Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill ha enhetliga förpackningar

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-14 21:34
Ursprungligen av oldpeer:

Det värsta med detta är väl att tillverkarna lär komma att lyda. Friheten Apple tar sig att försöka styra över andra är.. ganska förvånande.

Ursäkta?

Det är väl inget konstigt att Apple har riktlinjer för hur produkters förpackningar ska se ut om de är tänkta att säljas i Apples butiker. Har tillverkarna åsikter om detta så kan de ju alltid strunta i att ha Apple som ÅF. Men vänta nu, nej just det...det var ju inget bra alternativ.

Apple tar sig friheter? Knappast. De stipulerar reglerna. Take it or leave it.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-14 22:56

Om informationen som länkas i trådstarten stämmer, då är det första gången jag ber Apple dra åt helvete. De ska fullständigt skita i hur andra formger förpackningar och varor.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-08-14 23:00
Ursprungligen av filuren:

Om informationen som länkas i trådstarten stämmer, då är det första gången jag ber Apple dra åt helvete. De ska fullständigt skita i hur andra formger förpackningar och varor.

Det finns många andra företag som gör samma lika. Systembolaget är ett sådant, dom lägger sig hur etiketterna på flaskorna ser ut.

Haha jösses vad många blir rabiata över detta

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-14 23:03
Ursprungligen av Mija:

Det finns många andra företag som gör samma lika. Systembolaget är ett sådant, dom lägger sig hur etiketterna på flaskorna ser ut.

Precis som med Apple finns mycket gott att säga om Systembolaget.

Senast redigerat 2015-08-15 13:01

Varför inte?

Ursprungligen av oldpeer:

Vad har Apple lyckats med sedan Steve Jobs gick vidare till annan existens? Företaget lever fortfarande på gamla meriter i fråga om iPad, Macbook och iPhone. Varken  Watch och  Music är inte någon större hit för den breda publiken. Och förhoppningarna på att det kommer en revolution den 9 september är väl knappast så höga - kanske till och med obefintliga.

Och varför skulle inte apple music inte vara något för den breda publiken som du säger. Jag kan hålla med om att apple watch kanske inte är för alla även om jag själv har skaffat en av den enkla anledningen att det underlättar att veta vem som ringer och mailar utan att plocka upp telefon då jag oftast är för upptagen för att svara om det inte är väldigt viktigt. Apple music är i mitt tycke en väldigt bra tjänst som sådan även om de har haft några små buggar men de verkar fixa det ganska snabbt ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-15 01:09
Ursprungligen av filuren:

Om informationen som länkas i trådstarten stämmer, då är det första gången jag ber Apple dra åt helvete. De ska fullständigt skita i hur andra formger förpackningar och varor.

Helt ärligt, hur resonerar du egentligen?

De ansvarar för det som säljs i deras butiker. Om en tredjepartstillverkare vill sälja saker i deras butik så måste de anpassa sig, väldigt enkelt. Om de inte vill det så behöver de inte, då är det bara att sälja sina prylar hos en annan ÅF.

Parallell: Du ska till en nattklubb som du vet har kavaj i sin dresscode. Du vill in med kommer med t-shirt. Tycker du då att det är för jävligt att du inte kommer in när du visste förutsättningarna?

  • Medlem
  • 2015-08-15 01:30

Apple får naturligtvis ställa vilka krav de vill på de varor de säljer i sina butiker. Inget konstigt alls med det, däremot är det väldigt ovanligt att ställa så här detaljerade krav på just förpackningen och det kan därför lätt uppfattas som udda och lite väl extremt. Andra butiker får ju naturligtvis också ställa samma typ av krav när de säljer Apples produkter i sina butiker, även om det mest troligt skulle vara Apple och inte butiken som har övertaget i en sådan förhandling.

Ursprungligen av Cotillion:

Och varför skulle inte apple music inte vara något för den breda publiken som du säger. Jag kan hålla med om att apple watch kanske inte är för alla även om jag själv har skaffat en av den enkla anledningen att det underlättar att veta vem som ringer och mailar utan att plocka upp telefon då jag oftast är för upptagen för att svara om det inte är väldigt viktigt. Apple music är i mitt tycke en väldigt bra tjänst som sådan även om de har haft några små buggar men de verkar fixa det ganska snabbt ändå.

Jag skrev inte att Music inte är något för den breda publiken. Jag skrev att det inte är en hit. Främst på grund av att marknaden redan har väletablerade tjänster som gör arbetet likadant eller bättre än den nya tjänsten från Apple. Men även för att många helt enkelt inte kommer att höra talas om den på samma sätt som man har hört talas om främst Spotify. Lägg också till att kretsen för tjänsten är väldigt begränsad eftersom det kräver iTunes, vilket är ett program som få (sett till alla datoranvändare) hört talas om. Sedan kan man diskutera om Windows- och android-användare över huvud taget tänker bemöda sig med att installera iTunes och lära sig dess komplexitet även om de någon gång hör talas om att Apple Music finns. För oavsett om Apple lyckas åtgärda alla irriterande buggar så kvarstår att iTunes är betydligt mer komplext och svårt att lära sig än vad t.ex. Spotifys program är som bara gör EN sak.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-15 09:24
Ursprungligen av oldpeer:

För oavsett om Apple lyckas åtgärda alla irriterande buggar så kvarstår att iTunes är betydligt mer komplext och svårt att lära sig än vad t.ex. Spotifys program är som bara gör EN sak.

Flertalet kommer köra AM i telefonen. Behovet/problemet med iTunes i dator är inte en dealbreaker.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-15 09:27

Jämför Amazon som ställer väldigt hårda ekonomiska krav på sina leverantörer!

Osynligt för alla utom de som läser bolagsrapporter. Apple däremot lär väl inte pruta mycket eller ens något, kanhända tredjepartsleverantörerna rentav kompenseras för ökade emballagekostnader?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-15 09:40

Om det nu handlar om att tredjepartsleverantörer tvingas ha apple-enhetliga förpackningar så kan det ses som konkurrenshämmande, att ingen får visa sin egen profil och stil.

Extremexempel, alla bilar med tillbehöret Apple Carplay ska se ut på Applevis.

Ursprungligen av mattiL:

Om det nu handlar om att tredjepartsleverantörer tvingas ha apple-enhetliga förpackningar så kan det ses som konkurrenshämmande, att ingen får visa sin egen profil och stil.

Extremexempel, alla bilar med tillbehöret Apple Carplay ska se ut på Applevis.

Bilar med Carplay säljs dom på Apple Store? Inte vad jag vet så det var ett exempel som inte tillförde något

Ursprungligen av jas:

Flertalet kommer köra AM i telefonen. Behovet/problemet med iTunes i dator är inte en dealbreaker.

Ja, Apple Music kommer i huvudsak köras i telefonen. Av användare som har en iPhone. Och många av dem som har en iPhone kommer över huvud taget inte ens att bry sig om Music, eftersom de redan har inarbetade abonnemang hos Spotify. Och en annan stor del kommer aldrig ens höra talas om tjänsten trots att den ligger i den enhet som används varje dag. Känner flera med iPhone som inte har en aning om vad Music är, och även många som vägrar lämna Spotify.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-15 10:13
Ursprungligen av oldpeer:

Ja, Apple Music kommer i huvudsak köras i telefonen. Av användare som har en iPhone.

Hösten tillhör den mörka årstiden:
Apple Music is coming to Android in the fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-15 10:29
Ursprungligen av mattiL:

Om det nu handlar om att tredjepartsleverantörer tvingas ha apple-enhetliga förpackningar så kan det ses som konkurrenshämmande, att ingen får visa sin egen profil och stil.

Extremexempel, alla bilar med tillbehöret Apple Carplay ska se ut på Applevis.

Absolut inte konkurrenshämmande. Det påverkar inte konkurrensen, detta då det endast gäller produkter som säljs i Apples egna butiker. Korrekt att de då inte kan välja profil och stil helt själva på produktens förpackning men de tvingas heller inte sälja sina produkter i Apples butiker, det står dem helt fritt att låta bli.

Ditt extremexempel ter sig mer löjligt, det haltar ju något enormt.

Ursprungligen av jas:

Hösten tillhör den mörka årstiden:
Apple Music is coming to Android in the fall

Jag är väl medveten om att Apple släpper en klient för android. Varför skulle en android-användare lämna sitt inarbetade Spotify, eller Google Music för att börja med Apples motsvarande tjänst? Kan inte se någon anledning.
Och hur många av användarna (borträknar nördar som oss) tror du ens känner till att Apple släpper sin tjänst för android?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-15 10:40

@Cotillion
@oldpeer
@jas

Håll er till ämnet, här diskuteras inte Music utan Apples krav på enhetliga förpackningar i deras butiker.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-15 10:42
Ursprungligen av oldpeer:

Jag är väl medveten om att Apple släpper en klient för android.

Framgick inte!

Ursprungligen av oldpeer:

Varför skulle en android-användare lämna sitt inarbetade Spotify, eller Google Music för att börja med Apples motsvarande tjänst?

Om och när AM blir marknadsledande kommer även Androidgänget i stor utsträckning vilja va me. Bäst utbud vinner helt enkelt, vem som vinner eller spelar oavgjort återstår se.

Ursprungligen av oldpeer:

Det värsta med detta är väl att tillverkarna lär komma att lyda. Friheten Apple tar sig att försöka styra över andra är.. ganska förvånande.

Det står alla tillverkare fritt att välja en annan distributionskanal än Apple.

Tillbaks till topic, Apple vill ha enhetliga förpackningar.

Tack.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-08-15 17:37

Om det här är rätt eller fel riktning att gå vet jag inte men det första jag kommer att tänka på är montern med PC-kablar på mediamarkt. Den ser ju utsom jävla röra med olika förpackningar, den ena värre en den andra. Inte det minsta överskådligt och det är svårt att hitta det man ska ha.

Går man sedan borta bland Apples prylar så är alla kablar förpacka på samma sätt, alla i en vit kartong med en tydlig bild av produkten på framsidan och en text som beskriver vad det är. Bra mycket enklare att ögna igenom och hitta det man är ute efter.

Sen tror jag att Apple väljer att göra detta då deras butik-koncept är strikt utformat och dom gör även en stor grej av sina butiker. Då kan man väl förstå om dom vill kontrollera även hur tredjeparts-förpackningarna ser ut som dom vill erbjuda sin kunderna. Som det är nu passar dom helt enkelt inte in i konceptet.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-17 10:19
Ursprungligen av mattiL:

Om det nu handlar om att tredjepartsleverantörer tvingas ha apple-enhetliga förpackningar så kan det ses som konkurrenshämmande, att ingen får visa sin egen profil och stil.

Extremexempel, alla bilar med tillbehöret Apple Carplay ska se ut på Applevis.

Det här "exemplet" är ju redan vardag.
Företag som inte vill sälja tobak är inte tvingade, inte heller är de tvingade att sälja Kalle Anka om de inte vill.

Om Apple inte vill att Carplay ska existera i bilar som ser ut på ett visst sätt så är det helt upp till dem att vägra sälja/licensera carplay till dem. Det är absolut inte ett extremexempel. Detta sker varje dag i vår vardag med en mängd produkter och tjänster.

Den dagen denna rättighet tas bort kommer vi att få ett genomruttet samhälle. Alternativet är ett extremexempel; Prostituerade säljer sina tjänster via ICA, då ICA har ingen rätt att säga ifrån.

Inget konstigt alls i detta. Tror ni för övrigt att det är er lokala VW-, Volvo, Toyota-, etc-återförsäljare som inrett bilhallen som den är för att vederbörande tycker det är snyggt? Icke. Biltillverkarna ställer detaljerade krav på sina återförsäljare hur bilhallarna ska se ut. Storlek och färg på klinkerplattor, möbler, färg på väggarna, belysning mm. Allt som inte passar in plockas bort ur kundens synfält. Apple lär väl inte gå så långt att 3:epartstillverkare måste ha exakt samma förpackningskoncept som Apple eftersom det då blir svårt för kunden att avgöra vem tillverkaren är, men att det ska harmoniera med vissa grundläggande krav.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-17 19:12

Det är bara så väldigt naivt och tro att alla ska få bestämma själv och göra som de själva vill utan att krav ställs på dem.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-08-18 12:37
Ursprungligen av zinned:

Helt ärligt, hur resonerar du egentligen?
...

Jag resonerar som så att det är skrattretande av Apple att deljstyra tredjepartsförpackningar, oavsett hur mycket rätt de har att göra det. Varken mer eller mindre.

Senast redigerat 2015-08-18 13:02
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-18 12:57
Ursprungligen av filuren:

Jag resonerar som så att det är skrattretande av Apple att deljstyra tredjepartsförpackningar, ovasett hur mycket rätt de har att göra det. Varken mer eller mindre.

Ja men det är ju helt din egen uppfattning, och vissa av oss andra här kanske håller med dig. Men att det skulle vara fel/dumt/illa på någotvis. Nepp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-18 13:44
Ursprungligen av filuren:

Jag resonerar som så att det är skrattretande av Apple att deljstyra tredjepartsförpackningar, oavsett hur mycket rätt de har att göra det. Varken mer eller mindre.

Då är jag intresserad av vad det är som är skrattretande...att de vill ha en så enhetlig look som möjligt i sin egen butik?

Om man sedan ska vara petig så detaljstyr inte Apple någon annans förpackningar, de stipulerar endast förutsättningarna för vad som gäller i deras butiker och som de själv följer. Det är sedan upp till tillverkaren att välja om de vill sälja sina produkter där eller någon annanstans.

Ursprungligen av jas:

Jämför Amazon som ställer väldigt hårda ekonomiska krav på sina leverantörer!

Osynligt för alla utom de som läser bolagsrapporter. Apple däremot lär väl inte pruta mycket eller ens något, kanhända tredjepartsleverantörerna rentav kompenseras för ökade emballagekostnader?

Haha! Du tror att Apple inte prutar när de gör inköp? Apple har hundratals anställda just för det och att de skulle kompensera tredjepartsleverantörerna för ökade emballagekostnader kan du direkt glömma.
Intressant vore om någon tredjepartsleverantör som Apple säljer mycket av skulle vägra byta förpackningar undrar då om Apple skulle sluta ta in deras storsäljande produkter, tveksamt tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-18 20:43
Ursprungligen av Perobous:

Intressant vore om någon tredjepartsleverantör som Apple säljer mycket av skulle vägra byta förpackningar undrar då om Apple skulle sluta ta in deras storsäljande produkter, tveksamt tror jag.

Det tror jag säkert att Apple skulle sluta med. På nästan alla fronter finns en annan produkt som fyller den då saknade produktens plats, med en då glad leverantör som fått möjligheten.

Bevaka tråden