Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2014-05-22 21:31

Ett generellt inlägg i debatten/tråden. Jag har just köpt min första singlespeed/fixie - med vändbart bakhjul. JÄVLAR vad roligt det är! Att sladda en fixie i nedförsbacke är det roligaste jag gjort på cykel på... typ 35 år. Att bromsa genom att hålla emot på pedalerna får en att få värk i muskler man inte trodde fanns. Dessutom, att hålla på och trixa med krånglande växlar och skevande bromsskivor har jag gjort min beskärda del av, det är väldigt skönt att ha en hoj som väldigt lite kan gå fel på. Den enda nackdelen är att skogsturer är mer eller mindre uteslutna, men det gjorde jag inte många förr heller. Vill du ha kul på asfalt - skaffa en fixie! Nu för tiden säljs kompletta fixie/ss-hjul lite varstans på nätet. Googla på!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-23 11:32

En sjukt bra cyklist, speciellt som han använder en racer.
https://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik

En generell fråga dock: Vad använder ni för hållare till er iPhone (om ni har någon)? Jag skulle vilja köpa en vettig, men den behöver också vara framtidssäker, om ett halvår räknar jag med att ha en något större iPhone 6.

Ursprungligen av Dalle:

Har vi några cykelintresserade här på 99mac?
Jag måste komma igång och börja träna igen och har tidigare gillat att cykla. När jag var yngre hade jag en mountainbike som jag snurrade runt på i många många mil, både på vägar och i skogen.
Nu ha jag passerat 30 och lagt på mig både ett och annat kilo för mycket tyvärr. Dags att komma igång igen helt enkelt! Men vad bör jag satsa på om jag har en budget på säg 5-6000:-? Kan jag köpa en MTB igen, eller kollar folk skitkonstigt på mig då, är det bara en hederlig gubbcykel som gäller när man är 30+?

Jag satsade för 1 år sen på en Scott Sportster P45, prisläge ca 7000, bra cross/hybrid som ger mig mkt bra allroundcykel för pengarna, som funkar för mig som cyklar 80%landsväg och 20 skog/grusväg. Dämpad Låsbar framgaffel. Bra första cykel tycker jag, obs standardsadeln är inte rolig på den, ska bytas ut. Det är Schwalbe Smart sam däck på den, punkteringsskyddade med kevlarkärna.

// Lars

30 skäl till varför man ska cykla

Bikeradar

Ursprungligen av Dalle:

Har vi några cykelintresserade här på 99mac?
Jag måste komma igång och börja träna igen och har tidigare gillat att cykla. När jag var yngre hade jag en mountainbike som jag snurrade runt på i många många mil, både på vägar och i skogen.
Nu ha jag passerat 30 och lagt på mig både ett och annat kilo för mycket tyvärr. Dags att komma igång igen helt enkelt! Men vad bör jag satsa på om jag har en budget på säg 5-6000:-? Kan jag köpa en MTB igen, eller kollar folk skitkonstigt på mig då, är det bara en hederlig gubbcykel som gäller när man är 30+?

För framtida referens vill jag gärna informera om Canyon. Det är en stor tysk tillverkare som var tidigt ute med att sälja sina cyklar online med en bra hemsida som informerar och hjälper kunden att välja rätt.

Canyon erbjuder ofta oslagbart price/performance. De vinner oftast de cykeltest de är med i när jag läser de stora tyska/schwiziska Mountainbike-magazinen som täcker området runt Alperna. Här är deras alternativ till trådskaparen (även om det är old news nu): en framdämpad XT-bike för 6669 SEK. Det är en helt omöjlig prisklass om man vill ha en "riktig" cykel, men det verkar ändå som om Canyon levererar även här.

Jag cyklar själv en fulldämpad Nerve AL 9.0 och är mycket nöjd med den. Kommer garanterat att köpa från Canyon nästa gång också.

Kan vara bra att veta att det lätt blir väntetid på cyklarna om man inte ligger på när de släpps. De säljer slut snabbt....

Som med allt jag ska köpa tar det tid för mig att bestämma mig o inte blir det bättre av att jag ofta tvivlar på mitt eget val o vänder blicken åt ett annat håll när något inte låter/känns rätt...

Således hänger fortfarande inköpet av en cykelmätare i luften även om de två mätare jag återkommer till för att söka info om är Sigma Rox 10.0 GPS och CatEye CC GL50 Stealth. Båda har Gps men saknar turn-by-turn. Hittade denna sida som ställer upp dessa två tillsammans m sju andra gps-mätare, inkl flera Garmin: http://bike-gps-review.toptenreviews.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-24 21:22

Garmin är väl ansett som många cyklisters favoritmärke. Jag har en Garmin 800 (efter att ha slitit med en Polar några år). Funkar finfint när man lärt sig allt på den samt hur man slungar över rundor från Garmin Connect till enheten och laddar upp sina egna. Har hört massor med positivt om 810.

Ursprungligen av guzen:

Garmin är väl ansett som många cyklisters favoritmärke. Jag har en Garmin 800 (efter att ha slitit med en Polar några år). Funkar finfint när man lärt sig allt på den samt hur man slungar över rundor från Garmin Connect till enheten och laddar upp sina egna. Har hört massor med positivt om 810.

Må så vara men hade jag inte satt ett tak på 2000kr, helst under, inkl pulsmätare så hade det blivit en Garmin

Jag fick 25% rabatt på hela sortimentet hos Team Sportia så idag när jag köpte ett par nya "walk" skor så passade jag på att köpa ett par cykelbrillor. Fotokromatiskt hade varit kul men jag nöjde mig med dessa Bliz Motion + med tre linsalternativ.

  • Medlem
  • 2014-06-25 20:43

Ursäkta en okunnig: Men vad skiljer "cykelglasögon" från vanliga solglajjer?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-25 20:47

Blir också fundersam över alla dessa attiraljer som man tydligen "måste" ha när man cyklar???
Har svårt att tro att man cyklar längre eller fortare för att man har några coola glasögon

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-25 21:37

Man cyklar definitivt långsammare med insekter och dammkorn i ögonen. Glasögonen är väldigt bra att ha, men det går lika bra med ett par billiga pilotglas från Åhléns dussinställ.

Ursprungligen av Dalle:

Ursäkta en okunnig: Men vad skiljer "cykelglasögon" från vanliga solglajjer?

Finns säkert vanliga solbrillor som funkar, även om jag inte sett några. Det som utmärker dessa är att glasen "följer" ansiktets rundning så att nederkanten ligger nära kinderna. Därmed hindrar de att vind kan komma in i ögonen. Glasen går att byta o de är tåliga. Jag har iofs ett par ursnygga vanliga solbrillor som till formen påminner om dessa men de är jag rädd om o använder ytterst sällan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-25 21:39
Ursprungligen av Mija:

Man cyklar definitivt långsammare med insekter och dammkorn i ögonen. Glasögonen är väldigt bra att ha, men det går lika bra med ett par billiga pilotglas från Åhléns dussinställ.

Eftersom jag redan har glasögon men av andra orsaker är insekter och damm ett icke problem

Ursprungligen av lappen71:

Eftersom jag redan har glasögon men av andra orsaker är insekter och damm ett icke problem

Jag har också sådana men de är tunga o svetten förstör med tiden bågarna, färgen flagnar, dessutom blir det imma mellan glas o snap-on glas OCH vinden söker sig in i ögonen. M de nya brillorna hoppas jag kunna använda linserna när jag cyklar

Ursprungligen av lappen71:

Blir också fundersam över alla dessa attiraljer som man tydligen "måste" ha när man cyklar???
Har svårt att tro att man cyklar längre eller fortare för att man har några coola glasögon

Det är lite som m coola cykelkläder: ser det häftigt ut så känns det häftigt o därmed är motivationen för att ta i lite extra ett snäpp större. Iaf blir det så för mig då jag tar cykelstassen o ger mig ut på en tur eller ett spinningpass

Har idag testat mina nya glasögon och har både plus och minus att ge, kan se det som en minirecension

Bliz Motion+ (Modell 9062-10)
+ : I halvmulet väder där solen går i och ur moln eller ligger delvis bakom moln är de perfekta
+ : De satt skönt redan ur förpackningen, skavde inte och erbjöd ett just så stort synfält som man kan få från brillor vars glas sveper runt på sidorna och dessutom prima skydd mot vind såväl framifrån som från sidan. Jag såg så klart i dem att när jag cyklade förbi trän som fröade av sig så ryckte jag instinktivt till när jag fick frötussar i ögonhöjd...

- När det enbart var sol på molnfri himmel så kändes det dock som att jag inte hade på mig solglasögon överhuvud taget och därmed alldeles för ljust för min smak. Hade önskat att de rökgrå linserna hade varit snäppet mörkare. Undrar hur mycket skydd UV Klass 3 ger i sådant ljus

Google is your friend...
Efter lite sökning hittade jag vad jag sökte när det gäller info kring hur UV-skyddet klassas och funkar. Den lilla "manualen" som medföljde glasögonen lämnade en del övrigt att önska, helt enkelt ett exempel på för mycket förenkling. Denna Ezine-artikel från 2011 ger prima förklaring.

Då jag ändå hade linserna på mig passade jag på att prova ett par glasögon, Shimano, med fotokromatiska linser. Kan vara att jag hade för höga förväntningar men jag tyckte inte att de blev särskilt mörka. Kan också vara att jag hade hoppats att de skulle bli än mörkare än mina Bliz.

Senast redigerat 2014-06-26 17:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-26 17:22

Har ett par fotokromatiska jag köpte från tyska Bikediscount (superbra sajt f.ö.). Grymma – funkar för både mtb och lvg. Tror inte jag gav mer än 5-600 kr för dem. Hade ett par från sportoptik med 3 linser (hade alltid ågren över vilken lins jag skulle välja) som höll i en massa år – tills de föll ned i mer eller mindre partikelform.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-26 17:35
Ursprungligen av Mymac4ever:

Hade önskat att de rökgrå linserna hade varit snäppet mörkare. Undrar hur mycket skydd UV Klass 3 ger i sådant ljus

Då jag ändå hade linserna på mig passade jag på att prova ett par glasögon, Shimano, med fotokromatiska linser. Kan vara att jag hade för höga förväntningar men jag tyckte inte att de blev särskilt mörka. Kan också vara att jag hade hoppats att de skulle bli än mörkare än mina Bliz.

Vad jag vet finns det inga mörkare än klass 3 som är godkända för cykel/motorcykel/bil. Du får köpa vanliga solglasögon om du behöver klass 4.

Ursprungligen av Mija:

Vad jag vet finns det inga mörkare än klass 3 som är godkända för cykel/motorcykel/bil. Du får köpa vanliga solglasögon om du behöver klass 4.

Eller så vänjer jag mig vid dem. Jag har haft mörkare clip-on glas till mina vanliga brillor väldigt länge så jag är van vid det men dessa har UV-skydd. Jag har mailat tillverkaren o frågat om mörkare glas går att få men jag tror det svaret är nej

  • Medlem
  • 2014-06-26 21:17

Ni som cyklar...
Jag fattar det som att alla här håller koll på hur långt ni cyklar när ni är ute. Antingen via telefonen, GPS eller en traditionell cykeldator.
Hur långt brukar ni cykla årligen? Cyklar ni året runt, bara i skog, bara på landsväg, blandat?

Ursprungligen av Dalle:

Ni som cyklar...
Jag fattar det som att alla här håller koll på hur långt ni cyklar när ni är ute. Antingen via telefonen, GPS eller en traditionell cykeldator.
Hur långt brukar ni cykla årligen? Cyklar ni året runt, bara i skog, bara på landsväg, blandat?

Jag cyklar när det är barmark, vilket kan skifta från år till år men i regel mars/april till okt/nov. Det mesta jag cyklat på en sådan säsong är 125 mil vilket var förra året, annars har jag brukat ligga runt 90 mil. Jag cyklar mest på väg/asfalt även om det ibland kan bli en tur på nån stig.

Min nuvarande cykeldator är en CatEye Velo8 utan gps som, efter jag skrivit ner årstotalen, nollställs inför nästa säsong. Jag siktar dock på en ny mätare o fn väger det väldigt starkt mot en Sigma Rox 10.0 med gps

Senast redigerat 2014-06-26 23:43
  • Medlem
  • 2014-06-28 13:00
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

För framtida referens vill jag gärna informera om Canyon. Det är en stor tysk tillverkare som var tidigt ute med att sälja sina cyklar online med en bra hemsida som informerar och hjälper kunden att välja rätt.

Canyon erbjuder ofta oslagbart price/performance. De vinner oftast de cykeltest de är med i när jag läser de stora tyska/schwiziska Mountainbike-magazinen som täcker området runt Alperna. Här är deras alternativ till trådskaparen (även om det är old news nu): en framdämpad XT-bike för 6669 SEK. Det är en helt omöjlig prisklass om man vill ha en "riktig" cykel, men det verkar ändå som om Canyon levererar även här.

Jag cyklar själv en fulldämpad Nerve AL 9.0 och är mycket nöjd med den. Kommer garanterat att köpa från Canyon nästa gång också.

Kan vara bra att veta att det lätt blir väntetid på cyklarna om man inte ligger på när de släpps. De säljer slut snabbt....

Hoppas på att få min Nerve AL 6.0 nästa vecka, har även beställt ett Park Tool PCS-9 mekställ från CRC :)..
Längtar så sjukt mycket!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Eller så vänjer jag mig vid dem. Jag har haft mörkare clip-on glas till mina vanliga brillor väldigt länge så jag är van vid det men dessa har UV-skydd. Jag har mailat tillverkaren o frågat om mörkare glas går att få men jag tror det svaret är nej

Ibland lönar det sig att vara lite vetgirig
Min mailkontakt med tillverkaren resulterade efter några mail fram o tillbaks att brillorna skickades in på kostnadsfri linskontroll. Detta är svaret jag fick häromdagen:

Citat:

Vi har fått dina glasögon och gjort mätningar på linserna. Mycket riktigt så hade dessa en lägre filter kategori än det som angetts på
produkten.

Jag har skickat dig ett helt nytt par och även mätt dessa linser innan så att de är korrekta.

Ha en trevlig helg och tack för att du uppmärksammade felet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-07 23:28

Snyggt!!!

Cykelintresserad, ja. Cykeldatorintresserad, ja. Inte mycket för MTB dock. En kommer inte så långt på en sån. Men ok jag har en. Cykeldator utan effektmätare på cykeln är lite Ö om det inte är en billig för att se när cykeln måste på service. Därför kör jag oftast med effektmätare. Oftast=flest mil.

Ursprungligen av lappen71:

Blir också fundersam över alla dessa attiraljer som man tydligen "måste" ha när man cyklar???
Har svårt att tro att man cyklar längre eller fortare för att man har några coola glasögon

Det är NÄR du cyklar längre och/eller snabbare som du märker om dina glasögon är cool eller uncool. Igengrodda ögon dagen efter (sic!) pga irritation säger ‘uncool’.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-09 07:19
Ursprungligen av ArtAudio:

Det är NÄR du cyklar längre och/eller snabbare som du märker om dina glasögon är cool eller uncool. Igengrodda ögon dagen efter (sic!) pga irritation säger ‘uncool’.

Rena rama skitsnacket och det märks att du fallit för märkeshypen.

Ursprungligen av lappen71:

Rena rama skitsnacket och det märks att du fallit för märkeshypen.

Beundrar inte precis din logiska kapacitet. Eller ska jag leta efter vilka märken jag nämnde mitt inlägg?

Ursprungligen av Dalle:

Ni som cyklar...
Jag fattar det som att alla här håller koll på hur långt ni cyklar när ni är ute. Antingen via telefonen, GPS eller en traditionell cykeldator.
Hur långt brukar ni cykla årligen? Cyklar ni året runt, bara i skog, bara på landsväg, blandat?

Omkring 10 000 kilometer/år totalt, ute och inne. Cyklar inomhus på simulator och ibland i ergometerläge (då räknar jag 18,5 kilometer/timme). Målet i år är 11 000 kilometer cykling.

Bevaka tråden