Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva på PDF i datorn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-02 10:55

En ansökningsblankett i PDF skall fyllas i och det är rätt mycket text.Det är jobbigt att skriva för hand eller med en gammal skrivmaskin.
Jag vill fylla i den via min dator men hur gör jag?

Ursprungligen av torin:

...hur gör jag?

Du öppnar blanketten i Adobe Reader.

Men det kräver att den som har skapat PDF-dokumentet har gjort det möjligt att fylla i fälten via datorn - att man har skapat rutor som det går att skriva i. Det är inte säkert att så är fallet.

Och annars finns det andra sätt - t.ex att använda någon slags "PDF Editor" (här finns tips på några sådana).

Och det går ju också att öppna dokumentet i Illustrator eller Indesign, och lägga egna textrutor på rätt ställen.

  • Medlem
  • 2016-09-02 13:20

Förhandsvisning tillåter också att man fyller i vissa formulär, dock inte alla. Numera kan man fylla i många pdf-formulär direkt i Google Chrome, se bildexempel. Samma går bra i Safari också. Man klickar helt enkelt på pdf-länken så öppnas den i ett webbläsarfönster/flik.

Förutsatt förstås att pdfen är förberedd för det. Om det bara är en scannad bild så krävs typ Acrobat Pro som kan skapa helt egna textrutor.

Ursprungligen av johan_tanying:

Förutsatt förstås att pdfen är förberedd för det. Om det bara är en scannad bild så krävs typ Acrobat Pro som kan skapa helt egna textrutor.

Eller också använder man Preview/Förhandsvisnings funktion Markup/Märkning och lägger in textrutor. Detta kan så klart vara jobbigt om det är många rutor.

1
Bevaka tråden