Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprustning: iMac G4

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-12-23 13:56
Ursprungligen av bollcalle:

Okej, det är bara att prova helt enkelt. Och skillnaden i formfaktor är antal pins (144 i user och 168 pin i factory enligt http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/i.... Grymt. Då ska jag se till att beställa RAM-minnen så fort jag kan. Tack tack och tack och god jul!

Detsamma och lycka till!

Hej igen

Nu är Leopard-skiva påväg. Nu går jag även i SSD-tankar. En SSD borde ju göra susen för hastigheten men också ljudnivån. Det är ju 3,5" i datorn, och en SSD är ju 2,5", så då behöver jag en adapter vilket jag antar är en sådan här?
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator...

Jag tänkte att en mindre på 60-80 GB hade räckt men dem kostar ju nästan lika mycket som dem på 120 GB så 120 GB får det nog bli, kommer den här att funka bra?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Eller har någon tips på något billigare alternativ som fyller syftet lika bra? (endast svenska butiker)

Sen är det då själva installationen. Min kompis har en USB till SATA(?) adapter. Kan jag använda denna adapter att koppla in Intel-disken på länken ovan i min huvuddator som är en Macbook 2010, för att installera Leopard med den datorn (genom att välja den USB-anslutna intel-disken i installeraren?) Och sedan bara sätta in Intel-disken med installerat Leopard i min iMac G4? (Och således slippa krux med OpenFirmware eller LeopardAssist som verkar kräva 10.3 eller högre, jag har 10.2.8 just nu)

Har det någon betydelse om det är min Macbook som installerat Leopard på disken, istället för iMacen själv?

  • Medlem
  • 2015-01-04 12:02
Ursprungligen av bollcalle:

Hej igen

Nu är Leopard-skiva påväg. Nu går jag även i SSD-tankar. En SSD borde ju göra susen för hastigheten men också ljudnivån. Det är ju 3,5" i datorn, och en SSD är ju 2,5", så då behöver jag en adapter vilket jag antar är en sådan här?
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator...

Jag tänkte att en mindre på 60-80 GB hade räckt men dem kostar ju nästan lika mycket som dem på 120 GB så 120 GB får det nog bli, kommer den här att funka bra?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...

Eller har någon tips på något billigare alternativ som fyller syftet lika bra? (endast svenska butiker)

Sen är det då själva installationen. Min kompis har en USB till SATA(?) adapter. Kan jag använda denna adapter att koppla in Intel-disken på länken ovan i min huvuddator som är en Macbook 2010, för att installera Leopard med den datorn (genom att välja den USB-anslutna intel-disken i installeraren?) Och sedan bara sätta in Intel-disken med installerat Leopard i min iMac G4? (Och således slippa krux med OpenFirmware eller LeopardAssist som verkar kräva 10.3 eller högre, jag har 10.2.8 just nu)

Har det någon betydelse om det är min Macbook som installerat Leopard på disken, istället för iMacen själv?

Nej, till denna dator är det IDE/PATA som gäller för hårddisken, inte SATA. Se exempel nedan:

http://cdon.se/hemelektronik/transcend/transc...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-04 17:46
Ursprungligen av bollcalle:

Har det någon betydelse om det är min Macbook som installerat Leopard på disken, istället för iMacen själv?

Du kan inte använda din MacBook från 2010 som ju har en intel-processor för att installera Mac OS X 10.5 på en hårddisk som sedan ska ska fungera med en PowerPC G4 processor.

En retail installationsskiva för 10.5 Leopard innehåller Mac OS X versioner både för intel- och PowerPC-processorer (därför var de double layer, skulle inte fått plats på single layer DVD). Men en 2010 MacBook kräver minst 10.6 för att starta.

Ursprungligen av alix:

Nej, till denna dator är det IDE/PATA som gäller för hårddisken, inte SATA. Se exempel nedan:

http://cdon.se/hemelektronik/transcend/transc...

Oj, det här hade jag fått helt om bakfoten. H*lvete vad dyra dem var! Jag vet inte om det är helt motiverat för det jag ska använda globen till. Kanske är mer rimligt att sätta i en tystare (!) mekanisk disk, de som görs idag är väl inte helt tokiga? Jag har kvar en 2,5" 250GB som satt 2,5 år i min Macbook Unibody 2010, innan jag bytte ut den mot en SSD. Den var helt ok ljudnivåmässigt, "sparsamt" använd, kanske att man kan ta den. Alternativt kanske är bättre att köpa en helt ny fräsch, vet du något fabrikat på mekaniska diskar som är ganska tysta? Runt 120 GB stor...?

Ursprungligen av IngoX:

Du kan inte använda din MacBook från 2010 som ju har en intel-processor för att installera Mac OS X 10.5 på en hårddisk som sedan ska ska fungera med en PowerPC G4 processor.

En retail installationsskiva för 10.5 Leopard innehåller Mac OS X versioner både för intel- och PowerPC-processorer (därför var de double layer, skulle inte fått plats på single layer DVD). Men en 2010 MacBook kräver minst 10.6 för att starta.

Hej! Jag tänkte nästan att det var något sådant. Tack för upplysning.

  • Medlem
  • 2015-01-04 20:10
Ursprungligen av bollcalle:

Oj, det här hade jag fått helt om bakfoten. H*lvete vad dyra dem var! Jag vet inte om det är helt motiverat för det jag ska använda globen till. Kanske är mer rimligt att sätta i en tystare (!) mekanisk disk, de som görs idag är väl inte helt tokiga? Jag har kvar en 2,5" 250GB som satt 2,5 år i min Macbook Unibody 2010, innan jag bytte ut den mot en SSD. Den var helt ok ljudnivåmässigt, "sparsamt" använd, kanske att man kan ta den. Alternativt kanske är bättre att köpa en helt ny fräsch, vet du något fabrikat på mekaniska diskar som är ganska tysta? Runt 120 GB stor...?

Dessvärre passar inte din överblivna hårddisk heller. Den har också SATA.

Ursprungligen av alix:

Dessvärre passar inte din överblivna hårddisk heller. Den har också SATA.

Hahaha jag är sämst. Är det IDE som gäller då, även för mekaniska diskar?

  • Medlem
  • 2015-01-04 20:14
Ursprungligen av bollcalle:

Hahaha jag är sämst. Är det IDE som gäller då, även för mekaniska diskar?

Ja, det finns en begagnad 120 GB IDE/PATA på Tradera i nio timmar till: http://www.tradera.com/item/301837/222736902/...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-04 21:20

Det finns ju adapterkort mellan IDE och SATA. T ex
https://www.dustinhome.se/product/5010795051/...

Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju adapterkort mellan IDE och SATA. T ex
https://www.dustinhome.se/product/5010795051/...

Det var det sjukaste! Var/hur, kortfattat, sätter man denna adapter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-04 22:36

Byter ut 3.5"-disken mot en adapter och en 2.5"-SSD med SATA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-04 22:54
Ursprungligen av kenjon:

Byter ut 3.5"-disken mot en adapter och en 2.5"-SSD med SATA.

Överföringshastigheten med adapter blir dock aldrig snabbare än de 66 MB/s som PATA-gränssnittet i din iMac G4 har. Det täcker inte ens till den maximala överföringshastigheten som en modern SATA-snurr-hd har som är ca 150 MB/s. Den praktiska överföringshastegheten hos en SSD-HD på ca 550+ MB/s kommer du aldrig kunna dra nytta av. Ändå är tex latens- och söktider så mycket snabbare med en SSD-disk att du i vardaglig användning troligen upplever datorn lite mer responsiv med en SSD-disk (IDE eller via adapter) något snabbare. Men frågan är om det är värt kostnaden och arbetet jämfört med att köra vidare med original HD:n.

Håller med IngoX.

Och utöver kostnaden, jobbet och den begränsade prestandavinsten, så kan man också fråga sig om det överhuvudtaget får plats en sådan adapter inne i en iMac G4 "Globe".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-05 10:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med IngoX.

Och utöver kostnaden, jobbet och den begränsade prestandavinsten, så kan man också fråga sig om det överhuvudtaget får plats en sådan adapter inne i en iMac G4 "Globe".

En 2,5" hd bör få plats tillsammans med IDE-SATA adaptern. Passar alternativet där @bollcalle funderade på att byta ut originaldisken mot en snurr-hd som var över från en MacBook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-05 12:19
Ursprungligen av IngoX:

En 2,5" hd bör få plats tillsammans med IDE-SATA adaptern. Passar alternativet där @bollcalle funderade på att byta ut originaldisken mot en snurr-hd som var över från en MacBook.

Antingen så sätter man in en SSD drive med en adapter just för upplevelsen.. av snabbhet (start upp - surf mm) . Även om man inte kan nyttja läs och skriv potentialen hos en SSD drive med imac globens interface. men en stor kostnad helt klart med det alternativet .

Absolut ingen ide att ersätta en original mekanisk snurr 3.5 tums disk mot en mekanisk snurr 2.5 tums disk.. Ett nerköp. varför diskuteras det ?

Lite tystare med en 2.5 tums drive visst, men så mycket bräckligare om man inte väljer en SSD drive.. varför inte satsa på en 7200 varvs 3.5 tums disk med 16 mb cache, borde väl finnas nått sånt ute på marknaden .

  • Medlem
  • 2015-01-05 13:27
Ursprungligen av alix:

Ja, det finns en begagnad 120 GB IDE/PATA på Tradera i nio timmar till: http://www.tradera.com/item/301837/222736902/...

Samma hårddisk har lagts ut igen på Tradera: http://www.tradera.com/item/301837/223504595/...

Ursprungligen av alix:

Samma hårddisk har lagts ut igen på Tradera: http://www.tradera.com/item/301837/223504595/...

En sån hårddisk begagnat hade jag inte gett något för. Om @bollcalle vill ha en IDE-hårddisk på 160GB kan han få hämta av mig från och med onsdag, jag har två som jag kan skänka bort. De samlar bara damm ändå.Jobbar i Göteborg/Torslanda så det är bara att höra av sig i PM om han är sugen.

  • Medlem
  • 2015-01-05 14:38
Ursprungligen av suddgummi:

En sån hårddisk begagnat hade jag inte gett något för. Om @bollcalle vill ha en IDE-hårddisk på 160GB kan han få hämta av mig från och med onsdag, jag har två som jag kan skänka bort. De samlar bara damm ändå.Jobbar i Göteborg/Torslanda så det är bara att höra av sig i PM om han är sugen.

Vad bra!

Hela syftet med hårddiskbytet är väl egentligen att "gardera" sig mot att originaldisken ev ger sig snart, den verkar fräsch och datorn känns frisk och så, men faktum kvarstår att disken är 12 år gammal. Vill såklart gärna få ner ljudnivån, och få lite större utrymme.

Arbetet och kostnaden vad gäller SSD känns som att de väger ganska mycket tyngre än fördelarna som uppnås.

En ren uppskattning - kommer jag komma ner något i ljudnivå med en nyare 3.5" 7200 rpm jämfört med originaldisken som sitter i, och vad gör 16mb cachen för prestandan? En 3.5" disk, nyformaterad, nyinstallerat Leopard och endast standardprogrammen + spotify kan väl knappast vara så illa...

Tilläggas kan göras att min överblivna 2.5" Macbook-disk aldrig haft några problem och för att vara mekanisk disk, är ganska tyst. Dock har den ju som känt suttit i en Macbook och tyvärr har det ju hänt ett par gånger att jag lyft datorn när skivan i disken snurrat och det "klickar till". Kanske är en dum idé bara därför.

Ursprungligen av suddgummi:

En sån hårddisk begagnat hade jag inte gett något för. Om @bollcalle vill ha en IDE-hårddisk på 160GB kan han få hämta av mig från och med onsdag, jag har två som jag kan skänka bort. De samlar bara damm ändå.Jobbar i Göteborg/Torslanda så det är bara att höra av sig i PM om han är sugen.

Du var då en oerhört generös prick. Hur många rpm är dessa på och hur gamla?

Måste också tacka för alla bra svar så här långt

Ursprungligen av bollcalle:

Du var då en oerhört generös prick. Hur många rpm är dessa på och hur gamla?

Tror de är på 5400 rpm och jag skulle tro att de är från 2007. De startade och jag kunde formatera dem. Så långt fungerar de i alla fall
Kan kolla i kväll.

Ursprungligen av suddgummi:

Tror de är på 5400 rpm och jag skulle tro att de är från 2007. De startade och jag kunde formatera dem. Så långt fungerar de i alla fall
Kan kolla i kväll.

Väldigt intressant tråd ser fram emot en demo film i slutändan hur det blev. Jag tycker det hade varit intressant om du orkat med att lägga in en SSD i den. Känns som den ultimata framtidsäkringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 13:20
Ursprungligen av JoelBurman:

Väldigt intressant tråd ser fram emot en demo film i slutändan hur det blev. Jag tycker det hade varit intressant om du orkat med att lägga in en SSD i den. Känns som den ultimata framtidsäkringen.

Hedervärt att ta hand om gamla vackra datorer. Om 10.4/10.5 inte fyller dina praktiska behov för basal surf så kan den ju ändå stå framme som en fotoram och jukebox. Kanske en fotoram till mormors vardagsrum som du kan fylla på med nya bilder via fjärrstyrning!

Och om allt annat fallerar kan det bli en skrivbordslampa

  • Medlem
  • 2015-01-07 13:25

Surfa kan man alltid göra med Lynx, om allt annat skulle bli segt: https://en.wikipedia.org/wiki/Lynx_(web_brows...

Ursprungligen av suddgummi:
Ursprungligen av bollcalle:

Du var då en oerhört generös prick. Hur många rpm är dessa på och hur gamla?

Tror de är på 5400 rpm och jag skulle tro att de är från 2007. De startade och jag kunde formatera dem. Så långt fungerar de i alla fall
Kan kolla i kväll.

Nej, jag hade fel på alla punkter, en är en Hitachi Deskstar (HDS722516VLAT80) från Juli 2003, 7200 rpm, 164,7 GB. Den andra är en Maxtor DiamondMax 10, kod BAH41B70, tillverkad 4 februari 2005, 160GB.

Har nu lagt på Leopard på originaldisken bara för att testa hur datorn i sitt nuvarande skick klarar det (raderade hela skivan och sen fräsch installation), och uppdaterat till 10.5.8. Jag får ändå säga att jag är hyfsat positivt överraskad, så länge man inte stressar den för hårt så går det ganska fint. I och med 10.5.8 + en äldre version av quicktime fick jag iTunes att gå igång (10.5.8s iTunes krävde denna quicktime-verison som visade sig kräva lite letande för att få tag på) men nu funkar det, och den pratar med biblioteket på min Macbook, vilket såklart är trevligt. Spotify funkade hyfsat, hackar lite grann när man scrollar i listor. Givetvis behövs mer RAM, som tänkt från början. Därför gör jag nu en sista utlysning om någon här på forumet har PC133-ram 512 MB (144 och 168 pin) liggandes i nån skrivbordslåda och vill sälja, annars beställer jag RAM-minnen från OWC.

Originaldisken funkar faktiskt bra. Har kört både behörighetsreparation och skivkontroll och skivan är felfri. Sleep/wake är snabbt som blixten. Finder också snabbt. Tänker att jag börjar med att se till att få RAMen uppgraderade och utvärderar därefter om det är värt pengen och tiden att byta hårddisk....vad tror ni om det?

När jag är klar får det nog bli en demo-video så ni får se hur det blev

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-17 15:32
Ursprungligen av bollcalle:

Tänker att jag börjar med att se till att få RAMen uppgraderade och utvärderar därefter om det är värt pengen och tiden att byta hårddisk....vad tror ni om det?

Låter väl okey men förvänta dig inga under om du maxar ram-minnet även om det är en nödvändighet helt klart om du vill lägga ut pengar på burken.. Båda ram-minnet och hårddisken framförallt är avgörande för prestandan och upplevelsen att det flyter på smooth, med lite småmoderna program.

Jag skulle göra allt i min makt och hitta en SSD lösning, även om det är en liten slant så är ju inte pengarna bortkastade , En SSD-drive kan man ju använda i alla burkar på marknaden så den kan man ju bara plocka ur imacen i framtiden och flytta runt

Vad kostar minnet att köpa hos OWC ?

Ursprungligen av cubeis:

Låter väl okey men förvänta dig inga under om du maxar ram-minnet även om det är en nödvändighet helt klart om du vill lägga ut pengar på burken.. Båda ram-minnet och hårddisken framförallt är avgörande för prestandan och upplevelsen att det flyter på smooth, med lite småmoderna program.

Jag skulle göra allt i min makt och hitta en SSD lösning, även om det är en liten slant så är ju inte pengarna bortkastade , En SSD-drive kan man ju använda i alla burkar på marknaden så den kan man ju bara plocka ur imacen i framtiden och flytta runt

Vad kostar minnet att köpa hos OWC ?

Hos OWC kostade minnena 16 respektive 15 dollar, plus 15 dollar frakt så det var inte farligt. Gjorde utlysning ändå, lite snabbare att köpa inom landet

Är fullt medveten om att jag inte kommer kunna nyttja full läs/skriv i en modern SSD men det är klart den hade gjort stor skillnad som du säger. Jag förstod dock aldrig riktigt: Alix hävdade ju att det bara går med en IDE/PATA SSD (som var ofantligt dyra i förhållande till vad man får). Stämmer det eller kan jag med adaptern (https://www.dustinhome.se/product/5010795051/...) sätta i en SATA-SSD (http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/...)? Kommer grejerna få plats? Det bör dem väl göra ändå, SSD-disken är ju väldigt mycket mindre än originalHDDN vilket borde lämna gott om plats..

Bevaka tråden