Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba som programmerare i Swift.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-02 19:04

Försöker lära mig Xcode och Swift men otroligt mycket att hålla reda på.

Någon här som jobbar som programmerare och kan ge tips?

Vill gärna jobba som programmerare för iPhone och iPad.

Ursprungligen av larsp777:

Försöker lära mig Xcode och Swift men otroligt mycket att hålla reda på.

Någon här som jobbar som programmerare och kan ge tips?

Vill gärna jobba som programmerare för iPhone och iPad.

Kan du programmera i största allmänhet, d.v.s i något annat högnivåspråk (Java, C#, C/C++,...)? I så fall borde det inte vara några jätteproblem att ta in Swift eller Objective-C för den delen.
Mitt tips är att skaffa en bok & gå igenom den. Då lär man sig snabbt hur Apple byggt upp sina API:er & hur man hittar i deras API referenser.

Om du inte är van programmerare sedan innan gäller i stort sett samma approach. Skaffa en bra bok och gå igenom den steg för steg. Det viktigaste är att ta det lugnt & jobba metodiskt igenom hela boken för att skaffa sig en bra grund innan man drar igång drömprojektet. Risken är ofta att projekten sväller och blir ohanterliga om man inte på förhand har en plan för hur man ska realisera alla större delar. Man behöver inte kunna alla detaljer på förhand, men de stora bitarna måste man ha en tanke för.

Tycker man det är tråkigt att läsa kan man säkert hitta bra videos på YouTube eller liknande, men personligen tycker jag att en bok slår allt i sådana här lägen när man vill ta allt i sin egen takt och förstå alla steg.

Lycka till!

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-03 10:29
Ursprungligen av HåkanE:

Kan du programmera i största allmänhet, d.v.s i något annat högnivåspråk (Java, C#, C/C++,...)? I så fall borde det inte vara några jätteproblem att ta in Swift eller Objective-C för den delen.
Mitt tips är att skaffa en bok & gå igenom den. Då lär man sig snabbt hur Apple byggt upp sina API:er & hur man hittar i deras API referenser.

Om du inte är van programmerare sedan innan gäller i stort sett samma approach. Skaffa en bra bok och gå igenom den steg för steg. Det viktigaste är att ta det lugnt & jobba metodiskt igenom hela boken för att skaffa sig en bra grund innan man drar igång drömprojektet. Risken är ofta att projekten sväller och blir ohanterliga om man inte på förhand har en plan för hur man ska realisera alla större delar. Man behöver inte kunna alla detaljer på förhand, men de stora bitarna måste man ha en tanke för.

Tycker man det är tråkigt att läsa kan man säkert hitta bra videos på YouTube eller liknande, men personligen tycker jag att en bok slår allt i sådana här lägen när man vill ta allt i sin egen takt och förstå alla steg.

Lycka till!

Grejen är den att jag är van programmerare och följer några videokurser.

Dock känns det ganska annorlunda mot "vanlig" programmering.

Jobbar du som programmerare?

Ursprungligen av larsp777:

Grejen är den att jag är van programmerare och följer några videokurser.

Dock känns det ganska annorlunda mot "vanlig" programmering.

Jobbar du som programmerare?

Jag programmerar i jobbet, men inte i iOS / Mac. Däremot gör jag lite appar för iOS på min fritid.
Jag har själv inte kollat särskilt mycket på Swift utan håller mig till Objective C vilket fungerar helt OK för min del. Ser ingen anledning att byta till Swift om man har en bakgrund inom C/C++, men det är ju enbart min personliga åsikt.

Vad är det du tycker skiljer mot "vanlig" programmering?

Ursprungligen av larsp777:

Försöker lära mig Xcode och Swift men otroligt mycket att hålla reda på.

Någon här som jobbar som programmerare och kan ge tips?

Vill gärna jobba som programmerare för iPhone och iPad.

Så här gjorde jag för att snabbt komma igång. Jag är själv nybörjare men det kanske kan hjälpa dig något och det jag använder är gratis.

-Först laddade jag ner Swift ifrån iBooks OCH Human Interface Guidelines rekommenderat. Något flera utvecklare verkligen borde läsa först och sedan REGELBUNDET. Då menar jag inte enbart iOS/macOS utan alla skitsystem som man sitter med på jobbet...

-Sen någon app för att gå igenom Swift på en bra nivå. Jag fastnade för Sololearn bra för min nivå.

-Efter det finns det bra kurser på iTunesU. Hittade en ifrån Stanford, tror aktuell kurs heter CS193P med Paul. I mina ögon är han grymt bra! Finns andra kurser på nätet typ Treehouse.com men det kostar.

Hoppas det kan hjälpa lite.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-03 15:22
Ursprungligen av HåkanE:

Jag programmerar i jobbet, men inte i iOS / Mac. Däremot gör jag lite appar för iOS på min fritid.
Jag har själv inte kollat särskilt mycket på Swift utan håller mig till Objective C vilket fungerar helt OK för min del. Ser ingen anledning att byta till Swift om man har en bakgrund inom C/C++, men det är ju enbart min personliga åsikt.

Vad är det du tycker skiljer mot "vanlig" programmering?

Tja, är väl mer att man jobbar mycket med olika saker som känna igen gester m.m.

Kanske inte är så stor skillnad men känns lite besvärligare på något vis.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-03 15:24
Ursprungligen av Sai-tam:

Så här gjorde jag för att snabbt komma igång. Jag är själv nybörjare men det kanske kan hjälpa dig något och det jag använder är gratis.

-Först laddade jag ner Swift ifrån iBooks OCH Human Interface Guidelines rekommenderat. Något flera utvecklare verkligen borde läsa först och sedan REGELBUNDET. Då menar jag inte enbart iOS/macOS utan alla skitsystem som man sitter med på jobbet...

-Sen någon app för att gå igenom Swift på en bra nivå. Jag fastnade för Sololearn bra för min nivå.

-Efter det finns det bra kurser på iTunesU. Hittade en ifrån Stanford, tror aktuell kurs heter CS193P med Paul. I mina ögon är han grymt bra! Finns andra kurser på nätet typ Treehouse.com men det kostar.

Hoppas det kan hjälpa lite.

Tack för tipsen!

Kollar själv kurser på Udemy och Pluralsight.

Ursprungligen av larsp777:

Tja, är väl mer att man jobbar mycket med olika saker som känna igen gester m.m.

Kanske inte är så stor skillnad men känns lite besvärligare på något vis.

Ja, det där är ju ett problem som kommer igen oavsett vad man byter mellan. Det man känner till och kan upplevs alltid lite enklare än det nya. Håll ut bara så kommer även Swift/iOS kännas OK när det går på rutin.

Lycka till!

Ursprungligen av Sai-tam:

Hittade en ifrån Stanford, tror aktuell kurs heter CS193P med Paul.

Det är en bra kurs, som har funnits ungefär lika länge som iPhone.

Ursprungligen av larsp777:

Tja, är väl mer att man jobbar mycket med olika saker som känna igen gester m.m.

Ja, eftersom iOS är ett touch-baserat OS blir det mycket sånt, men om du väl kommer in i det kommer du märka att du får väldigt mycket gratis så man behöver inte fokusera på själva gesterna, utan mer på vad de har för effekt i din app.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-04 09:16

Tack för alla svar!

Får väl bara jobba vidare och försöka bli van.

Följde en tutorial om att göra ett Pokemonspel.

När appen börjar visas Sverigekarta med skiftar sedan till en helt annan plats.

Denna händer jag själv testar koda och när jag testar färdigt projekt.

Någon aning om varför?

https://www.raywenderlich.com/151817/how-to-m...

Ursprungligen av larsp777:

Tack för alla svar!

Får väl bara jobba vidare och försöka bli van.

Följde en tutorial om att göra ett Pokemonspel.

När appen börjar visas Sverigekarta med skiftar sedan till en helt annan plats.

Denna händer jag själv testar koda och när jag testar färdigt projekt.

Någon aning om varför?

https://www.raywenderlich.com/151817/how-to-m...

Du har ingen varning i Xcode? Vad säger loggarna?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-04 10:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har ingen varning i Xcode? Vad säger loggarna?

Nej, ingen varning.

Var ser man loggarna?

Ursprungligen av larsp777:

Nej, ingen varning.

Var ser man loggarna?

Förresten, testar du i emulatorn eller på en fysisk iPhone? Testa på iOS-enhet om du inte redan gör det.

Du kan behöva debugga: https://developer.apple.com/library/content/d...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-04 10:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förresten, testar du i emulatorn eller på en fysisk iPhone? Testa på iOS-enhet om du inte redan gör det.

Du kan behöva debugga: https://developer.apple.com/library/content/d...

Jag testar på emulatorn. Är inte riktigt säker på hur jag ska få det att fungera med en iOS-enhet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har ingen varning i Xcode? Vad säger loggarna?

I koden som finns på din länk så lägger du till tre "mål" med koordinaterna 0,0 (dvs. i skärningen mellan Greenwich meridianen & ekvatorn - någonstans i sydatlanten söder om Ghana??). Har du testat att ändra lat & long till något som ligger närmre där du befinner dig? Ett tips är att använda kompassappen om du har en iPhone så ser du lat & long där.

Ursprungligen av HåkanE:

I koden som finns på din länk så lägger du till tre "mål" med koordinaterna 0,0 (dvs. i skärningen mellan Greenwich meridianen & ekvatorn - någonstans i sydatlanten söder om Ghana??). Har du testat att ändra lat & long till något som ligger närmre där du befinner dig? Ett tips är att använda kompassappen om du har en iPhone så ser du lat & long där.

Var nog menat till @larsp777.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-04 16:17
Ursprungligen av HåkanE:

I koden som finns på din länk så lägger du till tre "mål" med koordinaterna 0,0 (dvs. i skärningen mellan Greenwich meridianen & ekvatorn - någonstans i sydatlanten söder om Ghana??). Har du testat att ändra lat & long till något som ligger närmre där du befinner dig? Ett tips är att använda kompassappen om du har en iPhone så ser du lat & long där.

Ja, i min egen kod har jag ändrat till koordinater närmare där jag är. T.ex. latitude: 50.5184 och longitude: 8.3982.

Ursprungligen av larsp777:

Ja, i min egen kod har jag ändrat till koordinater närmare där jag är. T.ex. latitude: 50.5184 och longitude: 8.3982.

Då är du i Tyskland m.a.o? Vad får du för position i ditt program?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-07-07 13:04
Ursprungligen av HåkanE:

Då är du i Tyskland m.a.o? Vad får du för position i ditt program?

Ursäkta, skulle vara latitude:56.171631 och longitude: 13.792938 t.ex.

Det ska vara i Hässleholm, vet inte var jag fick det andra från.

Sedan verkar jag hamna i San Francisco.

Är troligen där de som gjort guiden sitter.

1
Bevaka tråden