Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem MBA

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Öppna Terminalen och skriv in sudo tmutil disablelocal och tryck enter. Skriv lösenordet och enter igen, då blir det inga backuper sparade på disken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 14:23
Ursprungligen av juanito:

iPhoto biblotekets innehåll klassas knappast som övrigt, dessutom är det runt 20GB mindre än det som ditt system klassar som övrigt.

Gör en finder sökning där du tar med både gömda filer och system filer. Du måste plocka fram flaggorna manuellt, sortera sedan by kind och storleks ordning.

E på jobbet med windos (samt på amerikanska restroom om någon undrade) och kan tyvärr inte förklara bättre.

Det där känns lite överkurs för mig. Jag vet inte ens vad du menar med en "finder sökning"... Sorry...

Ursprungligen av Niklasinorr:

Är Time Machine påslaget? Om den är det men du inte har en backupdisk tillgänglig så lagras TM-backuperna på den interna disken. Dessa filer syns inte men det är inte helt ovanligt att de fyller upp disken. De ska inte göra det men det sker iallafall...;-)

Ja, jag har en TC kopplat till min TM. Men jag har ju ofta med MBA:an där den inte når TC:n.

Ursprungligen av Niklasinorr:

Öppna Terminalen och skriv in sudo tmutil disablelocal och tryck enter. Skriv lösenordet och enter igen, då blir det inga backuper sparade på disken...

Hur öppnar man terminalen..?

Verkligen tacksam för att ni hjälper mig.

Ursprungligen av xms67:

Hur öppnar man terminalen..?

Förstorings-glaset längst till höger i meny-raden är fältet där du använder Finder för att söka. Skriv terminal och tryck på enter så öppnas terminal-appen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 14:26

Idag körde jag CleanMyMac och då hittade den en Dropbox-fil som heter camera uploads. Så långt inget konstigt då jag låter min iPhone kopieras mot dropbox. Men nu är jag tittar i den filen så verkar den innehålla alla mina iPhonebilder och är på ca 12 GB. Det tänkte jag mig skulle ligga i molnet..? Kan jag radera den och bilderna finns kvar i Dropbox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 14:48
Ursprungligen av Krillestoffe:

Förstorings-glaset längst till höger i meny-raden är fältet där du använder Finder för att söka. Skriv terminal och tryck på enter så öppnas terminal-appen.

Det där fönstret betedde sig lite märkligt. Jag klistrade in kommandot och tryckte på enter. Först hände det inget alls, eller den text om min dator dök upp igen. Sedan när jag provat några gånger kom en varningstext och begäran om lösenord. Skrev in det och tryckte på enter. Då dök min dator upp igen/texten som stod från början. Där är jag nu...

Ursprungligen av xms67:

...Kan jag radera den och bilderna finns kvar i Dropbox?

Nej, om du raderar från din lokala Dropbox-mapp, så försvinner det från molnet också.

Innehållet i Dropbox ligger både lokalt och i molnet.

Det går väl att komma runt genom att avinstallera Dropbox på datorn (eller stänga av synkningen mot Dropbox), och bara köra via webb-gränssnittet. Men då faller ju hela vitsen med en tjänst som Dropbox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-23 21:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, om du raderar från din lokala Dropbox-mapp, så försvinner det från molnet också.

Innehållet i Dropbox ligger både lokalt och i molnet.

Det går väl att komma runt genom att avinstallera Dropbox på datorn (eller stänga av synkningen mot Dropbox), och bara köra via webb-gränssnittet. Men då faller ju hela vitsen med en tjänst som Dropbox.

Det är alltså den senaste boven. Jag skaffade Dopbox för och la upp alla mobilbilder på den. Det är ca 12 GB. Då blev min MBA tokfull igen. Kan jag stänga av synkningen från min MBA och radera bilderna som ligger lokal men låta mobilen synka?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 21:09
Ursprungligen av xms67:

Det är alltså den senaste boven. Jag skaffade Dopbox för och la upp alla mobilbilder på den. Det är ca 12 GB. Då blev min MBA tokfull igen. Kan jag stänga av synkningen från min MBA och radera bilderna som ligger lokal men låta mobilen synka?

Citat:

Det går väl att komma runt genom att avinstallera Dropbox på datorn (eller stänga av synkningen mot Dropbox), och bara köra via webb-gränssnittet. Men då faller ju hela vitsen med en tjänst som Dropbox.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-03-23 21:09

Dropbox har inställningar för selective sync, där kan du stänga av camera upload mappen (och därefter radera den från datorn) och låta resten synkas som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-24 20:12

Jag löste det via att avinstallera dropbox på denna dator. Och sedan raderade jag alla filer som låg i camera upload. Nu har 16 GB fritt igen.

Bevaka tråden