Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Före fiber

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-17 10:17
Ursprungligen av suddgummi:

Vad @beh menar (och som fler av oss påpekat) är att det inte räcker med Dovadon utan du måste ha ett modem också. Det du gör med Dovadon är att du pluggar in det USB-modem som normalt är med ett mobilt bredband i den och på så sätt får en trådlös och trådad anslutning som du kan dela med flera datorer. Men eftersom du inte har ett modem är det smartare/billigare att investera i en Wifi-router som har ett modem inbyggt.

Om du följer länkarna i inlägget från @beh får du förslag på flera alternativ.
Om du vill kunna använda alla dina datorer får du titta efter en som har både ethernet (nätverkskabel) och Wifi. Men om du kan göra avkall på att kunna använda din G5 eller andra stationära datorer tills du får fiber kan du titta på en som enbart har Wifi.

Vill börja med att tacka alla för att ni svarar så vänligt, jag fattar ju inte alla tekniska grejor så jag är beroende av er hjälp.
Fattar jag rätt så kan jag använda TP-Link M7350 som ju finns hos Kjell&co.
Då kan jag ansluta en dator till nätet och det räcker iofs. Det blir i så fall min PPC G5 som går med syst 10.4.11 Den kostar enl. prisjakt 999:-
Blir det rätt nu? Om inte föreslå gärna en annan hos Kjell så att jag inte gör fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 10:34

Ja, det borde funka. En grej jag inte har koll på är om den stödjer WEP, eller om din G5 städjer WPA (olika sorters kryptering av det trådlösa nätverket.
Jag skulle hellre köpa detta:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...
eftersom den har vanliga Ethernet-portar också. Då funkar det med dina gamla prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-17 17:49
Ursprungligen av torin:

Menar du att 98659 Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
1 699:- detta är felköp? Jag får väl skicka tillbaka den. Får den väl i veckan.

Ursprungligen av torin:

Signaturen Bah menar att jag inte skall köpa Dovdo N150, men vad skall jag köpa i stället? Det blir inte billigt detta.
Vad gör jag nu?
Följande artiklar på er order är tyvärr slut på vårt huvudlager.
98659- Dovado Tiny Trådlös 4G-router N150
Förväntad leveranstid är inom 3 arbetsdagar.
Detta innebär att leveransen kommer att bli fördröjd.
Vänligen kontakta oss om du önskar makulera din beställning. Om vi inte hör något från dig kommer vi att skicka din beställning så fort den är komplett.
Hör av dig om du har några frågor eller funderingar.
Kjell&Co

Har du trådlöst nätverk (WIFI) på din G5:a? Det var vad jag kan se tillval på samtliga modeller.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad @beh menar (och som fler av oss påpekat) är att det inte räcker med Dovadon utan du måste ha ett modem också. Det du gör med Dovadon är att du pluggar in det USB-modem som normalt är med ett mobilt bredband i den och på så sätt får en trådlös och trådad anslutning som du kan dela med flera datorer. Men eftersom du inte har ett modem är det smartare/billigare att investera i en Wifi-router som har ett modem inbyggt.

Om du följer länkarna i inlägget från @beh får du förslag på flera alternativ.
Om du vill kunna använda alla dina datorer får du titta efter en som har både ethernet (nätverkskabel) och Wifi. Men om du kan göra avkall på att kunna använda din G5 eller andra stationära datorer tills du får fiber kan du titta på en som enbart har Wifi.

Ursprungligen av torin:

Vill börja med att tacka alla för att ni svarar så vänligt, jag fattar ju inte alla tekniska grejor så jag är beroende av er hjälp.

Fattar jag rätt så kan jag använda TP-Link M7350 som ju finns hos Kjell&co.
Då kan jag ansluta en dator till nätet och det räcker iofs. Det blir i så fall min PPC G5 som går med syst 10.4.11 Den kostar enl. prisjakt 999:-
Blir det rätt nu? Om inte föreslå gärna en annan hos Kjell så att jag inte gör fel.

TP-Link M7350 fungerar nog bra om de datorer du vill ansluta har Trådlöst nätverk (också kallat WIFI eller Airport). Annars måste du ha en modell som kan ge internet över sladd (ethernet).

Ursprungligen av kenjon:

Ja, det borde funka. En grej jag inte har koll på är om den stödjer WEP, eller om din G5 städjer WPA (olika sorters kryptering av det trådlösa nätverket.
Jag skulle hellre köpa detta:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...
eftersom den har vanliga Ethernet-portar också. Då funkar det med dina gamla prylar.

Precis, det säkraste är att ha både ethernet och wifi så att man aldrig blir låst.

@torin du borde kunna sälja modemet på blocket senare i höst för en vettig summa om du inte önskar att ha kvar det som extra säkerhet i fall fibern strular (det brukar ta en stund innan en fiberinstallation är att lita på till 100% )

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-17 18:54
Ursprungligen av beh:

Har du trådlöst nätverk (WIFI) på din G5:a? Det var vad jag kan se tillval på samtliga modeller.

TP-Link M7350 fungerar nog bra om de datorer du vill ansluta har Trådlöst nätverk (också kallat WIFI eller Airport). Annars måste du ha en modell som kan ge internet över sladd (ethernet).

Precis, det säkraste är att ha både ethernet och wifi så att man aldrig blir låst.

@torin du borde kunna sälja modemet på blocket senare i höst för en vettig summa om du inte önskar att ha kvar det som extra säkerhet i fall fibern strular (det brukar ta en stund innan en fiberinstallation är att lita på till 100% )

Denna G5a har inte ordet Wfi utskrivet, se bild
Jag vet inte vad VPN är. finns inte Airport på den datorn
Märkligt är att min PBG4 som går med samma program har Blåtand, Airport

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 19:49

Det är inte märkligt alls, den som köpte maskinen som ny bestämde vilka optioner han ville ha.
Det är större chans att bärbara har WiFi, och att stationära inte har det, av praktiska skäl.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-17 20:14

Märkligaste är nog att du kämpar på med maskiner som är 10-15 år gamla
Vill minnas att det förklarades i din andra tråd så ska inte dra upp det igen, men som de andra sagt är det säkraste att ha en router som klarar både wifi och ethernet. Då täcker du datorer tillbaks till åtminstone mitten av 90-talet, även om vissa av dem kräver instickskort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-18 07:49
Ursprungligen av torin:

Denna G5a har inte ordet Wfi utskrivet, se bild
Jag vet inte vad VPN är. finns inte Airport på den datorn
Märkligt är att min PBG4 som går med samma program har Blåtand, Airport

Det är i så fall utan tvekan en router med nätverk du ska handla. Asus 4G-N12 finns på lager hos Inet:
http://www.inet.se/produkt/5404668/asus-4g-n1...

Ursprungligen av beh:

Det är i så fall utan tvekan en router med nätverk du ska handla. Asus 4G-N12 finns på lager hos Inet:
http://www.inet.se/produkt/5404668/asus-4g-n1...

Jag håller med @beh om denna routern. Den verkar perfekt för dina behov @torin.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-18 15:11
Ursprungligen av kenjon:

Ja, det borde funka. En grej jag inte har koll på är om den stödjer WEP, eller om din G5 städjer WPA (olika sorters kryptering av det trådlösa nätverket.
Jag skulle hellre köpa detta:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...
eftersom den har vanliga Ethernet-portar också. Då funkar det med dina gamla prylar.

Den kostar nästan 2000. Och Kjell meddelar att de inte har den hemma. Kan dröja 2 veckor. Snart är tiden ute och då är det den 31 aug och jag blir nätlös.

Ursprungligen av torin:

Den kostar nästan 2000...

Ja, den prisklassen får du nog tyvärr räkna med. Men förmodligen ändå billigare än att köpa separat router och USB-modem.

Ursprungligen av torin:

...snart är tiden ute och då är det den 31 aug och jag blir nätlös.

Här är några till, och någon av dem lär väl finnas i lager i någon lämplig butik.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s232975...

  • Medlem
  • 2015-08-18 15:41

Alternativ lösning, köp ett USB-modem som du kopplar till en dator. Sen kör du Internetdelning från den till de andra. Jag har aldrig provat detta med ett USB-modem som upplänk så jag ger inga garantier men ser ingen direkt anledning till varför det inte ska fungera. USB-modemet kan dock kräva extra drivrutiner, så kontrollera detta i förväg.

Ursprungligen av cdecl:

Alternativ lösning, köp ett USB-modem som du kopplar till en dator. Sen kör du Internetdelning...

Ett problem med den lösningen: Några av de gamla datorerna saknar wifi, vilket har diskuterats tidigare i tråden.

Därav tipsen med kombinerad router (med några nätverksportar) och 4G-modem.

  • Medlem
  • 2015-08-18 16:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett problem med den lösningen: Några av de gamla datorerna saknar wifi, vilket har diskuterats tidigare i tråden.

Därav tipsen med kombinerad router (med några nätverksportar) och 4G-modem.

Det går väl även att dela ut till Ethernet? När jag kollar i mina delningsinställningar så dyker i alla fall "USB Ethernet" och "Thunderbolt Ethernet" upp i listan över gränssnitt att dela ut uppkopplingen till så jag antar att det borde fungera med vilket gränssnitt som helst.

Ursprungligen av cdecl:

Det går väl även att dela ut till Ethernet?...

Jo, det går kanske, men då behöver du kanske någon form av switch eller router för att få det vidare till övriga datorer.

Om alternativen är...

1. USB-3G/4G-modem + internetdelning + switch
2. Router med några ethernetportar, och med möjlighet att koppla in USB-3G/4G-modem
3. Router med några ethernetportar, och med inbyggt 3G/4G-modem

...och vi har en person som inte så kunnig (jag tänker då t.ex på installation av drivrutiner till USB-modemet), så tror jag att alternativ 3 är överlägset bäst i sammanhanget.

  • Medlem
  • 2015-08-18 16:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det går kanske, men då behöver du kanske någon form av switch eller router för att få det vidare till övriga datorer.

Om alternativen är...

1. USB-3G/4G-modem + internetdelning + switch
2. Router med några ethernetportar, och med möjlighet att koppla in USB-3G/4G-modem
3. Router med några ethernetportar, och med inbyggt 3G/4G-modem

...och vi har en person som inte så kunnig (jag tänker då t.ex på installation av drivrutiner till USB-modemet), så tror jag att alternativ 3 är överlägset bäst i sammanhanget.

Jo, men då var det alternativet också ganska dyrt. Ska det bara användas i ett par månader så kan det vara värt att få alternativet med ett USB-modem och Internetdelning att fungera. Men det är upp till torin att avgöra och inte oss.

Finns det inte redan en switch, vilket skulle fårvåna min då flera av datorerna verkar dela anslutning just nu, så kostar en enkel switch inte mer än 100-200 kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-18 22:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det går kanske, men då behöver du kanske någon form av switch eller router för att få det vidare till övriga datorer.

Om alternativen är...

1. USB-3G/4G-modem + internetdelning + switch
2. Router med några ethernetportar, och med möjlighet att koppla in USB-3G/4G-modem
3. Router med några ethernetportar, och med inbyggt 3G/4G-modem

...och vi har en person som inte så kunnig (jag tänker då t.ex på installation av drivrutiner till USB-modemet), så tror jag att alternativ 3 är överlägset bäst i sammanhanget.

4. Trådlös router och en ethernet2wifi-brygga för de trådade klienterna. Men det är ännu mer att konfigurera och ganska dyrt.

Ursprungligen av cdecl:

Jo, men då var det alternativet också ganska dyrt. Ska det bara användas i ett par månader så kan det vara värt att få alternativet med ett USB-modem och Internetdelning att fungera. Men det är upp till torin att avgöra och inte
oss.

Finns det inte redan en switch, vilket skulle fårvåna min då flera av datorerna verkar dela anslutning just nu, så kostar en enkel switch inte mer än 100-200 kronor.

Men grejen är ju att LTE bara var en idé hos 3GPP när @torin fick sin sista uppdatering till sitt OS. Det är inte realistiskt att han ska få till ett fungerande 3G / 4G modem på den datorn och sedan använda den som GW mellan nätverket och modemet. Switch behövs inte eftersom han har en router idag, den behöver dock konfigureras om. Sugen på en tur till Skattungsbyn för att konfigurera det hela? Mest känt är väl stället som inspelningsplats för "Fäbodjäntan".

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-08-19 09:15

"Mest känt är väl stället som inspelningsplats för "Fäbodjäntan".
Upplysningsvis:. Här spelades även Jungfrukällan i regi av Ingemar Bergman in. Så det är inte bara en dålig porrfilm som gjorts i byn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-19 13:23
Ursprungligen av Json_81:

Längtar efter att koppar läggs ned så jag kan få bort de fula telefonstolparna telia har fått för sig att de har rätt att placera på min tomt.

De drar väl fibern i samma stolpar ;-D

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-19 13:30
Ursprungligen av Mesch:

De drar väl fibern i samma stolpar ;-D

Nej, fiber gräver man ner i backen.

Ursprungligen av Konrad:

Nej, fiber gräver man ner i backen.

Man hade önskat att det alltid var så, men så är inte fallet tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-22 12:06
Ursprungligen av Konrad:

Nej, fiber gräver man ner i backen.

Det var ett skämt, ju.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-22 18:08

Inte överallt, man kanske i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-22 22:53
Ursprungligen av torin:

"Mest känt är väl stället som inspelningsplats för "Fäbodjäntan".
Upplysningsvis:. Här spelades även Jungfrukällan i regi av Ingemar Bergman in. Så det är inte bara en dålig porrfilm som gjorts i byn.

Nej det är klart jag skulle tänkt på Jungfrukällan. Pinsamt där. Hur går det med valet och kvalet har du hittat en lösning som du känner dig komfortabel med?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-09-05 11:49

4lla uppgifer har jag såsom Pin,puk, apn. Jag kör med Safari i min PBG4 med syst 10.4.11 . Antagligen ställer jag inte in datorn rätt, fär den brukls som de skickat med till modemet är på engelska. Jag kommer upp på Zykels sida men INTE ut på nätet. Nu behöver jag verkligen hjälp.
PS när ni svarar, tänk på att jag bara kan läsa på min Androidmobil, att svara innebär mindre fingrar. Så svara gärna enkelt och instruktivt.

Ursprungligen av torin:

...Nu behöver jag verkligen hjälp...

Det vore kanske bra om du berättar vad du behöver hjälp med. Det blir liksom lättare då.

Vad har du köpt? Vad har du gjort med det du köpte? Vad skulle du nu vilja göra? Var stöter du på problem?

Tillägg:
Varför använder du PowerBooken med 10.4 för att försöka göra sånt som att försöka installera modem/router? Du har väl en sprillans ny dator, med nyare operativsystem och nyare webbläsare, eller? Det borde funka mycket bättre att göra sånt från den.

Senast redigerat 2015-09-05 16:45
Ursprungligen av torin:

...PS när ni svarar, tänk på att jag bara kan läsa på min Androidmobil, att svara innebär mindre fingrar. Så svara gärna enkelt och instruktivt.

Du kan ju starta internetdelning på mobilen. Då skapar telefonen ett wifi-nät. Sedan kan du logga in på det wifi-nätet från någon av datorerna.

Så det borde gå att både läsa och skriva inlägg från en dator som har wifi.

Tillägg:
Jag ser att du redan i inlägg 3 skrev att du hade försökt koppla PowerBooken till telefonen, och att du behövde installera program både på telefonen och datorn, och att det inte funkade, och att du aldrig skulle göra om detta.
Men du ska inte behöva installera någonting alls. Det är bara att starta internetdelning i telefonen, och sedan låta datorn ansluta till det wifi-nätet.
Om du behöver hjälp med att få igång internetdelning på telefonen, skapa då en tråd om detta under "Mobiltelefoner", så ska det nog lösa sig ganska snabbt.

Tillägg 2:
En liten brasklapp. Jag vet inte, men kanske finns det Androidmobiler som inte har internetdelning via wifi, och då blir det kanske lite svårare. Men på något sätt ska du säkert kunna komma ut på internet från datorn via telefonen.

Senast redigerat 2015-09-05 16:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 08:18
Ursprungligen av torin:

4lla uppgifer har jag såsom Pin,puk, apn. Jag kör med Safari i min PBG4 med syst 10.4.11 . Antagligen ställer jag inte in datorn rätt, fär den brukls som de skickat med till modemet är på engelska. Jag kommer upp på Zykels sida men INTE ut på nätet. Nu behöver jag verkligen hjälp.
PS när ni svarar, tänk på att jag bara kan läsa på min Androidmobil, att svara innebär mindre fingrar. Så svara gärna enkelt och instruktivt.

Om du kommer in på din Zyxels sida så är det mycket bra! Antagligen är det någon inställning som är fel så vi börjar från början.

Vilken leverantör har du?
Vilken APN har du ställt in?

Det finns svensk snabb-start guide (sidan 29 och framåt): ftp://ftp2.zyxel.com/LTE3301-Q222/quick_start...

Det finns också en komplett bruksanvisning på engelska: ftp://ftp.zyxel.com/LTE3301-Q222/user_guide/L...

Vilka lampor lyser på framsidan av routern?

Så som du beskriver det nu så borde INTERNET inte lysa, medans LTE borde lysa lika så borde signalstyrkelampan lysa grönt eller orange.

Dessutom: Skit i din gamla PBG4 än så länge. Se till att få upp din moderna Macbook först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-14 16:20

Så eftersom tråden är död så kan vi räkna med att @Torin är förpassad offline?

Ursprungligen av beh:

Så eftersom tråden är död så kan vi räkna med att @Torin är förpassad offline?

Det är bara 9 dagar sedan han skrev i tråden. Det är ingenting i sammanhanget. Han kan dyka upp om ett par veckor eller månader.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-09-19 11:31

Det har varit tyst från mig eftersom det tagit tid att få igång det mobila bredbandet. Qadracom stängde ju helt sonika av ADSL den 31 aug. Jag kunde ju läsa epost på min Samsungmobil, men att svara är ju omöjligt, mina fingrar är för stora.
Till att börja med köpte jag ett Zyxel modem mod. LTE 3301-022. Jag fick ett Simkort från Universal (numera Alltele). Men fick inte igång anläggningen för nätet, men eternetdelen funkade.
Bruksanvisningen på svenska och av det enklare slaget. Ville man veta mer så skulle man gå in på en webbsida, vilket inte gick eftersom jag ju inte kunde komma ut på nätet.
Jag ringde till Kjell &Co som jag köpt grejorna i från och påpekade de bristfälliga instruktionerna. De hänvisade till Zyxels support.
Där fick jag uppfattningen att den här prylen var ny för dem (ett himla långt samtal), men de tog sig ändå tid med att kolla om jag ställt in rätt, bl-a. upptäckte de att jag satt SIM-kortet uppoch ned. Men trots detta ingen funktion.

Universals tekn.support var inte klarare, men menade att det kunde vara fel på Simkortet, jag skulle pröva det i en mobil bl.a. Man sände ett nytt. Nu skulle jag inte längre ställa in APN som “internet.telenor.se” utan i stället välja “online.telia.se”. Det hjälpte inte heller det. Nya samtal till teckn.service. Vete sjutton hur många samtal jag haft med dem. En kille påstod att man haft problem med att koppla ihop telenor och telia, de visste nog inte vad de talade om.

En kille kom på att deras kundservice som var de som sänt det nya SIMkortet gjort fel. De hade sänt ett Telenor kort men instruktioner för telia, det visste han eftersom korten har olika färg.

Ny kontakt med Kundservice och nu var jag riktigt förbannad. Då skulle jag få gratis mob.bredband i 3 mån. Men jag berättade att jag nu allvarligt bestämt mig för att byta leverantör. (vem skall man ta?)
18 sept. var jag i ny kontakt med teckn.service. Den kille jag talat med sa att jag skulle ställa in APN till “services.telenor.se” och se nu fungerade allt plötsligt.

Kan lägga till att jag ju tecknat ett abb som gäller 4G. Men det finns inte här i Skattungbyn. Universal far med osanning.

Bevaka tråden