Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus och plattan fungerar inte bra

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-05 21:18

OK, det var något annat än svajar (svajar är mer en böljande rörelse, det här är hoppande, därför var bildbeviset viktigt).
Jag tycker det ser ut som om monitorn och grafikkortet har svårt att vestämma sej för vilken upplösning som ska gälla. Det fenomenet har jag sett när monitorn står på Auto, och den testar olika upplösning/uppdateringsfrekvens. Det är inte en extern skärm du har inkopplad?

Svårt att avgöra om kameran eller skärmen rör sig, kan du filma hela skärmen?

Jag förstår inte vad problemet är???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-06 00:33

Bilden hoppar någon/några millimeter i sidled, vänster-höger-vänster....

Ursprungligen av kenjon:

OK, det var något annat än svajar (svajar är mer en böljande rörelse, det här är hoppande, därför var bildbeviset viktigt).
Jag tycker det ser ut som om monitorn och grafikkortet har svårt att vestämma sej för vilken upplösning som ska gälla. Det fenomenet har jag sett när monitorn står på Auto, och den testar olika upplösning/uppdateringsfrekvens. Det är inte en extern skärm du har inkopplad?

Jag ber om ursäkt att det tog lite tid med filmen. Jag visste varken hur man redigerar filmen eller lägger upp.
Nej, det finns igen extern skärm inkopplad.

Ursprungligen av kenjon:

Bilden hoppar någon/några millimeter i sidled, vänster-höger-vänster....

Det stämmer. Jag får be om ursäkt att jag förklarat dåligt eller missförstått vad som egentligen händer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-06 09:28

Blir det någon skillnad om du ändrar i Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar? T ex byter upplösning, bildfrekvens etc.
Jag vet inte om din modell har dubbla grafikkort....

Ursprungligen av kenjon:

Blir det någon skillnad om du ändrar i Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar? T ex byter upplösning, bildfrekvens etc.
Jag vet inte om din modell har dubbla grafikkort....

så här ser det ut i dialogrutorna

Ursprungligen av kenjon:

...Jag tycker det ser ut som om monitorn och grafikkortet har svårt att vestämma sej för vilken upplösning som ska gälla...

Den teorin kan vi utesluta. För det är ju inte hela bilden som rör sig. Om du tittar på "film1" och den svarta remsan i ovankant - där jag tror att det står M3 - så står den kvar, medans den gråa huvuddelen av fönstret flyttar sig ett par millimeter höger-vänster-höger-vänster.

Ursprungligen av calinou:

här är det...

Film1 visar ju något. Men som någon redan har påpekat så hade det varit bättre om vi fick se hela skärmen.

Film2 ger oss ingenting. Det ser ut som att kameran rör sig lite. Något annat syns inte. Hade kanske varit tydligare om vi hade fått se hela skärmen.

Det här var ju ett steg i rätt riktning, men tyvärr inte tillräckligt bra för att kunna se vad problemet är, eller att kunna ge tips på lösningar.

Nya och bättre filmer, tack.

Gärna en "fast" kamera, inte handhållen som rör sig. Vilket tipsades om redan i första tråden.

Senast redigerat 2015-09-06 12:24
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-06 12:03

Om felet bara syns i webbläsarna så kanske det är någon plugin som spökar, eller adware?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-06 12:23

Har du samma problem med alla användare på datorn?
Du kan enkelt skapa en ny användare och prova.
Och igen, en bättre film vore önskvärt. Längre och som visar mer. Hoppas musmarkören oxå? Är det bara i webbläsare det sker?
På vilka sidor sker det? Kan du ge ett exempel? Hoppar den bara i sidled, är det alltid samma avstånd? Samband med scrollning/rullning på sidan? Och det är bara webbsidans innehåll som hoppar, inte hela fönstret?

Ursprungligen av reboot81:

Har du samma problem med alla användare på datorn?
Du kan enkelt skapa en ny användare och prova.
Och igen, en bättre film vore önskvärt. Längre och som visar mer. Hoppas musmarkören oxå? Är det bara i webbläsare det sker?
På vilka sidor sker det? Kan du ge ett exempel? Hoppar den bara i sidled, är det alltid samma avstånd? Samband med scrollning/rullning på sidan? Och det är bara webbsidans innehåll som hoppar, inte hela fönstret?

Jag har provat med annan användare och det är samma problem.
Problemet förekommer ganska ofta och i synnerhet blir det jobbigt när man ska klicka/peka på länkar, bildlänkar, knappar och pilar. Det är som skärmbilden rör sig några millimeter när man håller på att klicka. Det har även hänt när jag skriver i MS Word att det rör sig uppåt men inte så ofta.
När jag scrollar rullar det inte hela vägen uppåt eller nedåt utan hoppar det stegvis/kanske 10 rader.

Vissa sidor (t ex macworld/idg) måste jag trycka CMD minus när jag har öppnat. Annars innebär det att det är glapp i vänstra sidkanten. Överdelen med rubriken är dock fast. Detta förekommer i både Firefox och Safari. I Safari är det ännu värre. (det har jag lagt film på båda)
Ifall det är pilar på en webbsida där man ska göra val då måste jag också trycka CMD minus annars är det svårt att klicka på pilarna (film7).
https://www.youtube.com/watch?v=D_jJuIHtKjw
https://www.youtube.com/watch?v=xrZoyasLWtg
https://www.youtube.com/watch?v=vXoY_eT4X6o
https://www.youtube.com/watch?v=PeeuX_QkojM
https://www.youtube.com/watch?v=r1te4bS5WgU

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-06 21:19

Det är helt omöjligt att förstå ditt problem utan att få se hela bilden.
Dessutom: på vilka sidor har du problem? Har du några tillägg till webbläsaren? Hur stort är ditt webbläsarfönster? Hurpass inzoomad är du?
Flera webbplatser hoppar lite till höger och vänster om sidan inte får plats OCH om man rullar i sidled. Helt normalt.

Glapp i vänsterkant? All text och grafik börjar inte 1mm in från vänster på sidan.

Men sen visar du ett nytt problem, att klicka! Som film7 som är fotosidan.se/forum. Där har du antingen ett trasigt pekdon eller så klickar du fel. Tex att du scrollar när du klickar. Prova att trycka knappen rakt ner, gärna med en penna. Köp en mus eller prova en annan. De kostar 50kr och uppåt och fungerar rakt av utan installation.
Traderafilm6 visar oxå att det är problem att klicka. Hur du orkar med din dator (mus) förstår jag inte.

Enda anledningen till att zooma in eller ut på sidor är för att man vill se mer på samma gång, eller om man vill få det större för trötta ögon. Zoomar du så får du räkna med eventuella problem, men till 99% så ska det fungera.

Smått irriterande att du smyger fram små ledtrådar (jo jag och andra gillar att lösa it-gåtor) men du är ju tamejsjutton som en utdragen serie där ett mord ska lösas på 3 säsonger á 15 avsnitt på 45min.

Gör såhär: Maximera webbläsarfönstret, tryck ⌘+0 & köp en ny mus.

Nu tänker jag varken läsa eller skriva mer i dina trådar, tröttsamt när du istället för att svara kommer med nya gåtor och ledtrådar.

Snälla, gör som jag ber i inlägg #33, flera har nu bett dig göra det. Vill du ha hjälp av oss behövs mer hjälp från dig!

Filmerna visar ju inte speciellt mycket. Det är svårt att se rörelserna på skärmen, dels för att kameran rör sig, och dels för att kameran visar så liten del av skärmen, så att man inte ser hur det rör sig relativt till allt annat på skärmen.

1. Visa hela skärmen.
2. Sätt kameran på ett stativ, eller bara palla upp den mot några böcker eller liknande, så att den står stilla.
3. Visa oss gärna en bild av hur det ser ut i Systeminställningar-->Mus.

Just nu känns det som att det är antingen en trasig mus, eller att du har för många fingrar på Magic Mouse, och därmed lyckas göra någon slags scrollning samtidigt som du försöker klicka.

Jag tror att du ska låta bli att använda touch-mus, och prova med en helt vanlig mekanisk två-knapps-mus i stället, så kanske det lugnar ner sig på skärmen.

Senast redigerat 2015-09-06 22:51
Ursprungligen av reboot81:

Det är helt omöjligt att förstå ditt problem utan att få se hela bilden.
Dessutom: på vilka sidor har du problem? Har du några tillägg till webbläsaren? Hur stort är ditt webbläsarfönster? Hurpass inzoomad är du?
Flera webbplatser hoppar lite till höger och vänster om sidan inte får plats OCH om man rullar i sidled. Helt normalt.

Glapp i vänsterkant? All text och grafik börjar inte 1mm in från vänster på sidan.

Men sen visar du ett nytt problem, att klicka! Som film7 som är fotosidan.se/forum. Där har du antingen ett trasigt pekdon eller så klickar du fel. Tex att du scrollar när du klickar. Prova att trycka knappen rakt ner, gärna med en penna. Köp en mus eller prova en annan. De kostar 50kr och uppåt och fungerar rakt av utan installation.
Traderafilm6 visar oxå att det är problem att klicka. Hur du orkar med din dator (mus) förstår jag inte.

Enda anledningen till att zooma in eller ut på sidor är för att man vill se mer på samma gång, eller om man vill få det större för trötta ögon. Zoomar du så får du räkna med eventuella problem, men till 99% så ska det fungera.

Smått irriterande att du smyger fram små ledtrådar (jo jag och andra gillar att lösa it-gåtor) men du är ju tamejsjutton som en utdragen serie där ett mord ska lösas på 3 säsonger á 15 avsnitt på 45min.

Gör såhär: Maximera webbläsarfönstret, tryck ⌘+0 & köp en ny mus.

Nu tänker jag varken läsa eller skriva mer i dina trådar, tröttsamt när du istället för att svara kommer med nya gåtor och ledtrådar.

Du ställer en massa olika frågor och jag försöker besvara så gott jag kan.
Jag skickar filmer för att vissa när det inträffar och så anklagar du mig som om det vore att problemen är mitt fel?
Jag har köpt flera möss och det har inte löst problemet. Jag har suttit vid andra datorer och använd mus utan några som helst problem ifall du skulle tro att jag inte kan använda en mus.
Det som gör att det kan fungera hyfsat dvs att storleken på webbsida är i normalläge är att trycka CMD 0 och för att jag ska kunna trycka på olika knappar och pilar trycker CMD minus vilket jag har för vana att göra på många av webbsidor. Därför ställde jag frågan här på forumet om man kan justera denna inställning i webbläsaren en gång för alla.
Vill du inte hjälpa mig så är det ok men du behöver inte skälla ut mig på det sättet som om det vore mitt eget fel.

Ursprungligen av calinou:

...du behöver inte skälla ut mig på det sättet...

Det han gör är i princip att ställa lite hårdare krav på dig. Det är inte att "skälla ut".

Ursprungligen av calinou:

...som om det vore mitt eget fel.

Hmmm... Det är ju knappast vårt fel att det har tagit 130 inlägg att komma till en position där man rimligtvis borde varit efter 5-10 inlägg.

Ursprungligen av calinou:

...om man kan justera denna inställning i webbläsaren en gång för alla...

Nej. Eftersom det rör sig om flera olika fenomen, och eftersom det drabbar även andra program än webbläsare (t.ex Word), så är det inte en inställningssak i webbläsaren.

Senast redigerat 2015-09-06 23:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Filmerna visar ju inte speciellt mycket. Det är svårt att se rörelserna på skärmen, dels för att kameran rör sig, och dels för att kameran visar så liten del av skärmen, så att man inte ser hur det rör sig relativt till allt annat på skärmen.

1. Visa hela skärmen.
2. Sätt kameran på ett stativ, eller bara palla upp den mot några böcker eller liknande, så att den står stilla.
3. Visa oss gärna en bild av hur det ser ut i Systeminställningar-->Mus.

Just nu känns det som att det är antingen en trasig mus, eller att du har för många fingrar på Magic Mouse, och därmed lyckas göra någon slags scrollning samtidigt som du försöker klicka.

Jag tror att du ska låta bli att använda touch-mus, och prova med en helt vanlig mekanisk två-knapps-mus i stället, så kanske det lugnar ner sig på skärmen.

Den musen jag har, wireless magic mus är knappast 1 år gammal samt att jag har köpt flera sådana under tiden jag har haft min MBP. Nu i morgon ska jag köpa en sådan 2 knapp mus som du rekommenderar samt ej trådlös. Hoppas att en ny mus löser alla problem annars får jag återkomma. Tack för all hjälp!

Var i landet befinner du dig? Här finns kanske någon i din geografiska närhet som skulle kunna ställa upp med lite privat konsultation, för en symbolisk peng.

Jag tror att detta är löst på nolltid om man får undersöka datorn, och om man sitter bredvid och ser vad som görs och vad som händer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det han gör är i princip att ställa lite hårdare krav på dig. Det är inte att "skälla ut".

Hmmm... Det är ju knappast vårt fel att det har tagit 130 inlägg att komma till en position där man rimligtvis borde varit efter 5-10 inlägg.

Nej. Eftersom det rör sig om flera olika fenomen, och eftersom det drabbar även andra program än webbläsare (t.ex Word), så är det inte en inställningssak i webbläsaren.

Var i landet befinner du dig? Här finns kanske någon i din geografiska närhet som skulle kunna ställa upp med lite privat konsultation, för en symbolisk peng. Jag tror att detta är löst på nolltid om man får undersöka datorn, och om man sitter bredvid och ser vad som görs och vad som händer.

Jag kan själv förstår att det är så konstiga företeelser att ingen verkar tro mig även med filmer som stöd.
Jag ska i veckan ta med mig datorn till en butik för att visa vad som händer. Tack i alla fall för erbjudandet.

Ursprungligen av calinou:

...ingen verkar tro mig även med filmer som stöd...

Jodå, vi tror dig. Vi tror ATT där är något problem. Men vi kan inte hjälpa dig med lösningar förrän vi vet VAD det är. Och tyvärr så vet vi fortfarande inte vad det är.

Det är jättebra att du äntligen har filmat. Det som är tråkigt är det tar så lång tid och så många uppmaningar innan du tar till dig av tipsen, frågorna och önskemålen.

Redan i den förra tråden så var vi flera personer som skrev att vi aldrig kommer att reda ut det förrän vi får se det på film. Det fick vi inte då. Det kom först nu.

Vi är flera stycken som har sagt att vi behöver se mer av skärmen. Ändå uppfyllde du inte det önskemålet när du gjorde den andra omgången med filmer.

Både i den förra tråden och här har vi sagt att det bör vara en fast kamera, så att där inte är några andra rörelser än just de rörelserna som vi ska studera. Det önskemålet har vi inte fått uppfyllt ännu.

Så jag hoppas att du kan ha förståelse för att vi blir lite frustrerade.

Du måste tro på oss också, och göra det vi ber dig om - för om du inte får oss att se och förstå, så blir det inga lösningar - utan då blir det till slut bara irritation.

Senast redigerat 2015-09-07 11:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, vi tror dig. Vi tror ATT där är något problem. Men vi kan inte hjälpa dig med lösningar förrän vi vet VAD det är. Och tyvärr så vet vi fortfarande inte vad det är.

Det är jättebra att du äntligen har filmat. Det som är tråkigt är det tar så lång tid och så många uppmaningar innan du tar till dig av tipsen, frågorna och önskemålen.

Redan i den förra tråden så var vi flera personer som skrev att vi aldrig kommer att reda ut det förrän vi får se det på film. Det fick vi inte då. Det kom först nu.

Vi är flera stycken som har sagt att vi behöver se mer av skärmen. Ändå uppfyllde du inte det önskemålet när du gjorde den andra omgången med filmer.

Både i den förra tråden och här har vi sagt att det bör vara en fast kamera, så att där inte är några andra rörelser än just de rörelserna som vi ska studera. Det önskemålet har vi inte fått uppfyllt ännu.

Så jag hoppas att du kan ha förståelse för att vi blir lite frustrerade.

Du måste tro på oss också, och göra det vi ber dig om - för om du inte får oss att se och förstå, så blir det inga lösningar - utan då blir det till slut bara irritation.

Tråkigt att det blir irritation och frustration.
Jag blir så osäker om vad som erfordras och gör bara fel eller formulerar mig klumpigt hela tiden känns det som.
Nu funkar det bra. Det var fel på musen vad gäller klickningen samt rullningen. Skärmbilden darrar inte längre (som jag uppfattade)
Dock kvarstår problemet att vissa sidor har fel storlek och det går inte att skrolla där nere. Så detta med skärminställningen är fortfarande inte löst.

Ursprungligen av calinou:

...Jag blir så osäker om vad som erfordras och gör bara fel eller formulerar mig klumpigt hela tiden känns det som...

Det finns en enkel lösning på det. Gör det som folk ber dig om.

Om folk säger att beskrivningarna inte räcker, utan att det behövs film - gör då det.
Om folk säger att det inte räcker med en liten del av skärmen på filmen, utan det blir bättre om vi får se hela skämen - gör då det.

Och om du inte har kunskap att göra det som folk ber dig om - berätta då det, så får du hjälp med det också. Så som du gjorde med Youtube-uppladdningarna här.

Jag tycker jag känner igen den här diskussionen från förr - är det helt enkelt inte så att skärmzoomning aktiverats en aning? Dvs att man håller in ctrl samtidigt som man scrollar. Kan slås av i Systeminställningar: Styrplatta -> Skärmzoomning (10.6.8) och/eller under Hjälpmedel -> Syn -> Zoom (fler inställningar under Alternativ).

Youtubefilmerna är f.ö. privata alt helt borttagna.

Ursprungligen av johan_tanying:

...är det helt enkelt inte så att skärmzoomning aktiverats en aning...

Om man ska tro inlägg 4 i den ursprungliga tråden, så handlar det inte om zoomning. Det var den första teorin som framfördes där. Men enligt uppgift var den inte påslagen då.

http://www.99mac.se/forum/t/308187-justera-sk...

Men det skadar kanske inte om @calinou kollar den inställningen igen. Man vet aldrig. Den är kanske påslagen nu.

Och @calinou, varför har du tagit bort filmerna, eller gjort dem privata? Du gör det verkligen inte lätt för oss...

Senast redigerat 2015-09-08 11:22

Nu ser jag att @Mija redan tagit upp skärmzoomningen. Jag var alltså inte helt ute och cyklade när jag fick en deja vu-upplevelse. Utan ha sett videosnuttarna misstänker jag fortfarande att det är skärmzoomningen som spökar både i denna och den andra tråden (som f.ö. har fullödigare instruktioner än vad jag gav ovan). Fast får vi facit denna gång?

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag tycker jag känner igen den här diskussionen från förr - är det helt enkelt inte så att skärmzoomning aktiverats en aning? Dvs att man håller in ctrl samtidigt som man scrollar. Kan slås av i Systeminställningar: Styrplatta -> Skärmzoomning (10.6.8) och/eller under Hjälpmedel -> Syn -> Zoom (fler inställningar under Alternativ).

Youtubefilmerna är f.ö. privata alt helt borttagna.

Även om jag håller CTRL och zoomar in/ut så är fortfarande möblerna är avklippta på höger sidan. Jag kan ändra så att du kan se filmerna men eftersom de var inte bra så tyckte jag inte att det var meningen att låta de vara offentliga. Nu har jag ändrat så att du kan se filmerna. Jag skickar skärmdumpar...snart

Ursprungligen av calinou:

Även om jag håller CTRL och zoomar in/ut...

Den zoomningen som du pratar om nu är en funktion i webbläsaren. Det är inte den zoomningen vi pratar om.

Utan vi pratar i stället om zoomningen som gäller hela skärmen, en funktion som är inbyggd i OS X.

Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Zooma

Om du tittar på inlägg 3 och 4 i den gamla tråden, http://www.99mac.se/forum/t/308187-justera-sk..., så ser du att du förnekade att den zoomningen var påslagen då. Den är kanske påslagen nu. Kolla det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man ska tro inlägg 4 i den ursprungliga tråden, så handlar det inte om zoomning. Det var den första teorin som framfördes där. Men enligt uppgift var den inte påslagen då.

http://www.99mac.se/forum/t/308187-justera-sk...

Men det skadar kanske inte om @calinou kollar den inställningen igen. Man vet aldrig. Den är kanske påslagen nu.

Och @calinou, varför har du tagit bort filmerna, eller gjort dem privata? Du gör det verkligen inte lätt för oss...

här är inställningarna....

Bevaka tråden