Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min arbetsdator är otroligt seg, behöver hjälp av någon som kan Mac bättre än mig.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Absolut jag förstår att stora projekt kommer att gå slött, och det kan jag väl leva med. Det som stör mig är snarare att det tar så extrem lång tid att stänga av eller starta program osv. Även det första programmet man startar efter omstart av datorn tar lång tid, och det känns lite skumt.

Jag fattar faktiskt inte aktivitetshanteraren, antagligen mäter den på nåt sätt som jag inte förstår för matten stämmer liksom inte.
Ska bifoga lite bilder här för att visa vad jag menar. Jag öppnade ett extremt stort dokument i photoshop bara för att "överdriva" tungt arbete. Det är en 70x100 cm i 300 dpi, så det är verkligen over the top. Det händer väldigt sällan att jag kör så här tunga filer, oftast handlar det om rena vektorer i illustrator vilket spelar i en helt annan liga. Jag försökte att stressa programmet så det gick inte att ta en skärmdump, utan fick fota skärmen. Ledsen för usel kvalitét, har druckit för mkt kaffe!

Hur funkar det här egentligen?
Photoshop använder 127% (bara det är ju konstigt) av processorn, men 58% är fortfarande overksam?

Här ligger photoshop på 142%

Värt att komma ihåg är att det var en mastodontfil som jag stressade genom att måla över hela grejen för att se hur extrem belastning såg ut.

När jag stängde ner både photoshop och illustrator så ser det ut så här:

Ursprungligen av xorpen:

Hur funkar det här egentligen?
Photoshop använder 127% (bara det är ju konstigt) av processorn

Det kan man tycka, men om du har en dubbelkärnig processor kan du komma upp till 200%, en fyrkärnig 400% och så vidare.

Hade du hårddisk i datorn förresten (5400 varv/minut roterande?), alltså inte en SSD eller fusion drive? I så fall är det den svagaste länken.

Kapacitet: 500,11 GB (500 107 862 016 byte)
Modell: APPLE HDD HTS545050A7E362
Revision: GG2AB990
Serienummer: TNS519GY0VY4KH
Native Command Queuing: Ja
Kölängd: 32
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Rotationshastighet: 5400
Typ av medium: Rotation
Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad
Volymer:
EFI:
Kapacitet: 209,7 MB (209 715 200 byte)
BSD-namn: disk0s1
Innehåll: EFI
Volymens UUID: BDC1974F-6B8C-3DAE-9DB2-3AA3C17BF506
disk0s2:
Kapacitet: 499,25 GB (499 248 103 424 byte)
BSD-namn: disk0s2
Innehåll: Apple_CoreStorage
Recovery HD:
Kapacitet: 650 MB (650 002 432 byte)
BSD-namn: disk0s3
Innehåll: Apple_Boot
Volymens UUID: 60377355-140C-3435-80F7-BB92D4EB6001

Tror detta är vad som satt i från början. Kanske en dum fråga men går den alltså att byta ut mot en ssd? Man installerar väl inte OS på en extern disk, eller är det okej?

Ursprungligen av xorpen:

...Kanske en dum fråga men går den alltså att byta ut mot en ssd?...

Ja, det kan man.

Men det är kanske inte ett "gör-det-själv-jobb". OWC säger "Skill level: Advanced".

Ursprungligen av xorpen:

...Man installerar väl inte OS på en extern disk, eller är det okej?

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Du kan t.ex köra operativsystemet på en extern SSD, och använda den interna disken för lagring av dokumenten. Eller köra allt externt, och bara strunta i den interna. Det kombinerar du som du själv vill.

Senast redigerat 2016-08-03 15:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det kan man.

Men det är kanske inte ett "gör-det-själv-jobb". OWC säger "Skill level: Advanced".

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Du kan t.ex köra operativsystemet på en extern SSD, och använda den interna disken för lagring av dokumenten. Eller köra allt externt, och bara strunta i den interna. Det kombinerar du som du själv vill.

Har du något tips på vilken disk man ska titta på? Dvs. en extern för installation av OS.

Jag tycker fortfarande att något måste vara fel någonstans - Adobe CC skall _inte_ gå så långsamt ens på en snik-iMac. Även om det bara är en vanlig snurrdisk.

Nu använder jag inte Spotify själv, men en snabb googling indikerar väldig seghet hos en del användare. Testa att slå av det. (Ifall att du har valt att Spotify skall starta med datorn, kan du ta bort det i Systeminställningar -> Användare och grupper -> Startobjekt.

Förresten: Jag hade själv en iMac 21" som jobbdator för några år sedan. En i3 med 8GB RAM. Ser att din dator har en geekbench som ligger i runda slängar 50% bättre än den jag hade trots sifferskillnad i GHz. Och den där enkla snik-i3an tuggade och svalde det mesta jag slängde på den. Adobe CS-paketet, Archicad, Office-paketet - you name it. Samtidigt. Och den kändes inte speciellt långsam trots sin slöa interna disk. Absolut inga minutlånga starttider på olika program.

Something is rotten in the state of Denmark

Bevaka tråden