Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-09 22:04

Btw, detta med Pay som US-only...borde det inte vara möjligt att de större världsomspännande amerikanska kedjorna, som McDonalds, kör detta worldwide direkt?

Ursprungligen av zinned:

Btw, detta med Pay som US-only...borde det inte vara möjligt att de större världsomspännande amerikanska kedjorna, som McDonalds, kör detta worldwide direkt?

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med att få ditt kort godkänt av kortleverantören. Det är ju ett steg i det hela.

Så jag tror inte riktigt på det scenariot. Vilket är synd, jag skulle gärna köra det

Ursprungligen av zappee:

Note 4 ligger på samma pris.

Sant, kostar en hel del den med, men å andra sidan kan man stoppa i ett 64/128GB SD-kort för några hundra. I övrigt skiljer sig dessa 2 enheter markant.

Om man kollar på en iPhone 6 Plus med 128GB som kostar 9395 så får du en Galaxy Note 4 med 16GB+128GB (144GB) för ca 7900.

Om man nu skulle vara intresserad av endera enhet och jämföra.

Ursprungligen av zinned:

Btw, detta med Pay som US-only...borde det inte vara möjligt att de större världsomspännande amerikanska kedjorna, som McDonalds, kör detta worldwide direkt?

Då McDonalds kör med SEQR (som kör NFC) så lär det bara vara att köra på.
Inte med Apple Pay dock, men SEQR, då iPhone 6 nu har NFC.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-09-09 22:13

Oh jag som har haft min 5s sen november och bunden i 24 månader och så kommer dessa snygga skönheter... Får väl klara mig och vänta till 6s eller 7 släpps. Kanske får nöja mig med en klocka under tiden :).
Väntar ivrigt till nästa vecka att installera iOS 8. Sen i höst på yosemite

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 22:16
Ursprungligen av Anderlind:

Sant, kostar en hel del den med, men å andra sidan kan man stoppa i ett 64/128GB SD-kort för några hundra. I övrigt skiljer sig dessa 2 enheter markant.

Om man kollar på en iPhone 6 Plus med 128GB som kostar 9395 så får du en Galaxy Note 4 med 16GB+128GB (144GB) för ca 7900.

Om man nu skulle vara intresserad av endera enhet och jämföra.

Absolut, men i dagens molnvärld så börjar utrymme bli mindre och mindre viktigt.

Ursprungligen av zappee:

Absolut, men i dagens molnvärld så börjar utrymme bli mindre och mindre viktigt.

Sant, trevligt med lokal lagring när man är ute och reser utomlands ändå.

Det blir en iphone6 och en watch. Jag är helnöjd - klockan har enorma potential och som vanligt har Apple inte bara tagit fram en hårdvara utan en biotop. Iphone6 och watch kommer att sälja som smör i solsken - Apple kommer att slå nya rekord...igen...och igen. Synd att optisk stabilisator bara finns i Plus - den kommer också till 4,7-tummaren när den hottas upp (6s) 2015 - men jag kan inte vänta då jag redan lovat bort min 5a nu i höst. Hittar inget om watch på Applesajten...vad kostar den? När kan man köpa den? Är det bara utseendeskillnad på modellerna (kunde inte följa eventet - mobilt kajkade det ihop totalt)?

Apple har ingen bra dag idag. Kass stream, dessutom med kinesisk dubb, aktiekursen gick bra i en timme, och nu skickas man från apple.com direkt till apple.com/ch
Kunde gått bättre tror jag.

Ursprungligen av Demiurgen:

vad kostar den? När kan man köpa den? Är det bara utseendeskillnad på modellerna (kunde inte följa eventet - mobilt kajkade det ihop totalt)?

Från $349. 2015. Utseendeskillnad ja, samt liten/stor modell.

SD-kort är dock sega - kör man tyngre grejer som video och multikanalmusik - alltså producerar - så är det inbyggda snabba flash som gäller. Men för majoriteten duger SD-kort bra. Och vad kostar ett 128 GB SD-kort Egentligen? Nog är det mera än några hundringar

Ursprungligen av Anderlind:

Sant, kostar en hel del den med, men å andra sidan kan man stoppa i ett 64/128GB SD-kort för några hundra. I övrigt skiljer sig dessa 2 enheter markant.

Om man kollar på en iPhone 6 Plus med 128GB som kostar 9395 så får du en Galaxy Note 4 med 16GB+128GB (144GB) för ca 7900.

Om man nu skulle vara intresserad av endera enhet och jämföra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-09 22:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med att få ditt kort godkänt av kortleverantören. Det är ju ett steg i det hela.

Så jag tror inte riktigt på det scenariot. Vilket är synd, jag skulle gärna köra det

Syftar du på min bank? Ja, det är ett möjligt problem. Man kan ju skaffa sig ett amerikanskt kort

Ursprungligen av keptang:

Då McDonalds kör med SEQR (som kör NFC) så lär det bara vara att köra på.
Inte med Apple Pay dock, men SEQR, då iPhone 6 nu har NFC.

Och hur skulle det gå till rent praktiskt? Hur skulle jag bli debiterad och vilken app skulle jag använda menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-09 22:27
Ursprungligen av Anderlind:

Sant, trevligt med lokal lagring när man är ute och reser utomlands ändå.

Absolut, jag föredrar det. Men jag tror fortfarande inte det är ett säljargument för den stora massan

Ursprungligen av Demiurgen:

SD-kort är dock sega - kör man tyngre grejer som video och multikanalmusik - alltså producerar - så är det inbyggda snabba flash som gäller. Men för majoriteten duger SD-kort bra. Och vad kostar ett 128 GB SD-kort Egentligen? Nog är det mera än några hundringar

Det finns olika typer av SD-kort. Vissa är betydligt snabbare än andra.

Ursprungligen av zinned:

Och hur skulle det gå till rent praktiskt? Hur skulle jag bli debiterad och vilken app skulle jag använda menar du?

Med SEQR-appen.
Du får en faktura, möjligt att det finns andra sätt att bli debiterad, har inte kollat upp det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-09 22:29
Ursprungligen av keptang:

Från $349. 2015. Utseendeskillnad ja, samt liten/stor modell.

Det intressanta här är just "från"...från $350. Mellan vad kommer det att diffa? En Sport Edition med gummiband för $350 medans en Space Gray med dito metallänk för $550...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-09 22:30
Ursprungligen av keptang:

Med SEQR-appen.
Du får en faktura, möjligt att det finns andra sätt att bli debiterad, har inte kollat upp det.

Ah, får kolla upp det. Att bli fakturerad är så 1987...givetvis ska man bli debiterad direkt mot sitt bankkonto.

Ursprungligen av zinned:

Det intressanta här är just "från"...från $350. Mellan vad kommer det att diffa? En Sport Edition med gummiband för $350 medans en Space Gray med dito metallänk för $550...?

Tror det kommer diffa rätt mkt, den lilla versionen i enklaste utförande (utseende) för $349, och sen uppåt..
$449 för den större i enklaste kanske? Eller möjligen mer.

Ursprungligen av zinned:

Ah, får kolla upp det. Att bli fakturerad är så 1987...givetvis ska man bli debiterad direkt mot sitt bankkonto.

Ja det vore smidigast.

Runt går inte - det har med yteffektivitet kontra storhet att göra. En rund klocka med samma effektiv yta skulle bli gigantisk. Jag tycker också en klocka ska vara rund - det är snyggast och Rätt - men nu är vi i en ny värld och detta är ingen klocka - inte mera än vad en iphone är en telefon. Det är alltihopa datorer - handdatorer och vristdatorer.

Ursprungligen av Klockvisaren:

Jag är... lite besviken faktiskt. Verkar vara en väldigt bra smartklocka, men utseendet är helt fel. Jag hade föredragit en runt, och mer traditionell klocka.

Sen är det väl värt att poängtera att jag faktiskt inte heller var intresserad innan evenemanget av en smartklocka. Men, hade det varit mer av det jag hoppades på hade jag väl övervägt ett köp mer.

Tyvärr Apple! Men iPhone 6 det blir det iallafall.

Ursprungligen av zinned:

Det intressanta här är just "från"...från $350. Mellan vad kommer det att diffa? En Sport Edition med gummiband för $350 medans en Space Gray med dito metallänk för $550...?

Det borde vara möjligt att jämföra med klockor i mellanprisklassen och prisskillnaden mellan samma modell med läderband respektive metallänk. Det kan ge en indikation.

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-09-09 22:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med att få ditt kort godkänt av kortleverantören. Det är ju ett steg i det hela.

Så jag tror inte riktigt på det scenariot. Vilket är synd, jag skulle gärna köra det

Visst nämnde dom under keynoten att man skulle kunna betala med det kort man har kopplat i iTunes? I så'na fall är det ju inget problem med ett svenskt kort utan bara upp till köpstället att implementera tekniken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-09 22:39

Ngn som kan streama keynoten i efterhand? För mig dyker Safari på iPhone5s och Air

Ursprungligen av Gurra:

Visst nämnde dom under keynoten att man skulle kunna betala med det kort man har kopplat i iTunes? I så'na fall är det ju inget problem med ett svenskt kort utan bara upp till köpstället att implementera tekniken.

Man sa väl också för US market ganska tydligt?

Ursprungligen av FreddeB:

Ngn som kan streama keynoten i efterhand? För mig dyker Safari på iPhone5s och Air

Den är nog inte uppe än? Brukar ta någon/några timmar har jag för mig. Framförallt denna gång då det ballade ur en hel del med testbilder bl.a.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-09 22:41
Ursprungligen av Redaktionen:

UPPDATERAD. Ikväll är det dags för Apple-event! 99mac laddar för fullt för en uppesittarkväll och hoppas att du vill hänga med!

Läs hela artikeln här

Känns som att Apple Watch är som första generationen iPad och iPhone, en rund liten tjockis. Men inför framtiden känns det ändå lovande... Det grafiska kändes dock lite mycket Andriod för min smak...

Apple Pay! YES!! Fy fan va gött! Bästa på hela kvällen!!!
Snott bilden från deras sida, och dessa bad boys har jag sett på mängder av svenska terminaler redan!

Ursprungligen av kladda:

Snott bilden från deras sida, och dessa bad boys har jag sett på mängder av svenska terminaler redan!

Ja, NFC.

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-09-09 22:46
Ursprungligen av keptang:

Man sa väl också för US market ganska tydligt?

Absolut. Det var mera så att ditt inlägg påpekade problem med att få kortet godkänt och det är ju inga problem med det som redan finns i iTunes och är godkänt utan problemet hamnar inte hos kortutgivaren utan hos köpstället som måste implementerat ApplePay. Vilket borde betyda att det inte är en fråga för kortföretagen utan för butikskedjorna i nuläget för internationell lansering. Man skulle till exempel kunna tänka sig att Starbucks i Europa snabbt är med på tåget.

Ursprungligen av Gurra:

Absolut. Det var mera så att ditt inlägg påpekade problem med att få kortet godkänt och det är ju inga problem med det som redan finns i iTunes och är godkänt utan problemet hamnar inte hos kortutgivaren utan hos köpstället som måste implementerat ApplePay. Vilket borde betyda att det inte är en fråga för kortföretagen utan för butikskedjorna i nuläget för internationell lansering. Man skulle till exempel kunna tänka sig att Starbucks i Europa snabbt är med på tåget.

Javisst, det är mycket möjligt, det får vi se. Men om det hade varit så enkelt så tycker man att Apple kunde sagt Starbucks globalt.
Det ligger nog andra saker bakom begränsingen enbart USA. Banker/säkerhet, vem vet.

Amerikanska banker är partners i detta så det verkar inte som det är så enkelt som att det räcker med att kortföretagen är med på tåget.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-09 23:01
Ursprungligen av koffas:

Var det någon som hann uppfatta hur man ska betala med sin Apple watch? Inget godkännande?

"To pay with Apple Watch, just double-click the button under the Digital Crown and hold your wrist up to the contactless reader. You’ll hear and feel a confirmation from Apple Watch once your payment information is sent."

http://www.apple.com/watch/features/

Jag har sett fram emot apples klocka. Men samtidigt är jag hyfsat modemedveten. Jag kan helt enkelt inte ta på mig den där klockan. Den ser faktiskt tjock och klumpig ut. Samsungs klocka är faktiskt snyggare...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har sett fram emot apples klocka. Men samtidigt är jag hyfsat modemedveten. Jag kan helt enkelt inte ta på mig den där klockan. Den ser faktiskt tjock och klumpig ut. Samsungs klocka är faktiskt snyggare...

Den inte bara ser tjock och klumpig ut, http://www.theverge.com/2014/9/9/6124253/appl... .

Bevaka tråden