Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss att bygga framtidens 99mac

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-19 13:52
Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

Är målet 99mac så ska det förbli 99mac.

Är målet 99random så är 99.se inte så dumt.

99mac.se har för mig mer karaktär och historia. 99.se låter som något helt annat.

Sweclockers kund lika gärna heta "Clockers.se" men "Swe" ger dem en tydlig distinktion.

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?

Som många andra skrivit, mer ingående Mac/Ios-relaterat, mindre nyheter i perifiera ämnen.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?

Mer tester ur ett Mac-perspektiv, kanske ställa olika program mot varandra. Mer om hur proffsen använder Mac; foto, programmering, filmning osv. Göra en artikelserie med studiebesök på olika företag i olika branscher ut ett Mac-perspektiv?
Säkerhetstänk i en mer uppkopplad värld, testa olika lösenordshanterare, backupprogram/-tjänster osv.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?
Någon som svarar på feedback om forumet och ser till att driva igenom buggfixar och nya features.

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?
Alla smånyheter som många gånger innehåller små faktafel eller felstavningar.

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?
Bästa: forumet
Sämsta: att forumet är statiskt, feedback inte tas på allvar (det känns meningslöst att framföra feedback).

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?
Ingenting egentligen, det är som med bilder i forumet, det hoppar och far så mycket att det blir lätt att trycka fel, speciellt på mobilen. Därav annonsblockerare, tyvärr.

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?
Det är det bästa med siten. Nyhetsinläggen läser jag sällan för de känns inte så relevanta, men om det är en artikel med analyser såsom skärmtester med Ytterberg, så läser jag dem gärna för de känns som att man faktiskt har ansträngt sig för att göra ett riktigt bra jobb, medan en del av de andra artiklarna känns mer halvhjärtade.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?
En googling på nåt ledde mig till forumet (som fortfarande är det enda sättet att hitta på forumet, ytterligare en punkt som ignorerats länge). Det är forumet som är siten, så som jag ser det.

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?
HTTPS! Satsa mer på utveckling av forumet, ta till er feedbacken för att göra det bättre, fler moderatorer hade varit bra.

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?
Bli ett Macworld/IDG i miniatyr.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-04-19 13:56

Låt mig gissa varför frågan om framtiden för 99mac kommer nu. Bokslutet för 2016 är på gång och siffrorna ser dåliga ut. Den gröna stapeln för resultat kanske ligger långt under nollan. Det råder panik på redaktionen.

  • Medlem
  • 2017-04-19 13:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

Behåll 99mac, nyhetsrapporteringen har ju blivit bredare men ni har ju fortfarande ett fokus på Apple. Fortsätt så och ändra inga namn.

  • Medlem
  • 2017-04-19 14:02
Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

Blir lite långt kanske, men varför inte 99samsungandroidpcmicrosoft.se? Då har ni täckt in just 99% av området av vad sajten handlar om och folk som hittar till sidan för första gången förstår direkt vad det handlar om.

Ursprungligen av Mija:

Låt mig gissa varför frågan om framtiden för 99mac kommer nu. Bokslutet för 2016 är på gång och siffrorna ser dåliga ut. Den gröna stapeln för resultat kanske ligger långt under nollan. Det råder panik på redaktionen.

Du behöver inte vara orolig, vi har ingen panik. Självklart ska 99mac gå med vinst, det är ett mål. Men det jag efterfrågar här är inte hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, utan vad vi kan göra för att skapa en rolig, intressant och bra plats som folk vill besöka.

Ursprungligen av Dalle:

Blir lite långt kanske, men varför inte 99samsungandroidpcmicrosoft.se? Då har ni täckt in just 99% av området av vad sajten handlar om och folk som hittar till sidan för första gången förstår direkt vad det handlar om.

Haha ja visst! Eller kanske snarare då ett helt nytt namn?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

Jag skriver nästan alltid 99 iaf när jag pratar/skriver om sidan. Har bara blivit så. Vad jag vet kommer man fram till 99mac.se på 99.se också.

Rensade lite i tråden. Observera forumets trivselregler, och var artiga mot varandra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-19 14:34
Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha ja visst! Eller kanske snarare då ett helt nytt namn?

Varför är frågan aktuell över huvud taget? Varför fungerar inte 99mac längre, som den har hetat hur länge som helst?

Ursprungligen av zinned:

Varför är frågan aktuell över huvud taget? Varför fungerar inte 99mac längre, som den har hetat hur länge som helst?

Därför att 99mac beskriver det vi håller på med dåligt, om inte annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-19 14:40
Ursprungligen av jakobnilsson:

Därför att 99mac beskriver det vi håller på med dåligt, om inte annat.

Det beskriver vad vi borde hålla på med, kan jag tycka. Igen, framgången ligger i att skapa en stark Apple-profil.

Ursprungligen av zinned:

Det beskriver vad vi borde hålla på med, kan jag tycka. Igen, framgången ligger i att skapa en stark Apple-profil.

Men även utifrån detta är Apple absolut inte 99% Mac längre..

  • Medlem
  • 2017-04-19 14:45
Ursprungligen av jakobnilsson:

Men även utifrån detta är Apple absolut inte 99% Mac längre..

Vad sägs om

www.a99le.se

som är ledigt just nu? ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

[i][b]3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?

Har inga önskemål om nya delar, men kan passa på att påminna om de här önskemålen kring forumet:

Att Marknad och Feedback syns bland "Nya inlägg".
Eller ännu bättre - att ha möjlighet att välja vilka forumdelar man vill se i "Nya inlägg".

Hear! Hear!

I nuläget kan ni ju lika gärna lägga ner Marknad då ingen ändå ser vad som säljs och köps om man nu inte går in där aktivt.

Mer om forumet:

  • I den gamla forummotorn så autosparades inläggen medan man skrev. Trevligt.

  • Likaså fanns det bättre funktioner för att formatera innehållet och exvis infoga weblänkar i det tidigare forumet. Nu måste man ju fortfarande göra halva jobbet manuellt genom att skriva ett "=" efter url och sedan klistra in lämplig länk...

  • Att kunna klistra in sina max fem bilder direkt i första försöket skulle också vara bra. Nu får man ju länka in en bild, spara inlägget, och sedan redigera, länka och spara om och om igen för varje tillkommande bild. Skulle man inte kunna ha fem "Välj bild"-knappar redan från början?

  • Meddelandefönstrets menyrad: Emoji-knappar, kanske? Knapp för överstrykning. Code (inte bara citat). Dvs enligt forumstandard 1A.

  • När ni ändå kollar menyraden: Knapparna för numrerad lista och punktlista är gräsligt lika varandra... Är det någon som använder tweet-knappen? Youtube är dock utmärkt. Finns det inga motsvarande för ljud/musik? (spotify, itunes, soundcloud...)

Ytterligare några kommentarer när jag ändå håller på:

Citat:

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?

Bredden är väl ganska bra som den är. Men kan hålla med om att nyheter om Tesla och andra perifera tekniknyheter inte känns relevanta. Nyheter om Android och Windows/Linux får gärna dyka upp då och då om det finns kopplingar/jämförelser att göra med mac/ios.

Citat:

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?

Poddar och videos har jag aldrig eller sällan tid och lust att se/höra. Tar för mycket tid jämfört med att skumläsa.

Citat:

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?

Se Jespers svar ovan: Att Marknad och Feedback syns bland "Nya inlägg".
Samt se punkt 6 nedan.

Citat:

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?

"Framsidan" med nyheter och rubriker. Går alltid direkt till Nya inlägg i forumet...

Citat:

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?

Kul att lättsamt och geschwint både kunna få hjälp och hjälpa andra.

Citat:

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?

Har stängt av reklamen på datorn (Chrome) då den åtminstone förr fick sidorna att "hoppa" i takt med att reklamen lästes in. Vådligt irriterande. Använder ganska sällan telefonen för 99mac, men tycker den då är ganska störande.

Har hellre reklam än medlemsavgift. Som kompromiss till oss som kör adblocker skulle jag kunna tänka mig att en textkolumn lika "Nytt i forumet" här till höger på sidan skulle kunna kompletteras med reklamlänkar. Typ "Veckans erbjudanden" som i sin tur länkade till samma ställen som de "riktiga" annonserna/banners.

Med tanke på Punkt 3 ovan: Gärna också en rubrik i samma kolumn med de senaste "Köp/Sälj"!

Citat:

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?

Utan forum inget 99mac.

Citat:

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?

Frågor och svar i forumet om diverse teknikaliteter. Fortfarande samma.

Ursprungligen av Alix:

Vad sägs om

www.a99le.se

som är ledigt just nu? ?

Fantastiskt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-19 14:53
Ursprungligen av jakobnilsson:

Men även utifrån detta är Apple absolut inte 99% Mac längre..

Syftar du nu bara på att där står Mac? Om så, det beskriver ju vad siten bör vara 100 ggr bättre än 99samsungandroidpcwindows.se eller vad som nämndes innan. Varför korrigera namnet till något som ligger längre ifrån vad siten bör vara än det nuvarande namnet?

Ursprungligen av zinned:

Syftar du nu bara på att där står Mac? Om så, det beskriver ju vad siten bör vara 100 ggr bättre än 99samsungandroidpcwindows.se eller vad som nämndes innan. Varför korrigera namnet till något som ligger längre ifrån vad siten bör vara än det nuvarande namnet?

Nu ska jag vara helt ärlig: 99samsungandroidpcwindows.se är inte ett alternativ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-19 14:56
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nu ska jag vara helt ärlig: 99samsungandroidpcwindows.se är inte ett alternativ

Du, det fattar jag också Men förstod du poängen jag försökte göra?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nu ska jag vara helt ärlig: 99samsungandroidpcwindows.se är inte ett alternativ

Jag gillar namnet 99 bättre. Annars kan man ju vända på en 9:a så det blir 69. Eller? Jag kan sälja mitt domännamn till er. Tror namnet passar kanon. drunkabilly

Ursprungligen av zinned:

Du, det fattar jag också Men förstod du poängen jag försökte göra?

Självklart! Dock är ju kärnan där just vad vi ska vara för typ av sajt, mer eller mindre Apple-fokuserad och om (samt i vilken omfattning) vi ska skriva om andra plattformar, som vi gör idag. Och såklart om detta ska ske "ur ett Apple-perspektiv", eller om vi kan hitta en attraktiv infallsvinkel som tilltalar både klassiska Apple-användare och de som vänstrar med annan utrustning.

Bara 99.se har ju den fördelen att namnet i sig inte rymmer nånting alls egentligen, vilket gör att vi kan skriva om vad som helst och ändå leva upp till namnet. Sen blir det vad vi lägger i det själva naturligtvis. Det bästa vore väl ändå om vi hade ett namn som både beskrev vad vi borde hålla på med, vad vi håller på med, och dessutom knyter an till forumets historia.

Hursomhelst, jag kastar ut frågan för att jag vill fånga upp lite tankar och resonemang från läsarna.

Ursprungligen av Alix:

Tips: Jag använder Safari plus innehållsblockeraren Purify. Ser ingen reklam här.

Jag tror Mercury behöver lite tid på sig för att identifiera vad som är vad för nu syns ingen annons och jag har inte ändrat ngt

Ursprungligen av zinned:

Varför är frågan aktuell över huvud taget? Varför fungerar inte 99mac längre, som den har hetat hur länge som helst?

Precis, gör inte samma misstag som MacAddict(forumet, inte medlemen m samma namn ?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-19 15:10
Ursprungligen av jakobnilsson:

Självklart! Dock är ju kärnan där just vad vi ska vara för typ av sajt, mer eller mindre Apple-fokuserad och om (samt i vilken omfattning) vi ska skriva om andra plattformar, som vi gör idag. Och såklart om detta ska ske "ur ett Apple-perspektiv", eller om vi kan hitta en attraktiv infallsvinkel som tilltalar både klassiska Apple-användare och de som vänstrar med annan utrustning.

Bara 99.se har ju den fördelen att namnet i sig inte rymmer nånting alls egentligen, vilket gör att vi kan skriva om vad som helst och ändå leva upp till namnet. Sen blir det vad vi lägger i det själva naturligtvis. Det bästa vore väl ändå om vi hade ett namn som både beskrev vad vi borde hålla på med, vad vi håller på med, och dessutom knyter an till forumets historia.

Hursomhelst, jag kastar ut frågan för att jag vill fånga upp lite tankar och resonemang från läsarna.

Poängen är att jag tycker det tas alldeles för lätt på profileringen. 99mac har fullständigt tappat den starka Apple-profil den hade förr och att man inte kommer till den insikten samt än värre - inte vill förbättra detta - är för mig mycket konstigt och synd. Med detta i minnet så är ett namnbyte från 99mac till något annat, t ex 99 eller annat, bara ett steg närmre att bli ett mini-IDG. Dessutom, namnet 99mac beskriver väl åtminstone två av tre saker du nämner ovan. Det är väl bra? Långt bättre än något ickeprofilerat som "99" som inte beskriver ett enda dugg.

Citat:

Bara 99.se har ju den fördelen att namnet i sig inte rymmer nånting alls egentligen, vilket gör att vi kan skriva om vad som helst och ändå leva upp till namnet

Denna meningen beskriver just det jag försöker säga ovan, där friskriver ni er från att ta ansvar och arbeta för den Apple-profilen siten bör ha.

My two cents.

Ursprungligen av zinned:

Denna meningen beskriver just det jag försöker säga ovan, där friskriver ni er från att ta ansvar och arbeta för den Apple-profilen siten bör ha.

Poängen är att jag tycker det tas alldeles för lätt på profileringen. 99mac har fullständigt tappat den starka Apple-profil den hade förr och att man inte kommer till den insikten samt än värre - inte vill förbättra detta - är för mig mycket konstigt och synd. Med detta i minnet så är ett namnbyte från 99mac till något annat, t ex 99 eller annat, bara ett steg närmre att bli ett mini-IDG. Dessutom, namnet 99mac beskriver väl åtminstone två av tre saker du nämner ovan. Det är väl bra? Långt bättre än något ickeprofilerat som "99" som inte beskriver ett enda dugg.

Jag håller med, och om det inte var tydligt är det precis det jag ser som nackdelen med att heta "bara" 99.

Jag gräver vidare: utveckla gärna lite mer vad det är du skulle vilja se när du menar "Apple-profil". Det är säkert självklart för många av de som varit här sedan före uppköpet, men absolut inte för nytillkomna. Och det är heller inte helt självklart för mig - Apple idag är inte vad Apple var för tio år sedan. Apple är inte bara Mac och IOS, Apple är smarta hemmet, strömmande musiktjänster, reality-serier, molnlagring, eventuellt självkörande bilar. Apple i sig är väldigt brett och ganska diffust idag.

En sak jag själv anser är att vår Apple-bevakning blir bättre ju mer insatta vi är i konkurrensen från t ex Samsung och Google. Därifrån finns för mig personligen lusten att skriva om andra plattformar, även om jag själv använder Apples ekosystem till 99 procent. Sen kan vi också absolut jobba hårdare och mer med djupare bevakning, roligare bevakning och annat.

Senast redigerat 2017-04-20 08:41
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag håller med, och om det inte var tydligt är det precis det jag ser som nackdelen med att heta "bara" 99.

Jag gräver vidare: utveckla gärna lite mer vad det är du skulle vilja se när du menar "Apple-profil". Det är säkert självklart för många av de som varit här sedan före uppköpet, men absolut inte för nytillkomna. Och det är heller inte helt självklart för mig - Apple idag är inte vad Apple var för tio år sedan. Apple är inte bara Mac och IOS, Apple är smarta hemmet, strömmande musiktjänster, reality-serier, molnlagring, eventuellt självbärande bilar. Apple i sig är väldigt brett och ganska diffust idag.

En sak jag själv anser är att vår Apple-bevakning blir bättre ju mer insatta vi är i konkurrensen från t ex Samsung och Google. Därifrån finns för mig personligen lusten att skriva om andra plattformar, även om jag själv använder Apples ekosystem till 99 procent. Sen kan vi också absolut jobba hårdare och mer med djupare bevakning, roligare bevakning och annat.

I och med att Apple har blivit så mycket bredare så behöver även 99mac bli bredare. Tips & Tricks-del. Jag känner att Jakob verkligen vill vara del och utveckla 99mac. Tänk dock att de flesta som är nöjda lämnar inte feedback. Såvida inte ni har tappat massor med besökare så behöver ni inte vara oroliga. Att ett par stycken av oss är kritiska gör inte så mycket. Tänk på att du inte behöver försvara dina åsikter eller övertala någon som redan har sin bestämda uppfattning.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

Namnet är bra som det är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-19 22:37

Hallå! Såg att det vart en del diskussioner om ekonomiska frågor så jag tänkte flika in med svar eftersom jag har bäst koll på det. Det kan ju vara kul att ta del av om inget annat! Jag är också expert på att skriva wall of text ;-).

Som flera vet förvärvade (fördärvade??) ”SweClockers” sajten 99.se (gamla 99mac) av Martin B som även är en gammal vän till mig. Det var ett par år sedan nu och bland det första som gjordes var att hitta tillbaks till rötterna varav sajten döptes om till 99mac igen. Observera att ingen kunskap och historik följde med förutom Adrian B som var med ett tag och givetvis kommer aldrig 99mac att bli var det en gång var därför att omvärlden förändrats, Apple har förändrats och "99-crew" har förändrats. Tydligt är att det genom dessa tider hela tiden funnits en gemenskap här där en del profiler sticker ut mer än andra varav Martin enligt mig var den största och den som agerade ledare.

99.se hade redan innan förvärvet genomgått tuffa tider, bland annat raderades flera års nyhetsarkiv av misstag och mycket innehåll försvann. Forumet bröts isär till flera olika domäner parallellt med att intresset svalnade från olika håll. Där någonstans såldes 99.se och det var ju knappast för att engagemanget var på topp. Vi var då ett fåtal personer i bolaget, hade aldrig gjort något liknande och vid den tiden gjorde vi vårt bästa för att göra ett lyft med den samlade förmågan vi hade. Sedan dess har 99mac levt i ett vakuum utvecklingsmässigt förutom den energi och glädje som redaktionen tillsammans med medlemmarna här tillför.

Med facit i hand sitter vi med ett nuläge och blickar framåt och Jakob leder den spaningen. Det finns olika åsikter om vad som gjorts med 99mac historiskt varav förvärvet var en tydlig förändringspunkt och jag vill bara flagga för att det är en stor skillnad på att lyssna och på förmågan att skapa med den kraft/kunskap man besitter och tagit till sig. Ambitionen har alltid varit skyhög och är det fortfarande. Med kunskapen vi för närvarande och genom åren samlat på oss är tanken att komma närmre ambitionen.

Kort om Geeks, som organisationen nu heter. Det man ser i den ekonomiska historiken för bolaget är ointressant från och med 2016. Det är ett nytt bolag, namn, identitet, ekonomisk struktur och framförallt är det tre gånger fler personer som jobbar på Geeks. Förändringen är från "digitalförlag" utan riktning till ett idéburet företag som tar människorna som samlas på platser som denna på allvar och det handlar främst om människor som brinner för ett gemensamt intresse som vill dela sin djupa kunskap och vänskap med andra. Det ska inte misstas för ”dåliga tider”, försämrad försäljning eller att redaktionen genomgår en kris. 99mac isolerat har aldrig varit lönsamt ur ekonomiskt perspektiv men det har hellre inte varit det centrala. Däremot behöver 99mac komma på fötter för att utvecklas och fortsatt vara relevant där måttstocken är det engagemang och vilja som finns här. Något behöver hända och en ny gnista behöver tända lägerelden, om ambitionen finns såklart. Det finns många sätt att skapa nytta på.

Nu finns ett läge för alla här att vara med och påverka i allra högsta grad, oavsett historiken. Därför vädjar även jag till att de som vill bidrar med konstruktiv kritik och gärna genom de frågor som Jakob ställer. Primärt handlar det om att hitta en riktning för framtiden genom inkludering av alla här. Frågor om ekonomi som betalmodeller (prenumeration / annons / kombination) är sekundärt och kommer senare. Om någon känner för att kliva in och ta ett större ansvar för 99mac så kontakta Jakob. Tycker någon sa det bra med att redaktionen inte vet bäst, precis så är det och det är den samlade kunskapen här som är det som gör det speciellt.

Det finns olika riktningar att ta framåt och det finns för-/nackdelar som behöver vägas och även möjligheter/risker. Den stora problematiken jag personligen upplever i förändringen genom ett renodlat Apple-community i Sverige (som helhet) är framförallt att Apple knappt engagerar sig här, man sällan kan vara ute med något exklusivt (innehåll eller att engagera med), Sverige är en relativt liten marknad parallellt med att konkurrensen är internationell, Apple har breddats enormt (tänk ios), engagemanget har tydliga toppar (framförallt långa dalar) som hårt styrs av Apples evenemang och man är helt beroende av en enda aktörs framgång. Den kreativa nybyggaranda som fanns för många år sedan och nyfikenheten i att vara "annorlunda" kopplat till framgång, som förmodligen var en stor drivkraft till 99mac, har minskat. Identiteten har breddats, förr kunde man gå runt på stan och se vem som ägde en Mac. Hänger ni med? Allt det här skapar nya möjligheter, människorna finns ju kvar.

Den stora utmaningen nu är att renodla och vara tydlig med vad 99mac är/blir och att hitta gemensamma nämnare som stärker och utökar gemenskapen här där grundtanken är att här finns något starkt att bygga på. Ambitionen är att göra det bäst och med djup kunskap, med ödmjukheten att släppa fram andra som gör det bättre.

Sist, tack för allas engagemang! Även om det kräver en del att ta emot vad som kan tolkas som hård kritik så ligger det ett engagemang i botten som är väldigt intressant.

Senast redigerat 2017-04-19 23:56
  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-04-19 22:51

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?

Som många andra redan skrivit, mer fokus på Apple. Känner ni en otrolig abstinens att skriva om Google eller Microsoft, skicka ut nyheten på Sweclockers istället där den passar in bättre. Ska det skrivas på 99mac bör det i så fall ha någon koppling till Apple.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?

Mer egenproducerat material generellt, tester, podd, video, djupdykande artiklar, etc. Börjar väl bli tjatigt nu men titta på Linus tech tips. Dom öser ut eget material. Mycket av det har inte ens någon verklighetsförankring, men det är lite det som gör det intressant oftast. Hur många hade funderat något nämnvärt på t ex. "7 gamers 1 cpu". Ingen direkt praktiskt tillämpning men ack så intressant att titta på/läsa om. Det fast med fokus på Apple.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?

Mer video. Själv sitter jag sällan och läser utan konsumerar hellre video/podd i samband med att jag gör något annat. Eller bara slötittar när jag är trött.

Mer fokus på "pro users" också. Mer Andreas*, gå djupare, tappa inte dom mer avancerade användarna som använder sin Mac/iOS enhet som arbetsredskap och inte bara en häftig pryl med appar och flashiga skal. (Gissar att många av dom som tyckte det var bättre förr saknar den nivån)

Livestream ala WAN show? Dra igång en stream på torsdag eftermiddagen som man kan ha på i bakgrunden, där kan ni ta ut svängarna lite mer utanför Apple, prata om sånt ni personligen tycker är intressant etc. Här fungerar ju även podd men jag tycker det är mer intressant med video då det ger er bättre möjligheter att visa vad ni pratar om.

Streaming generellt kan vara ett intressant medium som verkar vara på tapeten nu och som jag måste säga att jag gillar skarpt. Missar man det live går man tillbaka och tittar på den oredigerade streamen som finns i flödet på youtube. Jobba med sponsorer här för att omsätta det i pengar. Men gör det rätt, finns både bra och dåliga exempel på hur man integrerar sponsorerna. Känns som att det kräver liten investering från er sida. Sätt er i studion, slå på kameran och kör! Självklart lite för sent varje gång pga. tekniska problem

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?

Allt som inte har någon koppling till Apple. När nyheterna hamnar 2-3 steg bort från Apple, då skrollar jag förbi.

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?

Det lilla Apple-innehåll som finns kvar möjligen. Även om jag tycker att nivån är väldigt låg på den. Inte dåligt skrivet utan bara för låg nivå helt enkelt.

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?

Det jag sett av den har gett blandade känslor. Sett mycket konstig reklam på sidan som jag inte tycker passar in. Där har 99mac en del att lära från Swec. Dom har till stor del reklam som lirar bra med sidans innehåll.

Sedan en tid tillbaka kör jag dock en pi-hole och där är det oerhört svårt att vitlista all reklam på bara 99mac. Skulle redaktionen kunna erbjuda en lista över annonsörer som visas på sidan skulle jag gladeligen lägga till den listan som undantag i min pi-hole för att stötta sidan, för det gör jag gärna. Har samma förfrågan liggandes i Swecs feedback-forum utan återkoppling.

Om ni nu inte ska hoppa på betala-för-att-slippa-reklam så kanske en donera-knapp skulle kunna ge lite extra klirr i kassan. Skriv en bra intressant artikel och lägg en knapp i slutet med "Gillade du den här artikeln, ge Andreas en extra kopp kaffe genom att trycka på doneraknappen på [valfri placering]" Så kan jag slänga till en tjuga om jag tyckte artikeln var intressant. Men håll det på en bra nivå så det inte blir för tjatigt.

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?

Tycker nivån sjunkit lite där också tyvärr. Kanske i och med den nya inriktningen på 99mac som lockat den typen av användare (och skrämt bort dom andra?) Besökt forumet mindre och mindre senaste tiden.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?

Började som fullblodig swecare men snöade senare in mig på Mac i 2007/2008 eller när det var. 99mac var ju då Den svenska sidan för Apple-entusiaster. Hittade troligen hit genom Google eller Swec. Som jag nämnt tidigare så besöker jag ju sidan mindre och mindre då jag finner nivån på innehållet för lågt vilket är synd.

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?

Bredare fokus på Apple, mindre av annat. Det genom mer egenproducerat innehåll, i form av video/stream/podd/artiklar, där innehållet även sträcker sig till mer avancerade användare och inte bara den vanliga konsumenten.

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?

Bli en tekniksajt i mängden som byter namn till 99.se för då ser jag tyvärr inte längre någon mening med att besöka sidan längre. Då vänder jag mig hellre någon annan stans för att få min dos av Apple-innehåll.

Gjorde en liten snabb koll förra veckan och kom fram till att av allt som skrivits sen årsskiftet var det ganska grovt fördelat med 50% Apple och 50% "annat skräp". Detta med några få inslag av eget innehåll, dvs. nyheter och artiklar där grundkällan är 99mac själva. Det är för mig inte Den svenska Apple-sidan som jag en gång fastnade för. Jämför man med Swec fångar dom upp det breda fokuset så där var ju spridningen på innehållet inte ens värt att undersöka men andelen egenproducerat innehåll var många gånger högre vilket jag tror är anledningen till att jag besöker Swec oftare trots att intresset för PC-skrot och överklockning är bra mycket mindre än Mac.

[EDIT]
*förtydligande: Med mer Andreas syftar jag på mer innehåll som riktar sig mot personer med bakgrund i mer avancerad Windows och Linux miljö som gått över till Mac. Andreas presentation säger det bra: "En före detta Windows- och Linuxanvändare som fick råd att köpa sin första Mac anno 2003" och även Carl som jag nu såg dykt upp med sin "Allmänt spel- och teknikintresserad Windows- och Linuxbrukare som skaffade en iPod Touch som första Apple-produkt 2009" Tror att dessa personer och deras intressen kan komplettera resten av redaktionen och få bra spridning på nivån i innehållet.

Tycker även Phil Schillers beskrivning av Mac Pro passar bra in här om man läser den med 99mac och dess besökare i åtanke istället:

As we’ve said, we made something bold that we thought would be great for the majority of our Mac Pro users. And what we discovered was that it was great for some and not others. Enough so that we need to take another path. One of the good things, hopefully, with Apple through the years has been a willingness to say when something isn’t quite what we wanted it to be, didn’t live up to expectations, to not be afraid to admit it and look for the next answer.

Senast redigerat 2017-04-20 10:16
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2017-04-20 05:50

1. Det var inte bara ett skifte från Mac/Apple utan forumet blev näst intill Applefientligt. Jag tackade för mig och tog min Mats ur ....

Bevaka tråden