Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningsfältet är borta

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, inte riktigt.

Som jag skrev tidigare så är både Dockan och Launchpad bara genvägar till programmen i "Program"-mappen.

Det som finns i Dockan kan finnas eller saknas i Launchpad.
Och det som finns i Launchpad kan finnas eller saknas i Dockan.
Det finns inga direkta beroenden mellan dem.

Varför ska man ha Launchpad? Hur gör man för att lägga tillbaka en ikon i från Dockan till Launchpad?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har dragit programmappen till dockan. På så vis kan jag komma åt alla program som inte ligger "öppet" i dockfältet. Jag har även lagt genvägar till andra ofta öppnade mappar såsom Verktyg, Bilder, Dokument och Nedladdat/Download

Kan du beskriva hur man gör för att lägga in programmappen där.

Ursprungligen av calinou:

Kan du beskriva hur man gör för att lägga in programmappen där.

Du klickar på mappen och sedan drar du den till dockan och släpper upp musknappen. Det du får då är en genväg/ett alias till den verkliga mappen som ligger kvar på sin ursprungsplats. Alla ikoner, oavsett om det är program eller mappar, som ligger i dockan är alias/genvägar

Denna video från 2010 visar lite hur du gör

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-16 16:56
Ursprungligen av calinou:

Varför ska man ha Launchpad? Hur gör man för att lägga tillbaka en ikon i från Dockan till Launchpad?

Som Jesper skrev så är de helt oberoende av varandra. LaunchPad har genvägar till programmen, det har Dock också. Så du flyttar dem inte fram och tillbaka mellan Dock och LaunchPad. De skapas och tas bort var för sej, utan någon inbördes inblandning.
Varför man ska ha LaunchPad? Troligen ett försök av Apple att få iPhoneanvändare, som är ovana Macanvändare, att känna igen sej.

Tack alla för hjälpen!

Bevaka tråden