Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV skeppas nästa vecka

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 21:39
Ursprungligen av dfox:

Håller med, men hittar dessvärre inget om 50 fps under denna länk:

http://www.apple.com/se/tv/specs/

Det står ju faktiskt "H.264-video upp till 1080p, 60 bilder/s" på länken du postade, alltså ingår 50 bilder/s med.

Ursprungligen av EnDumEn:

Priser har nu börjat poppa upp på många ställen, såg det av en slump på Prisjakt.
1690:- för 32GB
2290:- för 64GB

Fast så länge priser inte finns på www.apple.se ännu så tar jag det med en nypa salt.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-22 21:43
Ursprungligen av Exteron:

Fast så länge priser inte finns på www.apple.se ännu så tar jag det med en nypa salt.

Med tanke på hur många som nu lagt upp liknande priser, och att priserna är trovärdiga gentemot det amerikanska priset så är jag ganska säker på att de stämmer.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 21:55
Ursprungligen av EnDumEn:

Med tanke på hur många som nu lagt upp liknande priser, och att priserna är trovärdiga gentemot det amerikanska priset så är jag ganska säker på att de stämmer.

Så länge inte Apple har sagt priset i Sverige så finns det inget pris än, de har inte ens bekräftat att den släpps här nästa vecka och att bara räkna om priset från dollar är inte helt rätt, numer så kommer även andra påslag förutom moms sedan Copyswede började lägga näsan i blöt på allting.
Att olika butiker har liknande pris på den på prisjakt är väl inte så konstigt, det räcker med att en butik sätter ett pris och de andra hänger på, men egentligen har de inte en aning.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-22 21:59
Ursprungligen av Exteron:

Så länge inte Apple har sagt priset i Sverige så finns det inget pris än, de har inte ens bekräftat att den släpps här nästa vecka och att bara räkna om priset från dollar är inte helt rätt, numer så kommer även andra påslag förutom moms sedan Copyswede började lägga näsan i blöt på allting.
Att olika butiker har liknande pris på den på prisjakt är väl inte så konstigt, det räcker med att en butik sätter ett pris och de andra hänger på, men egentligen har de inte en aning.

I många många år har det funkat ganska väl att ta en faktor 10 på det amerikanska priset för att få det svenska priset, men nu är det ännu högre iom den högre kursen. Därför är 1690:- ett rimligt pris på en produkt som kostar $159.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 22:08
Ursprungligen av EnDumEn:

I många många år har det funkat ganska väl att ta en faktor 10 på det amerikanska priset för att få det svenska priset, men nu är det ännu högre iom den högre kursen. Därför är 1690:- ett rimligt pris på en produkt som kostar $159.

Men i många många år har inte Copyswede lagt sin näsa i blöt och det finns inget pris om inte Apple sagt något, de har ju inte ens sagt lanseringsdatum för oss, bara att de tar emot förhandsbokningar i USA fr.o.m måndag och att den släpps i 80 länder nästa fredag, men inte i vilka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 22:19
Ursprungligen av Exteron:

Men i många många år har inte Copyswede lagt sin näsa i blöt och det finns inget pris om inte Apple sagt något, de har ju inte ens sagt lanseringsdatum för oss, bara att de tar emot förhandsbokningar i USA fr.o.m måndag och att den släpps i 80 länder nästa fredag, men inte i vilka.

Man kan ju anta att åf har fått ett pris när dom lagt beställningen från Apple och inte beställt utan att hs en aning om priset...

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 22:39
Ursprungligen av Cribe:

Man kan ju anta att åf har fått ett pris när dom lagt beställningen från Apple och inte beställt utan att hs en aning om priset...

INGEN har fått priser, inte ens återförsäljare. Hör du efter på Apple Store (som bör vara först med att få ett pris) så har de inte en susning, det har heller inte deras närmsta auktoriserade återförsäljare Digital inn heller, så varför skulle någon annan fått det?
Att företag beställer hem saker innan de vet pris i alla fall är inte ovanligt, inte när det är en pryl de vet kommer att sälja i alla fall.

För att bevisa mitt påstående så räcker det med att gå in på Webhallens sida (de står överst på Prisjakt) och där kan du även läsa detta under produkten:

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras."

Alltså har de inte fått ett slutligt pris själva än.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 22:43
Ursprungligen av Exteron:

INGEN har fått priser, inte ens återförsäljare. Hör du efter på Apple Store (som bör vara först med att få ett pris) så har de inte en susning, det har heller inte deras närmsta auktoriserade återförsäljare Digital inn heller, så varför skulle någon annan fått det?
Att företag beställer hem saker innan de vet pris i alla fall är inte ovanligt, inte när det är en pryl de vet kommer att sälja i alla fall.

För att bevisa mitt påstående så räcker det med att gå in på Webhallens sida (de står överst på Prisjakt) och där kan du även läsa detta under produkten:

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras."

Alltså har de inte fått ett slutligt pris själva än.

Strunt. Ingen seriös handlare beställer hem något utan att ha ett pris på varan de beställer.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 23:05
Ursprungligen av Cribe:

Strunt. Ingen seriös handlare beställer hem något utan att ha ett pris på varan de beställer.

Du har inte jobbat inom elektronikbranschen märker jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 23:12
Ursprungligen av Exteron:

Du har inte jobbat inom elektronikbranschen märker jag.

Jo, i över 20år. Hade jag haft en inköpare som beställer hem produkter vind för våg utan att veta pris så hade han inte jobbat kvar många mi uter.

Tänk nu lite logiskt. Om vi drar en parallel till en affär du skulle kunna göra:
Om du ska köpa en ny tv, hade du då ringt till MediaMarkt och beställt tv X. När du frågar vad du får ge får du som svar att;-Det får du se när tv:n levereras, varit nöjd med det och beställt tv:n?

Åter igen. INGET seriöst företag beställer hem en produkt utan att veta vad den kostar.

Ursprungligen av Cribe:

Åter igen. INGET seriöst företag beställer hem en produkt utan att veta vad den kostar.

De vet ungefär var priset hamnar.
De vet att den kommer att sälja, oavsett om det fastställda priset blir någon hundring över deras gissning.
Därför lägger de ut den i webbshopen - med ett gissat pris - och börjar ta emot förbeställningar.

Varför? Jo, ju fler av förbeställningarna som hamnar hos dem, desto färre hamnar hos konkurrenterna. Och de tjänar ju pengar (om än lite) på varje exemplar.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-22 23:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De vet ungefär var priset hamnar.
De vet att den kommer att sälja, oavsett om det fastställda priset blir någon hundring över deras gissning.
Därför lägger de ut den i webbshopen - med ett gissat pris - och börjar ta emot förbeställningar.

Varför? Jo, ju fler av förbeställningarna som hamnar hos dem, desto färre hamnar hos konkurrenterna. Och de tjänar ju pengar (om än lite) på varje exemplar.

ÄNTLIGEN någon som förstår.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 23:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De vet ungefär var priset hamnar.
De vet att den kommer att sälja, oavsett om det fastställda priset blir någon hundring över deras gissning.
Därför lägger de ut den i webbshopen - med ett gissat pris - och börjar ta emot förbeställningar.

Varför? Jo, ju fler av förbeställningarna som hamnar hos dem, desto färre hamnar hos konkurrenterna. Och de tjänar ju pengar (om än lite) på varje exemplar.

Dom vet exakt vad dom ger för den. Vad priset till kund hamnar på står på deras hemsidor. Det har med 99 99% säkerhet fått ett rek. utpris av Apple. Är dom smarta lägger dom sig nån krona under så kommer dom långt upp på prisjakt och får träffar och försäljning. Säljer dom den för billigt förlorar dom pengar, säljer den för dyrt kommer den inte sälja.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 23:34
Ursprungligen av Exteron:

ÄNTLIGEN någon som förstår.

Men snälla. Företaget X vet exakt hur mycket dom köper in den för och majoriteten har redan fastställt sitt pris. vargod att gå in på MediaMarkt och köp den för 1690:- så får du den på releasedagen... Om inte det är ett fastställt pris så vet jag inte vad som är det?!

Ursprungligen av Cribe:

Dom vet exakt vad dom ger för den. Vad priset till kund hamnar på står på deras hemsidor. Det har med 99 99% säkerhet fått ett rek. utpris av Apple. Är dom smarta lägger dom sig nån krona under så kommer dom långt upp på prisjakt och får träffar och försäljning. Säljer dom den för billigt förlorar dom pengar, säljer den för dyrt kommer den inte sälja.

Om de har fått pris av Apple, varför skiljer det då runt 300 kr (vilket är nästan 20%) mellan olika återförsäljare (stora och etablerade sådana)? T.ex. mellan Netonnet och CDON.

Nej, jag tror att det är bara kvalificerade gissningar från deras sida än så länge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-22 23:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om de har fått pris av Apple, varför skiljer det då runt 300 kr (vilket är nästan 20%) mellan olika återförsäljare (stora och etablerade sådana)? T.ex. mellan Netonnet och CDON.

Nej, jag tror att det är bara kvalificerade gissningar från deras sida än så länge.

Ett rekommenderat pris betyder inte att ÅF MÅSTE ta det priset. Jag får ta precis vad jag vill för en vara jag köper in. Varför skiljer det tusenlappar på macar i olika affärer? För att företaget som säljer produkten har fastställt dom priserna. Du kan gå in och köpa/boka ATV hos fleralet handlare nu till de priser som står på deras hemsidor. Det är ju ett fastställt pris, det är inga gissningar. Dom vet vad dom köper in den för och dom vet vad dom säljer den för speciellt eftersom du redan nu kan köpa den. Ryvärr får man den ju inte förrän på releasedagen

Ursprungligen av Cribe:

...Varför skiljer det tusenlappar på macar i olika affärer?...

Ja, det kan skilja någon tusenlapp mellan de stora återförsäljarna. Men i de prisklasserna motsvarar det kanske runt 5-8%.

I den här prisklassen är 300 kr nästan 20%.

Jag är helt säker på att en aktör som CDON aldrig skulle lägga sig 20% över, om de hade fått ett fastställt riktpris.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 00:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det kan skilja någon tusenlapp mellan de stora återförsäljarna. Men i de prisklasserna motsvarar det kanske runt 5-8%.

I den här prisklassen är 300 kr nästan 20%.

Jag är helt säker på att en aktör som CDON aldrig skulle lägga sig 20% över, om de hade fått ett fastställt riktpris.

Dom har förmodligen inte uppdaterat sidan ännu. Du kan inte köpa/reservera den där.
Jag förstår inte att ni inte kan förstå att de flesta har fastställt sitt pris då det tom går att köpa den nu?!?
Dom kommer inte debitera dig 200:- mer när du hämtar den om AppleStore tar 1890:-. Köpet är redan gjort. Priset är fastställt!

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 00:17
Ursprungligen av Cribe:

Dom vet exakt vad dom ger för den. Vad priset till kund hamnar på står på deras hemsidor. Det har med 99 99% säkerhet fått ett rek. utpris av Apple. Är dom smarta lägger dom sig nån krona under så kommer dom långt upp på prisjakt och får träffar och försäljning. Säljer dom den för billigt förlorar dom pengar, säljer den för dyrt kommer den inte sälja.

Ursprungligen av Cribe:

Dom har förmodligen inte uppdaterat sidan ännu. Du kan inte köpa/reservera den där.
Jag förstår inte att ni inte kan förstå att de flesta har fastställt sitt pris då det tom går att köpa den nu?!?
Dom kommer inte debitera dig 200:- mer när du hämtar den om AppleStore tar 1890:-. Köpet är redan gjort. Priset är fastställt!

Varför har inte Apple själva ett pris då? ...och varför reserverar Webhallen sig för prisändring eftersom deras pris är preliminärt? Man har inte preliminära pris om man vet exakt vad man kommer att ta för den.
Och varför skulle Sverige börja ta emot förhandsbokningar före USA? I USA kan du inte förhandsboka den förrän på måndag och levereras den 30/10 och Sverige är inte ens bekräftat att de kommer vid samma tidpunkt, därav står det leveransdatum 31/10 (som även det är preliminärt) och då kan man fråga sig varför skulle Sverige ha en release på en lördag? Hur ofta är det release av något på en lördag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 00:24
Ursprungligen av Exteron:

Varför har inte Apple själva ett pris då? ...och varför reserverar Webhallen sig för prisändring eftersom deras pris är preliminärt? Man har inte preliminära pris om man vet exakt vad man kommer att ta för den.

För att Hos Apple kan du inte köpa/boka den än. Webhallen har förmodligen den texten som en standardtext på produkter som inte är släppta.
Lyssna nu. Du kan köpa den nu. Gå in på Siba, MediaMarkt, ElektroWotld eller nån av de många andra handlarna. Betala det faställda priset och sen skickar dom den till dig vid release. Priset är FASTSTÄLLT, ingen kommer kräva dig på extra pengar efter det.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-23 00:28
Ursprungligen av Cribe:

För att Hos Apple kan du inte köpa/boka den än. Webhallen har förmodligen den texten som en standardtext på produkter som inte är släppta.
Lyssna nu. Du kan köpa den nu. Gå in på Siba, MediaMarkt, ElektroWotld eller nån av de många andra handlarna. Betala det faställda priset och sen skickar dom den till dig vid release. Priset är FASTSTÄLLT, ingen kommer kräva dig på extra pengar efter det.

Nej, priset är INTE fastställt, releasedatum är INTE fastställt, ingenting är fastställt, begriper inte varför du vägrar ta av dig skygglapparna för.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 00:31
Ursprungligen av Exteron:

Nej, priset är INTE fastställt, releasedatum är INTE fastställt, ingenting är fastställt, begriper inte varför du vägrar ta av dig skygglapparna för.

Jo det är det. Jag garanterar dig att om du går in och köper den nu på tex MediMarkt för 1690:- så kommer du att få betala 1690:
Priset står svart på vitt rak framför di på skärmen om du klickar på länken, det går inte att missa.

Ursprungligen av Exteron:

Det står ju faktiskt "H.264-video upp till 1080p, 60 bilder/s" på länken du postade, alltså ingår 50 bilder/s med.

Inte nödvändigtvis då det är en tolkningsfråga. De menar i värsta fall bara 30/60. 24 fps ingår ju som bekant inte, och det ligger ju i spannet ”upp till 60”.

Ursprungligen av Cribe:

...Jag garanterar dig att om du går in och köper den nu på tex MediMarkt för 1690:- så kommer du att få betala 1690...

Ja, det stämmer nog.

Men det ena utesluter inte det andra. Bara för att du kan ge den garantin, betyder inte att Mediamarkt har fått priset av Apple. Det kan lika gärna vara en chansning från deras sida.

Du vet inte. Vi vet inte. Du har en teori. Vi har en annan teori.

Kan vi inte lämna det där tills vidare, så får vi se vad Apples pris blir så småningom?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 07:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det stämmer nog.

Men det ena utesluter inte det andra. Bara för att du kan ge den garantin, betyder inte att Mediamarkt har fått priset av Apple. Det kan lika gärna vara en chansning från deras sida.

Du vet inte. Vi vet inte. Du har en teori. Vi har en annan teori.

Kan vi inte lämna det där tills vidare, så får vi se vad Apples pris blir så småningom?

Men alla vet ju. Priset står ju där. Det är bara köpa den. Apple Store är bara ytterligare ett inköpsställe. Du måste inte köpa den där. Om dom kommer ta en hundring mer kommer du som sagt inte att bli debiterad en hundring till om du nu går in och köper den på en annan butik. Bara för att Apple kommer ta ett visst pris behöver inte andra handlare ta samma pris. De andra har fastställt sitt pris.

Ursprungligen av Cribe:

Men alla vet ju. Priset står ju där. Det är bara köpa den. Apple Store är bara ytterligare ett inköpsställe. Du måste inte köpa den där. Om dom kommer ta en hundring mer kommer du som sagt inte att bli debiterad en hundring till om du nu går in och köper den på en annan butik. Bara för att Apple kommer ta ett visst pris behöver inte andra handlare ta samma pris. De andra har fastställt sitt pris.

ElGiganten har också prissatt nya ATV nu

Edit: Det är alltid lika intressant att se vilka ämnen som startar intensiva diskussioner...

Ursprungligen av Cribe:

Men alla vet ju. Priset står ju där. Det är bara köpa den...

Intressant debatteknik, att byta fråga mitt i.

Nu verkar du ha gått över till att diskutera "Hur mycket får vi betala om vi beställer nu?"

Men jag trodde att vi diskuterade "Hur har dessa tidiga återförsäljare satt sina priser?"

Webhallen sida säger : Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
HDMI-Kabel ingår ej . MediaMarkt bygger säkert på samma logik eller så är det prismatchning i deras fall gentemot andra .

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-23 08:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Intressant debatteknik, att byta fråga mitt i.

Nu verkar du ha gått över till att diskutera "Hur mycket får vi betala om vi beställer nu?"

Men jag trodde att vi diskuterade "Hur har dessa tidiga återförsäljare satt sina priser?"

Nej vi diskuterar om priset är fastställt.
Svaret: Ja. 1690:- Varsågod att köp.

Om jag ställer den här frågan till dig:
Vad är ett fastställt pris för dig?

Ursprungligen av Cribe:

Nej vi diskuterar om priset är fastställt.
Svaret: Ja. 1690:- Varsågod att köp.

Om jag ställer den här frågan till dig:
Vad är ett fastställt pris för dig?

Ok, då har du bytt fråga (åtminstone om man ser till vad jag trodde att vi diskuterade). Och den nya frågan ser jag inte som något intressant, så då lämnar jag här.

Bevaka tråden