Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockan i Menu bar högst upp visar ej rätt tid

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-06 12:08

Klockbatteriet bör hålla i minst 5 år.
Datorerna på Elgiganten är med största sannolikhet ej fritt uppkopplade mot nätet. Synkroniseringen med en tidsserver justerar till korrekt tid och även hastigheten på datorns klocka så att den blir bättre med tiden.
Min mest uppkopplade dator hade en diff på -0.013709 s, medans den bärbara som var nystartad hade en diff på -10.545748 s. Med tanke på hur dålig jag själv är med tider så är det inget problem.

Vill du tvinga en synkronisering så kör följande i terminalen

sudo ntpdate -u time.apple.com
Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jo - jag tackar er för alla tips och sypunkter, men min point är denna: Hur kan det komma sig att flera iMacs på Elgiganten visar fel tid. Dessa startas om varje dygn. Borde inte Apple vara mer måna om sina produkter så att de kan se till att demonstrationsexemplaren i alla fall är felfria?

Du har fortfarande inte svarat på vad du jämför med. Är det ett arbandsur, är det en klockradio, ett radiokontrollerat ur?
Att säga att klockan går fel, utan att veta hur jämförelsen görs är som påvisa att man har rätt i en diskussion genom att säga "för att det har någon sagt", utan att referera till vem denna någon är... Ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 15:27
Ursprungligen av suddgummi:

Du har fortfarande inte svarat på vad du jämför med. Är det ett arbandsur, är det en klockradio, ett radiokontrollerat ur?
Att säga att klockan går fel, utan att veta hur jämförelsen görs är som påvisa att man har rätt i en diskussion genom att säga "för att det har någon sagt", utan att referera till vem denna någon är... Ungefär.

Var det inte två datorer i samma affär med olika tider? I såfall skulle det tyda färmst på att de inte kommer åt servern som de ska.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Det är väl bra att era datorer visar rätt tid, men hur kommer det sig att två datorer hos Elgiganten visar fel tid - dag efter dag. Apple-personal finns på plats. Som kund vill man ju gärna köpa en dator som visar rätt tid.

Stämmer det att Apple har egen personal hos Elgianten?

Ursprungligen av Gunnar Kry:

Jo - jag tackar er för alla tips och sypunkter, men min point är denna: Hur kan det komma sig att flera iMacs på Elgiganten visar fel tid. Dessa startas om varje dygn. Borde inte Apple vara mer måna om sina produkter så att de kan se till att demonstrationsexemplaren i alla fall är felfria?

Om jag tolkar dig rätt vad du skriver i ditt första inlägg så har du problem och söker hjälp här.
Du berättar inte speciellt ingående vad du gjort för åtgärder...
Har du testat vad jag föreslog tidigare i tråden?
Har dessa åtgärder löst ditt problem?

Ursprungligen av hummel:

Stämmer det att Apple har egen personal hos Elgianten?

Nej, det brukar inte vara personal anställda av Apple. Ibland rör det sig om inhyrd personal från tredjepartsföretag som fått gå kurser hos Apple, men möjligen kan det också vara Elgiganten-personal som fått extra utbildning.

Jodå jag har berättat att Apple Senior Advisor gav mig kommandon som jag via Terminal knackade in, på grund av att vissa filer vars korrupta. Detta har troligtvis löst mitt problem. Avvaktar lite innan jag är hundra % säker.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 18:16

Börjar misstänka att du inte är den du utger dig för att vara.
Svarar inte på frågorna du får och kommer med förvirrande inlägg.

Ursprungligen av Gunnar Kry:

...gav mig kommandon som jag via Terminal knackade in, på grund av att vissa filer vars korrupta. Detta har troligtvis löst mitt problem...

Du har haft datorn på reparation tre gånger, och bytt moderkort en gång (eller två?). Och sen löser det sig med några magiska kommandon... Hmmm....

- Vilka kommandon var det?
- Vilka filer var det som var korrupta?
Om du redovisar detta så kan du kanske hjälpa någon annan att dra nytta av den här tråden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-06 18:51

NNTP = Network News Transfer Protocol
NTP = Network Time Protocol

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nej, det brukar inte vara personal anställda av Apple. Ibland rör det sig om inhyrd personal från tredjepartsföretag som fått gå kurser hos Apple, men möjligen kan det också vara Elgiganten-personal som fått extra utbildning.

Enligt TS har Apple personal på Elgiganten…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 19:05
Ursprungligen av hummel:

Enligt TS har Apple personal på Elgiganten…

Jag litar mer på @Ida Lindkvist förklaring

Ursprungligen av hummel:

Enligt TS har Apple personal på Elgiganten…

Ja alltså de står ju dedikerade i avdelningen med Apple-prylar och har säkert Apple-loggor på sina tröjor. Jag har haft sådana uppdrag själv tidigare i mitt yrkesliv.

Borås-tid

Lite OT: Använder själv SP:s NTP-servrar till alla våra datorer, Mac som PC. Kör även appen Atomic Clock på iPhone och iPad - en officiell Gorgy Timing-replika - som också synkar mot SP. Helt suveränt. Således är hela mitt liv synkroniserat till Borås-tid, som också är Sveriges officiella tid (SP ligger i Borås och de driftar även Fröken Ur). Funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-07 09:25

Gunnar, du är i många trådar och har mycket irriterande problem.
Att klockan diffar 5 sekunder måste självklart vara väldigt störande...om man är huvudansvarig för tiden på störtlopp i OS! Vad klockan visar på en dator på El-Giganten kan du ju faktiskt skita i?
Jag förstår din tanke att allt ska stämma, men eftersom många i tråden givit dig olika anledningar vad det är som gör att vissa klockar diffar några sekunder så borde du vara nöjd med de svaren.

Jag däremot tror att du trollar.

Ursprungligen av kladda:

...Jag däremot tror att du trollar.

Jag tror att vi är ganska många som lutar mer och mer åt den teorin.

Senast redigerat 2014-03-07 10:38
Bevaka tråden