Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråtonade TIF-bilder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • SOLNA, Sweden, Sweden
  • 2015-03-05 23:00

Jag har laddat ner en mängd tidningssidor hos Kungliga biblioteket. De är i TIF och bitmap och när jag tar in dem i Photoshop eller Förhandsvisning så är bilden gråtonad. Även om jag sparar om i gråskala och ökar svärtan går bilden tillbaka till den gråtonade nyansen när jag sparar som jpg, ???? varför?

  • Medlem
  • 2015-03-06 00:34

Mycket märkligt! Jag har testat GIMP och GraphicConverter, får samma renderingsfel i Förhandsvisning (jag har Mavericks). Fast bilderna ser okej ut i GC och GIMP så länge jag inte plockar upp dem i Förhandsvisning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-03-06 08:59

Om du zoomar in på pixelnivå ser du att bilden består av helt svarta och vita punkter, de svarta fälten är inte heltäckande utan typ rastrerade. När du drar upp kontrasten händer inget eftersom allt redan har max kontrast. Om du lägger en oskarp mask på cirka en pixel efter att du går till gråskala och sedan ökar kontrasten så blir det nog som du tänkt, gissar jag.

Ursprungligen av Ola:

Om du zoomar in på pixelnivå ser du att bilden består av helt svarta och vita punkter, de svarta fälten är inte heltäckande utan typ rastrerade. När du drar upp kontrasten händer inget eftersom allt redan har max kontrast. Om du lägger en oskarp mask på cirka en pixel efter att du går till gråskala och sedan ökar kontrasten så blir det nog som du tänkt, gissar jag.

Japp. Man har scannat tidningen - som tydligen hade grådassigt/kontrastlöst tryck i original - med en inställning för enbart svartvitt (bitmap) utan gråskala. Man har säkert inte ställt in kurvan individuellt för varje tidning/tidningssida, utan kört med någon automatinställning eller fast värde.

Sådana här original är helt värdelösa om man vill OCR-behandla materialet. Har själv scannat in fotostatkopierade maskinskrivna texter från 70-talet på gulnat papper där fotokopian i sig hade dålig sväerta i "mitten" av bokstäverna. Efter snabbinscanning med svartvitt läge tappade man ännu mer så att bokstäverna blev nästan till konturer med vitt i mitten. Man fick scanna om med gråskala och "mörkare", Visserligen fick man med en massa smuts och bakgrunden blev ganska grå, men mer (inte allt) av texten gick att OCR-scanna med någorlunda precision.

Så här mycket klarar Adobe Acrobat Pro att läsa ut av din artikel:

Citat:

A.·!inil<>rmerna reta
koffltntJJttlistisha :slagakii•
npar.
daille!lJJtl'r.:: .. :.-; i fi">UJ··
:lU krä.Vt tvä döllsoUer,
eM <;,v de ·aArlllda poli~
(;X!. damonstran~t':wlidit.
den andre sår d&· po.ii
.. r tillstäodet sA., allvarman
knappast .torde kunho:
rwm. till livet. Tio

Efter att gjort om till gråskala, ändrat upplösningen/storlek och lagt på lite gaussian blur och justerat upp kurvorna, kunde man köra allt genom Acrobat med följande resultat:

Citat:

Nya politis~a.
OJolig~eter
i Tys~lan~.
S. A.·unilormerna reta
kommuni•ti8ka alag•·
kämpar.
(TT) Berlin, söndåg.
U n der lördagett. har en rad politiska
u.mmanatötningar inträffat i
industriområdena i , västra TyakUind.
I allmänhet var det komm uniater,
aom överföllo uniformerad"
S. A.-min. Bl. a. mute i Elberfeld
ett tiotal aArade föras till sjukhus
och i Hagen blevo ett 40-tal
svirt sAr&de. ·
I Köln blev det batalj, dA polisen
ingrep mot uniform~rade stalhelmara
och S. A-män, som försökte
anordna demonatrationatAg.
Polisen mlate använda skjutvapen.
Dl man kastade stolar mot en
polispiket frln nazisternas högkvarter,
Brun&huaet, besattes detta av
po~sen.
Fredagena demonstration i Ham·
burg har nu krivt tvA do~ aolfer,
i det den eae av de slra e poliserna
samt en demonstrant avlidit.
Beträff~de den andre sår de polismannen
är tillståndet d 1 allvar•
ligt, att man knappast tord~ kunna
rädds honom till nvet. Tio

Bättre men inte bra...

Eller sammanfattningsvis: Mycket skrik för lite ull. Men för att göra en enstaka faksimil tryckbar i exempelvis en bok eller tidning - eller publiceras på webben - kan det ju funka att "sudda till" en dåligt scannad artikel för att få den någorlunda användbar.

Edit:Tyrckfelsnisse.

Senast redigerat 2015-03-06 16:38
1
Bevaka tråden