Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det smarta hemmet

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-19 11:09
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Supernöjd med mitt Yale Doorman med Verisurekoppling. Busenkelt att installera och använda. Skönt att se när grabbarn kommer hem, lätt att administrera via appen.

Den har väl inget HomeKit-stöd?

Ursprungligen av zinned:

Den har väl inget HomeKit-stöd?

Nope, då frågan var smarta lås (såg inget om HomeKit) så berättade jag vad jag har för lösning hemma. ?

  • Avstängd
  • 2016-09-19 12:46

Finns det någon fjärrstyrd grenuttag eller liknande som man kan styra med Homekit appen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-19 13:25
Ursprungligen av Hffre:

Finns det någon fjärrstyrd grenuttag eller liknande som man kan styra med Homekit appen?

Du kan ju alltid använda Elgato Eve Energy, som har fullt stöd för HomeKit. Bara att sätta den i vägguttaget och sedan grenuttaget i den, observera dess begränsning på sammanlagt 2500 W om jag inte missminner mig.

  • Avstängd
  • 2016-09-19 13:29
Ursprungligen av zinned:

Du kan ju alltid använda Elgato Eve Energy, som har fullt stöd för HomeKit. Bara att sätta den i vägguttaget och sedan grenuttaget i den, observera dess begränsning på sammanlagt 2500 W om jag inte missminner mig.

Ok tack för tipset. Synd att inte Philips har en som är integrerad med deras system.
Tänkte deras fjärrströmbrytare för det är inte alltid man vill sätta på lyset med rösten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-19 14:26
Ursprungligen av Hffre:

Ok tack för tipset. Synd att inte Philips har en som är integrerad med deras system.
Tänkte deras fjärrströmbrytare för det är inte alltid man vill sätta på lyset med rösten.

Hur menar du?

Eve Energy har ju fullt HomeKit-stöd, det innebär inte att du måste använda Siri för att styra utan att det är möjligt för dig att styra och interagera mot enheten från vilken app med HomeKit-stöd som helst.

Vilket system menar du att den inte är integrerad med?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Supernöjd med mitt Yale Doorman med Verisurekoppling. Busenkelt att installera och använda. Skönt att se när grabbarn kommer hem, lätt att administrera via appen.

Bara de inte har samma brist som jag läste om (men hittar inte tillbaka till källan) där grannen kunde låsa upp dörren genom att ropa tillräckligt högt "Hej Siri, unlock the door..." och Ipaden plockade upp kommandot och låste upp dörren...

Edit: lade till ett saknat "inte" i "inte har samma brist"

Senast redigerat 2016-09-19 21:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara de har samma brist som jag läste om (men hittar inte tillbaka till källan) där grannen kunde låsa upp dörren genom att ropa tillräckligt högt "Hej Siri, unlock the door..." och Ipaden plockade upp kommandot och låste upp dörren...

Hehe fan vad kul! ???

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-10-13 13:55

Smart styrning av värmepump

Jag har en luftvärmepump från Fujitsu och är väldigt besviken på att man inte kan programmera temperaturen över dygnet. Man kan i princip bara välja temperatur och eventuellt att pumpen slår av efter en viss tid.

Jag letar efter lite bättre/intelligentare lösningar likande Nest, eller i alla fall programerbara lösningar. Nest är egentligen inte ett alternativ eftersom den inte verkar kunna kommunicera via IR med värmepumpen.

På värmepump sidor har jag hittat följande lösningar (https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepum...) vilka i princip verkar erbjuda enbart fjärrstyrning. Det är iofs intressant, men inte alls högsta prioritet i det här fallet eftersom det inte är stugan vi pratar om utan det fasta boendet.

Jag hittade den här artikeln från 99mac om Ngenic (http://www.99mac.se/artikel/6108-ngenic-erbju...). @dadeinc är du nöjd med köpet?

Vilka andra alternativ finns det och vad är era erfarenheter?

Ursprungligen av andas:

Jag har en luftvärmepump från Fujitsu och är väldigt besviken på att man inte kan programmera temperaturen över dygnet. Man kan i princip bara välja temperatur och eventuellt att pumpen slår av efter en viss tid.

Jag letar efter lite bättre/intelligentare lösningar likande Nest, eller i alla fall programerbara lösningar. Nest är egentligen inte ett alternativ eftersom den inte verkar kunna kommunicera via IR med värmepumpen.

På värmepump sidor har jag hittat följande lösningar (https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepum...) vilka i princip verkar erbjuda enbart fjärrstyrning. Det är iofs intressant, men inte alls högsta prioritet i det här fallet eftersom det inte är stugan vi pratar om utan det fasta boendet.

Jag hittade den här artikeln från 99mac om Ngenic (http://www.99mac.se/artikel/6108-ngenic-erbju...). @dadeinc är du nöjd med köpet?

Vilka andra alternativ finns det och vad är era erfarenheter?

Det borde finnas en enorm "eftermarknad" för just detta. Tänker på min egen jordvärmepump och möjligheten att fjärrstyra den.

  • Avstängd
  • 2016-10-14 15:23
Ursprungligen av zinned:

Hur menar du?

Eve Energy har ju fullt HomeKit-stöd, det innebär inte att du måste använda Siri för att styra utan att det är möjligt för dig att styra och interagera mot enheten från vilken app med HomeKit-stöd som helst.

Vilket system menar du att den inte är integrerad med?

Att inte Philips har ett strömuttag som Eve Elgato.

Älskar mina Philips hue, dock synd det finns så lite tillbehör... Vad ska man inhandla för att få reda på temperaturen? Gärna som man kan koppla utan en hub(?) till home appen, om det ens är möjligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-14 16:51
Ursprungligen av _empty:

Älskar mina Philips hue, dock synd det finns så lite tillbehör... Vad ska man inhandla för att få reda på temperaturen? Gärna som man kan koppla utan en hub(?) till home appen, om det ens är möjligt.

Då låter det ju som Elgato Eve Room är något för dig. Ingen hubb, connectar via BT och mäter temperatur/luftfuktighet/luftkvalitet.

Ursprungligen av zinned:

Då låter det ju som Elgato Eve Room är något för dig. Ingen hubb, connectar via BT och mäter temperatur/luftfuktighet/luftkvalitet.

Tack,

Den fungerar lägga till i hem appen right? Innebär det även att man kan koppla den till appletv och göra den till hub så man kan kolla temeperaturen på resnde fot? Eller måste man vara bt ansluten hela tiden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-14 21:30
Ursprungligen av _empty:

Tack,

Den fungerar lägga till i hem appen right? Innebär det även att man kan koppla den till appletv och göra den till hub så man kan kolla temeperaturen på resnde fot? Eller måste man vara bt ansluten hela tiden?

Inga problem, den kan du se och komma åt från alla HomeKit-appar inklusive Apples egen. Du kan också utan problem komma åt den från internet när du är på resande fot.

Ursprungligen av zinned:

Inga problem, den kan du se och komma åt från alla HomeKit-appar inklusive Apples egen. Du kan också utan problem komma åt den från internet när du är på resande fot.

Tack för hjälpen, får åka leta en imorgon!

Mvh

Vad om denne företag? Jag tror att de måste ha något nyttigt?

SikkertHjem

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-03 14:22

Fick syn på Sensibo Sky i dagarna. Den verkar vara det närmaste jag hittat som gör ungefär vad jag vill.

https://www.lifestylestore.se/sensibo/sensibo...

Ursprungligen av andas:

Jag har en luftvärmepump från Fujitsu och är väldigt besviken på att man inte kan programmera temperaturen över dygnet. Man kan i princip bara välja temperatur och eventuellt att pumpen slår av efter en viss tid.

Jag letar efter lite bättre/intelligentare lösningar likande Nest, eller i alla fall programerbara lösningar. Nest är egentligen inte ett alternativ eftersom den inte verkar kunna kommunicera via IR med värmepumpen.

På värmepump sidor har jag hittat följande lösningar (https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepum...) vilka i princip verkar erbjuda enbart fjärrstyrning. Det är iofs intressant, men inte alls högsta prioritet i det här fallet eftersom det inte är stugan vi pratar om utan det fasta boendet.

Jag hittade den här artikeln från 99mac om Ngenic (http://www.99mac.se/artikel/6108-ngenic-erbju...). @dadeinc är du nöjd med köpet?

Vilka andra alternativ finns det och vad är era erfarenheter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-03 14:55
Ursprungligen av andas:

Fick syn på Sensibo Sky i dagarna. Den verkar vara det närmaste jag hittat som gör ungefär vad jag vill.

https://www.lifestylestore.se/sensibo/sensibo...

Stöd för HomeKit?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-03 15:06
Ursprungligen av zinned:

Stöd för HomeKit?

Inte ännu verkar det som här:
http://www.smarthomedb.com/product/sensibo/fa...

Men det står så här i länken i förra inlägget:
Öppen API & IFTTT
Sensibo har en omfattande öppen API med många utökningar och integrationer skapade av SmartThings, OpenHab, Homebridge (för Homekit) m fl.

Ursprungligen av zinned:

Stöd för HomeKit?

Det enda jag hittar är det här:

Citat:

Öppen API & IFTTT
Sensibo har en omfattande öppen API med många utökningar och integrationer skapade av SmartThings, OpenHab, Homebridge (för Homekit) m fl.
Sensibo är också kompatibel med IFTTT för enkel programmering av nya automatiseringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-03 15:20
Ursprungligen av andas:

Den verkar vara det närmaste jag hittat som gör ungefär vad jag vill.

Har den inte stöd för HomeKit så failar den ju redan på punkt ett, enligt mig. Det är ju absolut första kravet.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-17 19:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Såg detta på m.nu! Som man väntat
För övrigt har m.nu 10% på Hue hela helgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 22:07

Loren Amelang började bygga ett smart hem långt innan minidatorer ens var påtänkt.

Jag ska testa låsa upp garageporten med en app. Hittat ett ungt bolag som nyligen börjat sälja sin produkt, och det hade varit riktigt trevligt om det funkar lika bra som de lovar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-15 13:58

Vilken produkt, länk?

Bevaka tråden