Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scannerprogram till UMAX?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu börjar jag ledsna att hela tiden behöva gå över till OS 9 för att kunna scanna med UMAX-scannern Powerlook 1100. Finns det någon som vet ett passande scannerprogram för OS X som inte kostar skjortan (Silverfast = för dyrt).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 11:02

Kolla Vuescan
Vuescan
Funkar bra och kostar inte för mycket.

Jag tycker att det är ynkedom att UMAX inte fått fram MagicScan för Jaguar eller senare ännu.
"Mac OS 10.2 Jaguar not yet supported" har det stått i ett år nu på deras hemsida.

Jag blev tungen att köpa Silverfast, trots att det kostar skjortan, VueScan håller inte måttet, tycket jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 17:09

det kan vara billigare att köpa ny scanner,, det har hänt en hel del både i pris och kvalitet på scannersidan,,,,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 16:54

Vilken scanner ska man satsa på för hemma bruk?
Speciellt om man vill ha lite vettig programvara till scannern...

Ska väl bara scanna någon bild då och då...

Jag hade tidigare en Canon. En av de tunna billiga modellerna. De har flera under och omkring 1000-lappen. Lätta och tunna, tar också ström från USB-porten så det är bara en kabel.

Inget för proffsbruk, men utmärkta hemma. Billiga scannrar idag är ju minst lika bra som de dyrare var för bara ett par år sedan.

http://www.scandinavianphoto.se/lists/newitem_list.asp?secId=325

Jag var mycket nöjd med den jag hade, men den fick ge plats åt en allt-i-ett maskin från Epson. Den scannar inte riktigt lika bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag hade tidigare en Canon. En av de tunna billiga modellerna. De har flera under och omkring 1000-lappen. Lätta och tunna, tar också ström från USB-porten så det är bara en kabel.

Inget för proffsbruk, men utmärkta hemma. Billiga scannrar idag är ju minst lika bra som de dyrare var för bara ett par år sedan.

http://www.scandinavianphoto.se/lists/newitem_list.asp?secId=325

Jag var mycket nöjd med den jag hade, men den fick ge plats åt en allt-i-ett maskin från Epson. Den scannar inte riktigt lika bra.

Jepps, fick en "billig" Canon scanner i julklapp (tack brosan!) Såg till min fasa att det bara var kompatibelt med OS X i Classic(!) ändå står det OS X i systemkraven. Well well. Fixade VueScan, och det fungerade right of the box. Sen kan det ju vara så att jag fick en gratis licens förrut p.g.a att jag fixade lite kod till programmakaren

VueScan är ungefär som scannrarnas GIMP PRINT.

Nu går det ju på 600 kr annars. Och pirata är ju lite ohederligt. Vilket det kan nästan vara värt att köpa en ny "billig" scanner med stöd för OS X (på riktigt). Som Johan sa, de billiga nu är ju lika bra som dom dyra för ett par år sedan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag tycker att det är ynkedom att UMAX inte fått fram MagicScan för Jaguar eller senare ännu.
"Mac OS 10.2 Jaguar not yet supported" har det stått i ett år nu på deras hemsida.

Jag blev tungen att köpa Silverfast, trots att det kostar skjortan, VueScan håller inte måttet, tycket jag.

Kanske är sant. Men det beror nog kanske på vilka krav olika användare har. För er som jobbar med prepress och scannar mycket, så är det ju nästan ett krav att ha bra stöd direkt från tillverkaren. För hemmapularen så duger VueScan utmärkt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-27 20:21

På vilket sätt är Silverfast bättre än Vuescan?
Med Silverfast sker de flesta korrigeringar i scanner programvaran. Med Vuescan sker efterarbetet i bildbehandlings programmet PS eller likvärdigt.
En raw inscanning eller vanlig inläsning av bild fixar Vuescan tom bättre om du tittar på histogrammet av inlästa bild. Mjukare och snyggare

1
Bevaka tråden