Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ansluta videokamera

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-03 11:19
Ursprungligen av torin:

Där laddades filmen upp, men det tog en fruktansvärt lång tid.

Betänk att du läser filmen från ett magnetband och inte från ett minneskort. Jag tror inte att du ska förvänta dig så himla bra fart på överföringen helt enkelt. Finns det inget angivet om hur snabb kameran är på att föra över filmer?

Och du säger själv inte hur lång själva filmen är, bara att "det tog en fruktansvärt lång tid" vilket inte säger något egentligen...

Ursprungligen av keptang:

Yep, precis som det står i manualen som länkas i inlägg #17.

Jepp. men vem ids läsa en manual när man kan läsa en kort sammanfattning i ett forum...

Ursprungligen av frazze:

Betänk att du läser filmen från ett magnetband och inte från ett minneskort. Jag tror inte att du ska förvänta dig så himla bra fart på överföringen helt enkelt. Finns det inget angivet om hur snabb kameran är på att föra över filmer?

Och du säger själv inte hur lång själva filmen är, bara att "det tog en fruktansvärt lång tid" vilket inte säger något egentligen...

Överföringen sker om jag kommer ihåg rätt i realtid så är filmen på bandet 17 minuter så tar det 17 minuter att tanka in den i datorn.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-03 14:20
Ursprungligen av Niklasinorr:

Överföringen sker om jag kommer ihåg rätt i realtid så är filmen på bandet 17 minuter så tar det 17 minuter att tanka in den i datorn.

Mittåt!
Jag berättade fel.
Det var inte från Sonykameran jag förde över film. Det var från Nikon Coolpix P600. Från Sony har jag inte lyckats ännu.
Du har alldeles rätt Niklasinorr. Det var 5 filmer och de var på över 150 MB vardera. Inte konstigt att det tog tid.

DV/HDV via FireWire är alltid realtid!

Om det bara handlar om ett enstaka band och inte vill skaffa en massa kablar och mecka, kan det löna sig att lämna bort jobbet. Exvis Diginova eller BGA. Finns flera andra - googla på typ "överföra hdv"

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-04 14:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Om det bara handlar om ett enstaka band och inte vill skaffa en massa kablar och mecka, kan det löna sig att lämna bort jobbet. Exvis Diginova eller BGA. Finns flera andra - googla på typ "överföra hdv"

Det är ingen färdig film ännu. Behöver kolla hur det blir först.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-04 14:02

Skrev till Scandinavian Photo som jag ju faktiskt köpt kameran från.
De rekommenderar att jag laddar ner Imovie.
Har nu prövat med min PPCG5 och laddat ner olika varianter. Men de går inte att installera på den datorn. Jag förstår inte, den går ju med 10.4.11

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-04 14:26
Ursprungligen av torin:

Har nu prövat med min PPCG5 och laddat ner olika varianter. Men de går inte att installera på den datorn. Jag förstår inte, den går ju med 10.4.11

Varifrån har du laddat ner dom och vilket version av iMovie har du provat? Jag vill påminna dig om ett tips från @Jesper Olsson i inlägg #29 ...

Ursprungligen av torin:

...De rekommenderar att jag laddar ner Imovie...

Vilket du redan har fått tips om här i tråden.

Ursprungligen av torin:

...Har nu prövat med min PPCG5 och laddat ner olika varianter...

Det du har laddat ner är förmodligen små uppdateringsfiler, t.ex. uppdatering från 9.0.1 till 9.0.2.

Du behöver en hel installationsfil, och den enda sådana som kan laddas ner (i Mac App Store) är den senaste versionen, och den kan inte köras på 10.4.

Ursprungligen av torin:

...Men de går inte att installera på den datorn. Jag förstår inte, den går ju med 10.4.11

Det är inte alls svårt att förstå. 10.4 är ett väldigt gammalt operativsystem. Apple tillhandahåller inte längre iMovie-versioner som funkar på så gamla system.

I inlägget här ovanför påminner frazze om att du borde läsa inlägg 29. Det håller jag med om. Om du inte läser våra inlägg, och bara struntar i vissa råd och tips - varför ska vi då hålla på och försöka hjälpa dig?

Senast redigerat 2016-08-04 16:18
Ursprungligen av frazze:

...om ett tips från @Jesper Olsson i inlägg...

Tips:
Om du ska tagga någon som har ett mellanslag i sitt medlemsnamn, så måste du sätta hela namnet inom citat-tecken, annars taggas bara första ordet.

Och sen måste man ju stava rätt också. Det ska vara ett h i mitt efternamn.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-04 15:57

Äntligen är det fixat! Har hållit på till och från, i säkert två veckor med att försöka ansluta min Sony Handycam till någon av datorerna. Det har gått bra att ta fram stillbilder men att få kopierat filmen har verkat omöjligt. Jag har frågat folk på olika ställen och har fått mängder av förslag, inget har fungerat. Tack för alla förslag.
Men så frågade jag dem på Scandinavian Photo som jag ursprungligen köpte kameran i från och de sade: "importera iMovie".
Nej det gick inte heller, men så kom jag att tänka på att jag nog hade en skiva med iLife och där fanns programmet.
Bara att installera.
Nu fungerar det! PU och Pust.
Nu blir det att skriva ett filmanus.

Ursprungligen av torin:

...kom jag att tänka på att jag nog hade en skiva med iLife och där fanns programmet...

Vilket jag tipsade om redan i förrgår. (se inlägg 29)

Bevaka tråden