Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail funkar inte

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-05 19:44

Jag trodde att du hade köpt en SSD som jag tipsade om i en tidigare tråd?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-06 10:37

Minns inte vad SSD är. Kan du beskriva lite närmare?
Annars kan jag berätta att Nu har DiskWarrior reparerat disken. Körde installationsskovan också alltså 10.5,6 och där hittades inte längre några fel på disken. Däremot en massa behörighetsfel som jag fixat.
Har startat om utan problem.
Men MAIL FUNGERAR FORTFARANDE INTE!
Nu är planerna så här.
1 skall föra över filer till en separat disk jag har, så att inget mer händer.
2 Försöka installera något annat mailprogram på denna dator.
3 Bokföra diverse för firman.
Stort tack till alla som kommit med goda råd och hjälpt mig att tänka.!

1. Ta backup på dina viktiga filer, innan du gör något annat på den datorn.

2. Uppdatera till 10.5.8. Använd Combo-versionen av uppdateringen. Länk finns i tidigare inlägg. Hjälper kanske inte mot mail-problemet, men det finns absolut ingen anledning att köra kvar i 10.5.6.

3. Helst borde du skaffa en ny hårddisk till datorn. Diskwarrior är inget mirakelmedel. En hårddisk som krånglar upprepade gånger ska bytas ut. Hårddiskar är tyvärr förbrukningsvaror.
Med en bra backup är det lätt att komma igång med en ny hårddisk utan att behöva göra tidsödande ominstallationer.

4. Anledningen till att det blir lite raljerande är nog att du ger intrycket av att vi väldigt ofta talar för döva öron.

Ursprungligen av torin:

... 2 Försöka installera något annat mailprogram på denna dator...

Men det är ju inte fel på Mail-appen bara för att den inte accepterar dina lösenord. Det handlar förmodligen om något annat fel i de kontouppgifter du fyller i, eller något mer övergripande fel i ditt operativsystem.

Men om du kan hitta något annat mailprogram som funkar i 10.5, så kan det vara värt att prova.

Eftersom torin inte lyssnar på råden så tackar i alla fall jag för mig i denna tråd och önskar torin lycka till med sina trasiga datorer.

Om det nu inte funkar med Apple Mail (det kan vara så att den gamla version som du kör inte stödjer en specifik funktion hos din epost-leverantör) så kan du testa med Thunderbird: https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

Om det inte går med den heller så är det inget fel på Apple Mail eller Thunderbird.

Och som alla andra säger här: Byt hårddisken innan den rasar ihop helt.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-06 16:35

Har kollat det är 10.5.8.
Anslöt min separata La Cie disk, och då ville datorn att jag skulle köra Timemaskin, eller vad det nu heter. Den höll på i flera timmar så nu har jag väl äntligen en säkerhetskopia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-06 17:26

Bra, du har en säkerhetskopia!
Töm semesterkassan eller pantsätt gräsklipparn och köp en ny dator!
Ladda in det du behöver från din säkerhetskopia och börja om nu på en färsk och fin dator.
Inga mer trasiga diskar. Inget med "DiscWarrior" osv. Jag blir stressad bara av att läsa dina äventyr.

Passa även på att skaffa dig ett nytt webbaserat bokföringsprogram...för det låter som du kommer behöva det..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-06 21:36
Ursprungligen av kladda:


Töm semesterkassan eller pantsätt gräsklipparn och köp en ny dator!…

Eller en bättre begagnad. Dvs nåt du kan köra Yosemite på.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-11-10 15:51
Ursprungligen av reboot81:

Eller en bättre begagnad. Dvs nåt du kan köra Yosemite på.

Tvärs emot vad vi trott är nu hårddisken ok.
Gick in först på sytem och kastade filen Mail i biblioteket.
Installerade sedan hela systemet + alla uppdateringar och nu funkar det.
När det gällde programmet mail så visade det sig att det INTE fick vara ett kryss i rutan "Använd bara denna servern" (smtp)
Och nu fungerar allt.
Men ett problem kvarstår.
Jag gjorde ju tidigare en backup på hela systemet(innan jag installerade nytt)
Jag har nu inte kvar mina brevlådor etc. Tänkte att de nog fanns på backuppskivan. Hämtade Mail och klickade till plist, men när jag vill öppna den filen så blir allt bara svart.
Kanske brevlådor och sådant ligger i en annan backup fil. Vilken? och hur installerar jag den?

Du tror att hårddisken är ok. Kan inte Skivverktyg laga den är det stora problem.
ANVÄND INTE HÅRDDISKEN, BYT TILL EN NY OCH HEL!

Ursprungligen av torin:

Tvärs emot vad vi trott är nu hårddisken ok.
Gick in först på sytem och kastade filen Mail i biblioteket.
Installerade sedan hela systemet + alla uppdateringar och nu funkar det.
När det gällde programmet mail så visade det sig att det INTE fick vara ett kryss i rutan "Använd bara denna servern" (smtp)
Och nu fungerar allt.
Men ett problem kvarstår.
Jag gjorde ju tidigare en backup på hela systemet(innan jag installerade nytt)
Jag har nu inte kvar mina brevlådor etc. Tänkte att de nog fanns på backuppskivan. Hämtade Mail och klickade till plist, men när jag vill öppna den filen så blir allt bara svart.
Kanske brevlådor och sådant ligger i en annan backup fil. Vilken? och hur installerar jag den?

Hårddiskar är färskvara och mycket billiga. Vid minsta misstanke om fel är det bara att rädda informationen och sätta in en ny disk. Mängden elände som kan drabba en när, för det handlar om när - inte om, disken rasar totalt och man inte har backup är långt värre än att pynta några hundralappar och vara lycklig. Vid minsta antydan om hicka på mina diskar åker de ut, nya sätts in och för säkerhets skull drar jag en spik rätt genom den gamla innan den åker i återvinningen.

Bevaka tråden