Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny Apple TV

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-09-09 22:20

Äntligen, denna vill jag ha!

Ursprungligen av Perobous:

Roku Amazon och Google säljer uppenbarligen bättre i USA http://hometheaterreview.com/roku-remains-top...
Sen finns det ju mängder av andra "spelare" som Popcorn hour, TiVo m.fl. som säljer i stora mängder.

Chromecast vet jag inte ens om det är en "riktig" mediaspelare då du behöver ha telefon för att den ska fungera. Men visst enligt din länkade artikel verkar det som att Apple ligger på en fjärdeplats i USA. Det är förvisso bara USA det.

Ursprungligen av Borttaget:

Inom ett år är fel.

Även jag kan ha fel men det kommer att dröja 3 år minst innan de släpper en ATV med 4K.

Gemene man köper inte 4K TV...

Jo 4K TV säljer nu i stora mängder även till gemene man, mest för att de inte kostar så mycket mer än full HD TV längre.
Inom ett år tror jag ATV kommer uppdateras det kanske är lite för optimistiskt men Apple kommer garanterat släppa en ATV med 4K och kraftfullare processor inom 18 månader annars kommer de bli ordentligt omåkta och det verkar ju underligt att satsa på 4K i iPhone 4 men inte i ATV inom kort. Att 4K i ATV inte kom nu berodde troligen på att de behöver alla nya processorer till iPhone 6s nu.

Senast redigerat 2018-07-23 13:39
  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-09 22:26
Ursprungligen av Mesch:

Ja färre utgångar blev det, lite märkligt med tanke på Apple Music. Att koppla en AppleTV till stereon för att spela musik är ju rätt självklar lösning.
Undrar om det ligger något mer musikanpassat i något labb någonstans

Den nya TV är ju inte mycket att ha om du inte kopplar den till en skärm. Då kan du koppla högtalare från skärmen istället för från TV. ska du prompt inte koppla den till en skärm klarar du dig ju lika bra med den gamla TV som fortfarande kommer säljas.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-09-09 22:56

Ett självklart köp. Wohoo!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-09 22:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt den här sidan...
http://www.apple.com/tv/compare/

Så är knapparna...
Menu
Home
Siri
Play/Pause
Volume Up
Volume Down

Så det lär väl vara Home.

Jag tyckte de sa i eventet att man skulle kunna slå på TVn. Men jag vet inte hur standardiserat det kommandot är (slå av ska vara samma på de flesta).

Ursprungligen av EnDumEn:

Den nya TV är ju inte mycket att ha om du inte kopplar den till en skärm. Då kan du koppla högtalare från skärmen istället för från TV. ska du prompt inte koppla den till en skärm klarar du dig ju lika bra med den gamla TV som fortfarande kommer säljas.

Det finns ju andra setups än så. I mitt sovrum är min Apple TV kopplad med HDMI till en TV för att se film och så. Samtidigt är den kopplad med optisk ut till ett aktivt högtalarsystem för dom gånger då jag bara vill lyssna på musik i sovrummet. Jag föredrar helt klart att inte behöva slå på TVn för att lyssna på musik.

Tråkigt att vi inte får Siri och Siri-fjärrkontrollen i den svenska versionen. ?

Ursprungligen av Chaosstar:

Tråkigt att vi inte får Siri och Siri-fjärrkontrollen i den svenska versionen. ?

Hur vet du det? Isåfall försvinner ju halva poängen med uppgraderingen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Tråkigt att vi inte får Siri och Siri-fjärrkontrollen i den svenska versionen. ?

Källa?

Det är väl möjligt att en del av Siris funktionalitet är anpassad för USA (t.ex var hon söker efter filmer och serier), men fjärrkontrollen lär vi väl få.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Källa?

AppleInsider: Siri on Apple TV will be restricted to just 8 of 80 launch countries
"Buried in the developer documentation for tvOS is confirmation that Apple will actually ship two Apple TV packages: one with the new Siri Remote and the other with what the company is calling the Apple TV Remote."

Senast redigerat 2015-09-10 01:12
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag kommenterade så klart innan de avslöjat datumet. Artikeln har vi uppdaterat löpande

Lite dåligt att inte läsa det man skrivit sedan före det man skriver efter... :s

Ursprungligen av Chaosstar:

AppleInsider: Siri on Apple TV will be restricted to just 8 of 80 launch countries
"Buried in the developer documentation for tvOS is confirmation that Apple will actually ship two Apple TV packages: one with the new Siri Remote and the other with what the company is calling the Apple TV Remote."

Jag tänkte just lägga in den nyheten

Fortsättningen lyder:

Only consumers in Australia, Canada, France, Germany, Japan, Spain, the UK and the U.S. will receive the Siri Remote.

All others will receive the Apple TV Remote, which — aside from not having access to Siri — is functionally identical. Pressing the Siri button on this secondary remote will bring up the onscreen search app, presumably allowing users to enter their query manually.

Funderar lite på om det blir värt att prova från UK eller inte? Vi får se

Ursprungligen av Perobous:

Väldigt många nya hembio-system har ju trådlös nätanslutnng eller/och HDMI ingång, eller så köper man en adapter för några hundringar. Så inget större problem direkt.

Om man, som jag, har ett högtalarsystem utan trådlös anslutning och som nu sitter kopplat via en DA-omvandlare till den optiska utgången på AppleTV, hur löser man det med den nya AppleTV:n? Finns det någon HDMI-adapter som ger även en optisk utgång? Jag har alltså ett Harman Kardon Soundsticks 2-system.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-09-10 06:56
Ursprungligen av Mattias A:

Om man, som jag, har ett högtalarsystem utan trådlös anslutning och som nu sitter kopplat via en DA-omvandlare till den optiska utgången på AppleTV, hur löser man det med den nya AppleTV:n? Finns det någon HDMI-adapter som ger även en optisk utgång? Jag har alltså ett Harman Kardon Soundsticks 2-system.

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 07:05
Ursprungligen av Borttaget:

Inom ett år är fel.

Även jag kan ha fel men det kommer att dröja 3 år minst innan de släpper en ATV med 4K.

Gemene man köper inte 4K TV...

Nej men snart går gemeneman omkring med en 4k kamera i fickan.
Om det är bättre att filma i 1080p 60fps eller 4k 30fps låter jag vara osagt...

Senast redigerat 2018-07-23 13:39
  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 07:06
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

hdmi in i förstärkaren blir det här. hoppas det kommer en uppdatering av remote appen så att man enkelt kan spela apple musik i hemmabioanläggningen från apple tvn.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 07:07

Sista inlägget: fattar inte varför de la en a8 i den när de har a9 chip redo...

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

'
Så körde jag också tidigare, men ville kunna lyssna på musik utan att slå igång TV:n.

Ursprungligen av Chaosstar:

"...two Apple TV packages: one with the new Siri Remote and the other with what the company is calling the Apple TV Remote."

Helt obegripligt att göra så. Även om Siri-funktionaliteten är begränsad, så kan man väl ändå leverera den nya fjärrkontrollen. Touch-funktionaliteten och spelkontrollen kan ju användas även i de andra "icke-Siri-länderna". Och även om Siri inte skulle finnas på svenska, så kan man väl prata engelska med henne.

Senast redigerat 2015-09-10 07:46

Kanske en sån här löser problemet med att det inte finns något optiskt ljud ut: http://www.monoprice.com/product?p_id=10251

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

Koax från tv till förstärkare kör jag

Jag får väl köpa nån slags hemmabio-system eller trådlösa högtalare, typ Sonos. Kommer väl inte undan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 07:55
Ursprungligen av Borttaget:

Inom ett år är fel.

Även jag kan ha fel men det kommer att dröja 3 år minst innan de släpper en ATV med 4K.

Gemene man köper inte 4K TV...

Håller med 4k för media är bara en nördpryl än så länge. Generellt har folk för dålig uppkoppling för 4k om den inte ska komprimeras sönder fullständigt. Vad är det då för vits med det?
Något annat material kan man ju knappt få tag i.

Senast redigerat 2018-07-23 13:39

Såg rätt bra ut, men den såg väldigt hög ut tycker jag.
Ingen optisk utgång fattar jag inte strategin bakom? Klara mig iaf, då jag kör HDMI till ljudsystemet och därifrån till TV:n.

Hoppas verkligen att Plex eller XBMC kommer finnas som appar isåfall är det ett givet köp!! Kommer antagligen köpa den ändå men blir redigt besviken om den funktionen inte kommer finnas...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt obegripligt att göra så. Även om Siri-funktionaliteten är begränsad, så kan man väl ändå leverera den nya fjärrkontrollen...

Läser man hela Appleinsider-artikeln, så ser man att det trots allt är samma nya fjärrkontroll, fast Siri-funktionen är inte aktiverad.

"...the Apple TV Remote, which — aside from not having access to Siri — is functionally identical..."

Detta är ju bättre än vad jag först trodde. Men ändå idiotiskt av Apple. Siri kan väl vara aktiverad även om hon inte pratar "rätt" språk. Man kan väl prata engelska med henne?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läser man hela Appleinsider-artikeln, så ser man att det trots allt är samma nya fjärrkontroll, fast Siri-funktionen är inte aktiverad.

"...the Apple TV Remote, which — aside from not having access to Siri — is functionally identical..."

Detta är ju ändå bättre än vad jag först trodde. Men ändå idiotiskt av Apple. Siri kan väl vara aktiverad även om hon inte pratar "rätt" språk. Man kan väl prata engelska med henne?

Bra att du läste hela, jag stannade för tidigt:)

Intressant...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-10 08:52

jag har alltid kört optisk ut till en stereoförstärkare, och jag kommer att sakna den utgången, använder hdmi till tv. Blir väl att beställa en Apple TV från UK då.

"Only consumers in Australia, Canada, France, Germany, Japan, Spain, the UK and the U.S. will receive the Siri Remote."

Edit: aha. samma remote, avaktiverad siri. Nåja. Engelska funkar det med.

Bevaka tråden