Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panthern är lös!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har upptäckt en ny skärm-inställningsmöjlighet som oväntat kom med Panther.

Tidigare kunde jag bara använda 85 Hz i upplösningen 1600 x 1200 trots att min skärm stödjer upp till 110 Hz. Nu fungerar det i 100 Hz.

Tidigare kunde jag bara använda 75 Hz i upplösningen 1920 x 1440 trots att min skärm stödjer upp till 90 Hz. Nu fungerar det i 90 Hz.

Tidigare kunde jag bara använda 60 Hz i upplösningen 2048 x 1536 trots att min skärm stödjer upp till 86 Hz. Nu fungerar det i 75 Hz men fortfarande inte i 86 Hz.

Jag har tidigare, förra året, påtalat det för Apple men de har hävdat att grafik-kortet inte stödjer högre klockfrekvenser vid respektive upplösning men nu med Panther gör grafik-kortet (ATI Radeon 9000, 64MB) tydligen det.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 20:57

Dröm inte ens om att installera över gammalt system......

Visst fungerar det.....men senare i livet, typ 2-3 dagar så kan det uppkomma prylar.....

Borde vara någon på 99mac som kunde skriva en enkel instruktion hur man gör med mail, filer e t c....

ÄNTLIGEN SÅ ÅKER OS 9 ÅT SKOGEN....installera classic?? "Vad är det?? -Är det en maträtt?? Går det äta? - Jag har då aldrig hört talas om det!

Mvh

Onewheel

PS. Typsnittshandboken kan aldrig ersätta Suitcase....den kan nämligen bara hantera ett begränsat antal typsnitt...typ 128st....och i Suitcase 11 kan man även fixa det lilla problemet med systemtypsnitten som "krockar" med t e x Helvetica Neue, Futura.DS

Väldigt många av mina program kraschar när jag avslutar dem. T ex Icq, Safari, Systeminstinställningar

Kör en G4 1.12Gb ram 1000mhz Sonnetkort...

Jag får inget IP tilldelat från min airport efter nyinstallation till 10.3. Kör med DHCP som brukligt, börjar bli väldigt trött på detta.

Airporten sitter bakom en netgear bredbandsrouter som sköter anslutningen till mitt Bostreamkonto.

Snälla hjälp mig, jag tycker inte det är roligt längre

  • Medlem
  • 2003-10-25 21:53

Två frågor:

Kan man uppgradera från 10.1.5 till 10.3?

Är en clean installation att föredra framför en uppgradering (10.2.8 -› 10.3). Förmodligen, men hur stor kan "vinsten" tänkas bli?

Citat:

Skrevs ursprungligen av FreddieFreek
Väldigt många av mina program kraschar när jag avslutar dem. T ex Icq, Safari, Systeminstinställningar

Kör en G4 1.12Gb ram 1000mhz Sonnetkort...

hur ser det ut på haxies-fronten?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 22:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Larsson
NK har söndags-öppet.

Har de Panther på NK? Vilken avdelning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Har de Panther på NK? Vilken avdelning?

Det måste vara i godisdisken!

Nope! Inga Haxies här... har iofs ett RtMac MATROX kort med BETA drivare... Det kan ju vara detta...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 23:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Har de Panther på NK? Vilken avdelning?

Det finns ju en foto/audio/video-butik, NK Ljud & Bild, på gatuplan nedanför ingången från Regeringsgatan. Där säljer de lite Mac-grejer så jag skulle kunna tänka mig att det finns där. Det är mitt förslag.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 23:58

vad heter senaste builden av panther? blir inte klok på alla beteckningar..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 00:06

Nån som vet hur mycket utrymme som tas upp vid uppgradering från jaguar till panther? Har bara 1,8 gig ledigt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-26 00:24

Läste någon som hade 2G ledigt men det gick inte. Han fick blåsa bort en VPC disk och då gick det.

Undran:

Finns det några belägg för att en "ren" installation av Panther skulle vara att föredra framför en uppgradering av Jaguar? Kan det påverka snabbhet, stabilitet etc.? Erfarenheter, någon?

m:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 02:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nån som vet hur mycket utrymme som tas upp vid uppgradering från jaguar till panther? Har bara 1,8 gig ledigt.

Installerade på en disk med 1.3GB ledigt och det gick fint efter att jag valt bort några språk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Jag har hittat en liten bugg i Adressboken. Om man försöker skicka SMS via blutetooth så får man enbart skicka med 68-tecken. Det finns en ”workaround” som min vän Walzhi tipsade mig om. Om man skriver mer än 68-tecken (så att det står ”för många tecken") och sedan markerar en del av texten och tar bort den så ändras antal tecken till 160 igen.

Det verkar som att den har nåt osynligt skit inmatat redan när man börjar skriva, trycker man shift+nedåtpil kan man markera och ta bort det. Taskig kvalitetskontroll.

Jag får inte ens kontakt med telefonen... Vid CTRL+klick på ett nummer i Adressboken så är både SMS och Ring upp inaktiva. Telefonen är parad via blåtand och iSync funkar. Vad missar jag?

...lite senare, men KOLLA där är ju en Blåtandknapp i Adressboken, den hjälpte ju galant...

/Andreas:eek: :eek: :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 02:16

Jag kan utfärda en VARNING för folk som gör en "uppgrade" på ett gammlat Jaguar-system.

Har ni lagt in lite "system program" och olika "deamons" som vissa program vill lägga in (FTP-server bl.a. jag hade gjorde det) kan få feta problem. Min Panther var helt användbar -> fick rensa disken o köra en clean install.

Nu rockar det på bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 12:00

Har upptäckt en liten bugg i Kissen. Göm markering funkar inte längre i Photoshop 7.0. Kommandot är alt+äpple+D Så även göm och visa dock. Jobbigt...

  • Medlem
  • 2003-10-26 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av MinMac
Har upptäckt en liten bugg i Kissen. Göm markering funkar inte längre i Photoshop 7.0. Kommandot är alt+äpple+D Så även göm och visa dock. Jobbigt...

Men alt-cmd-D har ju gömt dockan även i Jaguar (10.2)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Men alt-cmd-D har ju gömt dockan även i Jaguar (10.2)

Men de har inte krockat förut. Och det har gått att välja bort det kommandot vad jag minns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 12:12

Ända kommandot för att dölja dockan då

System Prefs > Keyboard and Mouse

Det går att göra i Panther så.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Ända kommandot för att dölja dockan då

System Prefs > Keyboard and Mouse

Det går att göra i Panther så.

Perfa! Tusen tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Unsanity.com har förvisso betaversioner man kan byta till men jag väntar nog på release.

Attans Anders... du är synsk...
Jag var korkad nog att inte vänta...

Laddade i nattens entusiasm hem version 2.1.2 av WindowShade...
Tänkte att: "Det har ju funkat så jeeeevla bra allt detta som har med Panther att göra, så vafaaan...!"

Morsning...
Tvärstopp och en rad av hängningar...
Bara att göra om allt...
(Som tur var hade jag allt uppbackat på en extern HD...)

Nästa OS-omgång ska jag lita mera på dig...

VARNING TILL ALLA:
Vänta för höge Farao med Unsanitys grejjor ett tag!!!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 13:13

VARNING TILL ALLA:
Vänta på ALLT system-relaterade tredjepart-grejer säger jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
...VARNING TILL ALLA:
Vänta för höge Farao med Unsanitys grejjor ett tag!!!!!!!

Vi får nog se på Panther som en helt ny skapelse. Ta bort alla extra finesser i jaguar och bygg sen på dessa igen när utvecklaren har en version klar för Panther. CopyPaste och Synergy är två till strulputtar i sammanhanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 13:24

Jag hade en hög extra pref-panes, en dyn-dns tjänst, ftp-server m.m. i mitt jaguar och det ballade ur totalt vid Panther-uppgradering.

Apple borde nästa lägga in en varning för sådant... "Detecting thirdparty system-software, are you sure you want to contiune?"

Typ.

Senast redigerat 2003-10-26 13:52
  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 13:47

MacOS blir mer och mer likt Windows...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
Har de Panther på NK? Vilken avdelning?

Foto, radio, TV, Mac, på gatuplanet nära ingången från Regeringsgatan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
MacOS blir mer och mer likt Windows...

Det är sant, den väg Apple har slagit in på med ett mer avancerat system, fler utvecklare, fler användare etc är sådant som förstås ställer till problem och gör det svårare att knyta ihop säcken. Men det är priset vi användare får betala för ett modernt och avancerat verktyg. Sålänge Apple kontrollerar stora delar av hårdvaran tror jag däremot inte en windows situation är nära förestående.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 14:18

Ringde precis till NK Ljud & Bild och de säljer inte Panther. Gick in på PC-Superstore vid Klaraberg idag och de sa att deras butik på Sveavägen har fått in Panther. Tyvärr har den butiken stängt idag.

Bevaka tråden