Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn blir varm/fläkten snurrar intensivt

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu läste du lite slarvigt. Igen.

Du fick en länk till Click2Flash. Titta lite på den, och vad den kan göra.

Visst kan du stänga av Flash helt, men jag tror att du behöver den ibland. Så Click2Flash är en bättre lösning än att ta bort Flash helt från Firefox.

Jag har inte läst slarvigt. Last updated 2010-03-31.

Ursprungligen av calinou:

Jag har inte läst slarvigt.

Ok, det är möjligt. Men berätta då att du har tittat på länken, men du tyckte att den inte var lämplig.

För när du inte nämner något alls om det tipset, utan bara går vidare och börjar med ett nytt resonemang (om att stänga av Flash helt), så ser det ut som du har missat länken.

Ursprungligen av calinou:

...Last updated 2010-03-31.

Ta en annan plugin då. Flashblock t.ex.

Senast redigerat 2014-05-27 15:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-27 15:49
Ursprungligen av calinou:

Jag har inte läst slarvigt. Last updated 2010-03-31.

Här är aktuella länken till ClickToFlash. Senast uppdaterad 20 maj. Fungerar ypperligt. Men alltså bara till Safari.
ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

Ursprungligen av IngoX:

Här är aktuella länken till ClickToFlash. Senast uppdaterad 20 maj. Fungerar ypperligt. Men alltså bara till Safari.
ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

Tack för länken men jag har firefox och inte safari....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, det är möjligt. Men berätta då att du har tittat på länken, men du tyckte att den inte var lämplig.

För när du inte nämner något alls om det tipset, utan bara går vidare och börjar med ett nytt resonemang (om att stänga av Flash helt), så ser det ut som du har missat länken.

Ta en annan plugin då. Flashblock t.ex.

Enligt bilden nedan kan man även välja "fråga efter aktivering" vilket är kanske bättre än att installera en plugin? i synnerhet att det kanske inte är lämpligt att installera just denna?

Senast redigerat 2014-05-27 19:18
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-27 18:06
Ursprungligen av calinou:

Enligt bilden nedan kan man även välja "fråga efter aktivering" vilket är kanske bättre än att installera en plugin? i synnerhet att det kanske inte är lämpligt att installera just denna?

Installera Flashblock du, det fungerar fint i Firefox.
Jag har version 1.5.17 själv.

Senast redigerat 2014-05-27 19:21

Tråd rensad, några inlägg redigerade, andra borttagna helt. Personliga saker kan ni ta i PM med varandra om det finns ett behov för det.

Ursprungligen av mattiL:

Installera Flashblock du, det fungerar fint i Firefox.
Jag har version 1.5.17 själv.

Tack för tipset. Visst ska jag installera det men undrar kanske varför.... det skulle vara flash som ställer till? Hur vet man att det är flash som gör att datorn blir varm?
Idag har jag köpt en dyna/underlägg på Kjell och det avsevärt bättre.
Fläkten går i hög varv när man t ex kopplar datorn till tv:n netflix och det kan man väl inte göra något åt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-27 22:01
Ursprungligen av calinou:

Min MBP blir för varm ibland och fläkten snurrar intensivt.

Vad kan det bero på?
Finns det ett sätt man kan kyla ned?
Hur kan man kontrollera om värmen är på normal nivå?

Det är rätt vanligt att Flash används för allehanda reklam på webbsidorna, detta kan göra att datorn får jobba hårdare, och då startar fläktarna givetvis.
Ett enkelt sätt att se temperaturen i datorn och varvtalet på fläktarna är att installera iStat Pro, det är en så kallad widget som installera på dashboard.

Sök lite på widgets och dashboard så hittar du en massa kul.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-28 00:32
Ursprungligen av calinou:

Jag har Firefox och förstår inte riktigt vad som menas att stänga av "per default". Dock hittade jag den i tilläggsmodulen och det är väl där i så fall man ska avaktivera det?

Per default = som standard (val), normalinställning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-28 00:33
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset. Visst ska jag installera det men undrar kanske varför.... det skulle vara flash som ställer till? Hur vet man att det är flash som gör att datorn blir varm?
Idag har jag köpt en dyna/underlägg på Kjell och det avsevärt bättre.
Fläkten går i hög varv när man t ex kopplar datorn till tv:n netflix och det kan man väl inte göra något åt?

Njae, för 700kr får du en AppleTV som är ljudlös och fixar Netflix.

Ursprungligen av reboot81:

Njae, för 700kr får du en AppleTV som är ljudlös och fixar Netflix.

Ska man alltså ha dosan mellan min samsung tv:n och datorn så att den fixar Netflix? Det skulle vara intressant att veta vad den gör.....Jag har en ganska ny samsung tv med smart hub men tyvärr inte Netflix så jag måste streama via min dator.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-02 21:20
Ursprungligen av calinou:

Ska man alltså ha dosan mellan min samsung tv:n och datorn så att den fixar Netflix? Det skulle vara intressant att veta vad den gör.....Jag har en ganska ny samsung tv med smart hub men tyvärr inte Netflix så jag måste streama via min dator.

Läs läs läs http://www.apple.com/se/appletv/

Ursprungligen av lappen71:

Jag har läst och som jag tolkar så är det ett underhållningspaket och eftersom jag har redan stort utbud på min tv så behöver jag inte fler om det vore enbart för Netflix skull.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-02 21:46
Ursprungligen av calinou:

Jag har läst och som jag tolkar så är det ett underhållningspaket och eftersom jag har redan stort utbud på min tv så behöver jag inte fler om det vore enbart för Netflix skull.

Du får göra precis som du vill men där har du lösningen på varm dator alla fall.

Ursprungligen av calinou:

Jag har läst och som jag tolkar så är det ett underhållningspaket och eftersom jag har redan stort utbud på min tv så behöver jag inte fler om det vore enbart för Netflix skull.

Apple TV är en liten svart puck som du ansluter till din TV. Med den kan du titta på Netflix utan att blanda in datorn. Du kan strömma film och musik från en iOS-enhet eller dator till TV'n, visa bilder etc. En mycket trevlig pryl att ha.

Ursprungligen av pmarriott:

Apple TV är en liten svart puck som du ansluter till din TV. Med den kan du titta på Netflix utan att blanda in datorn. Du kan strömma film och musik från en iOS-enhet eller dator till TV'n, visa bilder etc. En mycket trevlig pryl att ha.

Så pucken gör även att iOs-enheten (t ex datorn) inte blir varm att av strömma film och musik?

Ursprungligen av calinou:

Så pucken gör även att iOs-enheten (t ex datorn) inte blir varm att av strömma film och musik?

Med en Apple TV eliminerar du behovet av att ha en dator för att titta på just Netflix. Sålunda kommer eventuell värmeutveckling på din dator inte att ha med Netflix att göra. Datorn kan eventuellt bli varm om du strömmar media som ligger lokalt på datorn till din Apple TV.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 23:08
Ursprungligen av calinou:

Så pucken gör även att iOs-enheten (t ex datorn) inte blir varm att av strömma film och musik?

iOS-enheter är iPhone, iPad och iPod.
Datorn är en OSX-enhet...
AppleTV är istället för en dator, när du kör den till TVn. Tänk på en minidator som använder TVn som bildskärm. Idag kan du inte installera program i den, utan den använder bara de som följer med, t ex Netflix. Den kan även agera "bildskärm" för dina iOS-enheter (såsom iPhone).

Bevaka tråden