Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV skeppas nästa vecka

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 08:35
Ursprungligen av Stefan Willard:

Webhallen sida säger : Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
HDMI-Kabel ingår ej . MediaMarkt bygger säkert på samma logik eller så är det prismatchning i deras fall gentemot andra .

Det är en standardtext Webhallen lägger in på alla produkter som inte släppts än.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 08:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då har du bytt fråga (åtminstone om man ser till vad jag trodde att vi diskuterade). Och den nya frågan ser jag inte som något intressant, så då lämnar jag här.

Då får du läsa om och läsa rätt
Exteron påstår att det inte finns ett fastställt pris.
Det påstår jag att det gör då man defakto kan köpa ATV idag för ett satt pris.

Säger du det så köp då. Att Apples egna butiker är dyrare är ju inget nytt.

Ursprungligen av dfox:

Håller med, men hittar dessvärre inget om 50 fps under denna länk:

http://www.apple.com/se/tv/specs/

Såg nu på min Apple TV 2 att den även hanterar 50 HZ och att det finns ett autoläge som växlar beroende på vad man ser på, så det bör nog som ni andra sagt även finnas med i den nya.

Men avsaknaden av 24 fps är ju trist.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 10:05
Ursprungligen av Cribe:

Då får du läsa om och läsa rätt
Exteron påstår att det inte finns ett fastställt pris.
Det påstår jag att det gör då man defakto kan köpa ATV idag för ett satt pris.

Eftersom du vägrade att ge dig så mailade jag MediaMarkt och frågade, så här skrev jag:

"Är priset ni har på nya Apple TV det slutgiltiga eller är det preliminärt? Undrar eftersom det inte ens är prissatt på Apples sida eller i Apple Store."

och så här svarade de:

"Hej!

Det är ett preliminärt pris vi har just nu, skulle priset sänkas så får ni självklart tillbaka mellanskillnaden.

Trevlig helg!
MVH
Anton"

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 10:09

Nu är j

Ursprungligen av Stefan Willard:

Säger du det så köp då. Att Apples egna butiker är dyrare är ju inget nytt.

Nu är ju inte frågan om det är dyrt eller billigt. Utan att om det är fastställt.

Min definition av ett fastställt pris är när jag kan få ett pris på en produkt och köpa produkten för det priset.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 10:15
Ursprungligen av Exteron:

Eftersom du vägrade att ge dig så mailade jag MediaMarkt och frågade, så här skrev jag:

"Är priset ni har på nya Apple TV det slutgiltiga eller är det preliminärt? Undrar eftersom det inte ens är prissatt på Apples sida eller i Apple Store."

och så här svarade de:

"Hej!

Det är ett preliminärt pris vi har just nu, skulle priset sänkas så får ni självklart tillbaka mellanskillnaden.

Trevlig helg!
MVH
Anton"

Självklart får du pengarna tillbaka om priset skulle sänkas. De flesta stora kedjor har nån form av "lägsta-pris-garanti"

Som jag skrev i tidigare inlägg:
Min definition av ett fastställt pris är när jag kan få ett pris på en produkt och köpa produkten för det priset.
Vilket jag kan i de flesta av de stora butikerna.

Vad är din definition av ett fastställt pris?

Önskar även dig en trevlig helg

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 13:58
Ursprungligen av Cribe:

Självklart får du pengarna tillbaka om priset skulle sänkas. De flesta stora kedjor har nån form av "lägsta-pris-garanti"

Som jag skrev i tidigare inlägg:
Min definition av ett fastställt pris är när jag kan få ett pris på en produkt och köpa produkten för det priset.
Vilket jag kan i de flesta av de stora butikerna.

Vad är din definition av ett fastställt pris?

Önskar även dig en trevlig helg

Men du envisas med att missa det väsentliga i deras svar, "Det är ett preliminärt pris...", med andra ord så har de inte fått några riktiga prisuppgifter, inte ens ett rekommenderat pris som du envisas med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 14:08
Ursprungligen av Exteron:

Men du envisas med att missa det väsentliga i deras svar, "Det är ett preliminärt pris...", med andra ord så har de inte fått några riktiga prisuppgifter, inte ens ett rekommenderat pris som du envisas med.

Saknar du argument behöver du inte komma med påhopp, den nivån tänker jag inte sänka mig till..

Svara istället på vad du anser att ett fastställt pris är.

Att en kundtjänstmedarbetare skriver så betyder ingenting.
Inte fått ett riktigt pris?? Är det ett falskt pris dom säljer den för nu då?
Priset är det priset du får ge om du köper den nu (sålänge inte dom gör en LPG). Punkt slut.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 14:34
Ursprungligen av Cribe:

Saknar du argument behöver du inte komma med påhopp, den nivån tänker jag inte sänka mig till..

Svara istället på vad du anser att ett fastställt pris är.

Att en kundtjänstmedarbetare skriver så betyder ingenting.
Inte fått ett riktigt pris?? Är det ett falskt pris dom säljer den för nu då?
Priset är det priset du får ge om du köper den nu (sålänge inte dom gör en LPG). Punkt slut.

Fastställt pris är det pris som Apple kommer att ge när det finns ett pris att ge, allt innan det är bara lösa spekulationer, eller menar du på fullt allvar att det är butikerna och inte tillverkaren som fastställer pris? I så fall skulle de ju kunna sälja saker hur billigt som helst utan att tillverkaren har något att säga till om...och vad är det du känner dig påhoppad om? Är du paranoid?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-23 14:59
Ursprungligen av Cribe:

Saknar du argument behöver du inte komma med påhopp, den nivån tänker jag inte sänka mig till..

Men seriöst...påhopp?! Kom igen

Jag tror du har bestämt dig för att inte vilja förstå det som @Exteron talar om.

Oh, just det...punkt slut.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 15:20
Ursprungligen av Exteron:

Fastställt pris är det pris som Apple kommer att ge när det finns ett pris att ge, allt innan det är bara lösa spekulationer, eller menar du på fullt allvar att det är butikerna och inte tillverkaren som fastställer pris? I så fall skulle de ju kunna sälja saker hur billigt som helst utan att tillverkaren har något att säga till om...och vad är det du känner dig påhoppad om? Är du paranoid?

Men det finns redan ett pris att ge 1690:-, på de flesta ställen. Är det en spekulation att du kan köpa den idag för 1690:-? Det är ju ren fakta. Självklart bestämmer butikerna vad dom säljer produkterna för. Apple kan ge ett rekommenderat utpris till butiken. Ja dom kan sälja den hur billigt som helst, men det är ju bara idiotiskt. Du köper inte in en produkt för X antal kronor för att sälja den med minusmarginal.

Det verkar som att du tror att det priset som Apple Store kommer ta är ett pris som fastställer vad alla andra kommer ta.

Ursprungligen av Exteron:

Fastställt pris är det pris som Apple kommer att ge när det finns ett pris att ge, allt innan det är bara lösa spekulationer, eller menar du på fullt allvar att det är butikerna och inte tillverkaren som fastställer pris? I så fall skulle de ju kunna sälja saker hur billigt som helst utan att tillverkaren har något att säga till om...och vad är det du känner dig påhoppad om? Är du paranoid?

Ja, det skulle jag nog hävda. Det är butikerna som sätter priset och inte tillverkarna. Tillverkarna har "ingenting" att säga till om utan säljarna är fria att sätta valfritt pris.

Konkurrensverket

Citat:

Är jag som återförsäljare tvungen att ta de priser som leverantören rekommenderar i sina cirkaprislistor?
Nej, det är du inte. I princip ska varje butik sätta sina egna priser, men rekommenderade cirkapriser är mycket vanliga och följs av många butiker. Det är tillåtet för en tillverkare/leverantör att ge ut rekommenderade priser, eller cirkapriser till vägledning för återförsäljarna. Det är också tillåtet för återförsäljarna att följa cirkapriserna.

Senast redigerat 2015-10-23 18:01
  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 19:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, det skulle jag nog hävda. Det är butikerna som sätter priset och inte tillverkarna. Tillverkarna har "ingenting" att säga till om utan säljarna är fria att sätta valfritt pris.

Konkurrensverket

Fast det där är nog menat åt andra hållet, att butiker tar ett högre pris än rekommenderat, aldrig att de skulle ta ut mindre än vad tillverkaren tar ut i inköp.

Ursprungligen av Extern:

Fast det där är nog menat åt andra hållet, att butiker tar ett högre pris än rekommenderat, aldrig att de skulle ta ut mindre än vad tillverkaren tar ut i inköp.

Nja, syftet är att främja konkurrens - så att inte återförsäljarna kan hålla uppe prisnivån genom att komma överens (eller bli tvingade) att hålla ett visst pris.

Aldrig är ett starkt ord att använda, speciellt när det finns gott om exempel på varor som säljs till förlust eller utan vinst.

Dessutom så undrar jag vad du menar med "vad tillverkaren tar ut i inköp"? Ett rekommenderat utpris till kund säger inte mycket om vad återförsäljarens inköpspris är.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 21:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, syftet är att främja konkurrens - så att inte återförsäljarna kan hålla uppe prisnivån genom att komma överens (eller bli tvingade) att hålla ett visst pris.

Aldrig är ett starkt ord att använda, speciellt när det finns gott om exempel på varor som säljs till förlust eller utan vinst.

Dessutom så undrar jag vad du menar med "vad tillverkaren tar ut i inköp"? Ett rekommenderat utpris till kund säger inte mycket om vad återförsäljarens inköpspris är.

1. Det gäller 99% av gångerna utgående modeller för att tömma lager, inte modeller som inte ens har kommit ut på marknaden än.
2. Ett rekommenderat pris innefattar inköpspris + moms + vinstmarginal, ingen kan sälja det utan momsen och ingen skulle absolut inte sälja en sådan här mer eller mindre självsäljande ny produkt utan att gå med vinst på den.

Ursprungligen av Exteron:

1. Det gäller 99% av gångerna utgående modeller för att tömma lager, inte modeller som inte ens har kommit ut på marknaden än.
2. Ett rekommenderat pris innefattar inköpspris + moms + vinstmarginal, ingen kan sälja det utan momsen och ingen skulle absolut inte sälja en sådan här mer eller mindre själsväljande ny produkt utan att gå med vinst på den.

Det var mest formuleringen "vad tillverkaren tar ut i inköp" som jag inte begrep men om du menade tillverkarens utpris så...

Resten kan vi diskutera hur mycket som helst utan att det spelar någon roll men det är trots allt återförsäljarna som sätter sina priser och tillverkaren kan inte bestämma över priset utan bara ge rekommendationer.

När det gäller priset hos Apple så är jag övertygad att det kommer att bli 1695 kr. Det är lite drygt en dollarkurs på 10 kr mot $149 så det är i linje med vad vi kan förvänta oss. Dessutom så gissar jag att Elgiganten vill ligga lite under Apple i pris och en femma räcker bra.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-24 00:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var mest formuleringen "vad tillverkaren tar ut i inköp" som jag inte begrep men om du menade tillverkarens utpris så...

Resten kan vi diskutera hur mycket som helst utan att det spelar någon roll men det är trots allt återförsäljarna som sätter sina priser och tillverkaren kan inte bestämma över priset utan bara ge rekommendationer.

När det gäller priset hos Apple så är jag övertygad att det kommer att bli 1695 kr. Det är lite drygt en dollarkurs på 10 kr mot $149 så det är i linje med vad vi kan förvänta oss. Dessutom så gissar jag att Elgiganten vill ligga lite under Apple i pris och en femma räcker bra.

Men vi har fortfarande fenomenet Copyswede som kräver en extra avgift på lagringsutrymmet och Apple har fortfarande inte sagt et pris än eller bekräftat att den släpps i Sverige nästa vecka, så allt är hittills bara spekulationer när det gäller priset och självklart vill ElGiganten ligga under med sitt pris, men det kommer max handla om 50kr...om ens det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-24 06:16
Ursprungligen av Exteron:

Men vi har fortfarande fenomenet Copyswede som kräver en extra avgift på lagringsutrymmet och Apple har fortfarande inte sagt et pris än eller bekräftat att den släpps i Sverige nästa vecka, så allt är hittills bara spekulationer när det gäller priset och självklart vill ElGiganten ligga under med sitt pris, men det kommer max handla om 50kr...om ens det.

Åter igen... Priser är ingen spekulation. Du KAN köpa den för 1690:- nu. Det är ett pris som är satt.

Ursprungligen av Exteron:

Men vi har fortfarande fenomenet Copyswede som kräver en extra avgift på lagringsutrymmet och Apple har fortfarande inte sagt et pris än eller bekräftat att den släpps i Sverige nästa vecka, så allt är hittills bara spekulationer när det gäller priset och självklart vill ElGiganten ligga under med sitt pris, men det kommer max handla om 50kr...om ens det.

Hur kom copyswede in i det här?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-24 20:04
Ursprungligen av Cribe:

Åter igen... Priser är ingen spekulation. Du KAN köpa den för 1690:- nu. Det är ett pris som är satt.

Du är för trög för ditt eget bästa, trots att jag mailade MediaMarkt och postade det svar jag fick från dem om att det är ett preliminärt pris hos dem (samma som det även står på Webhallens sida) så fortsätter du att vägra fatta, så jag ger upp dig, du behöver professionell hjälp.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur kom copyswede in i det här?

Om du inte vet det så får du ta och läsa på lite då du tycks ha missat lite de senaste 2 åren.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-24 20:37
Ursprungligen av Exteron:

Du är för trög för ditt eget bästa, trots att jag mailade MediaMarkt och postade det svar jag fick från dem om att det är ett preliminärt pris hos dem (samma som det även står på Webhallens sida) så fortsätter du att vägra fatta, så jag ger upp dig, du behöver professionell hjälp.

Om du inte vet det så får du ta och läsa på lite då du tycks ha missat lite de senaste 2 åren.

Men snälla...

Om du går in i tråden här på 99mac som heter något i stil med "MacForum har prissatt AppleTV" och frågar dom som köpt den där vad det står på deras kvitton. Tror du att drt står:

A. Summa: 1690:-

Eller

B: Det får du se när Apple Store har löagt ut ett pris. Just nu vet du inte vad du har betalat.

Resterande tänker jag inte nedlåta mig att svara på då det brukar låta så från den som saknar argument och är en ganska omogen inställning

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-24 20:44
Ursprungligen av Cribe:

Men snälla...

Om du går in i tråden här på 99mac som heter något i stil med "MacForum har prissatt AppleTV" och frågar dom som köpt den där vad det står på deras kvitton. Tror du att drt står:

A. Summa: 1690:-

Eller

B: Det får du se när Apple Store har löagt ut ett pris. Just nu vet du inte vad du har betalat.

Resterande tänker jag inte nedlåta mig att svara på då det brukar låta så från den som saknar argument och är en ganska omogen inställning

1. MacForum kan inte prisätta produkterna. Det är som att jag kliver in någonstans och prisätter en produkt själv och jag tänker inte ge ett öre mer, så hädanefter kommer allt jag vill ha inte kosta mer än 1kr. (blir lite som filmen New Kids Turbo där de beslutade sig för att aldrig mer betala för något).
2. De kan ha lagt en beställning, men ingen i hela världen kan ha fått ett kvitto på den eftersom den inte är släppt än.
3. Det är inte ens bekräftat att den kommer till Sverige nästa vecka.

Allt är bara spekulationer, vad är det du inte fattar i det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-24 20:56
Ursprungligen av Exteron:

1. MacForum kan inte prisätta produkterna. Det är som att jag kliver in någonstans och prisätter en produkt själv och jag tänker inte ge ett öre mer, så hädanefter kommer allt jag vill ha inte kosta mer än 1kr. (blir lite som filmen New Kids Turbo där de beslutade sig för att aldrig mer betala för något).
2. De kan ha lagt en beställning, men ingen i hela världen kan ha fått ett kvitto på den eftersom den inte är släppt än.
3. Det är inte ens bekräftat att den kommer till Sverige nästa vecka.

Allt är bara spekulationer, vad är det du inte fattar i det?

Nu måste du skoja med mig. Du hävdar att återförsäljare inte får prissätta det dom säljer??? Det innebär att vi i Sverige kan skippa den fria konkurrensen och stt tillverkaren sätter slla priser? Om Samsung säger att TV:n av modell X har ett rekommenderat pris på 6990;- så tvingas ElGiganten, MM och Siba sälja den för 6990:-?
Om du menar inköpspriset , det som MacForum betalar, så vet dom självklart hur mycket dom får ge för en AppleTV.
Självklart kan inte du som slutkund gå in och diktera priserna på produkten du ska köpa. Men återförsäljaren sätter självklart priset de tar.
Om du köper en produkt så får du ett kvitto. Det är det lag på så självklart har dom fått kvitto, oavsett när leverans sker.

Ursprungligen av Exteron:

Du är för trög för ditt eget bästa, trots att jag mailade MediaMarkt och postade det svar jag fick från dem om att det är ett preliminärt pris hos dem (samma som det även står på Webhallens sida) så fortsätter du att vägra fatta, så jag ger upp dig, du behöver professionell hjälp.

Om du inte vet det så får du ta och läsa på lite då du tycks ha missat lite de senaste 2 åren.

Jag undrade hur copyswede kom in i diskussionen om det är återförsäljarna eller tillverkarna som bestämmer priset i butiken?

Inte vad copyswede är...

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-24 21:53
Ursprungligen av Cribe:

Nu måste du skoja med mig. Du hävdar att återförsäljare inte får prissätta det dom säljer??? Det innebär att vi i Sverige kan skippa den fria konkurrensen och stt tillverkaren sätter slla priser? Om Samsung säger att TV:n av modell X har ett rekommenderat pris på 6990;- så tvingas ElGiganten, MM och Siba sälja den för 6990:-?
Om du menar inköpspriset , det som MacForum betalar, så vet dom självklart hur mycket dom får ge för en AppleTV.
Självklart kan inte du som slutkund gå in och diktera priserna på produkten du ska köpa. Men återförsäljaren sätter självklart priset de tar.
Om du köper en produkt så får du ett kvitto. Det är det lag på så självklart har dom fått kvitto, oavsett när leverans sker.

Jag ger upp dig, dina skygglappar är för tjocka för ditt eget bästa.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrade hur copyswede kom in i diskussionen om det är återförsäljarna eller tillverkarna som bestämmer priset i butiken?

Inte vad copyswede är...

I så fall borde du veta bättre än att gå på ett spekulerat pris framtaget utav återförsäljare genom att räkna som de alltid gjort genom att räkna $1 som 10kr, det räcker inte längre då det sättet innefattade den svenska momsen etc., men inte avgiften till Copyswede

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-24 22:01
Ursprungligen av Exteron:

Jag ger upp dig, dina skygglappar är för tjocka för ditt eget bästa.

I så fall borde du veta bättre än att gå på ett spekulerat pris framtaget utav återförsäljare genom att räkna som de alltid gjort genom att räkna $1 som 10kr, det räcker inte längre då det sättet innefattade den svenska momsen etc., men inte avgiften till Copyswede

Men du kan på allvar inte rro att Apple sätter det pris som ÅF tar... Det är ju absurt

Vi brukar här räkna på det amerikanska priset ggr 10 för att få fram ett ungefärligt svenskt pris. Det för inte återförsäljarna. Dom har satt priset. Det är 1690:-

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-24 22:56
Ursprungligen av Cribe:

Men du kan på allvar inte rro att Apple sätter det pris som ÅF tar... Det är ju absurt

Vi brukar här räkna på det amerikanska priset ggr 10 för att få fram ett ungefärligt svenskt pris. Det för inte återförsäljarna. Dom har satt priset. Det är 1690:-

Det finns inte ett officiellt pris på den än, vad är det du inte fattar? Inte ens de återförsäljare som prisatt dem har ett officiellt pris än, de vet inte ens ifall de kommer att få den nästa vecka, det bara gissar och dessutom har de satt sitt releasedatum till den 31/10, alltså en LÖRDAG...finns INGEN som släpper sina saker en lördag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-24 23:00
Ursprungligen av Exteron:

Det finns inte ett officiellt pris på den än, vad är det du inte fattar? Inte ens de återförsäljare som prisatt dem har ett officiellt pris än, de vet inte ens ifall de kommer att få den nästa vecka, det bara gissar och dessutom har de satt sitt releasedatum till den 31/10, alltså en LÖRDAG...finns INGEN som släpper sina saker en lördag.

Nu har jag köpt min på MediaMarkt. Gissa vad det står på mitt kvitto?
Releasedatum har jag aldrig tagit upp, men tippar på nån gång nästa vecka. Till skillnad från priset så kan faktiskt Apple bestämma NÄR den får säljas så där är vi överens. Jag gissar dock på nästa vecka eller däromkring då så många har prissatt den nu och säljer den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-25 02:22

Och det står inget om reservation av priset på ditt "kvitto"? Det skulle jag vilja se...

Bevaka tråden