Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elkunniga? Hjälp med effekt på ACC

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-07 20:06

1kw/h kostar vaddå? 1kr? 10 timmar om dan 30 dagar i månaden. 300 kr i månaden kan det vara värt för att kunna sova. Allting är relativt och endast Dalle själv kan avgöra det i detta fallet.

Då går apparaten på max under dessa 10 timmar också.

  • Medlem
  • 2014-08-07 20:45

Den kommer gå högst ett par timmar om dagen. Det blir för att kyla ner när jag kommer hem från jobbet tills att jag går och lägger mig. Att sova med den där skördetröskan igång är uteslutet då den bullrar så att den kan väcka döda... Men grovt räknat kanske den är igång drygt 3 timmar per dag effektiv tid på maximal effekt.

Så enligt räkneexemplet ovan blir det ca 3,50:-/dag för en ok nattsömn. Det kan det vara värt för att kunna vara en hyggligt fungerande människa dagen efter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 21:40

Och nästa vecka kommer hösten säger SMHI...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-07 22:16

Se till att tömma ut vattnet ur den varje dag så du slipper vattenskador, vad jag läste mig till någonstans var
att den snabbt fyllde kondensbehållaren.

Men det kanske inte gäller i torra Svea rike..

  • Medlem
  • 2014-08-07 23:03
Ursprungligen av kenjon:

Och nästa vecka kommer hösten säger SMHI...

Varför blir jag inte förvånad? Men... Förhoppningsvis blir det en sommar även nästa år och då är jag väl förberedd.

  • Medlem
  • 2014-08-07 23:06
Ursprungligen av mattiL:

Se till att tömma ut vattnet ur den varje dag så du slipper vattenskador, vad jag läste mig till någonstans var
att den snabbt fyllde kondensbehållaren.

Men det kanske inte gäller i torra Svea rike..

Ok, jag får kika. Det finns ju en indikator när det är dags att tömma. Jag räknar med att inte använda den så otroligt mycket mer denna somnar. Men ska kika på detta. Läste att det var viktigt att det är snustorrt i kondensbehållaren när man ställer av den för säsongen. Luktar väl satan efter ett tag annars...

Ursprungligen av Dalle:

Tackar för svar. Då kanske det är dags att beställa en direkt då...
Var det inte kyltekniker eller liknande som @goflorp hade studerat till, eller minns jag helt galet? Han kanske har något att komma med i så fall? Andra åsikter och synpunkter är också självklart välkomna om det finns folk på 99 som är hemma i dessa miljöer.

Tack än en gång.

Viktiga är inte om verkningsgraden är 3,1 eller 3,3. Enkelt uttryckt är ju det att för varje kilowatt du "pöttar in" (och betalar för) så får du kyleffekt för det tredubbla. Det biktiga är några saker.

. Skydda utsidan. Kör du den på kylläge blir den delen du har på utsidan varm - du flyttar ju värme från in till ut.
Att ha en liten "hundkoja" byggs över ger den +10 år - spec på västkusten
. Tänk på att kyla oftast är ca dubbelt så dyrt som värme att åstadkomma. Stäng dörrar, fönster osv - annars kommer värmen in.
. Räkna med att anläggningen skall drivas, underhållas och funka under många år. Stabil firma och känt märke är A och O !!
. Läs föregående rad en gång till, lägg det på minnet.

Jag läste till fastighetstekniker, på Fastighetsakademin i Göteborg. En utbildning jag kan rekommendera. Bra jobb, stor frihet, bra lön etc. Nyfiken kan vi ta det i PM.

Anläggning med behållare (vi kallar dem pinviner på jobbet) är ofta rena söle-verken.
Kan man ha en anläggning med slang till utsidan för kondensvattnet - desto bättre

Ursprungligen av Dalle:

Ok, jag får kika. Det finns ju en indikator när det är dags att tömma. Jag räknar med att inte använda den så otroligt mycket mer denna somnar. Men ska kika på detta. Läste att det var viktigt att det är snustorrt i kondensbehållaren när man ställer av den för säsongen. Luktar väl satan efter ett tag annars...

Jag har folk på jobbet som får allergiska anfall av att kylskåpen har en 1-liters kondensbehållare på baksidan...
Denna full med "It came from the green lagoon"-gegga gör saker med tanters luftrör ....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-16 11:13

Det med att bygga en "hundkoja" ovan, tänk på ventilationen, värmen ska ju ventileras bort. Bygg den inte för "tät". I de flesta fall kan det räcka med ett litet tak.

Bevaka tråden