Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan den NYA ibook spela in 10 kanaler?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 20:46

Jag har placerat en beställning på den lilla 12" G4 ibooken.
Tror ni att den kan spela in 10 24bitspår utan problem?
Jag har hört att den gamla 800MHz:aren kunde det,jag blir bara lite orolig över att den nya har för lite cache (256).
Snälla svara så fort som möjligt så att jag kan avbeställa om den inte klarar det.

Tack på förhand/David

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:47

Är det INGEN som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:04

Eeeh...det är väl ingen som har den ännu?...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:14

Nej det fattar jag väl ,men någon kanske kan svara på vad den nya ibooken borde kunna teoretiskt sett jämfört med den gamla ibooken ,eller hur?
Jag är utbildad inom musik och kan inte så mycket om cache 256K och cache 512K.
Vill bara veta om den är bättre för musikinspelning än den gamla ibooken,that's all.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:18

Hur många klarade den gamla då?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:24

En ibookare med en ibook 700Mhz har kunnat spela in 12 24bitspår utan problem på den interna HD:n.

Då "borde" ju en uppdaterad ibook klara MINST det,eller hur?
Eller är uppdateringen snarare riktad emot spel,internet och DVD-tittning,därav 256K cache?

PS.Vad fasen gör cache egentligen?Påverkar den prestandan på HD:n,systembussen eller bara processorn?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:27

Är sent jag kan förklara imorrn.....men du kan va lugn för att de nya BORDE klara 10 kanaler lätt, min g4 667 gör det i.a.f.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dalachriser
En ibookare med en ibook 700Mhz har kunnat spela in 12 24bitspår utan problem på den interna HD:n.

Där svarade du på frågan själv, snabbare datorer är ju alltid snabbare än långsammare datorer...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:31

Nej,jag har FORTFARANDE inte fått svar på om 256 cache klarar att spela in 10 spår (som den gamla ibooken på 512 cache klarar).
Jag hade väl inte frågat om jag visste svaret hela tiden.
Som sagt,jag har ingen koll på det tekniska,därför frågar jag....

Jag skiter i om det är 256 eller 512 eller 1024 för den delen.
Jag skiter också i om det är G3 eller G4 (fast Vel. Engine är ju fint).
Jag vill bara veta om den NYA IBOOKEN klarar 10 spår.

Ja eller Nej eller Vet Inte!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:39

Ja.

Det kan den - lätt.

För vidare musikfrågor; alltid: www.99musik.com - please!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:49

Tack PF,och tack för länken (hade glömt att 99musik fanns).

Återigen tack/David

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dalachriser
PS.Vad fasen gör cache egentligen?Påverkar den prestandan på HD:n,systembussen eller bara processorn?

Cache finns inte bara på processorn, utan används för buffertminnen lite varstans. T.ex. har din hårddisk en cache för att slippa hämta alla data direkt från det långsamma skivminnet, och din webbläsare har en cache för att inte behöva hämta hem allt direkt från nätverket.

Just L2-cachen. som diskuteras här, är ett toksnabbt minne som sitter på samma chip som processorn. Att hämta data från L2-cachen går mycket snabbare än att hämta från internminnet. Är L2-cachen för liten blir det mycket "dödtid" för processorn, eftersom den måste stå och vänta in att data ska komma från internminnet. Hur stor hastighetsskillnad det ger beror mycket på vilken sorts arbete processorn utför, men generellt brukar en stor L2-cache kunna vara en bra genväg till högre prestanda. De flesta nya processorer som används för persondatorbruk har idag 512 kB eller 1 MB L2-cache.

Samtidigt spelar det också roll hur hög överföringshastighet systembussen har, och det kan *till viss del* kompensera för den mindre cachen. Processorn i nya iBooken har en 133 MHz systembuss, mot för 100 MHz i den förra. Värt att notera är att processorn i den förra iBooken faktiskt hade fullt stöd för 200 MHz systembuss, men Apple föredrog att strypa ner den till 100 MHz.

1
Bevaka tråden