Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upphandling om Apple-produkter överklagas till domstol

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-24 09:49
Ursprungligen av John A:

Precis, lite gammal god korruption har aldrig skadat.

Du som är en sådan frihetsivrare i övrigt, varför förespråkar du LOU? Jag får en känsla av att du gör det bara för att LOU missgynnar Apple.

Jo, jag hatar det...har jiddrat fruktansvärt mycket med denna skit...det går åt enorma mänder mantimmar för att tillslut få det som man vill eller närapå som man vill - räknar man mantimmar så är det ett mycket, mycket dyrt system.
Men demokrati ÄR ingen tebjudning och demokrati ÄR svindyrt...och det finns en anledning till att alla civiliserade länder har detta förfarande och ingen - inte ens the land of the free USA (som har ännu mera byråkrati - Sverige är extremt liberalt i jämförelse) har lyckats hitta ett annat system. Alternativen är mycket, mycket värre - dom slår mot demokratins fundament (medborgarnas insyn/kontroll över vem som får deras inbetalade skattepengar - VÅRA pengar alltså - VI är staten...VI är kommunen...det är VÅRA pengar).
Som mycket annat inom demokrati så är det en seg soppa...men ännu har ingen hittat på något mindre dåligt än demokrati. Inte enligt mig i alla fall.

Ursprungligen av Vassius:

Att hävda att korruptionen tar över om man tar bort LOU är bara trams. Man kan stävja korruption genom kontroller och genom att ställa andra krav på leverantörerna än att de ska vara billigast.

En läkare berättade för mig att LOU faktiskt kan göra inköpet dyrare. Han skulle beställa 10 st produkter. När han valde den bästa offerten via LOU fick han ett pris från en viss leverantör.

Men OM han hade beställt direkt från samma leverantör hade priset varit 10% lägre. Tekniska apparater som flera sjukhus beställer är som bekant mycket dyra, så 10% lägre pris betyder mycket. Hade han beställt direkt hade sjukhuset haft mycket pengar över för annat viktigt…

Kort sagt… LOUs effektivitet är inte bra… tanken är bra, men fungerar i praktiken inte så bra…

Vad händer om läkaren måste beställa en produkt illa kvickt och så kommer någon och överklagar, då hinner ju patienten dö…

Jag har genomlidit några offentliga upphandlingar genom åren och kan konstatera att med tanke på vilken prispress som gäller är det knappt lönt att göra sig mödan. Att göra en offert på en komplex maskin till en "normal" kund tar 15 minuter. När det är LOU så kan det ta en hel dag. För att inte tala om märkliga krav. Jag tror dessutom att jag är diskvalificerad för tillfället eftersom mitt företag är nystartat. Jag har lyft ur en verksamhet som jag hållit på med i över 10 år ur det bolag jag jobbade i förut till ett nytt eget bolag. I många fall ska man visa att man varit verksam ett antal år och dessutom inkomma med referenser. Sånt händer aldrig i affärer med privata bolag. Och vad är det för demokrati när en bra leverantör är diskvalificerad för att organisationsnumret är färskt?
Minns en upphandling till Göteborgs kommun som jag la mycket arbete på. Efter någon månad kom beskedet att upphandlingen var avbruten då samtliga anbud vida översteg budgeterade ramar. Man kan rimligen lyfta på luren och kolla upp prisläget innan man lurar en hoper stackars säljare att lägga hela arbetsdagar på ett anbud. Litegrann som på en mässa då en bondlurk stod och tittade på en maskin i vår monter, pekade och sa "en sån där kostar väl minst tjugotusen spänn, va?". Jo, tack. Plus 3 miljoner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 11:09
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har genomlidit några offentliga upphandlingar genom åren och kan konstatera att med tanke på vilken prispress som gäller är det knappt lönt att göra sig mödan. Att göra en offert på en komplex maskin till en "normal" kund tar 15 minuter. När det är LOU så kan det ta en hel dag. För att inte tala om märkliga krav. Jag tror dessutom att jag är diskvalificerad för tillfället eftersom mitt företag är nystartat. Jag har lyft ur en verksamhet som jag hållit på med i över 10 år ur det bolag jag jobbade i förut till ett nytt eget bolag. I många fall ska man visa att man varit verksam ett antal år och dessutom inkomma med referenser. Sånt händer aldrig i affärer med privata bolag. Och vad är det för demokrati när en bra leverantör är diskvalificerad för att organisationsnumret är färskt?
Minns en upphandling till Göteborgs kommun som jag la mycket arbete på. Efter någon månad kom beskedet att upphandlingen var avbruten då samtliga anbud vida översteg budgeterade ramar. Man kan rimligen lyfta på luren och kolla upp prisläget innan man lurar en hoper stackars säljare att lägga hela arbetsdagar på ett anbud. Litegrann som på en mässa då en bondlurk stod och tittade på en maskin i vår monter, pekade och sa "en sån där kostar väl minst tjugotusen spänn, va?". Jo, tack. Plus 3 miljoner.

Och så var det någon som opponerade sig när jag använde ordet korkad för att beskriva vissa människor

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-24 12:09
Ursprungligen av The Real Viking:

En läkare berättade för mig att LOU faktiskt kan göra inköpet dyrare. Han skulle beställa 10 st produkter. När han valde den bästa offerten via LOU fick han ett pris från en viss leverantör.

Men OM han hade beställt direkt från samma leverantör hade priset varit 10% lägre. Tekniska apparater som flera sjukhus beställer är som bekant mycket dyra, så 10% lägre pris betyder mycket. Hade han beställt direkt hade sjukhuset haft mycket pengar över för annat viktigt…

Kort sagt… LOUs effektivitet är inte bra… tanken är bra, men fungerar i praktiken inte så bra…

Vad händer om läkaren måste beställa en produkt illa kvickt och så kommer någon och överklagar, då hinner ju patienten dö…

Visst är det så. Vi sitter i den skiten, "allt" som måste upphandlas blir dyrare. TV kostade drygt 10 000 kr/st pga upphandling, på ElGiganten/MediaMarkt fanns samma modell för ca 5000 kr.
Dessutom all den tid vi måste lägga på spec och upphandlingsdokumentation/förfarande, som har beskrivits ovan.
Jag säger inte att vi ska ta bort LOU (eftersom jag inte har något bättre förslag), men det är dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-24 17:47
Ursprungligen av John A:

Precis, lite gammal god korruption har aldrig skadat.

Vad är skillnaden mot det nuvarande systemet?

Bevaka tråden