsas till 160 tecken? Det är väl inte direkt mysko eftersom det är vad ett SMS får innehålla, men det vore onekligen flott om man kunde skicka meddelanden som sträcker sig över flera SMS som på moderna mobiltelefoner. Skulle vilja få upp bild från addressboken när jag får SMS/inkommande samtal också, borde vara en smal sak att fixa.

Sanning. Förhoppningsvis fixas detta vid den snart kommande 10.3.1. När släpps Xcode?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 12:25

Om man skriver SMS i adressboken med `så ryker helt plötsligt 92 tecken. Typ: It´s
Det kan ju inte stämma.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2003-10-25 12:29

Taskigt när man jätte-jättegärna vill ha en Panther, men inga pengar har att köpa den för

  • Medlem
  • 2003-10-25 12:35

Kanske inte rätt tråd, men om man ska installera och vill behålla mail som ligger i programmet, hur gör man då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-25 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag utfärdar en varning för alla haxies ni har i maskinen om ni kör varianten med att uppgradera befintlig användare. Ta bort i princip alla haxies och börja på ny kula när de uppdateras framöver.

Vad är Haxies?
Är det kanske allt som ligger i Systeminställningar under rubrik Övrigt?
APE Manager, Default Folder X, Labels X LiteSwitch X samt Logitec Control Center??
Hur blir man i så fall av med dem?

Gert

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Kanske inte rätt tråd, men om man ska installera och vill behålla mail som ligger i programmet, hur gör man då?

Valde systemuppdatering vid installationen. När jag sen startade upp med nya systemet och nya programversioner var allt som vanligt fast bättre såklart. Alla mejlkonton & annat var på sin plats.

Citat:

Skrevs ursprungligen av gert
Vad är Haxies?
Är det kanske allt som ligger i Systeminställningar under rubrik Övrigt?
APE Manager, Default Folder X, Labels X LiteSwitch X samt Logitec Control Center??
Hur blir man i så fall av med dem?

Gert

Just precis. Smartast är att ta hem installeraren på nytt via t ex versiontracker.com och köra avinstallation.

När du ändå går ut på versiontracker så passa på och kolla om företaget har uppdaterat för panther. Unsanity.com har förvisso betaversioner man kan byta till men jag väntar nog på release.

  • Medlem
  • 2003-10-25 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av MinMac
Valde systemuppdatering vid installationen. När jag sen startade upp med nya systemet och nya programversioner var allt som vanligt fast bättre såklart. Alla mejlkonton & annat var på sin plats.

Jag menade om man lägger in det från grunden. Allt annat kan man bara kopiera över till en annan hd men om man vill ha mailen liggande kvar fint sorterade i sina små mappar!

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 14:00

Du kan importera mail till Mail 1.3 ifrån programmet. Det gjorde jag (Mail 1.2 -> 1.3).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 17:23

Jag vill ha Panther NUUUUUUUUU! Någon som vet någon butik i Stockholm som säljer Panther och har öppet imorgon(söndag)? Jag klarar inte av att vänta längre!!!!!!!!!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Jag vill ha Panther NUUUUUUUUU! Någon som vet någon butik i Stockholm som säljer Panther och har öppet imorgon(söndag)? Jag klarar inte av att vänta längre!!!!!!!!!!!

NK har söndags-öppet.

Bevaka tråden