Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop 2 Apple-ID till 1

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

-Nej det är inte webbläsaren, utan sidan som fyller i @icloud.com.

Man kan undra varför? Har det med historik att göra?
Detta hände enbart när jag klickade på länken inställningsinstruktioner och återgick därefter till fliken icloud.com. Hade jag inte klicka på länken så fungerar det som vanlig att mata in vilken e-post adress som helst.

Ursprungligen av lappen71:

Ja det är din webbläsare som gör att det automatiskt fyller i @icloud.com
Skaffa en riktigt webbläsare som Safari.

Jag har använt firefox i 2 veckor nu pga man ser sin hela trädstruktur på Dropbox.com vilket man inte kan se med de andra. Annars ser jag ingen skillnad med de andra så jag behåller gärna Firefox. Fast vad gäller säkerhetsaspekterna har jag ingen aning vilken som är bäst.

Ursprungligen av calinou:

Man kan undra varför? Har det med historik att göra?
Detta hände enbart när jag klickade på länken inställningsinstruktioner och återgick därefter till fliken icloud.com. Hade jag inte klicka på länken så fungerar det som vanlig att mata in vilken e-post adress som helst.

Det kan ha med historik att göra o isåfall är det bara att rensa den, ska finnas ett val för detta i Arkiv-menyn tror jag. Det kan också ha med inställning i browsern att göra. Om det är inställt att inloggningsuppgifter automatiskt ska fyllas i, även om detta ibland blir fel, så fylls de i automatiskt. Detta går att stänga av i browserns inställningar

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det kan ha med historik att göra o isåfall är det bara att rensa den, ska finnas ett val för detta i Arkiv-menyn tror jag. Det kan också ha med inställning i browsern att göra. Om det är inställt att inloggningsuppgifter automatiskt ska fyllas i, även om detta ibland blir fel, så fylls de i automatiskt. Detta går att stänga av i browserns inställningar

Så här ser det ut på inställningar. Det är väl rätt bockat?

Det finns fler inställningar än så. De där avser adressfältet o själva surfningen. De inställningar du ska kolla på är de som handlar om inloggningar o dialogrutor. Kolla runt lite ibland de olika inställningarna, läs hjälpfilen för Firefox, testa dig fram. Jag använder inte Firefox själv, jag kör Chrome

I Chromes inställningar finns denna sektion:

Senast redigerat 2014-03-27 10:31
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det finns fler inställningar än så. De där avser adressfältet o själva surfningen. De inställningar du ska kolla på är de som handlar om inloggningar o dialogrutor. Kolla runt lite ibland de olika inställningarna, läs hjälpfilen för Firefox, testa dig fram. Jag använder inte Firefox själv, jag kör Chrome

I Chromes inställningar finns denna sektion:

Jag hittar inte pga det är på svenska i Firefox. Om det skulle vara på din dator var skulle du själv sätta in bockar (enligt skärmbilden som jag tog)?

Nu äntligen kommer jag in på iCloud på webben /dator /iPad med mitt nya iCloud-ID. Dock går det inte att ändra ID:n åt min iPhone. Vad ska jag göra?

Ursprungligen av calinou:

Jag hittar inte pga det är på svenska i Firefox. Om det skulle vara på din dator var skulle du själv sätta in bockar (enligt skärmbilden som jag tog)?

Jag skulle nog ha samma inställningar men grejen är den att detta inte hjälper i ditt problem med att kontouppgifter(e-post/iCloud eller dylikt) automatiskt fylls i eftersom det styrs någon annanstans. Men exakt vart du ställer in detta i Firefox vet jag inte utan hoppas på att någon som gör det kommer in i tråden o skriver nåt om det

Ursprungligen av calinou:

Nu äntligen kommer jag in på iCloud på webben /dator /iPad med mitt nya iCloud-ID. Dock går det inte att ändra ID:n åt min iPhone. Vad ska jag göra?

Du måste ta bort kontot och logga in på nytt. Gå till Inställningar -> iCloud och scrolla längst ner. Där trycker du på Radera konto.

Ursprungligen av pmarriott:

Du måste ta bort kontot och logga in på nytt. Gå till Inställningar -> iCloud och scrolla längst ner. Där trycker du på Radera konto.

Tack det är borta nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-28 02:20
Ursprungligen av calinou:

Man kan undra varför? Har det med historik att göra?
Detta hände enbart när jag klickade på länken inställningsinstruktioner och återgick därefter till fliken icloud.com. Hade jag inte klicka på länken så fungerar det som vanlig att mata in vilken e-post adress som helst.

Länkar kan innehålla information om vad som skall matas in i fälten. Skriver du in www.icloud.com i adressfältet ska det fungera som du vill med valfri adress.
För sparade inloggningsuppgifter i Firefox är det Inställningar -> Säkerhet där du ska kolla

Ursprungligen av reboot81:

Länkar kan innehålla information om vad som skall matas in i fälten. Skriver du in www.icloud.com i adressfältet ska det fungera som du vill med valfri adress.
För sparade inloggningsuppgifter i Firefox är det Inställningar -> Säkerhet där du ska kolla

Jag undrar lite vad som menas "tredjepartskakor" samt dessa val .....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 13:32

I regel ren reklam. Första part är du själv, andra part är den du besöker, tredje part är en helt utomstående.
Jag brukar ha tredjepartscookies avslaget (aldrig).
Eller avsåg du benämningen cookies (kakor) i allmänhet?
Nu är vi långt från ämnet, bättre att skapa en ny tråd med ett eget ämne.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-03-31 13:58

Det här är nog den rörigaste tråden jag någonsin läst... försöker fortfarande lista ut vad problemet var/är

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 14:05
Ursprungligen av andas:

Det här är nog den rörigaste tråden jag någonsin läst... försöker fortfarande lista ut vad problemet var/är

99mac - din personliga support i cyberrymden!!!

Ursprungligen av kenjon:

I regel ren reklam. Första part är du själv, andra part är den du besöker, tredje part är en helt utomstående.
Jag brukar ha tredjepartscookies avslaget (aldrig).
Eller avsåg du benämningen cookies (kakor) i allmänhet?
Nu är vi långt från ämnet, bättre att skapa en ny tråd med ett eget ämne.

Tack för svaret. I och med att jag byt till firefox så är det några inställningar (som jag inte förstår mig inte riktigt på) som man har behövt ändra för att kunna komma in på bl. a facebook och Netflix. Jag tror att det räcker bra med ditt svar och inte behöver starta ny tråd.

Ursprungligen av andas:

Det här är nog den rörigaste tråden jag någonsin läst... försöker fortfarande lista ut vad problemet var/är

Inser att jag borde ha bytt tråd. Tack för din medverkan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-09 13:59
Ursprungligen av calinou:

Ordet "Apple ID" är som jag kan förstå inte är "unik" och kan vara olika beroende på om det är på iCloud eller inloggningen på Apple.com/password. Jag råkar ha skapat 2 olika Apple-ID och vill byta så att det blir samma.
Har 1 st för iCloud och 1 annan för själva "Apple-ID" och skulle vilja ändra min iCloud-apple-ID så att det blir samma som på min Apple-ID. Var ändrar man detta - det finns 2 webbplatser. Apple.com/password samt iCloud.com - så att det ändras automatiskt på samtliga enheter såsom iPhone, datorn, iPaden (eller ska man göra det manuellt på var och en?).

Idag tog jag tag i saken och slog ihop:

  • AppleID för iTunes - inköpt musik & film, appar (iOS) och program (OSX)

  • AppleID för iCloud - lagring och backup av data på Mac, iPhone och iPad

Innan jag inledde processen ville jag gå genom alla program och dess data för att försäkra mig om att det gick. Stötte på - ett till synes omöjligt program - Notes/Anteckningar som inte hade lust att exportera sitt data som tex Contacts och Calendar kan. Då googlar vi lite och jag hittar ganska snabbt detta som avslöjar att en i-enhet är lösningen på mitt problem.

Några minuter senare är alla - inkl AppleTV - hopslagna till att använda endast ett (1) AppleID!

Ursprungligen av frazze:

Idag tog jag tag i saken och slog ihop:

  • AppleID för iTunes - inköpt musik & film, appar (iOS) och program (OSX)

  • AppleID för iCloud - lagring och backup av data på Mac, iPhone och iPad

Innan jag inledde processen ville jag gå genom alla program och dess data för att försäkra mig om att det gick. Stötte på - ett till synes omöjligt program - Notes/Anteckningar som inte hade lust att exportera sitt data som tex Contacts och Calendar kan. Då googlar vi lite och jag hittar ganska snabbt detta som avslöjar att en i-enhet är lösningen på mitt problem.

Några minuter senare är alla - inkl AppleTV - hopslagna till att använda endast ett (1) AppleID!

För att vara extra tydlig, det blev det AppleID:t för Itunes som nu används överallt? Med tanke på att det inte går att överföra köpen tänker jag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-09 15:22
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

För att vara extra tydlig, det blev det AppleID:t för Itunes som nu används överallt? Med tanke på att det inte går att överföra köpen tänker jag?

Alldeles riktigt! Mitt eget data kan jag flytta runt, men inköpen sitter fast i iTunes-kontot.

Ursprungligen av frazze:

Idag tog jag tag i saken och slog ihop:

  • AppleID för iTunes - inköpt musik & film, appar (iOS) och program (OSX)

  • AppleID för iCloud - lagring och backup av data på Mac, iPhone och iPad

Innan jag inledde processen ville jag gå genom alla program och dess data för att försäkra mig om att det gick. Stötte på - ett till synes omöjligt program - Notes/Anteckningar som inte hade lust att exportera sitt data som tex Contacts och Calendar kan. Då googlar vi lite och jag hittar ganska snabbt detta som avslöjar att en i-enhet är lösningen på mitt problem.

Några minuter senare är alla - inkl AppleTV - hopslagna till att använda endast ett (1) AppleID!

Intressant! Jag skulle vilja ändra också fast det verkar vara lite invecklat........vad menas med i-enhet?

Ursprungligen av calinou:

......vad menas med i-enhet?

iPhone, iPad, iPod. En enhet som kör iOS.

Ursprungligen av calinou:

Intressant! Jag skulle vilja ändra också fast det verkar vara lite invecklat........vad menas med i-enhet?

Det förutsätter att du handlat all musik och appar på ett & samma AppleID och inte sprider ut det på flera.

Då är det ju bara att använda det konto man handlar på enbart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-10 10:44
Ursprungligen av Borttaget:

Det förutsätter att du handlat all musik och appar på ett & samma AppleID och inte sprider ut det på flera.

Då är det ju bara att använda det konto man handlar på enbart.

Fast i det här fallet så hade jag, liksom en hel del andra, lyckats med att tro att man var tvungen att ha ett separat AppleID för iCloud. Ett som var skiljt från det som man använde i iTunes. Och vips var skadan skedd - du vann faktiskt nästan inget alls på den uppdelningen. Det kostade dig bara två stycken lösenord att hålla reda på hela tiden. Men nu är den tiden förbi!

Senast redigerat 2018-07-23 10:23
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 10:54

Inom en familj är det bra att ha separerade AppleID för iTunes resp iCloud. Och man kan ha samma lösenord på båda, då blir det inte jobbigt heller.

Bevaka tråden