Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar nytt budgetalternativ

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 01:23

Det är bara att byta fläkten till en tystare modell. Samma sak med Macar av tornmodell. Byt ut eländet! Kostar 150 kr högst, sen är problemet ur världen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 01:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det är bara att byta fläkten till en tystare modell. Samma sak med Macar av tornmodell. Byt ut eländet! Kostar 150 kr högst, sen är problemet ur världen.

Jo, jag har bytt fläktar i flera burkar, både Apples och andra onämnbara. Men det skulle inte förvåna mig om det sitter någon Apple specialare i eMacen, alltså inte standard storlek på fläkten/fläktarna. Någon som vet hur många fläktar är det i en eMac, och vad det är för storlek på dom.

här syns att fläkten inte riktigt är av standard:

ta isär eMac...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 07:44

Man ska kanske inte gnälla för mycket.eMacen är kanske marknadens mest prisvärda dator just nu.Mac eller PC.

Med tanke på priset är det en riktigt bra skärm.Den är snabb,snygg och har ett hyfsat bra grafikkort.Den är överkommlig för de flesta oche täcker de flestas behov.Dessutom kommer den med Panther.

Det är inte klokt vad mycket man får för pengarna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-24 10:28

Böjd att hålla med - Jobs gamla iMackoncept med kraftfull burk för under 999 dollar lever och är ännu biligare.

Synd att det inte var iMaccen som förde arvet vidare men den seglade iväg till designsegmentet istället.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:37

Exakt så.

Faktum är att fortfarande när jag ser första iMacen i bruk (jodå, det finns ett par) får jag fortfarande ett litet sting av att vilja leka med den. Charmiga burkar, hoppas man får samma feeling av sin eMac.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-24 14:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Man ska kanske inte gnälla för mycket.eMacen är kanske marknadens mest prisvärda dator just nu.Mac eller PC.
Med tanke på priset är det en riktigt bra skärm.Den är snabb,snygg och har ett hyfsat bra grafikkort.Den är överkommlig för de flesta oche täcker de flestas behov.Dessutom kommer den med Panther.

Det är inte klokt vad mycket man får för pengarna.

E-mac med 512 raam+ e-stand pris Apple store 13324:-

så jäkla billig är den väl inte, med tanke på skärmens kvalitet+det grafikkort som sitter i. För oss som är vana med Apples prissättning ter det sig som billigt, men för en som skall switcha till Apple tycker nog att det är ganska dyrt med tanke på vad man får. E-macken borde leveras med bättre grafikkort, sony skärm samt 512Mb raam från början.samt en fläkt som inte väsnas.
En fråga: kan man spela spel på denna dator i grunkonfigurationen för under 9000:-. ? spel som ungdommar är vana vid (En undran från en som aldrig har spelat)

Senast redigerat 2003-10-24 14:53
  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 15:40

Gud vad du är jobbig med dina PC-priser. Jag råkade vilja ha en Mac. Hur ska du lösa det, du som tycker Data Prince har så fina priser? Ska vi installera OS X med hjälp av hammare? Vad fula datorer, förresten...

Minne köper man dessutom inte från Apple om man vill vara ekonomisk. Det säger de till och med själva.

Något switching är det inte tal om heller, jag kör bägge och har så gjort sedan Dackefejden. Inte Mackefejden.

Svinbra pris på eMac om man vill ha en ny Mac, simple as that.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-24 16:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
E-mac med 512 raam+ e-stand pris Apple store 13324:-

så jäkla billig är den väl inte, med tanke på skärmens kvalitet+det grafikkort som sitter i. För oss som är vana med Apples prissättning ter det sig som billigt, men för en som skall switcha till Apple tycker nog att det är ganska dyrt med tanke på vad man får. E-macken borde leveras med bättre grafikkort, sony skärm samt 512Mb raam från början.samt en fläkt som inte väsnas.
En fråga: kan man spela spel på denna dator i grunkonfigurationen för under 9000:-. ? spel som ungdommar är vana vid (En undran från en som aldrig har spelat)

...och in kommer trollet, suck.

miri, eller vad du nu heter, vet du om att du ger oss svante-vibbar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 16:14

Hos Macoteket kostade en eMac med 512mb ram 9268:- ink moms.

Dessutom,eMacen är ett budgetalternativ.Ska man jobba professionellt med ex bilder så är den kanske otillräcklig.Men för de allra flesta som söker en billig och bra dator får,tro det eller ej,en bra och billig dator.

Till och med ljudet är bra.Man måste försöka ha lite perspektiv på saker och ting.

Senast redigerat 2003-10-24 16:25
  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:23

I det här fallet kan jag bara hålla med miri, 13000 för en eMac är ett skämt. Gillar inte alls maskinen el. vad som sitter i den. Skulle betala max 7000:-.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:25

Wow.

Om du hade läst tråden så hade du sett att det är 7000:- den kostar. Ungefär.

Men du har rätt, Miri är ett skämt...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:32

Nja, 8500 el. 7000 skiljer ju lite....men om du är inne på en eMac gå hit & kolla först f.s.skull:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.2cd7f944

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:37

Äh, klart några får problem när man säljer en miljon datorer eller nå't. Dessutom har jag beställt en felfri variant...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av DaPhox
om du är inne på en eMac gå hit & kolla först f.s.skull:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.2cd7f944

Skärmen verkar helkass, om man får tro trådarna som du hänvisar till. iBook G4 framstår som ett klart smartare köp.

Citat:

eMac screen has brown tint

eMac display problem

Flickering screen

Dead pixel on a CRT eMac?!

My Emac is Pink

display problems from hell

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:42

Du VILL verkligen att den ska vara bra...;-)

Jag hoppas att den du får är det.:)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-24 16:44

Nja, billigaste modellen säljs för runt 7000:-, men bara till studenter, skolor och lärare

Sedan innehåller eMacen en budgetskärm, men man ska inte glömma att 17-tums budgetskärmar till PC knappast är direkt problemfria heller! Fast jag kan hålla med om att problemet blir lite större när det är en allt-i-ett lösning, jag föredrar dock detta framför sladdhärvor (och för den delen PC-design också).

Priset för eMacen j-v bra och jag har gladeligen beställt en, så här lycklig har jag inte varit sedan jag bar iväg PCn till soprummet:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:51

DaPhox: Tack.

iBjorn: Haha, jo, håller med. Och jo, jag är student så jag kör rabattbensin.

eMac = 8495 kronor ink. moms

+ 256 MB ram 774 kronor.

det priset kan väl ingen klaga på! miri - vart får du +13000 kronor ifrån!?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 16:58

Exakt...

Och min view är denna:

Mecenatrabatt;

eMac Combo

SEK 7.645,00 (kommentar: inklusive moms och hemkörning).

1 GHz PowerPC G4
128 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
Internt 56 K-modem

Köp till minne från PC-hökar'n
på hörnet, ca 899:- för 512 mb
inklusive moms (PC133 SDRAM).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-24 17:00

PF du må tycka vad du vill

Läser du tråden så är det fler än jag som kommer med invänningar ang E-macen

Citat:
Vill inte vara en surpuppa när du är så uppåt men om du menar "riktigt bra skärm" när du säger "schysst skärm" så blir du nog lite besviken. Det är en skärm men inte mer än så.

Håll dig till ämnet., personliga på håpp finns det mer än nog av tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 17:01

Vill man hitta fel och problem så hittar man.Apple Cinema display 17"
Den skärmen kostar 7995 ink moms.D.v.s nästan lika mycket som en eMac.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 17:02

Ey, "Miri"; Jag lever "på håppet" jag. Råkar ha sett dina trådförstörande inlägg i ett antal för många trådar vid det här laget. Om du inte vill köpa en Mac och så vidare behöver du ju inte diskutera prisfrågan hela tiden. Ska du jämföra med PC-sidan, gör det där det är tillrådigt, kanske inte i en tråd där man talar om Mac-priset på en dator som just är en Mac, för att den är en Mac.

Annars är det ju som att du går in i ett BMW-forum och påstår hur dyr BMW är och att man ju kan få en mycket snabbare Seat för mycket mindre pengar. Jag tror inte BMW-köparen bryr sig nämnvärt, förutom att han tycker du är ett troll.

Själv kör jag Seat förresten. Trevlig, men ingen BMW...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 17:07

>>miri
Med vilket mått dömer du ut emacen?Vad jämför du med?Själv jämför jag skärmen jag har till min PC,Philips 107E.Emacen är skarpare och klarare.

Jag är nöjd med min eMac,första generationen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-24 17:07

Angående priset, kollade på Apple store
dator+ stativ+minne.

PF lägg av , om någon skall byta till mac så är det väl naturligt att jmf pris med det de är vana vid.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-24 17:10

Min dotter är nöjd med sin Imac när hon surfar
vart vill du komma?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 17:12

Sure - men då ska du jämföra rätt pris och inte ett pris du trissar upp bara för att ytterligare ge glans kring ditt påstående. Datorn kostar 8 å 5 kan vi säga. Tillbehören kan vi strunta i, dock får du med en CDRW / DVD. Jag kollar vad Dell tar för motsvarande pryl, I'll be back soon...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-24 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
PF lägg av...

Om någon ska lägga av så är det du, Svante, ditt j-v datorkrigande är tröttsamt i längden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 17:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Min dotter är nöjd med sin Imac när hon surfar
vart vill du komma?

Kul att din dotter är nöjd.Vad är skärmen dålig jämfört med på emacen?Allt?eller någon koreansk pryl?Cinema display 17"?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 17:20

Dell tar 7171:- för sin minsta stationära. Då är det en enkel 17"-skärm med samt de billigaste högtalarna vilka jag tror kan motsvara eMacens inbyggda. Sedan CDRW+DVD, 40 gb HD och 128 mb ram, precis samma som eMac. Kan tänka mig att Dell-burken är något snabbare i vändningarna - MEN - den saknar då FireWire-interface samt programvara för videoredigering (om vi bortser från vad Windows kan ha för medföljande program, vet inte det). Dessutom medföljer inga spel eller så, till eMac följer lite sån't med. Summa summarum; ptja, äpplen eller päron, priset är i stort sett exakt samma.

Bevaka tråden