Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ArtAudio:

Jag måste ha Windows för att köra vissa specialgrejor. Programmen för dem finns bara för Windows och det ges inget stöd för att köra dem i Boot camp eller virtuellt (Parallells och annat). Windows har dock nackdelen att Micrrosoft tar över maskinen för uppdateringar och att detta kan ta timmar, inte en utan ibland halva dygn. Jag använder HP Z-serien workstations och med Windows 7 var det hanterbart med stopptid, men nu vet jag inte. Jag är glad att jag inte tillverkar pappersmassa. Det är inte prislappen som är utslagsgivande, det är ROI. Ja, jag fattar att den som vil ha en MacBook Pro som konsument dator inte har anledning att resonera på det viset. Men, men jag tänker att den målgruppen också kan bli irriterad när Microsoft utgår från att datorn inte skall användas mer än 12 timmar i sträck.

Jo, det där med Windows har ställt till det för mig några gånger. Blåskärmar och annat skit på grund av drivrutiner. Jag använder nästan alla OS dagligen. Alla har sina bra sidor och sämre.

I stort sett samma diskussioner i USA som här:
https://twit.tv/shows/macbreak-weekly/episode...

Inte enbart priset men också att PRO inte riktigt är för proffs längre. En idé vore att de licenserade ut Mac OS till andra tillverkare. Kommer väl inte att hända men att den diskussionen har blossat upp visar väl att Apple verkar ha missat sin målgrupp med dessa nya maskiner,

  • Medlem
  • 2016-11-03 05:41
Ursprungligen av johnh3:

I stort sett samma diskussioner i USA som här:
https://twit.tv/shows/macbreak-weekly/episode...

Inte enbart priset men också att PRO inte riktigt är för proffs längre. En idé vore att de licenserade ut Mac OS till andra tillverkare. Kommer väl inte att hända men att den diskussionen har blossat upp visar väl att Apple verkar ha missat sin målgrupp med dessa nya maskiner,

Vår värld är global vilket ger att kunder tänker globalt. Reaktioner är samma från hela världen och personligen vet jag inte direkt vad jag tycker om Apples strategi men att man måste än en gång försvara sina val inför sina kunder är väl inte något positivt.

Kanske tror Apple att man kan tjäna mer pengar på att bredda Pro serien och sätta ett högt pris vi får se nästa kvartal

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 09:54
Ursprungligen av johnh3:

I stort sett samma diskussioner i USA som här:
https://twit.tv/shows/macbreak-weekly/episode...

Inte enbart priset men också att PRO inte riktigt är för proffs längre. En idé vore att de licenserade ut Mac OS till andra tillverkare. Kommer väl inte att hända men att den diskussionen har blossat upp visar väl att Apple verkar ha missat sin målgrupp med dessa nya maskiner,

Nej det är inte särskilt sannolikt att Apple återvänder till att tillåta Mac-kloner. Det tilläts ju under några år mot slutet av 80-talet och fram till mitten av 90-talet, men Steve Jobs var inte stormförtjust och stängde ner programmet när han återvände till Apple 1997. Apples datorer riktar in sig allt mer mot en nischad publik och då passar inte kloner från tredjepartsföretag riktigt in i den inriktningen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 10:05
Ursprungligen av ArtAudio:

Jag måste ha Windows för att köra vissa specialgrejor. Programmen för dem finns bara för Windows och det ges inget stöd för att köra dem i Boot camp eller virtuellt (Parallells och annat). Windows har dock nackdelen att Micrrosoft tar över maskinen för uppdateringar och att detta kan ta timmar, inte en utan ibland halva dygn. Jag använder HP Z-serien workstations och med Windows 7 var det hanterbart med stopptid, men nu vet jag inte. Jag är glad att jag inte tillverkar pappersmassa. Det är inte prislappen som är utslagsgivande, det är ROI. Ja, jag fattar att den som vil ha en MacBook Pro som konsument dator inte har anledning att resonera på det viset. Men, men jag tänker att den målgruppen också kan bli irriterad när Microsoft utgår från att datorn inte skall användas mer än 12 timmar i sträck.

Absolut, när det gäller hanteringen av uppdateringar och generell stabil drift har Microsoft fortfarande en del att jobba på. IBM gick nyligen ut med att de sparat stora summor på att byta ut Windows-PC:s mot Macar eftersom det blir färre support-ärenden och färre uppdateringar som kan gå fel. Det är ju dock en fördel som Mac OS-datorer har eftersom det är en mindre plattform sett till användarna, hade Mac OS haft en lika stor installationsbas som Windows hade en mycket större andel skadlig mjukvara utvecklats för plattformen. Att det finns ett mer begränsat utbud av hårdvarukonfigurationer skulle dock leda till färre supportärenden även i ett sådant scenario.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 10:10

Här pratas flitigt om alternativ till MBP.

Skulle någon kunna kommentera denna dator:

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM, DDR4, 2133 MHz (MBP DDR3, 1866 MHz)
- 512 GB SSD, m.2 - 6 Gbit/s (samma som MBP?)
- 3200x1800 skärm (MBP, 2560 × 1600)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- 13990 kronor!!!

En liknande maskin hos Apple skulle kosta ca 25kkr. Och ändå med sämre hårdvara (sämre grafik, RAM, färre portar etc.)

Datorn till och med ser ut som MBP. Jag är verkligen sugen på den men lite osäker om användarupplevelsen. Någon som har erfarenhet?

Ursprungligen av timofej:

Här pratas flitigt om alternativ till MBP.

Skulle någon kunna kommentera denna dator:

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM, DDR4, 2133 MHz (MBP DDR3, 1866 MHz)
- 512 GB SSD, m.2 - 6 Gbit/s (samma som MBP?)
- 3200x1800 skärm (MBP, 2560 × 1600)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- 13990 kronor!!!

En liknande maskin hos Apple skulle kosta ca 25kkr. Och ändå med sämre hårdvara (sämre grafik, RAM, färre portar etc.)

Datorn till och med ser ut som MBP. Jag är verkligen sugen på den men lite osäker om användarupplevelsen. Någon som har erfarenhet?

Verkligen prisvärt hårdvara! kan man inte lägga OS X/MacOS på en PC?

Bara en reflektion över trådens rubrik: "Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"".
Tänker på MS som håller nästan hela världen som gisslan med Windows, Office, serevers och Exchange. Raderar vi existensen av Apple och allt dom gjort imorgon så skulle allt rulla på...gråare och tristare, men inget dramatiskt händer. Raderar vi MS så kollapsar stora delar av vår civilisation...sjukhus pajar (folk kommer att dö), flygplatser i kaos, banker och finanssystem kollapsar, tillverkningsidustrin, matproducenter, bönder, kollektivtrafiken...ja, det blir ett fullständigt inferno.
jag vill bara ge lite perspektiv om vem och vad som har MAKT i världen idag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 13:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Bara en reflektion över trådens rubrik: "Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"".
Tänker på MS som håller nästan hela världen som gisslan med Windows, Office, serevers och Exchange. Raderar vi existensen av Apple och allt dom gjort imorgon så skulle allt rulla på...gråare och tristare, men inget dramatiskt händer. Raderar vi MS så kollapsar stora delar av vår civilisation...sjukhus pajar (folk kommer att dö), flygplatser i kaos, banker och finanssystem kollapsar, tillverkningsidustrin, matproducenter, bönder, kollektivtrafiken...ja, det blir ett fullständigt inferno.
jag vill bara ge lite perspektiv om vem och vad som har MAKT i världen idag.

Absolut, Microsoft har kontroll över det egna ekosystemet av mjukvaruprodukter (och nu även vissa hårdvaruprodukter), men du kan köra Windows på vilken hårdvara du vill och du kan även välja att installera Linux på en PC om du inte gillar Windows. Om man som jag är ett fan av Mac OS finns det inget alternativ än att betala det pris Apple begär för sina datorer, vilket blir mer av en "gisslansituation" runt operativsystemet. Med Windows kan du välja valfri dator i valfri prisklass. Att Apples priser normalt sett är högre än PC-marknadens är inget problem så länge som priserna är rimliga, men när de inte är det finns det inget alternativ som låter mig fortsätta använda Mac OS. Men precis som det skett tidigare kommer priserna att sänkas över tid, förhoppningsvis innan det blir dags för mig att uppgradera.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 13:23
Ursprungligen av calinou:

Verkligen prisvärt hårdvara! kan man inte lägga OS X/MacOS på en PC?

Nej Apple slutade tillåta Apple-kloner, det vill säga att Mac OS kunde installeras eller levereras förinstallerat på hårdvara från tredjepartsföretag, i samma veva som Steve Jobs återvände till företaget 1997. Det finns hårdvaru-hack som kan lura Mac OS-installationen att din PC är en Mac (s.k. Hackintosh), men det fungerar på en begränsad uppsättning konfigurationer, kräver ett antal olika mjukvaru-"hack" och dras med en del buggar så det är inget att rekommendera. Det flesta bärbara datorer ingår inte heller i de konfigurationer som stöds, så det är inte ett relevant alternativ skulle jag säga.

Senast redigerat 2016-11-03 15:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 13:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Bara en reflektion över trådens rubrik: "Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"".
Tänker på MS som håller nästan hela världen som gisslan med Windows, Office, serevers och Exchange. Raderar vi existensen av Apple och allt dom gjort imorgon så skulle allt rulla på...gråare och tristare, men inget dramatiskt händer. Raderar vi MS så kollapsar stora delar av vår civilisation...sjukhus pajar (folk kommer att dö), flygplatser i kaos, banker och finanssystem kollapsar, tillverkningsidustrin, matproducenter, bönder, kollektivtrafiken...ja, det blir ett fullständigt inferno.
jag vill bara ge lite perspektiv om vem och vad som har MAKT i världen idag.

Nu har du ställt krönikans innebörd upp och ner. I skillnad från Apple har MS inte monopol på hårdvaran. Poängen med krönikan och "gisslan med Mac OS" är att man är tvungen att köpa Apples hårdvara om man vill köra Mac OS. Ingen tvingar dig att köpa dator från någon specifik tillverkare om du vill köra Windows. Därför finns det konkurrens och ingen kan ta ut oskäliga priser för medioker hårdvara. Och därmed är inte Windows är en gissla hos Microsoft. OS X är däremot en gissla hos Apple och man är beredd att ge upp mycket bara för att få tillgång till det.

***edit*** Medan jag skrev svarade redan Andreas i princip samma sak.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 14:00
Ursprungligen av timofej:

Här pratas flitigt om alternativ till MBP.

Skulle någon kunna kommentera denna dator:

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM, DDR4, 2133 MHz (MBP DDR3, 1866 MHz)
- 512 GB SSD, m.2 - 6 Gbit/s (samma som MBP?)
- 3200x1800 skärm (MBP, 2560 × 1600)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- 13990 kronor!!!

En liknande maskin hos Apple skulle kosta ca 25kkr. Och ändå med sämre hårdvara (sämre grafik, RAM, färre portar etc.)

Datorn till och med ser ut som MBP. Jag är verkligen sugen på den men lite osäker om användarupplevelsen. Någon som har erfarenhet?

Jag har inte testat just den modellen, men jag har testat andra moderna Zenbook-modeller och gemensamt för dem har varit att saker som pekplattan inte är lika smidig att använda som på Macbook-datorer, och byggkvaliteten tenderar att inte vara lika imponerande som Apples alster. Batteritiden är inte heller lika bra, nu har jag som sagt inte testat just den modellen men jag skulle tro att den kommer upp i runt sex timmar som mest (modeller med Core i5, mindre RAM och enklare grafikkrets kommer upp i runt åtta timmar). SSD-lagringen i de nya Macbook Pro-modellerna är snabbare, men den sortens läshastigheter vi talar om här är så höga att det inte spelar någon roll vem som får högst siffra Men utan att ha testat just den här modellen kan jag inte uttala mig om hur bra den är som helhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 14:15
Ursprungligen av ekloev:

Jag har inte testat just den modellen, men jag har testat andra moderna Zenbook-modeller och gemensamt för dem har varit att saker som pekplattan inte är lika smidig att använda som på Macbook-datorer, och byggkvaliteten tenderar att inte vara lika imponerande som Apples alster. Batteritiden är inte heller lika bra, nu har jag som sagt inte testat just den modellen men jag skulle tro att den kommer upp i runt sex timmar som mest (modeller med Core i5, mindre RAM och enklare grafikkrets kommer upp i runt åtta timmar). SSD-lagringen i de nya Macbook Pro-modellerna är snabbare, men den sortens läshastigheter vi talar om här är så höga att det inte spelar någon roll vem som får högst siffra Men utan att ha testat just den här modellen kan jag inte uttala mig om hur bra den är som helhet.

Tack Andreas för ett utförligt och sakligt svar! Bra detaljer som jag ska ha i åtanke när jag väljer min nästa bärbara. Pekplattan är väldigt viktig för mig. Kan vara en deal breaker.

Jag undrar vilken PC ligger närmast MBP gällande helhetskänslan? Kanske kan googla på det.

Ursprungligen av timofej:

Tack Andreas för ett utförligt och sakligt svar! Bra detaljer som jag ska ha i åtanke när jag väljer min nästa bärbara. Pekplattan är väldigt viktig för mig. Kan vara en deal breaker.

Jag undrar vilken PC ligger närmast MBP gällande helhetskänslan? Kanske kan googla på det.

Dell XPS 13 och XPS 15 skulle jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 14:33
Ursprungligen av Anderlind:

Dell XPS 13 och XPS 15 skulle jag säga.

Bara att ha chassin och tangenterna i samma färg är mycket värt. Har aldrig gillat MBPs "nya" svarta tangenter i silverchassi med en HP-känsla.

Jag har suttit med en XPS 13" något år. Kan säga vad jag tycker. Den når inte upp till Apples kvalitet, men ligger inte långt efter. Nu köpte jag en Linux modell av den. Linux disten som Dell skickade med var inte helt okey (14.04). Körde dock i 14.10 som fungerade bättre. Nu med 16.04 är den stabil. Den största huvudvärken jag haft är valet av wi-fi kort (Broadcom). Lirar inte helt fint med Linux. Inte med Windows heller. Kommer till det.

Hade Dell skickat med ett Intel kort hade livet varit lättare då Intel har bra stöd i Linux. Har dock Windows i den nu, och där är det värre. Har strulat runt som bara den med drivrutiner. Dom MS tvingar på en ger blåskärmar vid hög last över wi-fi. Spelar alltså ingen roll om jag installerar drivrutiner som fungerar. MS tycker jag ska ha dom som ger blåskärm och trycker in dom vid uppdatering av OS. Nu med senaste uppdateringen av Windows kan man avinstallera och MS tar det utan att köra in nyare.

Annars är det mera småsaker som jag stör mig på. Gillar t.ex inte det här carbon fiber liknande saken. Snyggt, men är inte lika snyggt efter några timmars användning. Blir alltså kladdigt. Tänk skärm på mobil eller surfplatta. Så räkna med att torka av den ofta. Som sagt, hade den haft ett annat wi-fi kort så hade jag haft mindre problem då det mesta strulet har med val av kort. Ska dock sägas att det mesta är fixat idag. Nu finns det dock en nyare modell av XPS. Hoppas den fungerar bättre från början.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 15:48
Ursprungligen av timofej:

Tack Andreas för ett utförligt och sakligt svar! Bra detaljer som jag ska ha i åtanke när jag väljer min nästa bärbara. Pekplattan är väldigt viktig för mig. Kan vara en deal breaker.

Jag undrar vilken PC ligger närmast MBP gällande helhetskänslan? Kanske kan googla på det.

Jag instammer med @SweSG och @Anderlind, Dell XPS 13 och XPS 15 erbjuder båda en design, konstruktion och skärmkvalitet som ligger nära vad Apple erbjuder. Deras pekplattor och tangentbord håller också god kvalitet. De går tyvärr inte att konfigurera lika kraftfullt som Macbook Pro-familjen vad det gäller grafikkort, mängden RAM (max 8 GB tyvärr) och SSD-enheterna är inte riktigt lika snabba som Apples nya. Men om du funderar på att köpa bärbar PC rekommenderar jag att du försöker lägga händerna på en Dell XPS 13 eller 15 för att se om det passar dig, och kikar på om specifikationerna täcker dina behov. Det Dell som en gång i tiden stod för skräpiga budgetburkar stämmer inte överens med dagens datorer, de håller faktiskt överlag mycket god kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 15:52
Ursprungligen av ekloev:

Jag instammer med @SweSG och @Anderlind, Dell XPS 13 och XPS 15 erbjuder båda en design, konstruktion och skärmkvalitet som ligger nära vad Apple erbjuder. Deras pekplattor och tangentbord håller också god kvalitet. De går tyvärr inte att konfigurera lika kraftfullt som Macbook Pro-familjen vad det gäller grafikkort, mängden RAM (max 8 GB tyvärr) och SSD-enheterna är inte riktigt lika snabba som Apples nya. Men om du funderar på att köpa bärbar PC rekommenderar jag att du försöker lägga händerna på en Dell XPS 13 eller 15 för att se om det passar dig, och kikar på om specifikationerna täcker dina behov. Det Dell som en gång i tiden stod för skräpiga budgetburkar stämmer inte överens med dagens datorer, de håller faktiskt överlag mycket god kvalitet.

Och fram till 6 november får man 1000 kr rabatt. Men jag är inte redo för ett så snabbt beslut.

Ursprungligen av timofej:

Och fram till 6 november får man 1000 kr rabatt. Men jag är inte redo för ett så snabbt beslut.

Det där med ‘gisslan’ handlar en del om att vilja ha den senaste modellen. Numera finns det en hyfsad återvinningsmarknad. När det gäller stationärt har jag sedan en tid helt förlitat mig på den (iMac, HP Workstations). Klart att det påverkat Apples försäljning [samt HPs], men såväl mina val som andra som gjort liknande påverkar enbart marginellt. Det är på mobiler (och plattor) samt mjukt (appar, musik, film) som de stora pengarna kan hämtas in. När det gäller bärbart så noterar jag att det klagas på att den nya MacBook Pro har sänkt max på internminnet, men tänker ‘Hallå!’ hur ser det ut på PC/Win-sidan där 8Gb ofta är gränsen. [Nu väntar jag bara på att någon säger attt Windows utnyttjar minnet mer effektivt ...]

Ursprungligen av ekloev:

Jag instammer med @SweSG och @Anderlind, Dell XPS 13 och XPS 15 erbjuder båda en design, konstruktion och skärmkvalitet som ligger nära vad Apple erbjuder. Deras pekplattor och tangentbord håller också god kvalitet. De går tyvärr inte att konfigurera lika kraftfullt som Macbook Pro-familjen vad det gäller grafikkort, mängden RAM (max 8 GB tyvärr) och SSD-enheterna är inte riktigt lika snabba som Apples nya. Men om du funderar på att köpa bärbar PC rekommenderar jag att du försöker lägga händerna på en Dell XPS 13 eller 15 för att se om det passar dig, och kikar på om specifikationerna täcker dina behov. Det Dell som en gång i tiden stod för skräpiga budgetburkar stämmer inte överens med dagens datorer, de håller faktiskt överlag mycket god kvalitet.

Dell XPS Developer Edition ska finnas med 16GB RAM iaf.

Ursprungligen av SweSG:

Dell XPS Developer Edition ska finnas med 16GB RAM iaf.

Även icke Developer som du såg i mina länkar.

Ursprungligen av Anderlind:

Även icke Developer som du såg i mina länkar.

Kikar på denna: https://www.dustinhome.se/product/5010989331/...

Vi är dock uppe på lika roliga slantar som en ny MacBook PRO

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 16:46
Ursprungligen av Anderlind:

Även icke Developer som du såg i mina länkar.

Dell XPS 15 erbjuder mycket riktigt 16 GB RAM som alternativ, men eftersom han länkade till en bärbar i 13-tumsklassen antog jag bara att det var XPS 13 som skulle vara av intresse, och där finns tyvärr inte 16 GB som alternativ. Det verkar dessutom som att Dell har tagit bort XPS 13 Developer Edition ur den egna butiken, men man kan välja Linux som förvalt operativsystem på deras arbetsstationsinriktade bärbara.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-03 16:47
Ursprungligen av SweSG:

Kikar på denna: https://www.dustinhome.se/product/5010989331/...

Vi är dock uppe på lika roliga slantar som en ny MacBook PRO

Mjaaaa ... motsvarande konfiguration för Macbook Pro 13-tum kostar ändå strax över 28 000 kr, en väsentlig skillnad skulle jag säga

När vi nu snackar så mycket XPS här inne så får ja la slänga in en bild till på min:

@wurpan här på 99 gjorde den till mig. Gillart!

Vad Apple är oslagbart med (än så länge) är att de både kontrollerar hårvaran och mjukvaran till deras system. Det gör att macOS är extremt mycket stabilare än tex. Windows som måste fungera på 45 upphöjt till 10 olika hårdvarukonfigurationer.

Jag har fått kernelpanic och krasch ett fåtal gånger på mina "Macar" och SAMTLIGA gånger har det varit Symantec AV eller Adobe Photoshop som varit inblandat. Min far tog över min två år gamla Dell Latitude E7440 som var maxad med allt som gick att få då. Trots att den enbart har W10 och Office 2016 så upplever min far ofta problem och diverse skumma saker i hans dagliga eskapader på internet. Svärmor och svärfar har en MacBook Air från 2012 som ALDRIG har något strul...

Det, tillsammans med den höga kvalitetskänslan som en MacBook ger är det som gör att jag "gärna" betalar ett antal tusenlappar extra.

Kapitalismen är ingen tebjudning.
Jo, MBP är verkligen dyr i år...men jag vet folk som köper solglasögon för tusen spänn, formpressade-plast-Adidas-dojor för 1400 spänn och armbandsur för 14 000 spänn. En del köper t.o.m. bilar för flera hundra tusen...trots att andrahandsvärdet dippar dramatiskt i samma sekund som bilen betalas. Jag känner en som köper jeans för 1200 spänn och kalsonger för 340 kr. paret.
En MBP är i alla fall ett utmärkt verktyg som man kan PRODUCERA något på - man kan SKAPA något med den. Det bör ju vara en tröst när den är så svindyr som den är just nu. Dom som inte använder en laptop till just dessa grejer - producerar, skapar...genererar mervärden (="pro") - har ju ändå ingen som helst anledning att köpa en MBP. Så...prisdebatten är ju de facto en slags kvasidebatt. Jag har hört att riktigt bra tävlingscyklar också stigit dramatiskt i pris...men det påverkar inte mig då jag bara cyklar till jobbet (ett par-tre kilometer) och min cykel för 1400 kr duger alldeles utmärkt till det...jag använder inte ens alla växlarna.

Senast redigerat 2016-11-03 23:25

Eli the computer guy har en del tankar om den nya Mac Pro:
https://www.youtube.com/watch?v=A6KDpHvg1wQ

Ursprungligen av johnh3:

...om den nya Mac Pro

Vilken nya Mac Pro? Du menar nog MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-04 07:25

Ser att många lyfter fram de tre bokstäverna PRO. Och det ligger ju onekligen en del i att PRO signalerar någon form av proffsmaskin. Det går dock att ha (minst) två invändningar mot det.
1. MBP ha alltid varit en semiPRO. Många privatanvändare har fått en kraftfull dator med OS X som har hög Q och är snygg. Frågan är dessutom om inte Touch Bar signalerar att det är just en smiPRO vi talar om? Inte kan den lilla remsan ses som en naturlig PROfiness?
2. Om man håller MBP för proffsen så bör det ju finnas en dator för amatörerna. Vilken är det idag? Mack Book? Air? För egen del faller Mack Book helt bort. Jag är ingen proffsanvändare, men den tunna lilla Macen passar mig inte alls. Jag vill ha större skärm och mer kraft. Kan MBA vara alternativet? Det har varit små försiktiga uppdateringar av den de senaste åren och att ingen uppdatering alls skedde nu indikerar att den är på väg ut. Även om den prismässigt är attraktiv så känns den inte naturlig att köpa. Jag tycker dock att den i nuvarande skick är en väldigt, väldigt bra dator för sitt pris. Men inte en framtidsmaskin. Hade Apple kostad på en sista putsning på den så hade de haft ett svar på amatörernas behov. Men nu lät de den stanna i sin utveckling.

Så hur rätt man än kan tycka att resonemanget om de tre bokstäverna PRO är, så håller inte det resonemanget in i mål.

Bevaka tråden