Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är mina iCloudbilder?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är rätt ra att komma ihåg bilder med siffror istället för namn så det blir yyyy/kamera/yyyy-mm-dd "kort text" typ Bilar hamnen , oftast då med originalnamnet som kameran gav bilden. Funkar för mig... för det mesta även om seniliteten slår till allt oftare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 02:38

Här är de officiella sätten: https://support.apple.com/en-us/HT204055 att få ner bilderna från iCloud.

  • Medlem
  • 2016-01-13 09:51
Ursprungligen av CekariYH:

Jag är rätt ra att komma ihåg bilder med siffror istället för namn så det blir yyyy/kamera/yyyy-mm-dd "kort text" typ Bilar hamnen , oftast då med originalnamnet som kameran gav bilden. Funkar för mig... för det mesta även om seniliteten slår till allt oftare.

Du menar att du lagrar dem löst i en mappstruktur? Du kompenserar Bilder.app:s brister genom att parallellagra bilderna i Finder, det säger väl det mesta om hur bra Bilder.app är.
Jag skulle aldrig komma på idén att redigera mina bilder i Bilder.app eller iPhoto utan ser det som ett verktyg för bildadministration och -lagring. Historiskt har det funnits en rad alternativ till iPhoto för Mac OS, men inget har känts nödvändigt då iPhoto har gjort sitt jobb*. Det kan man ju näppeligen säga om Bilder, och iPhoto har väl nått end of life, så där vill man inte heller sitta kvar.

* edit: i liten skala. För professionell hantering av stora volymer i ett produktionsflöde duger det förstås inte.

Senast redigerat 2016-01-13 10:02
  • Medlem
  • 2016-01-13 09:59
Ursprungligen av reboot81:

Här är de officiella sätten: https://support.apple.com/en-us/HT204055 att få ner bilderna från iCloud.

Det går att batchhämta bilder:

1. Ta fram det album du vill hämta bilder från. Jag valde "Alla bilder". Klicka sedan på "Välj bilder".

2. Markera bilderna med musen, ungefär som i Finder (klicka på den första och sedan shift+klicka på den sista, eller cmd-klicka på ett urval), och klicka på "Hämta" så hämtas de.

Jag avbröt efter några hundra då jag inte hade tid att vänta ut alla. Det går inte att se vad som är hämtat eller vad bilderna heter i iCloud, så det är nog bra att hämta allt på samma gång om man vill vara säker på att få med sig allt.

  • Medlem
  • 2016-01-13 10:05

Vi hade faktiskt tänkt använda Bilder.app som ett enkelt bildredigeringsverktyg för reportrar på Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan, men det sprack på det eländiga i att bilderna inte är tillgänglig genom gränssnittet utan att de måste exporteras innan de går att använda.

Ursprungligen av Baron:

Du menar att du lagrar dem löst i en mappstruktur? Du kompenserar Bilder.app:s brister genom att parallellagra bilderna i Finder, det säger väl det mesta om hur bra Bilder.app är.
Jag skulle aldrig komma på idén att redigera mina bilder i Bilder.app eller iPhoto utan ser det som ett verktyg för bildadministration och -lagring. Historiskt har det funnits en rad alternativ till iPhoto för Mac OS, men inget har känts nödvändigt då iPhoto har gjort sitt jobb*. Det kan man ju näppeligen säga om Bilder, och iPhoto har väl nått end of life, så där vill man inte heller sitta kvar.

* edit: i liten skala. För professionell hantering av stora volymer i ett produktionsflöde duger det förstås inte.

Bilder är för mig en app som lagrar bilder för iOS enheter. När jag fotar seriöst har jag flera systemkameror, GoPro etc och där använder jag den metoden ja och PS CS6 Bridge och Photoshop.
Bilder som jag snabbt vill editera från iOS, ja då använder jag Bilder eller nån annan liten app beroende på vad jag vill göra med bilden.
De bilder jag tycker blev nått extra men vill jobba lite med i PS, ja dessa kopierar jag enligt den strukturen. iOS foton för mig är oftast komihåg typ både privat och på jobbet, men ibland ser man nått man verkligen vill fota och mobilen är det enda man har med sig så då får man göra så gott man kan. Tycker kameran på iPhone 6+ är riktigt bra för att sitta i en mobil.

Ursprungligen av Baron:

Vi hade faktiskt tänkt använda Bilder.app som ett enkelt bildredigeringsverktyg för reportrar på Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan, men det sprack på det eländiga i att bilderna inte är tillgänglig genom gränssnittet utan att de måste exporteras innan de går att använda.

Delad Bildström skulle väl funka??? Då kan man ju editera bilder i Bilder och också låta andra se den editerade bilden vad jag förstår.

Verktyg finns ju i Bilder till det mesta, det jag saknar är väl ett textverktyg, men då får man dra ut den och använda Förhandsvisning och sedan dra in den igen till Bilder, men annars klarar jag det mesta jag vill.

  • Medlem
  • 2016-01-13 10:28

Jag ifrågasätter inte alls behovet av Bilder.app eller kvaliteten på en telefonkamera. Det är det som är poängen; Bilder.app är så sopigt att det duger bara för det allra enklaste och knappt det. Vill man göra något med bilderna (redigera i Photoshop, montera i InDesign, ladda upp i en webbläsare tex i Wordpress) så måste man lämna Bilder.app och exportera ut filen för lagring nån annan stans. Om bilden bara ska laddas upp nånstans så kan man ju kasta den när man är klar, men det är ju helt rubbat bara det.
Om jag ska använda bilden i ett InDesigndokument så måste jag lagra den någon annan stans (ja, jag vet att det finns sätt att komma runt det) och då måste jag ha ännu en lagringsplats för "produktionsbilderna" utöver den där jag administrerar dem.
@MalcomX, vad säger manualen om det här? Vad är the Apple Way?

  • Medlem
  • 2016-01-13 10:30
Ursprungligen av CekariYH:

Delad Bildström skulle väl funka??? Då kan man ju editera bilder i Bilder och också låta andra se den editerade bilden vad jag förstår.

Verktyg finns ju i Bilder till det mesta, det jag saknar är väl ett textverktyg, men då får man dra ut den och använda Förhandsvisning och sedan dra in den igen till Bilder, men annars klarar jag det mesta jag vill.

Vi vill ha bilderna "i huset" och vi vill kunna droppa dem från lokal disk till olika produktionssystem.

Ursprungligen av Baron:

Vi vill ha bilderna "i huset" och vi vill kunna droppa dem från lokal disk till olika produktionssystem.

Nu får du väl bestämma dig, i ena stunden klagar du på att dom inte ska lämna Bilder utan användas/länkas till andra program och nu vill du göra tvärtom???

  • Medlem
  • 2016-01-13 11:13

Nej, du missförstår. Jag vill att bilden jag ser i Bilder.app ska vara tillgänglig i ett filsystem så att den går att använda utan att lyftas ut utanför Bilder.app.
Så här:
1. Jag importerar en bild.
2. Jag redigerar den i PS genom att dra den till PS från Bilder.app.
3. Jag monterar den i ett InDesigndokument genom att dra den till InD från Bilder.app.
4. Jag laddar upp den i Wordpress (eller annan webbtjänst) genom att dra den till webbläsarens importfönster från Bilder.app.
Steg 2-4 går inte med Bilder.app men det går med iPhoto eller vilket annat filbaserat system som helst.

Om Bilder.app hade haft en integrering med Adobe CC så att man kunde droppa bilder från iCloud till CC-program utan tillgång till filytorna, kanske via S3, så hade det varit väldigt modernt, men jag har inte sett den integrationen någonstans och lär få vänta ganska länge på att den ska komma.

Ah, ok, Nä det är en av nackdelarna med Bilder att du inte kan använda 3:e parts editorer som iPhoto kunde. Fattar inte varför man tog bort detta faktiskt.

  • Medlem
  • 2016-01-13 21:01

Antagligen för att de har byggt in sig i att det måste till en export först. Man når inte filen utan att exportera den och därmed är den inte tillgänglig för något annat system som behöver filaccess.
InDesign gör tex inget med filen, utan behöver bara få en sökväg så att den går att läsa in i InDesigndokumentet. Men inte ens det går ju.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 21:07
Ursprungligen av Baron:

Antagligen för att de har byggt in sig i att det måste till en export först. Man når inte filen utan att exportera den och därmed är den inte tillgänglig för något annat system som behöver filaccess.
InDesign gör tex inget med filen, utan behöver bara få en sökväg så att den går att läsa in i InDesigndokumentet. Men inte ens det går ju.

Varsegod Apple, koda följande så att Svenssons kan använda bilder utanför Bilder.crapp:

Citat:

Vid utdragning av bild till program X
Exportera fil i bakgrunden till temporär mapp
dra fil från temporär mapp till program X

  • Medlem
  • 2016-01-13 21:12

Nice try, @reboot81, men det håller inte. Inte om du inte skriver tillbaka filen till samma plats den kom från och samtidigt gör den tillgänglig genom filsystemet. En bild som monteras i ett annat program som InDesign eller Illustrator (visst, nu är det inte Svenssons favoritsysselsättning vi snackar om) så är InD/AI alltid beroende av sökvägen till filen, inte bara när filen monteras. Det går som sagt att komma runt det, men det är inte optimalt.

Tror inte dom gjorde Bilder med tanken att den skulle användas vid avancerad layout och trycksättning, och jag förstår inte varför ni prompt vill använda ett verktyg som Bilder som är till för iOS enheter primärt?

Om man nu bara vill ha en plats som lagrar alla bilder som tas med iOS så finns ju Onedrive bla som autosparar bilder från iOS enheter om man vill och det är ju en vanlig map på datorn, och därifrån kan man ju dra som vanligt. Nackdelen är att det Onedrive mfl döper om filnamnet på bilder den sparar av någon för mig okänd anledning till typ 20160113_193348069_iOS.jpg, men det är datum_tidstämpelserieNr så det funkar iaf för mig.

Edit: Eller DropBox som gör på ung. samma sätt, men kan inte kolla då jag stängt av iOS hämtning för den då OneDrive och Flickr räcker för mig.

Senast redigerat 2016-01-13 22:07
  • Medlem
  • 2016-01-14 08:23

Jag säger ju det att en del av de resultat jag vill kunna åstadkomma är överkurs, men bristerna är ju desamma oavsett syftet.
Säg att jag är hobbyfotograf och inte vill investera i några komplicerade dyra system, men ändå har större anspråk än att ta bilderna i iPhone och stoppa in i Bilder.app. Jag kan inte på ett bra sätt redigera utanför Bilder.app, jag kan inte ladda upp dem till min blogg osv. Och nu skrapar jag bara på just "mina" brister. Det finns ju en rad andra av vilka du själv tar upp en del, som att det inte går att redigera mer än några få fält i bildernas metadata.
Jag tycker att din metod för bildlagring utanför Bilder.app perfekt illustrerar vad det handlar om: Bilder.app blir en mellanlagringstation så fort man vill göra något annat med bilderna. Att behöva sortera ner bilderna i två olika system för att det ena inte duger, ja, det tycker jag är dåligt.

Jo, sant och jag håller med men som sagt DropBox och/eller Onedrive finns ju, och det är ju bara om man har speciella krav som gör att man måste ta dom utanför Bilder för redigeringsverktygen är iaf i mitt tycke rätt bra för en hobbyfotograf om man ställer in att man ska se alla och plug-ins.
Dela kan du ju från Bilder till FB, bloggar etc. Det kan ju alla Appels appar... nästan

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, sant och jag håller med men som sagt DropBox och/eller Onedrive finns ju, och det är ju bara om man har speciella krav som gör att man måste ta dom utanför Bilder för redigeringsverktygen är iaf i mitt tycke rätt bra för en hobbyfotograf om man ställer in att man ska se alla och plug-ins.

Eller Google Photos/Drive.

Ursprungligen av keptang:

Eller Google Photos/Drive.

Jo, högre upp skrev jag att det finns fler men namngav bara dom jag använder/t och jag vet funkar, som DropBox, OneDrive och Flickr.

Nästan alla molntjänster av denna typ har idag auto-uppladdning av bilder/filmer om man så önskar

En annan viktig sak, iCloud är ofta väldigt slö med att få ner bilder till Bilder. Där är OneDrive och Flickr bättre då det bara är att starta deras iOS-appar och gå till rätt sida så laddar dom ner bilder så fort de bara kan beroende på uppkoppling och inställningar, även över telenätet.
Tog lite testbilder igår kväll och det tog Bilder nästan 8h att få ner dom, medans det på sättet ovan bara tog 4m att få dom till datorn, visserligen via WiFi då jag var hemma.

Ursprungligen av CekariYH:

En annan viktig sak, iCloud är ofta väldigt slö med att få ner bilder till Bilder. Där är OneDrive och Flickr bättre då det bara är att starta deras iOS-appar och gå till rätt sida så laddar dom ner bilder så fort de bara kan beroende på uppkoppling och inställningar, även över telenätet.
Tog lite testbilder igår kväll och det tog Bilder nästan 8h att få ner dom, medans det på sättet ovan bara tog 4m att få dom till datorn, visserligen via WiFi då jag var hemma.

Du är inte ensam, en vän bosatt permanent i Thailand kan inte använda bilder i iCloud överhuvudtaget för att det är galet långsamt (timeouts hela tiden). Google Photos fungerar klockrent.

Ursprungligen av keptang:

Du är inte ensam, en vän bosatt permanent i Thailand kan inte använda bilder i iCloud överhuvudtaget för att det är galet långsamt (timeouts hela tiden). Google Photos fungerar klockrent.

Jag förstår inte varför iCloud ska vara så långsamt ibland, medans dom andra är på stört nästan...???

Ursprungligen av Baron:

Jag säger ju det att en del av de resultat jag vill kunna åstadkomma är överkurs, men bristerna är ju desamma oavsett syftet.
Säg att jag är hobbyfotograf och inte vill investera i några komplicerade dyra system, men ändå har större anspråk än att ta bilderna i iPhone och stoppa in i Bilder.app. Jag kan inte på ett bra sätt redigera utanför Bilder.app, jag kan inte ladda upp dem till min blogg osv. Och nu skrapar jag bara på just "mina" brister. Det finns ju en rad andra av vilka du själv tar upp en del, som att det inte går att redigera mer än några få fält i bildernas metadata.
Jag tycker att din metod för bildlagring utanför Bilder.app perfekt illustrerar vad det handlar om: Bilder.app blir en mellanlagringstation så fort man vill göra något annat med bilderna. Att behöva sortera ner bilderna i två olika system för att det ena inte duger, ja, det tycker jag är dåligt.

Såhär gör jag, som både vill ha kakan och äta upp den:

När jag stoppar in ett SD-kort eller ansluter kameran startar programmet NikonTransfer 2 (via AutoImporter)
Klickar på Start Transfer och samtliga (nytagna) bilder laddas ner till hårddisken, både JPG och NEF.
Bilderna döps om automatiskt till yyyy-mm-dd_xxxx.NEF resp JPG och läggs automatiskt i en mapp per dag yyyy-mm-dd
Därefter "matas SD-kortet ut" och Bilder startar automatiskt.
Nu kan jag välja vilka bilder som skall importeras och kan därefter använda Bilders alla funktioner.
När jag hittar en bild i programmet Bilder som jag vill arbeta vidare med så klickar jag på Arkiv/Visa refererad fil i Finder.
Jag kommer då till originalfilen i JPG och under den ligger NEF-filen som jag är fri att arbeta med i andra program.
Jag tror inte att jag sparar dubbelt då Bilder refererar till originalfilen.

  • Medlem
  • 2016-01-14 14:22
Ursprungligen av Saffran:

Såhär gör jag, som både vill ha kakan och äta upp den:

När jag stoppar in ett SD-kort eller ansluter kameran startar programmet NikonTransfer 2 (via AutoImporter)
Klickar på Start Transfer och samtliga (nytagna) bilder laddas ner till hårddisken, både JPG och NEF.
Bilderna döps om automatiskt till yyyy-mm-dd_xxxx.NEF resp JPG och läggs automatiskt i en mapp per dag yyyy-mm-dd
Därefter "matas SD-kortet ut" och Bilder startar automatiskt.
Nu kan jag välja vilka bilder som skall importeras och kan därefter använda Bilders alla funktioner.
När jag hittar en bild i programmet Bilder som jag vill arbeta vidare med så klickar jag på Arkiv/Visa refererad fil i Finder.
Jag kommer då till originalfilen i JPG och under den ligger NEF-filen som jag är fri att arbeta med i andra program.
Jag tror inte att jag sparar dubbelt då Bilder refererar till originalfilen.

Ja, det är ju nåt sånt man får göra, men då har man liksom själv fått sköta en lite jobbig del (mappstruktureringen) istf att Apple gör det som i iPhoto.
Vad händer med bilder som importeras till Bilder.app direkt från telefonen?

Ursprungligen av Baron:

Ja, det är ju nåt sånt man får göra, men då har man liksom själv fått sköta en lite jobbig del (mappstruktureringen) istf att Apple gör det som i iPhoto.
Vad händer med bilder som importeras till Bilder.app direkt från telefonen?

Du kan naturligtvis använda iPhoto istf Bilder om du föredrar det. Originalfilerna är tillgängliga på ett enkelt sätt, mapparna skapas automatiskt med namn efter tex fotograferingsdatumet.

Jag gör bara fyra saker, resten går med automatik:

Stoppar in ett SD-kort
Klickar på "StartTransfer" (i Nikon Transfer 2)
Klickar på "Nya bilder" (i Bilder)
Tar en kopp kaffe;)

Nikon har väl bättre bildbehandlingsprogram än Bilder?

Trodde det handlade om iOS enheter och Bilder

Jag gör ungefär som du fast lite mer manuellt för mina fick- och system-kameror (ej Nikon) fast jag har kaffet klart innan jag stopper in kortet

Ursprungligen av CekariYH:

Nikon har väl bättre bildbehandlingsprogram än Bilder?

Trodde det handlade om iOS enheter och Bilder

Jag gör ungefär som du fast lite mer manuellt för mina fick- och system-kameror (ej Nikon) fast jag har kaffet klart innan jag stopper in kortet

Jag använder inte Nikons bildbehandlingsprogram. Använder bara Nikon Transfer 2 som ersätter "Bildinsamling" men döper om filerna och skapar mappstrukturen för originalbilderna.

Hur ser det ut om tio år? Går det att nå bilder i Aperture, iPhoto eller Bilder mfl eller bilder som lagras på nätet?
Originalbilderna ligger på mina hårddiskar som backas upp på ett förhoppningsvis klokt sätt.
Ansvaret för och lagringen av mina bilder har jag själv, överlåter inte ansvaret till något företag på nätet.

Från originalbilderna kan jag hämta valfria ej manipulerade bilder till hobbyprogram och/eller till proffsprogram när helst jag önskar.

Japp, jag har både hängslen och livrem när det gäller mina bilder så alla original från RAW och JPG finns på minst 5 ställen varav ett i molnet så jag känner mig ganska trygg att inte losa dom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 20:08
Ursprungligen av Baron:

Vi hade faktiskt tänkt använda Bilder.app som ett enkelt bildredigeringsverktyg för reportrar på Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan, men det sprack på det eländiga i att bilderna inte är tillgänglig genom gränssnittet utan att de måste exporteras innan de går att använda.

Låter som att bildinsamling med sladd och redigering med Förhandsvisning.app ger enklare arbetsflöde för er än IT-jättens lösning: Bilder.app?
Mobiler är idag mer kameror än telefoner, den vanligaste formen av skapande bland konsumenter är fotografering. Allt finns där, fina skärmar, överföringssystem, bra kameror men inget enkelt och logiskt system för att hantera sina bilder.

Bevaka tråden