Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

11 saker vi inte gillar med nya Apple TV

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av EdvinT:

Idag har så gott som alla samhällsklasser apple-prylar. iPhone är nog nästan lika vanlig hos arbetarklassen som övre medelklass.

Jag har läst en undersökning ifrån USA där man tydligt ser hur arbetarklass väljer Android framför iPhone. Jag själv är dock ett undantag. Skälet är väl att min sociala klass är medelklass men att jag i själva verket är ekonomiskt sett arbetar/underklass eftersom jag lever på CSN dör 60-70 % baseras av lån. Men det kanske stämmer i Sverige det du säger. Skulle vara intressant att se en studie på det.

Sen syftar jag ju inte på iPhone men Apples lineup i helhet då jag diskuterar deras "produkter". Ur ett hållbart perspektiv borde ingen av oss egentligen ha råd med något de gör, för produkterna kan vara såpass billiga för att de flesta av dem som tillverkar dem inte får i närheten skäligt betalt. Ur det perspektivet borde produkterna bli mycket dyrare. Samtidigt om de ledande inom Apple hade fått skäligt betalt, alltså några hundra miljoner mindre om året, så hade pengarna kunnat gå mer till rätt sak. Apple gör ofta fantastiska produkter, men vi vet alla att de inte direkt har en skuldfri verksamhet. Nu bygger Foxconn nya fabriker i Indien. Vem tror ni kommer börja jobba där? De allra fattigaste såklart och de svämmar över i Indien. VD:n är mannen som jämförde organisationen av sina mångtusenårig arbetar med en djurfabrik, och vi ver ju hur djurindustrin ser ut. Apple bryter dock inte samarbetet med dem, trots att folk tagit livet av sig i deras regi. Hur kan en ledning för något företag blunda och agera så? Där har vi ett annat exempel på allt bortom hållbar utveckling.

Tillbaka till detta om klass och konsumtion. Huruvida det är mer jämt fördelat över klassgränser, ur ett ekonomiskt perspektiv, vilken telefon man väljer, så gäller det troligtvis just de billigaste produkterna. En telefon "måste" du ha i dagens samhälle och du betalar av den över 24 månader, men vill du ha en riktigt bra dator, som jag köpte när jag skaffade en iMac 27" för 22,500 kr 2012, då syns orättvisan. Du får nöja dig med billiga Apple-produkter om du ska hänga med trots lägre inkomst. Det är inte jämlikhet. Ingen kan väl förneka att det finns en problematik här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-05 09:53
Ursprungligen av rowlfen2:

Verkar som att nya Apple TV inte ger ut Dolby Digital+. När jag använder Netflix och HBO via Chromecast (1.0) tänds den blå Dolby Digital Plus-lampan på min Denon-förstärkare. Den blå lampan tänds inte när jag testar med nya Apple TV.

Har du "Auto" inställt i ATV för surroundljud eller är den inställd på "Dolby Digital"? Den bör vara på det senare.

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Tillbaka till detta om klass och konsumtion. Huruvida det är mer jämt fördelat över klassgränser, ur ett ekonomiskt perspektiv, vilken telefon man väljer, så gäller det troligtvis just de billigaste produkterna. En telefon "måste" du ha i dagens samhälle och du betalar av den över 24 månader, men vill du ha en riktigt bra dator, som jag köpte när jag skaffade en iMac 27" för 22,500 kr 2012, då syns orättvisan. Du får nöja dig med billiga Apple-produkter om du ska hänga med trots lägre inkomst. Det är inte jämlikhet. Ingen kan väl förneka att det finns en problematik här?

Jag förnekar problematik där.

Vad då jämlikhet? Det finns absolut ingenting som säger att alla människor ska kunna köpa alla produkter. Vissa har råd med vissa produkter, andra har inte det. Så är det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-05 10:15
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig det bästa med modernare receivers är annars den automatiska inställningen med mikrofon. Fullständigt lysande vet inte hur mycket tid jag lade på min "gamla" anläggning innan jag uppgraderade. Men ljudet med rätt grejor in är inte bättre då hänger det på andra saker

Ursprungligen av andas:

Det har jag på min receiver från runt 2000, men ingen HDMI

Min Denon från hm, 2008? har det med.
Min NAD från 2006 har det inte, men det fanns hos en del andra märken då.

När det gäller 24p (nästan all feature film på planeten) så är det väl ändå så att telecine/etc (omkonvertering till TV-standarderna 50 eller 60 Hz) använts sedan VHS när det gäller konsumentprodukter. Detta är helt normalt och jag känner inte till någon annan mediaspelare för konsumenter som spelar 24p nativt. Chromecast? Fire TV?
Även om man har en mediaspelare som lirar 24p nativt så måste man också ha en TV som kan rita upp det nativt. Är det någon här som har detta hemma? vanliga konsumentgrejer alltså?

ATV är i denna aspekt en helt normal konsumentprodukt som använder samma teknik som alla andra konsumentprodukter i samma kategori. ATV - eller motsvarande konkurenter - är INTE en burk för cineaster med hemmabiosystem för 50-100 000 kr. Det är en enkel liten spelare för allmänheten som inte har en susning om allt detta surr om 24p, jitter, Hz...dom bara tittar på filmen och låter sig underhållas. Har dom ngon åsikt om filmeupplevelsen i efterhand så har det absolut ingenting med tekniken att göra...utan bara innehållet.
Så - vem här har en TV som lirar 24p nativt och en har en - eller känner till en - mediaspelare som lirar 24p nativt och som ligger i samma prisnivå som en ATV och dessutom kan lira 25/30/50/60 fps nativt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-05 10:19
Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Tillbaka till detta om klass och konsumtion. Huruvida det är mer jämt fördelat över klassgränser, ur ett ekonomiskt perspektiv, vilken telefon man väljer, så gäller det troligtvis just de billigaste produkterna. En telefon "måste" du ha i dagens samhälle och du betalar av den över 24 månader, men vill du ha en riktigt bra dator, som jag köpte när jag skaffade en iMac 27" för 22,500 kr 2012, då syns orättvisan. Du får nöja dig med billiga Apple-produkter om du ska hänga med trots lägre inkomst. Det är inte jämlikhet. Ingen kan väl förneka att det finns en problematik här?

Ser inte problemet, man "måste" ha telefon och dator, men man måste inte ha iphone/mac.
Jag har inte råd med en ferrari, men ser inget problem, för jag kan använda en opel istället.

Ursprungligen av zinned:

Har du "Auto" inställt i ATV för surroundljud eller är den inställd på "Dolby Digital"? Den bör vara på det senare.

Jag förnekar problematik där.

Vad då jämlikhet? Det finns absolut ingenting som säger att alla människor ska kunna köpa alla produkter. Vissa har råd med vissa produkter, andra har inte det. Så är det.

Ok.

Ursprungligen av zinned:

Har du "Auto" inställt i ATV för surroundljud eller är den inställd på "Dolby Digital"? Den bör vara på det senare..

Jag har den inställd på "Dolby Surround" och inte på "Auto". Dolby Digital finns ju inte i menyn. Apple har tydligen valt att klumpa ihop alla multiformat från Dolby och kallat dem "Dolby Surround". Ganska förvirrande, då Dolby Digitals sämre föregångare heter "Dolby Surround".
Är det någon annan som lyckats få ut Dolby Digital Plus från sin Apple TV? Klarar boxen av formatet? Kan ju vara Netflix och HBo som i sina appar valt att "bara" sända ut i vanlig Dolby Digital också. Men varför skulle de göra det, om nu Apple TV klarar av av ge ut Dolby Digital Plus?

Ursprungligen av Json_81:

Ser inte problemet, man "måste" ha telefon och dator, men man måste inte ha iphone/mac.
Jag har inte råd med en ferrari, men ser inget problem, för jag kan använda en opel istället.

Ok!

Ursprungligen av Demiurgen:

Så - vem här har en TV som lirar 24p nativt och en har en - eller känner till en - mediaspelare som lirar 24p nativt och som ligger i samma prisnivå som en ATV och dessutom kan lira 25/30/50/60 fps nativt?

Dom flesta moderna TV-apparater spelar upp 24p på riktigt (inkl. min Sony Bravia). Prisjakt listar just nu 309 stycken som du kan köpa.

FireTV, Roku, Nvidia har alla 24p-stöd och kostar lika mycket (eller mindre) som AppleTV.

Fick min häromdagen.

Känns i dagsläget som en betydligt bättre burk än föregående version.

Men jag har en sak, kanske jag missat något, eller så är det enbart i den svenska versionen.

När man söker på någon film så hade jag hoppats få förslag på om filmen/ teveserien finns på någon av de tjänster jag prenumeration på.

Som det är nu är det enbart iTunes Movies.

Söker jag på Homeland hade jag önskat få se att jag kan se serien på exempelvis Netflix, eller SVT.

Ok...inser att jag inte hängt med senaste tiden
Vi diskuterade detta på ett videopro-forum för en tid sedan och då förklarade "insatta" users att ingen konsumentprodukt i ATV's klass hade 24p nativt. Ingen. Så går det när man tar info om konumentgrejer på videopro-forum. Det är givetvis hemmabioentusiaster som vet bättre.
Ja, då är ju Apple ute och cyklar så klart. Inte för att 99% av potentiella köpare bryr sig ett smack om detta, men om konkurenterna implementerar 24p i lika billiga eller billigare produkter så bör Apple också klara det. Uppenbarligen skiter Apple helt i den där 1 procenten som bryr sig om denna kvalitet och dom tror inte att den dåliga "pressen" angående detta blir viral - dom tror inte att denna brist skadar varumärket och försäljningen...så dom skiter i det.
Det kan finnas en anledning till begränsningen som vi inte känner till - att det t.ex. kräver mera fippel av användare eller att strul kan uppstå om användarens TV inte har 24p. Dom har säkert resonerat en hel del kring detta och Apples motto nummer ETT är att allt ska funka out of the box i så stor utsträckning det bara är möjligt - även om det innebär begränsningar som t.ex. cineaster bryr sig om.
Ty...jag har sbvårt att tro att det är en hårdvarugrej...alla grafikkretsar fixar väl alla Hz idag? Det måste väl ändå vara en mjukvarubegräsning? Eller? Har Apple lyckats hitta en enorm mängd gamla utdaterade grafikkretsar som inte klarar 24p?

Ursprungligen av morberg:

Dom flesta moderna TV-apparater spelar upp 24p på riktigt (inkl. min Sony Bravia). Prisjakt listar just nu 309 stycken som du kan köpa.

FireTV, Roku, Nvidia har alla 24p-stöd och kostar lika mycket (eller mindre) som AppleTV.

På forumen rasar Hemmabio-fantasterna över att Dolby Digital Plus inte fungerar på nya Apple TV.
https://discussions.apple.com/thread/7320839?...

Ursprungligen av Demiurgen:

När det gäller 24p (nästan all feature film på planeten) så är det väl ändå så att telecine/etc (omkonvertering till TV-standarderna 50 eller 60 Hz) använts sedan VHS när det gäller konsumentprodukter. Detta är helt normalt och jag känner inte till någon annan mediaspelare för konsumenter som spelar 24p nativt. Chromecast? Fire TV?
Även om man har en mediaspelare som lirar 24p nativt så måste man också ha en TV som kan rita upp det nativt. Är det någon här som har detta hemma? vanliga konsumentgrejer alltså?

ATV är i denna aspekt en helt normal konsumentprodukt som använder samma teknik som alla andra konsumentprodukter i samma kategori. ATV - eller motsvarande konkurenter - är INTE en burk för cineaster med hemmabiosystem för 50-100 000 kr. Det är en enkel liten spelare för allmänheten som inte har en susning om allt detta surr om 24p, jitter, Hz...dom bara tittar på filmen och låter sig underhållas. Har dom ngon åsikt om filmeupplevelsen i efterhand så har det absolut ingenting med tekniken att göra...utan bara innehållet.
Så - vem här har en TV som lirar 24p nativt och en har en - eller känner till en - mediaspelare som lirar 24p nativt och som ligger i samma prisnivå som en ATV och dessutom kan lira 25/30/50/60 fps nativt?

Jag håller helt med om att de flesta konsumenter knappast lär märka något eller bry sig. Men de flesta Bluray-spelare kan ju skicka ut 24p native, inklusive om jag förstått saken rätt PS3/PS4. Det finns också flera plasma-apparater med stöd för 24p playback, ex Panasonic 46PZ80.

För mig handlar det primärt om respekt för materialet som spelas upp. Om en film är gjord i 24 bilder per sekund bör enheten (oavsett vilken enhet) kunna skicka ut materialet som avsett. Att varken Chromecast, Fire TV eller andra boxar hellr gör det gör mig inte gladare, och att de flesta moderna tv-apparater själva försöker "lösa" bilden genom IFC (Intelligent Frame Creation) och liknande bidrar bara till mina åldersrynkor och djupa suckar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-05 11:35
Ursprungligen av Demiurgen:

Även om man har en mediaspelare som lirar 24p nativt så måste man också ha en TV som kan rita upp det nativt. Är det någon här som har detta hemma? vanliga konsumentgrejer alltså?

Ursprungligen av Demiurgen:

Ok...inser att jag inte hängt med senaste tiden

Jag har, då på en Pioneer-plasma från 2006. Så vad är "senaste tiden" för dig?

Ursprungligen av Demiurgen:

När det gäller 24p (nästan all feature film på planeten) så är det väl ändå så att telecine/etc (omkonvertering till TV-standarderna 50 eller 60 Hz) använts sedan VHS när det gäller konsumentprodukter. Detta är helt normalt och jag känner inte till någon annan mediaspelare för konsumenter som spelar 24p nativt. Chromecast? Fire TV?
Även om man har en mediaspelare som lirar 24p nativt så måste man också ha en TV som kan rita upp det nativt. Är det någon här som har detta hemma? vanliga konsumentgrejer alltså?

ATV är i denna aspekt en helt normal konsumentprodukt som använder samma teknik som alla andra konsumentprodukter i samma kategori. ATV - eller motsvarande konkurenter - är INTE en burk för cineaster med hemmabiosystem för 50-100 000 kr. Det är en enkel liten spelare för allmänheten som inte har en susning om allt detta surr om 24p, jitter, Hz...dom bara tittar på filmen och låter sig underhållas. Har dom ngon åsikt om filmeupplevelsen i efterhand så har det absolut ingenting med tekniken att göra...utan bara innehållet.
Så - vem här har en TV som lirar 24p nativt och en har en - eller känner till en - mediaspelare som lirar 24p nativt och som ligger i samma prisnivå som en ATV och dessutom kan lira 25/30/50/60 fps nativt?

1080p24 har väl varit standard i flera år? Redan typ 2007 när jag använde en Sony D3000 LCD och en Popcorn Hour A100 som mediaspelare så stödde båda dessa 1080p24.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-05 12:00
Ursprungligen av Redaktionen:

99mac har fått tag på nya Apple TV och upptäcker några saker som Apple gärna får förbättra. Här är 11 saker vi inte gillar.

Läs hela artikeln här

Jag har arbetat med Apple-produkter sedan 1982(!) och är en tvättäkta Apple-evangelist med massor av Apple-prylar i hemmet, så det hör inte till vanligheterna att jag blir besviken på en ny Apple-produkt, men i det här fallet kommer jag tveklöst att returnera nya AppleTV (har redan packat ned den i lådan igen och återinstallerat min gamla AT3). Jag listar mina besvikelser nedan:

1) Ljusgrått gränssnitt. Jag har en LG OLED 55" där svärtan är en stor del av bildupplevelsen, och det nya ljusgrå gränssnittet ger ett väldigt störande ljussken i rummet som inte var något problem med det äldre gränssnittet där all bakgrundsfärg var svart. Jag letade i inställningarna efter möjligheten att själv kunna välja bakgrundsfärg i gränssnittet (från vitt till svart efter eget tycke och smak hade ju varit optimalt), men upptäckte att Apple tydligen har bestämt sig för att det enbart är ljusgrått som gäller. Ridå.

2) Den nya fjärren. Responsen på touchplattan går att ställa från långsam till snabb, men i endera fall är den enormt trögstyrd -- när man gör två snabba svepningar nedåt för att gå två steg ned i en meny hoppar knappmarkören bara ett steg, och man får svepa en gång till. Tanken är alltså att man skall svepa nedåt en gång, vänta tills knappmarkören hoppat ned ett steg, och sedan svepa nedåt en gång till -- segt. I sidled (t.ex. när man har alfabetet uppe på skärmen för att mata in lösenord) kan man visserligen hoppa flera tecken på en gång i ett svep, beroende på hur fort man sveper, men precisionen är inte särskilt finkänslig och som sagt fungerar det inte särskilt smidigt vid vertikala svep.

3) Bluetooth. När jag väl hade tröttnat på att sitta och mata in kontonamn och lösenord via fjärrkontrollen ville jag aktivera mitt trådlösa tangentbord, men då visade det sig att nya AppleTV inte stödjer Apples trådlösa Bluetooth-tangentbord! Jag sitter ofta och navigerar i ett väldigt omfattande musik- och filmbibliotek samt i Youtube, och då är det helt hopplöst att sitta med en fjärr -- trådlöst tangentbord är ett absolut krav för att navigeringen skall fungera smidigt.

4) Avsaknad av 4K-stöd. Ok, detta finns inte på ATV3 heller, men när Apple nu äntligen kommer med en ny AppleTV med ny kraftfull processor kan man tycka att de borde stödja 4K (det finns en del 4K-material på Youtube som funkar fint via tevens egna gränssnitt, och bildkvaliteten är helt makalös! :-)...

5) Det nya gränssnittet. P.g.a. ovanstående brister/nackdelar har jag bara navigerat runt lite snabbt, men överlag känns det nya gränssnittet i mina ögon *inte* som någon förbättring över det gamla. Det känns som att det är ett nytt utvecklingsteam som fått chansen att göra det nya gränssnittet och att man velat förändra sig mot det gamla för förändringens skull, utan att egentligen ha förbättrat någonting (till viss del är det säkert fråga om vana, men den spontana reaktionen på denna punkt är i alla fall en besvikelse). Och så går det *fortfarande* inte att söka i filmbiblioteket (så som i musikbiblioteket).

6) Fjärrkontrollappen. Att denna inte funkar hade jag inte hunnit upptäcka själv än, men det är också lite av en "dealbreaker" här.

7) iCloud bildbibliotek. Att detta inte heller funkar hade jag inte heller hunnit upptäcka själv än, men det hade absolut varit något min fru skulle sakna enormt.

Nej, nya AppleTV åker resolut tillbaka till Apple, och den gamla ATV3 är redan på plats i systemet igen...

  • Medlem
  • 2015-11-05 13:08
Ursprungligen av Json_81:

Min Denon från hm, 2008? har det med.
Min NAD från 2006 har det inte, men det fanns hos en del andra märken då.

Min är en Denon från 2010 innan dess hade jag en JVC last gammal
Dali högtalare runt om
Du då?

Ursprungligen av the_karate_kid:

1080p24 har väl varit standard i flera år? Redan typ 2007 när jag använde en Sony D3000 LCD och en Popcorn Hour A100 som mediaspelare så stödde båda dessa 1080p24.

Så är det !
Tyvärr är det många som inte har en aning om vad vi pratar om och det visar sig i de flesta svenska hem där man sitter och ser på helt felinställda skärmar och ännu värre projektorer. Värre blir det, med den generation som nu växt upp med att streama film på sin dator i urusel kvalité och som inte begriper sig på vad bra bild är och hur det fungerar.

Men det skrämmer mig att ett så stort företag som Apple inte lägger mer vikt vid bild och ljud när man säljer en mediaspelare för över 2000 kr men som är långt sämre än en flera år gammal mediaspelare från tex Dune, vad gäller att spela upp film.

Men som sagt, det är inget man kan diskutera i detta forumet, då de flesta här inte har samma intresse/kunskaper för bild och ljud som man har på tex Minhemmabio.com

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-05 14:42
Ursprungligen av PaO:

Min är en Denon från 2010 innan dess hade jag en JVC last gammal
Dali högtalare runt om
Du då?

Denonen är AVR-1907 så är nog 2007 och inte 2008. Den har 2.1 Dali. Har en Dali center med men inte fått till att koppla in den och osäker på om jag vill sätta upp bakhögtalare.

NAD'en är en T763 med CV runtom.

Ursprungligen av MalcomX:

Så är det !
Tyvärr är det många som inte har en aning om vad vi pratar om och det visar sig i de flesta svenska hem där man sitter och ser på helt felinställda skärmar och ännu värre projektorer. Värre blir det, med den generation som nu växt upp med att streama film på sin dator i urusel kvalité och som inte begriper sig på vad bra bild är och hur det fungerar.

Men det skrämmer mig att ett så stort företag som Apple inte lägger mer vikt vid bild och ljud när man säljer en mediaspelare för över 2000 kr men som är långt sämre än en flera år gammal mediaspelare från tex Dune, vad gäller att spela upp film.

Men som sagt, det är inget man kan diskutera i detta forumet, då de flesta här inte har samma intresse/kunskaper för bild och ljud som man har på tex Minhemmabio.com

Jag håller med dig. Det krävs ju dock inget enormt intresse för att märka att det inte spelas upp på det sätt som var avsikten. Knappast har filmmakaren valt att det ska hacka och att man ska bli sjösjuk av att kolla på film. Att min gamla Panasonic plasma spelar upp video bättre genom en risig synology-Nas över DLNA är ett underbetyg till Apple, även om nu Apple TV är en "hobbyprodukt".

  • Medlem
  • Orust
  • 2015-11-05 18:09

Jag beställde två stycken som ska skickas tillbaka. Tur att det finns öppet köp.

Som sagt, 24p är standard sen hur länge sen som helst. Min billiga konsument-Bluray-spelare från medeltiden stödjer det, likaså min några år gamla budget-LCD från Samsung.

Att Apple inte är med på bollen beror garanterat på att dom inte vill att det ska strula för dom som kopplar ATV mot en enhet som inte stödjer 24p. Dessutom kan det ju bli svart på skärmen i någon sekund när den byter mellan bildlägen, ytterligare en sak som inte passar in i Apples välpolerade användarupplevelse.

Dock är det under all kritik att inte Apple lägger in detta som ett menyval för oss som tycker det är viktigt och inte blir rädda för ovanstående scenarion. Lägg gärna in en liten varningstext men låt oss för bövelen själva bestämma.

Apple har ju öppnat upp lite på den fronten (användarens möjlighet att anpassa) sedan Jobs lämnade, så med lite (eller extremt mycket) tur händer detta i en uppdatering framöver.

  • Medlem
  • 2015-11-05 20:15
Ursprungligen av Json_81:

Denonen är AVR-1907 så är nog 2007 och inte 2008. Den har 2.1 Dali. Har en Dali center med men inte fått till att koppla in den och osäker på om jag vill sätta upp bakhögtalare.

NAD'en är en T763 med CV runtom.

Har två denon system

AVR 1610 med Dali Zensor 5.1

DRA / DVD F109 med Lektor stereo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-05 20:41

Att man inte har dynamisk inställning av bildskärmsfrekvensen är pinsamt dåligt för en film / media uppspelare från 2015 (nästan 2016). Riktigt uselt! Ett måste för Apple att fixa. Det ska styras vid uppspelning och app-start.

I övrigt har enheten potential. Men det känns som en version 1.0 produkt.

Hoppas verkligen det kommer en fysisk fjärrkontroll med knappar (saknar knappen 'föregående - nästa' som finns på varje DVD-fjärr värd namnet (hur byter man annars snabbt i YouTube-spellistan?), stöd för bluetooth (wifi?) mus och tangentbord som innan samt fungerande uppdatering till appen Remote vore heller inte för mycket begärt. Knappast årets julklapp med eller utan svensk Siri. Vem f*n vill prata med fjärren under pågående film eller musikspelande?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-05 22:33
Ursprungligen av Emm:

Jag har arbetat med Apple-produkter sedan 1982(!) och är en tvättäkta Apple-evangelist med massor av Apple-prylar i hemmet, så det hör inte till vanligheterna att jag blir besviken på en ny Apple-produkt, men i det här fallet kommer jag tveklöst att returnera nya AppleTV (har redan packat ned den i lådan igen och återinstallerat min gamla AT3). Jag listar mina besvikelser nedan:

1) Ljusgrått gränssnitt. Jag har en LG OLED 55" där svärtan är en stor del av bildupplevelsen, och det nya ljusgrå gränssnittet ger ett väldigt störande ljussken i rummet som inte var något problem med det äldre gränssnittet där all bakgrundsfärg var svart. Jag letade i inställningarna efter möjligheten att själv kunna välja bakgrundsfärg i gränssnittet (från vitt till svart efter eget tycke och smak hade ju varit optimalt), men upptäckte att Apple tydligen har bestämt sig för att det enbart är ljusgrått som gäller. Ridå.

2) Den nya fjärren. Responsen på touchplattan går att ställa från långsam till snabb, men i endera fall är den enormt trögstyrd -- när man gör två snabba svepningar nedåt för att gå två steg ned i en meny hoppar knappmarkören bara ett steg, och man får svepa en gång till. Tanken är alltså att man skall svepa nedåt en gång, vänta tills knappmarkören hoppat ned ett steg, och sedan svepa nedåt en gång till -- segt. I sidled (t.ex. när man har alfabetet uppe på skärmen för att mata in lösenord) kan man visserligen hoppa flera tecken på en gång i ett svep, beroende på hur fort man sveper, men precisionen är inte särskilt finkänslig och som sagt fungerar det inte särskilt smidigt vid vertikala svep.

3) Bluetooth. När jag väl hade tröttnat på att sitta och mata in kontonamn och lösenord via fjärrkontrollen ville jag aktivera mitt trådlösa tangentbord, men då visade det sig att nya AppleTV inte stödjer Apples trådlösa Bluetooth-tangentbord! Jag sitter ofta och navigerar i ett väldigt omfattande musik- och filmbibliotek samt i Youtube, och då är det helt hopplöst att sitta med en fjärr -- trådlöst tangentbord är ett absolut krav för att navigeringen skall fungera smidigt.

4) Avsaknad av 4K-stöd. Ok, detta finns inte på ATV3 heller, men när Apple nu äntligen kommer med en ny AppleTV med ny kraftfull processor kan man tycka att de borde stödja 4K (det finns en del 4K-material på Youtube som funkar fint via tevens egna gränssnitt, och bildkvaliteten är helt makalös! :-)...

5) Det nya gränssnittet. P.g.a. ovanstående brister/nackdelar har jag bara navigerat runt lite snabbt, men överlag känns det nya gränssnittet i mina ögon *inte* som någon förbättring över det gamla. Det känns som att det är ett nytt utvecklingsteam som fått chansen att göra det nya gränssnittet och att man velat förändra sig mot det gamla för förändringens skull, utan att egentligen ha förbättrat någonting (till viss del är det säkert fråga om vana, men den spontana reaktionen på denna punkt är i alla fall en besvikelse). Och så går det *fortfarande* inte att söka i filmbiblioteket (så som i musikbiblioteket).

6) Fjärrkontrollappen. Att denna inte funkar hade jag inte hunnit upptäcka själv än, men det är också lite av en "dealbreaker" här.

7) iCloud bildbibliotek. Att detta inte heller funkar hade jag inte heller hunnit upptäcka själv än, men det hade absolut varit något min fru skulle sakna enormt.

Nej, nya AppleTV åker resolut tillbaka till Apple, och den gamla ATV3 är redan på plats i systemet igen...

Ja grått gör sig inte bra, tar inte fram det bästa ur min 2010 plasma...
Avsaknad av 4K kan ju inte komma som en överraskning eller?
Känner inte igen din beskrivning av fjärrens beteende i menyer, men helt klart är att det inte funkar optimalt. Lagom kul att scrolla ner 200 filmer...

Jag håller med dig på många punkter, ATV4 känns halvfärdig på så många (mjukvaru)punkter. Men jag behåller den och har stora förväntningar/krav på kommande tvOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-05 23:23
Ursprungligen av Demiurgen:

När det gäller 24p (nästan all feature film på planeten) så är det väl ändå så att telecine/etc (omkonvertering till TV-standarderna 50 eller 60 Hz) använts sedan VHS när det gäller konsumentprodukter. Detta är helt normalt och jag känner inte till någon annan mediaspelare för konsumenter som spelar 24p nativt. Chromecast? Fire TV?
Även om man har en mediaspelare som lirar 24p nativt så måste man också ha en TV som kan rita upp det nativt. Är det någon här som har detta hemma? vanliga konsumentgrejer alltså?

ATV är i denna aspekt en helt normal konsumentprodukt som använder samma teknik som alla andra konsumentprodukter i samma kategori. ATV - eller motsvarande konkurenter - är INTE en burk för cineaster med hemmabiosystem för 50-100 000 kr. Det är en enkel liten spelare för allmänheten som inte har en susning om allt detta surr om 24p, jitter, Hz...dom bara tittar på filmen och låter sig underhållas. Har dom ngon åsikt om filmeupplevelsen i efterhand så har det absolut ingenting med tekniken att göra...utan bara innehållet.
Så - vem här har en TV som lirar 24p nativt och en har en - eller känner till en - mediaspelare som lirar 24p nativt och som ligger i samma prisnivå som en ATV och dessutom kan lira 25/30/50/60 fps nativt?

I stort sätt alla TV-apparater har stöd för 24p som är gjorda se senaste 5-7 åren skulle jag tro. Min gamla Sony hade stöd för det, alla apparater vi haft på jobbet sedan övergång till TFT / LCD / PLASMA har stöd för det, vart enda Bluray spelare på marknaden skulle jag anta har stöd för 24p, tom en Playsstation 3 från 2007 har stöd för det.

Detta handlar inte om en "high-end" feature. Det handlar om en standard feature i en mediaspelare idag. Vartenda storfilm spelas idag in i 24p eller 25p, varför har man då inte stöd för dessa standarder? Det är ungefär som att inte ha stöd för native 1920x1080. Det är en självklar feature i en mediaspelare och det är självklart i en mediaspelare att den ber skärmen ställa om sig till den Hz som materialet den spelar upp håller.

Ska vi vara petiga borde Apple TV även hantera alla varianter av interlaced material som finns runt om i världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-05 23:33

Hela grejen med en "mediaspelare" är att den bara fungerar. Rycker bilden på en TV från en sändning beror det på att a) sändningen är dålig eller b) användaren har slagit på någon post-processing "skit" på TVn. Det kan i stort sätt aldrig bero på det faktum att man sänder i X bilder per sekund men att enheten visar Y uppritningar per sekund. Det är halva grejen med en "video device" jämfört med en "general computer device". Hur Apple missar något så grundläggande än sorgligt och pinsamt.

Att man saknar stöd äkta HD-ljud exemepelvis eller 4K är begränsningar, ovan är bizzart att man missat.

Idéen med ett grått interface är också något märkligt så man generellt sätt ser på TV i en mörk miljö. Jag skulle föredragit ett 75% GUI kontra det 40%-iga man valt idag. Ingen dealbreaker men refresh-rate frågan är nästan det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-05 23:40

Det finns apparater som kan känna av en 24p signal i en 60p signal som Apple TV skickar ut. Jag tror även Playsstation har det valet. Dock tror jag färre apparater har stöd för detta än "native" 24p.

Never the less förbryllande. Europeiska sändningar vill man köra i 25p, 50i elle 50p. Att manuellt behöva ställa om det är otroligt klumpigt. Jag kan även tänka mig många tjänster har blandat content.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det finns apparater som kan känna av en 24p signal i en 60p signal som Apple TV skickar ut. Jag tror även Playsstation har det valet. Dock tror jag färre apparater har stöd för detta än "native" 24p.

Stämmer bra, det kallas "reverse pulldown" och plockar bort dom extra bilder som stoppas in i 3:2 pulldown. Kedjan blir då:

Källmaterial i 24p -> 3:2 pulldown av Apple TV -> 60p till TV -> 3:2 reverse pulldown av TV -> 24p ut

Här är lite mer info och tester på TV-apparater: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-resu...

Den intresserade kan själv återskapa deras test hemma för att se hur deras uppspelningskedja fungerar.

Är det någon som har upplevt problem med 24p i verkligheten och inte bara i teorin?

För att sammanfatta börjar jag tro att avsaknaden av 24p kanske är ett mindre problem än det verkade från början.

Bevaka tråden