Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV Strömkabel

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ponera att man köpt en amerikansk AppleTV 4 med en strömkabel som inte går att koppla in här i Sverige, går det att köpa en sådan löst? Eller kan man ta den från AppleTV 3?

Ursprungligen av TheGooch90:

Ponera att man köpt en amerikansk AppleTV 4 med en strömkabel som inte går att koppla in här i Sverige, går det att köpa en sådan löst? Eller kan man ta den från AppleTV 3?

Den från ATV3 ska funka fint, annars får du köpa dig en konverter/adapter.

Perfekt! Tack för svar!

Det är en vanlig apparatsladd. Du har säkert flera stycken hemma redan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-04 18:00

Annars finns de i de flesta elbutiker, och hos t ex Kjell&Co, ClasOhlson och Biltema.

Hittar ingen info, men är spänningsaggregatet 110-230V eller är det olika TV 4 i USA och Sverige. Bara så TS inte har sönder sin TV.

Ursprungligen av CekariYH:

Hittar ingen info, men är spänningsaggregatet 110-230V eller är det olika TV 4 i USA och Sverige. Bara så TS inte har sönder sin TV.

Det står onekligen ingenting specificerat på hemsidorna men jag tror att det var länge sedan som detta var ett eventuellt problem.

Senast redigerat 2016-07-05 09:03
  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-07-05 08:31

På undersidan av både ATV 3 och 4 står det: 100-240V och 50/60 Hz.

För att var helt korrekt är det ett apparatsladdställ.

Ursprungligen av hummel:

För att var helt korrekt är det ett apparatsladdställ.

Det var en oväntad TIL (today I learned)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det står onekligen ingenting specificerat på hemsidorna men jag tror att det var länge sedan som detta var ett eventuellt problem.

Man vet aldrig med USA, köpte en Epson proffs färgskrivare där för några år sen, och den hade bara 110V

Köpte en Playstation 3 i USA, bak på apparaten stod det endast 120 V. På internet stod det att den även fungerar på 230V, jag testade och funkar sedan 4-5 år utan problem. Med andra ord vet man inte om det funkar eller inte.:-)

Ursprungligen av CekariYH:

Hittar ingen info, men är spänningsaggregatet 110-230V eller är det olika TV 4 i USA och Sverige. Bara så TS inte har sönder sin TV.

Jag köpte min atv3 i USA. Det står 100-240 V 50-60 Hz på baksidan. Bara att byta sladden. Jag antar att de tillverkar en modell som fungerar på alla deras marknader.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-05 13:03

När det gäller småströmsförbrukare brukar det ofta vara så, det blir billigare.
När det gäller större strömförbrukare (t ex laserskrivare) blir det ofta billigare att tillverka specifika nätaggregat för varje marknad.

Ursprungligen av hummel:

För att var helt korrekt är det ett apparatsladdställ.

Där ser man.

Ursprungligen av hummel:

Köpte en Playstation 3 i USA, bak på apparaten stod det endast 120 V. På internet stod det att den även fungerar på 230V, jag testade och funkar sedan 4-5 år utan problem. Med andra ord vet man inte om det funkar eller inte.:-)

Nja, ibland vet man om det ska funka

Ursprungligen av hummel:

Köpte en Playstation 3 i USA, bak på apparaten stod det endast 120 V. På internet stod det att den även fungerar på 230V, jag testade och funkar sedan 4-5 år utan problem. Med andra ord vet man inte om det funkar eller inte.:-)

Står alltid på kretskorten.

Ex. PS3 har alla modeller 110-240V.

Men äldre PS2 var det olika. De med extern strömadapter hade alltid 110-240V.
Men de sista modellerna PS2 Slim var det lotto. Man var tvungen att skruva upp dem och titta.

Har själv 2 till synes identiska PS2 slim liggandes där den ena inte klarar vår spänning medan den andra gör.

Vad vill jag ha sagt med det?

Lita inte blint på text. Chansa inte utan få bekräftelse innan man provar.

Ursprungligen av hummel:

För att var helt korrekt är det ett apparatsladdställ.

Ännu mer korrekt är att använda rätt term!

Sladdställ är en sladd med stickpropp i ena änden och öppen ände i andra.

Apparatsladd är en sladd med stickpropp i ena änden och en honkontakt i den andra.

Ursprungligen av Ola Hansen:

Ännu mer korrekt är att använda rätt term!

Sladdställ är en sladd med stickpropp i ena änden och öppen ände i andra.

Apparatsladd är en sladd med stickpropp i ena änden och en honkontakt i den andra.

Det är jag inte helt säker på, men jag har haft fel tidigare...

Mina nyfikna efterforskningar visar att såväl Clas Ohlson som Jula kör med begreppet "sladdställ" för en "gör det själv" sladd med bara en kontakt, så jag tror på det:)

Har alltid sagt strömkabel för då vet jag vad det är

1
Bevaka tråden