Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan kan komma till Ipad

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Apple har lagt till surfplattor till listan över vilka produkter som är relaterade till OS X i en varumärkesansökan för El Capitan.

Läs hela artikeln här

Mycket intressant, då kommer min nya iPad få ge med sig innan normal utbytestid.
Fantastiskt när man kan använda bägge systemen optimalt tillsammans.
Undrar om det ännu längre fram kan bli ett integrerat system?

Ursprungligen av panther:

Mycket intressant, då kommer min nya iPad få ge med sig innan normal utbytestid.
Fantastiskt när man kan använda bägge systemen optimalt tillsammans.
Undrar om det ännu längre fram kan bli ett integrerat system?

Du menar precis så som Apple hånade Windows för att göra...? ?

Jag vet personligen inte vilket som är bäst. Det finns för- och nackdelar med allt. Men Apple hade helt klart en poäng i att det är olika användningsområden och användningssätt, samtidigt som det finns många fördelar med att ha samma system på bägga plattformarna...

Jag skulle snarare tro att de vill säkra upp att inte någon annan använder El Capitan som namn i samband med surfplattor - då är det inte fel att skydda varumärket. Ibland behöver man inte göra saker och ting mer invecklade än vad de är...

Ursprungligen av carlsson:

Du menar precis så som Apple hånade Windows för att göra...? ?
.

Nja, det vet jag ingenting om, men Apple har väl börjat kopiera en hel del nu när de inte har ett geni som driver företaget, det behöver väl göra som andra nu för att hänga med. Något revolutionerande och nyskapande aka. Steve är det ju slut med.

Den här är ju t.om. rätt rolig: https://www.youtube.com/watch?v=P9r5ZkXyoPc

Men jag tänkte närmast på något sånt här med touchscreen:
http://shop.lenovo.com/us/en/tablets/lenovo/y...
http://shop.lenovo.com/us/en/tablets/lenovo/y...
fast med Apple system och design förstås. ?

Senast redigerat 2015-07-06 14:37

Det finns två saker som jag önskar från Apple:
- Touchscreen på alla bärbara.
- SIM-kortshållare på alla bärbara.

  • Medlem
  • 2015-07-06 15:27
Ursprungligen av carlsson:

Det finns två saker som jag önskar från Apple:
- Touchscreen på alla bärbara.
- SIM-kortshållare på alla bärbara.

- Varför då? Längtar du efter feta fingeravtryck på skärmen?
- Varför då? Tror det fanns sådana planer tidigare. Men idag är det överspelat iom parkopplingen med iPhone.

När det gäller trådens topic så är det nog bara varumärkesskydd av namnet El Capitan.

Ursprungligen av Dalle:

- Varför då? Längtar du efter feta fingeravtryck på skärmen?

Ja, ungefär lika mycket som på min iPad.

Citat:

- Varför då? Tror det fanns sådana planer tidigare. Men idag är det överspelat iom parkopplingen med iPhone.

Olika människor jobbar på olika sätt.
Antar att du inte har en iPad med SIM-kort? Körde precis så i en vecka eller två (med parkoppling alltså) innan jag sålde den iPaden och köpte en ny med SIM-kort. Snacka om extremt mycket behagligare upplevelse!
En iPhone med parkoppling konstant påslaget torde dessutom dra mer batteri, men det kanske inte stämmer?

En Apple dator med sim-kort!!! Kommer aldrig hända.
För att det inte är förenligt med Apple´s minimalistiska stil/design och att det är så få som ens kommer att använda det.
Att det finns dom som vill ha det betvivlar jag inte men då får man söka sig till andra sidan gräsmattan

Ursprungligen av Megolon:

En Apple dator med sim-kort!!! Kommer aldrig hända.
För att det inte är förenligt med Apple´s minimalistiska stil/design och att det är så få som ens kommer att använda det.
Att det finns dom som vill ha det betvivlar jag inte men då får man söka sig till andra sidan gräsmattan

Nu blir ju detta lite off-topic, men ändå...

Jag har jobbat med Mac sen -95 och förra året började jag på en nationell konsultkedja som även säljer Windows (har fått grava utslag sen dess), och vi säljer extremt många HP- och Lenovo-burkar med inbyggt SIM-kortsstöd.
Jag tycker det verkar skitsmart och när jag nyligen fick en gammal Windows-användare att köpa en Mac blev han mycket förvånad över att Macarna inte hade stöd för detta. Nästan så att han ångrade sitt köp, och det är ju lite synd. Eller t o m pinsamt.
Det skulle inte förfula designen (jämför med iPad, iPhone och de befintliga SD-kortuttagen) och skulle göra de bärbara Macarna ännu mer attraktiva.

En bärbar dator ska ju vara mobil, precis som iPad och iPhone.

/IMHO.

Ursprungligen av carlsson:

Nu blir ju detta lite off-topic, men ändå...

Jag har jobbat med Mac sen -95 och förra året började jag på en nationell konsultkedja som även säljer Windows (har fått grava utslag sen dess), och vi säljer extremt många HP- och Lenovo-burkar med inbyggt SIM-kortsstöd.
Jag tycker det verkar skitsmart och när jag nyligen fick en gammal Windows-användare att köpa en Mac blev han mycket förvånad över att Macarna inte hade stöd för detta. Nästan så att han ångrade sitt köp, och det är ju lite synd. Eller t o m pinsamt.
Det skulle inte förfula designen (jämför med iPad, iPhone och de befintliga SD-kortuttagen) och skulle göra de bärbara Macarna ännu mer attraktiva.

En bärbar dator ska ju vara mobil, precis som iPad och iPhone.

/IMHO.

Tänk så olika man använder sakerna för jag hade en iPad 2 med sim-kort´s hållare och under dom tre år jag hade den satt det det ett sim-kort i den totalt 0 gånger
Dom få gångerna jag behöver internet så parkopplade jag eller åkte snålskjuts på någon annans Wi-fi.
Om man nu är så beroende av att alltid vara uppkopplad finns det bättre lösningar men som kostar lite.
Som tex en mobil router som drivs av batteri.

Angående din vän som blev förvånad över avsaknaden av sim-kort ligger det pinsamma på honom p.g.a dålig research

Klart plats för SIM-kort inte förändrar Apples utsäkta design, den lilla springan/luckan syns ju inte på en iPad/iPhone så den lär inte synas på en Macbook heller. Mobilradiodelen ryms också i en Macbook utan några som helst problem - den blir ju en tusing dyrare, men Apple kränger ju iPads med eller utan mobilradiodel så det får bli två versioner av Macbook också.
Jag tror Apple länge har prototyper av Macbooks med SIM, men man har efter analys skippat lansering än så länge. Troligtvis har man sett att PC-laptops med SIM säljer mikroskopiskt lite jämfört med laptops med SIM. Dessutom betraktar Apple SIM som en obsolet teknik som dom försäkt fasa ut, men mobiloperatörer vill inte haka på. Det är dessutom en globalt sett upphackad värld - inte lika enkelt som när dom t.ex. skippade floppydiskdrive eller DVD/CD-drives - så dom har inte kunnat ta bort SIM på iPhone/iPad - men att dom då - med denna inställning och framtidsvision - dessutom skulle klämma in SIM i Macbook är inte...logiskt.
Snart försvinner SIM på mobila enheter och DÅ kommer alla Macbooks att få mobilradiodel - den nya standarden utan SIM alltså. Alla datorer över huvud taget - oavsett storlek och handhavande - kommer att ha mobilradiokort i en snar framtid - lika självklart som att alla har WiFi idag. Det är ETT chip med alla protokoll. Ett chip. Och dessa chip sitter snart i alla manicker som över huvudtaget tillverkas :-D.
SIM däremot...nja, det är lika hot som Blu-ray ungefär. Snart ett minne blott. Skulle då Apple kränga Macbooks med SIM denna sista tid i standardens levnad - hoppa på nu i slutsucken - bara för några procent av Macbook-köparnas önskan? Nej, det är inte Apple-stil alls; dom väntar tills stenålders-skiten är utfalsad. Glöm SIM.

Ursprungligen av carlsson:

Nu blir ju detta lite off-topic, men ändå...

Jag har jobbat med Mac sen -95 och förra året började jag på en nationell konsultkedja som även säljer Windows (har fått grava utslag sen dess), och vi säljer extremt många HP- och Lenovo-burkar med inbyggt SIM-kortsstöd.
Jag tycker det verkar skitsmart och när jag nyligen fick en gammal Windows-användare att köpa en Mac blev han mycket förvånad över att Macarna inte hade stöd för detta. Nästan så att han ångrade sitt köp, och det är ju lite synd. Eller t o m pinsamt.
Det skulle inte förfula designen (jämför med iPad, iPhone och de befintliga SD-kortuttagen) och skulle göra de bärbara Macarna ännu mer attraktiva.

En bärbar dator ska ju vara mobil, precis som iPad och iPhone.

/IMHO.

Sant men det är ett designbeslut som Apple har gjort och jag tror inte att de kommer att ändra det nu.

1
Bevaka tråden