Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto -> Bilder 1.0 = Byta biblioteksplats hur?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok tack för svaret. Jag gör nu så att jag exporterar album för album.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 17:06
Ursprungligen av kenjon:

Både iPhoto och Bilder är ett databasprogram, som håller ordning på bilderna åt dej. De behöver inte alls ligga i olika mappar, det tänket är gammalt och enligt Apple förlegat.
Vill du fortfarande ha det så, får du flytta över alla mapparna manuellt. Men då blir du istället av med all metadata som programmet har samlat på sej.

Jag tror du missförstår. Klingans menar nog albumen (mapparna) i iPhoto, och de är ju metadata. Att de inte följt med nu beror just på att han har exporterat och importerat manuellt.

Till @klingans: Du får föra över hela det gamla iPhoto-biblioteket till en hårddisk du kan ansluta till den nya macen och öppna med Bilder. Detta förutsätter att ditt gamla iPhoto är senast version 8 (kom ut 2009), annars får du använda Uppgraderare för iPhoto-bibliotek först.

Bilder läser metadata i ett iPhoto-bibliotek så att album bevaras, däremot inte alla smarta album. iPhoto-händelser återfinner man samlade i en mapp i Bilder.
Så hanterar Bilder innehåll och metadata från iPhoto och Aperture
Uppdatera från iPhoto till Bilder för OS X

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 17:11
Ursprungligen av klingans:

Ok tack för svaret. Jag gör nu så att jag exporterar album för album.

Nej, nej, du ska flytta över hela iPhoto-bildbiblioteket (ligger vanligtvis i mappen bilder i din användarmapp) från din gamla dator till din nya dators hårddisk, eller till en extern hårddisk som du kan ansluta. Sedan håller du nere alt-tangenten när du öppnar programmet Bilder på den nya datorn, då får du välja vilket bild-bibliotek som ska öppnas, du väljer då det gamla iPhoto-biblioteket. Bilder kommer läsa in dina bilder från det gamla iphoto-biblioteket och att göra ett nytt Bilder-bibliotek som läggs i användarmappen i din nya dator, om du inte valt att det ska sparas på annan plats.

tackar. det var precis detta jag letade efter.

Bevaka tråden