Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth Wifi konflikt..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2016-02-29 19:03

Ända sedan jag uppdaterade till Yosemite har jag haft problem med mitt wifi. Jag kan inte ha wifi och bluetooth igång samtidigt, vilket är tråkigt då jag använder extern display och bluetooth mus/tangentbord.

Jag har haft detta problemet väldigt länge nu, och jag har lagt timmar på att hitta en lösning på google. Jag har testat alla tips jag stött på men inget fixar det.

Är det någon här som har haft samma problem och som kan vägleda mig här? Jag börjar bli less på att inte kunna använda min skärm.

Dator: rMBP (första retina modellen, inhandlad ca en månad efter lansering)
Skärm: Apple Thunderbolt Display (inköpt ca ett år sedan)
Mus/Tangentbord: Apple Magic Mouse (första versionen), Apple Bluetooth tangentbord (senaste versionen)
Router: Apple Airport Express (2007ish).

Här är ett klipp som visar problemet. Jag kopplar ur skärmen i klippet, men det räcker med att stänga av bluetooth för att få tillbaka wifi..

Kolla vad du har för kanal på din router och ändra till någon annan. Både bluetooth och wifi använder sig av 2,4 GHz (wifi även 5 GHz i vissa fall) och tyvärr kan man få en krock. T.om. Apple själva beskriver problemet här: https://support.apple.com/sv-se/HT201542

Testa att sätta ditt nätverk till den högsta kanalen (13 eller 14).

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-02-29 20:02

Tack Sudd. Jag har testat byta kanal, men inte till 13/14. Jag testar direkt :).

Wifi i 5Ghz? Ursäkta, kanske korkad fråga, jag är väldigt dåligt påläst här, men är det 5Ghz från routern eller från datorn? Med andra ord, kan jag köpa en router som kör 5 och på så sätt kanske lösa problemet?

Båda enheter inblandade måste stödja 5 GHz. Din Express är ganska gammal och jag är tveksam till att den stödjer 5 GHz, så en ny router krävs då. Jag kan inte svara på om det löser alla dina problem ifall det råkar vara något annat som är fel, men det blir i vart fall ingen krock mellan bluetooth och wifi.
Nackdelen med 5 GHz är att räckvidden är sämre. Fördelar är förutom att vara på ett annat frekvensband än en massa andra grejer att det oftast är möjligt att nå snabbare överföringshastigheter.

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-02-29 20:38

Jag körde en scan av nätverket genom att alt-klicka på wifi ikonen, välja Trådlös diagnos och trycka CMD+4. "Bästa 2,4 ghz" visade 2,11 och min airport var inställd på 7. Jag har nu bytt till 11 och hoppas det ska fixa problemet.

Sist jag bytte kanal funkade det hyfsat i ett par dagar innan det gick ner till oanvändbart igen, så det kan dröja innan jag vet om det löste problemet :/

1
Bevaka tråden