Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa laddare för MBP från andra än Apple?

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Kvalitet kan mätas på många sätt. Livslängd är bara ett. Din piratladdare kanske är billig och håller länge. Kanske bränner den rentav inte ner din bostad. Men kanske levererar den så dålig kvalitet på laddspänningen att din dator och dess batteri tar slut i förtid. Kanske blir en garanti ogiltig på grund av att du haft piratladdare. Kvalitet är ett mångfacetterat begrepp och man måste se till helheten.

Ledsen att göra dig besviken min piratladdare varken brände ned huset, förstörde datorn/batteriet eller ogiltigförklarade garantin. Den fungerade precis som originalladdaren och började till slut glappa precis som Apples gjort. inte så konstig eftersom piratladdarna ofta är gjorda i precis samma fabriker som Apples. Ibland med billigare komponenter men ändock fullt dugliga.

Flera här har skrivit att piratladdare blir väldigt varma vid användning, som om Apples inte blir det?

Ursprungligen av lappen71:

Same same but different.

Nej stor skillnad som jag tidigare förklarat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-17 22:29
Ursprungligen av Perobous:

Nej stor skillnad som jag tidigare förklarat.

Lets agree to disagree

Min nyinköpta originalladdare blir inte tillnärmelsevis lika varm som den tredjepartstillverkade laddaren som jag nu har liggandes hemma. Min gamla originalladdare kunde också bli rätt varm, men inte alls lika varm. Säger inget om andras upplevelser med piratladdare, själv har jag hittills haft tur (?) men jag upplever att det är en klar skillnad, ja.

Ursprungligen av Manglobe:

Min nyinköpta originalladdare blir inte tillnärmelsevis lika varm som den tredjepartstillverkade laddaren som jag nu har liggandes hemma. Min gamla originalladdare kunde också bli rätt varm, men inte alls lika varm.

OK själv så blir min senaste original rMBP laddare ofta så varm att man nästan bränner sig på den när man använder datorn samtidigt som den laddar.

Ursprungligen av Perobous:

Alla de som testas där är till iPhone och iPad inte till MBP som diskuteras här.

Ifs sant. Men det ger ändå en antydan om skillnader mellan pirater och original.
Jag köpte en gång en pirat till en gammal MB, där katten bitit av sladden (15V, inte 220V), så att det blev kortis och laddaren dog.
Om jag har datorn igång med laddaren ansluten, så släcks hela FMbandet av strålning från piraten, så händer inte med original, så visst är det skillnad.

Ursprungligen av leni45:

Ifs sant. Men det ger ändå en antydan om skillnader mellan pirater och original.
Jag köpte en gång en pirat till en gammal MB, där katten bitit av sladden (15V, inte 220V), så att det blev kortis och laddaren dog.
Om jag har datorn igång med laddaren ansluten, så släcks hela FMbandet av strålning från piraten, så händer inte med original, så visst är det skillnad.

Låter mest som om du har en riktigt dålig stereo eller kanske körde laddaren ojordad?

Ursprungligen av disktant:

Min senaste "Original 60w A1344 Power Adapter fit Genuine" är fake
ser exakt ut som orginal, etikett och alla siffror rätt men den väger mindre
så den du länkar till kan ju vara fake den med, svårt att avgöra

Låter helt galet. Står det alltså made in China, designed in california by Apple. Har du begärt pengarna tillbaka?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-17 22:51

Hallelujah vi har en "ny" Gordy på 99mac

Ursprungligen av koffas:

Låter helt galet. Står det alltså made in China, designed in california by Apple. Har du begärt pengarna tillbaka?

Nej, jag visste vid köp att den var fake med tanke på priset

Är du säker på att din varma laddare är original ?

Varma? Jag märker ingen som helst skillnad på den och orginalet förutom att den hade några små märken efter normalt slitage.

"Varm" i elektriska sammanhang är minst 70°C. Vid 40-45°C gör det ont att ta på.

Den gör inte ont att ta på och därmed bör den inte räknas som "varm"

Vad är en Piratladdare egentligen?

Piratladdare? Ni är bra roliga ni. Det många verkar mena är att endast Apple kan göra laddare till sina produkter... Om så var fallet så skulle inte Incase laddare finnas i Applestore.

Visst finns det skit elektronik där ute. En del av skiten är bara för att tjäna pengar på giriga konsumenter, en del finns bara för att sno en del av kakan men är välgjorda. Den sista delen är väl Apples egna som ibland bara är livsfarligt skit de med.

Jag köper mina laddare från kända märken men även i Apples egna fabriker finns trötta och dåliga anställda...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Piratladdare? Ni är bra roliga ni. Det många verkar mena är att endast Apple kan göra laddare till sina produkter... Om så var fallet så skulle inte Incase laddare finnas i Applestore.

Visst finns det skit elektronik där ute. En del av skiten är bara för att tjäna pengar på giriga konsumenter, en del finns bara för att sno en del av kakan men är välgjorda. Den sista delen är väl Apples egna som ibland bara är livsfarligt skit de med.

Jag köper mina laddare från kända märken men även i Apples egna fabriker finns trötta och dåliga anställda...

Det är milsvid skillnad på piratladdare och 3:e-partsladdare. Absolut kan seriösa företag göra säkra laddare som passar till Apples produkter. Dessa kostar också därefter. De är dessutom ordentligt testade och bär CE-märke mm. CE-märket i dessa fall står inte för China Export, och det ligger en ordentlig certifiering bakom. Den stora skillnaden på en 3:e-partsladdare och en piratladdare är att 3:e-partsprodukten inte försöker göra sken av att vara äkta vara eller att den är exakt samma produkt till en bråkdel av priset såsom piratkopior brukar göra.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är milsvid skillnad på piratladdare och 3:e-partsladdare. Absolut kan seriösa företag göra säkra laddare som passar till Apples produkter. Dessa kostar också därefter. De är dessutom ordentligt testade och bär CE-märke mm. CE-märket i dessa fall står inte för China Export, och det ligger en ordentlig certifiering bakom. Den stora skillnaden på en 3:e-partsladdare och en piratladdare är att 3:e-partsprodukten inte försöker göra sken av att vara äkta vara eller att den är exakt samma produkt till en bråkdel av priset såsom piratkopior brukar göra.

Det är det jag menar. Väljer du att handla i en svensk butik så skall produkterna vara CE-märkta och således falla under kategorin 3:e partstillverkade.

Men sen finns det ju bra och mindre bra märken men det är en helt annan fråga.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Det är det jag menar. Väljer du att handla i en svensk butik så skall produkterna vara CE-märkta och således falla under kategorin 3:e partstillverkade.

Men sen finns det ju bra och mindre bra märken men det är en helt annan fråga.

Det finns många butiker som tror att de säljer en CE-märkt produkt bara för att tillverkaren/importören klistrat på ett CE-märke. Vad många inte vet är att det faktiskt finns en märkning som heter China Export och den är närmast identisk med CE. Man behöver i princip sätta sig med ett skjutmått och mäta proportionerna i märkningen för att avgöra vilken CE-det rör sig om. (Chinese Export-märkningen har något större avstånd mellan C och E.)
Butiker verkar inte i någon större utsträckning kräva att få se underlagen bakom CE-märket utan konstaterar att det står CE på grejorna och säljer glatt vidare.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns många butiker som tror att de säljer en CE-märkt produkt bara för att tillverkaren/importören klistrat på ett CE-märke. Vad många inte vet är att det faktiskt finns en märkning som heter China Export och den är närmast identisk med CE. Man behöver i princip sätta sig med ett skjutmått och mäta proportionerna i märkningen för att avgöra vilken CE-det rör sig om. (Chinese Export-märkningen har något större avstånd mellan C och E.)
Butiker verkar inte i någon större utsträckning kräva att få se underlagen bakom CE-märket utan konstaterar att det står CE på grejorna och säljer glatt vidare.

Skillnad är det. När jag gör en snabb överblick på Google så undrar jag om det verkligen är så vanligt.

Du kan ju faktiskt anmäla företag som tummar på reglerna till ARN.

Ursprungligen av Ancientdragon:

http://f.kulfoto.com/pic/0001/0046/e6QDF45573.jpg

Skillnad är det. När jag gör en snabb överblick på Google så undrar jag om det verkligen är så vanligt.

Du kan ju faktiskt anmäla företag som tummar på reglerna till ARN.

ARN har inte mycket att sätta emot. Däremot kan man kontakta Elsäkerhetsverket när det gäller laddare.
Ser förresten att jag blandat ihop CE med CE. Det är riktiga CE som har större avstånd.

Hittade denna på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302379/211853716/...-

Tyvärr är det ju så att när något verkar för bra för att vara sant så är det ofta det. Säljaren har fläckfria omdömen, dock. Kan ju tyda på att köparna inte har detaljgranskat iofs.

Ursprungligen av Shlobban:

Hittade denna på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302379/211853716/...-

Tyvärr är det ju så att när något verkar för bra för att vara sant så är det ofta det. Säljaren har fläckfria omdömen, dock. Kan ju tyda på att köparna inte har detaljgranskat iofs.

Den ser ju äkta ut. Priset är inte misstänkt lågt. Varför skulle detta vara något skumt?

Helt ny för halva priset, 100:- mer än en piratladdare. Det är väl det.

Ursprungligen av Shlobban:

Hittade denna på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302379/211853716/...-

Tyvärr är det ju så att när något verkar för bra för att vara sant så är det ofta det. Säljaren har fläckfria omdömen, dock. Kan ju tyda på att köparna inte har detaljgranskat iofs.

Det är garanterat en original - som det också står i annonsen. Inget konstigt med det - har själv sålt laddare original på Tradera pga att jag haft lite för många. Problemet är dom billiga laddarna där det står " passar till" iPhone - iPad - Apple mm. Det står sällan " äkta" eller "original" - utan just passar och till - och sedan olika Apple prylar.
Denna är ju bara att köpa - om man vill tjäna några kronor.

Ursprungligen av Ancientdragon:

http://f.kulfoto.com/pic/0001/0046/e6QDF45573.jpg

Skillnad är det. När jag gör en snabb överblick på Google så undrar jag om det verkligen är så vanligt.

Du kan ju faktiskt anmäla företag som tummar på reglerna till ARN.

Tror inte så många "Butiker" säljer dessa piratladdare. Huvuddelen ligger på nätbutiker och privatpersoner - det är "lite" svårare att anmäla till AN - för att inte säga omöjligt.
Skulle det vara en butik - skulle jag anmäla till Elsäkerhetsverket som någon redan skrivit.
Att det skulle ha att göra med "trötta arbetare" och måndagsexemplar som någon skrev är ju i detta fall nonsens. Det som gäller här är dom tekniska specarna som är undermåliga för att spara pengar. Säkerhetsavstånd mm - som gör att den kan börja brinna. Fortfarande är det ju 220 V vi stoppar prylar i väggen med. Man kan lika gärna stoppa fingrarna i kontakten - och hoppas att det funkar.
Problemet har ju även belysts i olika konsumentprogram på TV - så inget nytt under solen.
Värmen fortsätter - och då menar jag den ute i Sverige. Trevlig sommar.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-21 23:19
Ursprungligen av Perobous:

Observerade du att det handlade om produkter som delvis sålts för hela 5 år sedan? Man kan ju tycka att Apple borde ha dragit tillbaka dessa problemdrabbade laddare tidigare.
Sen kan man ju tycka att Apple inte skulle ha sänkt kvalitén på sina laddare med åren. Mina Powerbook's laddare fungerade i vad som verkar vara en evighet jämfört med de flertalet original-Magsafeladdare som jag tvingats byta ut och köpa nya på grund av glapp m.m. Tyvärr så beror kvalitetssänkningen på Apples ofta korkade ambition att sätta form före funktion och givetvis p.g.a. costcutting.

Var har Apples 1300 laddare fått problem, liggen med en sådan rätt nära huvet just nu och är inte det minsta orolig.

Handlar snarare om att den var designad för iPhone kanske rent av innan första iPaden kom, och idag används den även som iPad laddare, mao kan den möjligen överbelastas rent teoretiskt. De är ändå byggda med goda marginaler jämfört med ful laddarna, så det är nog ingen fara.

Jag ska väl byta in den nån dag jag kommer på att dra till stass.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-21 23:27
Ursprungligen av Perobous:

Troligen klokare att köpa en ny piratladdare än en begagnad glappande (eller snart så) begagnad Apple laddare.
och du vi pratar MBP laddare här inte undermåliga iPhone/iPad laddare som du verkar prata om.

Nej absolut inte, bra vara är alltid bra vara, skräp e skräp. Glappar det vid kabeln fixar man en ny kabel. Men inte en ny pirat laddare.

Ursprungligen av juanito:

Var har Apples 1300 laddare fått problem, liggen med en sådan rätt nära huvet just nu och är inte det minsta orolig.

Vi pratar om MBP laddare här om du inte har förstått det.

Ursprungligen av juanito:

Nej absolut inte, bra vara är alltid bra vara, skräp e skräp. Glappar det vid kabeln fixar man en ny kabel. Men inte en ny pirat laddare.

Som sagt vi pratar om MBP laddare här som det inte är särskilt lätt att byta kabel eller kontakt på. Sen så skiljer kvalitén på pirat laddare en hel del, vissa är lika bra som Apples och tillverkade i exakt samma fabriker som Apples medans andra är sämre men få är rent skräp.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 13:08
Ursprungligen av Perobous:

Som sagt vi pratar om MBP laddare här som det inte är särskilt lätt att byta kabel eller kontakt på. Sen så skiljer kvalitén på pirat laddare en hel del, vissa är lika bra som Apples och tillverkade i exakt samma fabriker som Apples medans andra är sämre men få är rent skräp.

Är det din personliga åsikt eller har du fakta på detta påstående?

Egentligen så är du en farlig person som rekommenderar farlig elektrisk utrustning.
Om du gör detta för att du inte tycker om Apple eller av okunskap spelar ingen roll men du ska sluta med det.
Som tur är är det inte många som går på dit skitsnack.

Ursprungligen av lappen71:

Är det din personliga åsikt eller har du fakta på detta påstående?

Tror du att bara en fabrik tillverkar alla Apples nätdelar? Nej det är massvis av olika fabriker som tillverkar även åt många andra tillverkare förutom Apple och då även s.k. piratanätdelar.

Ursprungligen av lappen71:

Egentligen så är du en farlig person som rekommenderar farlig elektrisk utrustning.

Hur många MBP olyckor har inträffat med piratladdare och MBP?

Ursprungligen av lappen71:

Om du gör detta för att du inte tycker om Apple eller av okunskap spelar ingen roll men du ska sluta med det.
Som tur är är det inte många som går på dit skitsnack.

Jag är varken okunnig eller tycker illa om Apple så du är ju bara extremt pinsam när du försöker lasta gud vet vad på mig och missar att folk köper piratladdare för att de är billiga och gör sitt jobb när Apple egna inte helt lyckade laddare lagt av. Observera de extremt dåliga betygen som Apples laddare får på Apples egna sida
http://store.apple.com/us/product/MC461LL/A/a...

Senast redigerat 2014-07-22 23:59
Bevaka tråden