Nu när andra webbplatser klargjort fler detaljer om Apple Music och Apple svängning om ersättning ser det något mer hoppfullt ut tycker jag. Det som återstår att se är bl a hur övriga "oberoende" etiketter och artister ställer sig till Apple Music och hur det faktiska utbudet blir. Jag har saknat en hel del artister, eller i alla fall en hel del låtar, på Spotify genom åren, trots mantrat "alla artister finns på Spotify", så utbudet är viktigt.

Att Apple svängt vad gäller ersättning under gratistiden är väl både ett gott tecken och ett tecken på att Apple inte har den koll de borde ha. Trodde de verkligen att artisterna inte ville ha betalt bara för att få vara med?

Nya iTunes' utformning blir ju viktig att följa, men frågan är om Apple Music inte kommer kräva en del infrastruktur i själva operativsystemet. Den statistik jag sett tyder på att det i alla fall är en märkbar om tydligt mindre del som av olika skäl inte uppgraderat till Yosemite. Var kommer Apple lägga ribban? Jag hittar inga uppgifter på det. Kanske är ett stort antal prenumeranter rätt viktigt för Apple och man kommer stödja även Mavericks. Det klarnar väl.

Ett stort minus med Spotify är att de la ned att sälja låtar. Det blir ett stort plus med Apple Music, för jag har svårt att se att de ska sluta med det. Om nu inte skivbolagen/musikförlagen absolut vill dit.