Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup och molntjänster (varning för mkt text)

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi tar ett exempel på hur jag skulle gör.

1. Köp en ny hårddisk av känt märke för USB3 på 1-2TB för ca 1000-2000kr som drivs av USB-porten,och ställ in Time Machine att använda denna.
2. Skaffa ett konto hos Flickr via datorn och spara ett bokmärke till ditt konto och ladda ner deras app för iPhone och iPad och koppla dessa till kontot du skapat.
3. Skaffa Backblaze eller Chrashplan.
ev. 4. Skaffa en bra USB-sticka av välkänt märke och ta manuella kopior på bilder och annat viktigt du vill komma åt överallt där du inte kommer åt internet. (eller lås in nånstans säkert)

Senast redigerat 2015-05-20 18:20
Ursprungligen av zinned:

Jag använder själv Crashplan, i mitt tyckte högkvalitativ tjänst och även billig. För obegränsad datamängd så betalar du endast $60 per år för en dator och skulle du vilja backa obegränsad datamängd för 2-10 datorer så betalar du $150 per år.

Ja, Crash Plan är ett alternativ.

Fick http://download.retrospect.com/partners/sales... från MacWorld forum. Får se vad jag väljer.

Hade varit intressant med svenska alternativ med det kanske inte finns eller så är de dyra/osäkra?

Ursprungligen av CekariYH:

Det finns bra USB hårdiskar idag som inte behöver extern ström utan drivs av USB-porten. Ta en titt på http://store.apple.com/se/accessories/all-acc... för att se vad som finns, filtrera på USB.

Testa då Flickr först då det ju är gratis för 1TB.

Tja, ibland vill man kanske komma åt ett original av en fil man jobbat med för nått år sen men ändrat till oigenkännlighet och vill se hur det var innan, så, både ja och nej, beror lite på hur ofta du ändrar i dokument etc, eftersom den gör backupper 1 gång i timmen. sen har ju Mac redan något som kallas versions-hantering vilket gör att du kan backa tillbaka till gamla versioner om du skulle ändra dig (kolla vid dokumentnamnet högst upp i fönster baren på något dokument du ändrat och sparat flera ggr). Funkar inte i alla program men många.

Ja, jag nämnde ju 2-3 USB-diskar som inte behöver extern ström (Transcend Storejet 25M3, LaCie Rugged Mini, LaCie Rugged). Finns i fler storlekar givetvis.

Då testar jag Flickr.

Jag använder LibreOffice som ordbehandlingsprogram.

Ursprungligen av CekariYH:

Vi tar ett exempel på hur jag skulle gör.

1. Köp en ny hårddisk av känt märke för USB3 på 1-2TB för ca 1000-2000kr som drivs av USB-porten,och ställ in Time Machine att använda denna.
2. Skaffa ett konto hos Flickr via datorn och spara ett bokmärke till ditt konto och ladda ner deras app för iPhone och iPad och koppla dessa till kontot du skapat.
3. Skaffa Backblaze eller Chrashplan.
ev. 4. Skaffa en bra USB-sticka av välkänt märke och ta manuella kopior på bilder och annat viktigt du vill komma åt överallt där du inte kommer åt internet. (eller lås in nånstans säkert)

  1. Varför så mycket som 1-2TB när jag har ca 50GB? Känns som 500GB räcker länge. Annars lät det bra. Som jag skrev tidigare, hur fungerar det med den medföljande mjukvaran? Om jag vill använda Time Machine.

  2. Will do!

  3. Får fundera på vad jag ska välja. Se gärna http://download.retrospect.com/partners/sales...

  4. Vet inte om det är så nödvändigt, köper nog hellre Leef iBridge då eftersom enda gången jag inte lär komma åt Internet (och måste) är på fot/utanför hemmet dvs. då har jag min iPhone. Jag tar inte med mig min Macbook.

Men bra uppspaltat!

Senast redigerat 2015-05-20 19:15

Jag funderar på köpa LaCie Rugged Mini USB 3.0 500GB (kompatibel med USB 2.0). Uppskattad storlek för fullständig säkerhetskopia är 50,26 GB enligt Time Machine. Så 500GB bör räcka länge.

Åsikter om LaCie Rugged? Rekommendera ni något annat?

Medföljande mjukvaran, är den redan "förinstallerad" eller är det något man installera/sätter upp själv dvs. jag kan ignorera det om jag vill säkerhetskopiera med Time Machine? Om jag sen vill lösenordsskydda min enhet, gör jag det med TimeMachine, medföljande mjukvaran eller "det där inbyggda i OS X"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 19:30

Jag skulle inte nöja mej med mindre än USB 3.0

Snålheten bedrar visheten är ett ordspråk som stämmer bra in när det gäller utrymme.
Köp så stor du tycker dig ha råd med. Idag kanske du tycker 500GB räcker men hur är det nästa år eller året efter?
Jag har två NAS:ar hemma med totalt 12TB och det är räcker inte

Ursprungligen av Rivqah:

Jag funderar på köpa LaCie Rugged Mini USB 3.0 500GB (kompatibel med USB 2.0). Uppskattad storlek för fullständig säkerhetskopia är 50,26 GB enligt Time Machine. Så 500GB bör räcka länge.

Åsikter om LaCie Rugged? Rekommendera ni något annat?

Medföljande mjukvaran, är den redan "förinstallerad" eller är det något man installera/sätter upp själv dvs. jag kan ignorera det om jag vill säkerhetskopiera med Time Machine? Om jag sen vill lösenordsskydda min enhet, gör jag det med TimeMachine, medföljande mjukvaran eller "det där inbyggda i OS X"?

Du frågar varför?

Jag svarar:
LaCie Rugged Mini USB 3.0 7200rpm 500GB = 900 kr
LaCie Rugged Mini USB 3.0 1TB = 1200 kr

för ca 300kr för du 500GB mer.. Om du ska ha den modellen. Du vet aldrig vad som händer i framtiden och då tycker jag det tryggt o ha en större disk..

Annars gillar jag WD och Seagate. Kika här och läs omdömen på resp disk:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=l...

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle inte nöja mej med mindre än USB 3.0

Alla hårddiskar jag nämner stödjer ju USB 3.0.

Ursprungligen av Megolon:

Snålheten bedrar visheten är ett ordspråk som stämmer bra in när det gäller utrymme.
Köp så stor du tycker dig ha råd med. Idag kanske du tycker 500GB räcker men hur är det nästa år eller året efter?
Jag har två NAS:ar hemma med totalt 12TB och det är räcker inte

Visst vill man inte slänga mer pengar in onödan men det handlar också om att se till mina behov.

Dessa ca 50GB är alltså hela min dator. Min Macbook rymmer således bara 256GB. Även om det inte skadar med mer utrymme så kan jag känna att 128GB modellen hade räckt länge. Jag har en tendens att hela tiden köpa mer än vad jag behöver. Förutom onödiga pengar så uppgradera man sig efter ett tag, så skulle man behöva mer utrymme efter några år så är det knappast något problem att köpa nytt.

Visst kommer mängden data att öka med tiden men den ökar inte så mycket som det verkar göra för vissa människor. Jag laddar inte ner något till min dator (film, musik, spel). Det enda jag har är OS och program, bilder, filmer och musik är bara sådant jag själv har skapat. Mao ganska begränsat.

Ursprungligen av Rivqah:

Jag funderar på köpa LaCie Rugged Mini USB 3.0 500GB (kompatibel med USB 2.0). Uppskattad storlek för fullständig säkerhetskopia är 50,26 GB enligt Time Machine. Så 500GB bör räcka länge.

Åsikter om LaCie Rugged? Rekommendera ni något annat?

Medföljande mjukvaran, är den redan "förinstallerad" eller är det något man installera/sätter upp själv dvs. jag kan ignorera det om jag vill säkerhetskopiera med Time Machine? Om jag sen vill lösenordsskydda min enhet, gör jag det med TimeMachine, medföljande mjukvaran eller "det där inbyggda i OS X"?

Jag har bla en LaCie 1 TB Rugged Thunderbolt/USB 3.0-hårddisk som funkar bra, men du behöver inte köpa en med Thunderbolt eller 1TB, annars är den trevlig och stötsäker i väskan/fickan.
Jag brukat alltid koppla in hårdisken till datorn och spara ev. medföljande programvara för ev. framtida bruk på en annan hårddisk, sen formaterar jag om den (Radera på Mac-språk) med Diskhanteraren så den blir i stort sätt tom på data, sen öppnar jag TimeMachine och tilldelar den och då kan du också ange om du vill kryptera backuppen, men det har jag aldrig använt då jag ibland vill komma åt backuppen från en annan dator (vet inte heller riktigt hur det funkar då jag aldrig använt det).

En bra tumregel om man ska köra backup via time machine är att ha en disk som är minst dubbel så stor som den disk du har.

Du gör precis som du vill men jag skulle aldrig köpa en disk under 1TB i dagsläget.

Ursprungligen av Emanuel L:

Du frågar varför?

Jag svarar:
LaCie Rugged Mini USB 3.0 7200rpm 500GB = 900 kr
LaCie Rugged Mini USB 3.0 1TB = 1200 kr

för ca 300kr för du 500GB mer.. Om du ska ha den modellen. Du vet aldrig vad som händer i framtiden och då tycker jag det tryggt o ha en större disk..

Annars gillar jag WD och Seagate. Kika här och läs omdömen på resp disk:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=l...

Jag har en WD disk nu men det är en mekanisk sådan som kräver en strömkälla. Den medföljande mjukvaran är således jobbig så det har blivit drag-och-släpp-metoden. Men tillverkarnas mjukvara ska inte spela roll om jag använder TM. Har WD någon tålig USB-disk?

Jag får hålla med att prisskillnaden inte är stor. Kan ändå känna att 500GB räcker gott och väl. Den dagen jag går över 256GB så kommer även min Macbook vara för liten. Att inte få plats med allt på datorn gör ju att ett lagringsställe försvinner osv. Med tanke på att det har tagit mig hela mitt "datorliv" att få ihop dessa ca 50GB (egentligen strax under 30GB om vi räknar bort OS och program) så känns det som att det kommer ta lång tid innan ens min Macbook blir för liten.

Har du en 3,5" disk nu eller?

Dom flesta 2,5" diskarna räcker med USB-koppling (ingen extern nätadapater)

Ursprungligen av Rivqah:

Jag har en WD disk nu men det är en mekanisk sådan som kräver en strömkälla. Den medföljande mjukvaran är således jobbig så det har blivit drag-och-släpp-metoden. Men tillverkarnas mjukvara ska inte spela roll om jag använder TM. Har WD någon tålig USB-disk?

Jag får hålla med att prisskillnaden inte är stor. Kan ändå känna att 500GB räcker gott och väl. Den dagen jag går över 256GB så kommer även min Macbook vara för liten. Att inte få plats med allt på datorn gör ju att ett lagringsställe försvinner osv. Med tanke på att det har tagit mig hela mitt "datorliv" att få ihop dessa ca 50GB (egentligen strax under 30GB om vi räknar bort OS och program) så känns det som att det kommer ta lång tid innan ens min Macbook blir för liten.

Köpte du din första datorn förra veckan?

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har bla en LaCie 1 TB Rugged Thunderbolt/USB 3.0-hårddisk som funkar bra, men du behöver inte köpa en med Thunderbolt eller 1TB, annars är den trevlig och stötsäker i väskan/fickan.
Jag brukat alltid koppla in hårdisken till datorn och spara ev. medföljande programvara för ev. framtida bruk på en annan hårddisk, sen formaterar jag om den (Radera på Mac-språk) med Diskhanteraren så den blir i stort sätt tom på data, sen öppnar jag TimeMachine och tilldelar den och då kan du också ange om du vill kryptera backuppen, men det har jag aldrig använt då jag ibland vill komma åt backuppen från en annan dator (vet inte heller riktigt hur det funkar då jag aldrig använt det).

Spara medföljande programvara och formatera om hårddisken? Menar du datorns hårddisk? Vad för medföljande programvara tänker du på då? Typ iMovie? Kan du inte komma åt backupen på en annan dator om du har krypterat den? Det är väl därför lösenord finns?

Ursprungligen av Emanuel L:

En bra tumregel om man ska köra backup via time machine är att ha en disk som är minst dubbel så stor som den disk du har.

Du gör precis som du vill men jag skulle aldrig köpa en disk under 1TB i dagsläget.

En disk som är minst dubbelt så stor som den disk jag har? Om du syftar på hårddisken i min dator så är den på 256GB så 500GB är nästan dubbelt så mycket.

Förstår att 500GB kanske känns lite för dig och många andra men för mig är det verkligen inte lite. Jag kommer tappa hakan den dagen jag fyller min Mac.

Ursprungligen av Emanuel L:

Har du en 3,5" disk nu eller?

Dom flesta 2,5" diskarna räcker med USB-koppling (ingen extern nätadapater)

Vad står 3,5'' och 2,5'' för?

Ursprungligen av Megolon:

Köpte du din första datorn förra veckan?

Haha, man kan väl tro det. Faktiskt haft dator sedan jag var 12-13 år och jag är 25 år idag.

I själva verket är jag dålig på fota, filma osv. Det var nog några år sedan jag fotade mycket. Sen textdokument (som jag visserligen har rätt mycket av) tar väldigt lite plats. Dessutom laddar jag aldrig ner något (allt jag ser och lyssnar på streamar jag).

Dock har jag planer på digitalisera gamla analoga bilder (inte allt men de som jag är mest rädd om och vill bevara). Det här kommer jag dock överlåta till någon annan. Men det här är aktuellt först när pengarna och tiden finns.

Ursprungligen av Rivqah:

Spara medföljande programvara och formatera om hårddisken? Menar du datorns hårddisk? Vad för medföljande programvara tänker du på då? Typ iMovie? Kan du inte komma åt backupen på en annan dator om du har krypterat den? Det är väl därför lösenord finns?

En disk som är minst dubbelt så stor som den disk jag har? Om du syftar på hårddisken i min dator så är den på 256GB så 500GB är nästan dubbelt så mycket.

Förstår att 500GB kanske känns lite för dig och många andra men för mig är det verkligen inte lite. Jag kommer tappa hakan den dagen jag fyller min Mac.

Nej för sjutton, den nyköpta USB-hårdisken så klart, ibland följer det med en massa skräp-program som man oftast inte behöver.
Har aldrig använt det så kan inte svara på om jag kommer åt en krypterad TM-backupp från en annan dator

Lugn bara, om du håller på med bilder, film och musik som du säger så växer behovet på lagringutrymme väldigt fort, tro mig som mest bara fotar och har bara i originalbilder en 1,5 TB just nu plus alla editeringar och web anpassade etc. Film växer ännu snabbare.

@Rivqah: Självklart ska du köpa 500GB om du mår bättre av det. Men du frågade om tips & råd och jag tror dom flesta här håller med om att om du ska välja mellan 500GB och 1TB så rekommenderas den större. Vi snackar för 300 kr extra så får du dubbelt så mer lagringsutrymme.

Ja, tumregeln är att ha det dubbla är rekommenderat för time machine.
Men har du mer utrymme så kan du enkelt ha det som en filarea/backup. Du kan tex ha en kopia på hela din disk, vi ev krasch så kan du snabbt vara uppe o rulla igen istället för att installera om precis allt.

Ursprungligen av CekariYH:

Nej för sjutton, den nyköpta USB-hårdisken så klart, ibland följer det med en massa skräp-program som man oftast inte behöver.
Har aldrig använt det så kan inte svara på om jag kommer åt en krypterad TM-backupp från en annan dator

Lugn bara, om du håller på med bilder, film och musik som du säger så växer behovet på lagringutrymme väldigt fort, tro mig som mest bara fotar och har bara i originalbilder en 1,5 TB just nu plus alla editeringar och web anpassade etc. Film växer ännu snabbare.

Haha, jaha. Nu förstår jag, tror jag. Du menar att du formaterar om USB-hårddisken dvs. medföljande mjukvaran så den är helt tom när du gör en säkerhetskopia med TM? Hur formatera man om hårddisken (USB-hårddisken)?

Nej, jag "håller inte på med bilder, film och musik". Annars skulle jag väl ha betydligt mer än vad jag har. Det jag menar är att det som tar utrymme, som jag lagra och vill skydda/göra backup av, är just sånt jag själv har "skapat" dvs. fotat, filmat, spelat in och antecknat. Som jag skrev har jag planer på digitalisera gamla analoga bilder och det finns planer på köpa en ny avancerad kompaktkamera eftersom min nuvarande är gammal och grå. Fast jag vet inte om jag kommer upp i så stora mängder ändå eller om det skulle ske inom den närmsta tiden.

Ponera att jag fyller min Mac på 256GB, är det möjligt att uppgradera den interna hårddisken då? Det är en MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012). Köpte den 2013 någon gång.

Ursprungligen av Rivqah:

Vad står 3,5'' och 2,5'' för?

Storleken på hårdisken..
Den mindre modellen är 2,5 och den större 3,5.

http://goo.gl/ZeSyz1

Ursprungligen av Emanuel L:

@Rivqah: Självklart ska du köpa 500GB om du mår bättre av det. Men du frågade om tips & råd och jag tror dom flesta här håller med om att om du ska välja mellan 500GB och 1TB så rekommenderas den större. Vi snackar för 300 kr extra så får du dubbelt så mer lagringsutrymme.

Ja, tumregeln är att ha det dubbla är rekommenderat för time machine.
Men har du mer utrymme så kan du enkelt ha det som en filarea/backup. Du kan tex ha en kopia på hela din disk, vi ev krasch så kan du snabbt vara uppe o rulla igen istället för att installera om precis allt.

Jo, det är klart. Tänkte mer rekommendation på märke eller dylikt. Men visst, 300 kr för dubbelt så mycket lagringsutrymme är ju inte mycket. Vi får se vad jag väljer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-20 20:31

Ett pyttelitet USB-minne på 64GB som du kan låta sitta i datorn hela tiden, även när den åker ner i en väska kanske vore något? (För TM)

Ursprungligen av Emanuel L:

Storleken på hårdisken..
Den mindre modellen är 2,5 och den större 3,5.

http://goo.gl/ZeSyz1

Jaha, jag ingen sån. Jag har en sån här. Tror den heter MyBook och är på 500GB.

Ursprungligen av Rivqah:

Jaha, jag ingen sån. Jag har en sån här. Tror den heter MyBook och är på 500GB.

Okej, då har du en 3,5 disk i den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 20:36
Ursprungligen av reboot81:

Ett pyttelitet USB-minne på 64GB som du kan låta sitta i datorn hela tiden, även när den åker ner i en väska kanske vore något? (För TM)

Även Niftydrive, bygger inget alls.
http://store.apple.com/se/search/nifty

Skulle precis skapa ett Flickr-konto men verkar som jag måste skaffa en Yahoo-mail?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 20:37

" efter 2,5 resp 3,5 är enheten för längd, tum. Det är skivornas diameter som avses.

Ursprungligen av Rivqah:

Haha, jaha. Nu förstår jag, tror jag. Du menar att du formaterar om USB-hårddisken dvs. medföljande mjukvaran så den är helt tom när du gör en säkerhetskopia med TM? Hur formatera man om hårddisken (USB-hårddisken)?

Nej, jag "håller inte på med bilder, film och musik". Annars skulle jag väl ha betydligt mer än vad jag har. Det jag menar är att det som tar utrymme, som jag lagra och vill skydda/göra backup av, är just sånt jag själv har "skapat" dvs. fotat, filmat, spelat in och antecknat. Som jag skrev har jag planer på digitalisera gamla analoga bilder och det finns planer på köpa en ny avancerad kompaktkamera eftersom min nuvarande är gammal och grå. Fast jag vet inte om jag kommer upp i så stora mängder ändå eller om det skulle ske inom den närmsta tiden.

Ponera att jag fyller min Mac på 256GB, är det möjligt att uppgradera den interna hårddisken då? Det är en MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2012). Köpte den 2013 någon gång.

Först: 2,5” eller 3,5” är den fysiska storleken på hårdisken i tum, 2,5” sitter i de flesta nyare bärbara och 3,5” oftast i stationära datorer fast det är på väg att ändra sig vad gäller stationära.

Rätt uppfattat, i mappen Program finns en annan Map som heter Verktygsprogram och i den finns en app som heter Diskhanteraren, startar du den så ser du alla hårdiskar, USB-minnen mm som du just då har kopplat till datorn. Där kan du välja en av enheterna och reparera, radera (formatera) etc, men var väldigt säker på att du valt rätt enhet så du inte sabbar något du villa ha kvar. Titta gärna men ändra inget förrän du är säker på hur du gör.
-Fråga mer om du är osäker när du har din nya hårddisk så hjälper jag eller någon annan dig säkert.

Jamen, då håller du på med film, bilder, musik ( + text) ju

Tror inte du kan uppgradera hårdisken på din Mac. Det är ju en annan orsak till att köpa en lite större backupp än du tänkt dig. Efter att du har gjort din första fulla backupp med TM så skapar du en Mapp bredvid backuppmappen där du kan flytta äldre filer till för att frigöra utrymme på datorns hårddisk, kolla bara att du inte fyller med mer än vad TM vill ha, dvs ca 500GB i ditt fall om du köper en på 1TB.

Edit: Yahoo mailet använder du bara när du ska logga in på Flickr så du behöver inte använda det till något annat om du inte vill, jag har aldrig ens kollat i det.

Ursprungligen av CekariYH:

Edit: Yahoo mailet använder du bara när du ska logga in på Flickr så du behöver inte använda det till något annat om du inte vill, jag har aldrig ens kollat i det.

Jaså? Ibland kan man få miljonvinster om man bara följer några enkla instruktioner i mail som man brukar få. Du kanske ska logga in o kolla lite oftare?

Ursprungligen av Emanuel L:

Jaså? Ibland kan man få miljonvinster om man bara följer några enkla instruktioner i mail som man brukar få. Du kanske ska logga in o kolla lite oftare?

Tidigare använnde jag faktiskt Yahoo mail och dom erbjudanden om vinster etc gällde bara USA-boende, vet inte om det ändrat sig på senare år.
De meddelanden som jag vill se ser jag ju när jag loggar in och kollar på "händelser" och de vänner som jag har på Flickr har min "riktiga" emailadress

Ursprungligen av CekariYH:

Rätt uppfattat, i mappen Program finns en annan Map som heter Verktygsprogram och i den finns en app som heter Diskhanteraren, startar du den så ser du alla hårdiskar, USB-minnen mm som du just då har kopplat till datorn. Där kan du välja en av enheterna och reparera, radera (formatera) etc, men var väldigt säker på att du valt rätt enhet så du inte sabbar något du villa ha kvar. Titta gärna men ändra inget förrän du är säker på hur du gör.
-Fråga mer om du är osäker när du har din nya hårddisk så hjälper jag eller någon annan dig säkert.

Heter den exakt "diskhanterare"? Gick till Finder > Program > Verktygsprogram och hittar inget med det namnet.

Ursprungligen av CekariYH:

Jamen, då håller du på med film, bilder, musik ( + text) ju

Ok då.

Ursprungligen av CekariYH:

Tror inte du kan uppgradera hårdisken på din Mac. Det är ju en annan orsak till att köpa en lite större backupp än du tänkt dig. Efter att du har gjort din första fulla backupp med TM så skapar du en Mapp bredvid backuppmappen där du kan flytta äldre filer till för att frigöra utrymme på datorns hårddisk, kolla bara att du inte fyller med mer än vad TM vill ha, dvs ca 500GB i ditt fall om du köper en på 1TB.

Edit: Yahoo mailet använder du bara när du ska logga in på Flickr så du behöver inte använda det till något annat om du inte vill, jag har aldrig ens kollat i det.

Fast en extern hårddisk hjälper ju inte om interna hårddisken blir full. Hur är det med iMac? Går det att uppgradera på dem?

Självklart vet jag att jag inte måste använda Yahoo-mail bara för jag får en. Ogillar bara när sidor tvingar på mig saker. De flesta har liksom en mail de har valt att använda och jag har i varje fall inte lust att skapa massa döda adresser. Nåja. Får väl gå den här gången. Yahoo-mailen man får syns inte på ens konto eller nått? Fast samtidigt vill jag ju få t.ex. viktigt information eller dylikt till min riktiga mail.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-21 00:02

Skivverktyg heter den på ett svenskt system.
En extern hårddisk kan hjälpa om du flyttar en del av innehållet från den interna till den externa. Då blir det mer ledig plats på den interna.

Bevaka tråden