Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac ställer Mac Pro mot pc

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac Pro klar vinnare

Även om jag skulle köra Windows istället för OS X så skulle jag hellre köpa Apples nya Mac Pro än PCn ni byggde som jämförelse.

Anledningen: Thunderbolt.

Att den dessutom är tystare, snyggare, mindre, energisnålare och nu tydligen till och med billigare är inte illa det heller. Mac Pro är en fantastisk produkt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-06 07:31

Kul att du hänvisar till anandtech. Just den testen visar ju rätt klart att om man inte har mycket väl trådade program som dessutom är specialskrivna för att utnyttja dessa speciell grafikkort så imponerar inte Mac Pro. En anledning är att nuvarande xeon bygger på förra generationen teknologi, en annan att GPUerna visserligen är ursnabba, men bara i utvalda fall. En polare som precis köpt en Mac Pro bekräftar t.ex. att spelprestestanan endast är "måttlig".
Förhoppningsvis är det få som löper en Mac Pro för att spela, men jag tänka mig att den prestanda som efterfrågas i spel mer liknar de krav som många användare ställer på sina datorer, och då även proffs.
Jag skulle vilja säga att Mac Pro för stunden mest är tänkt för personer som kör FCP och några utvalda 3D-renderare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-06 08:03
Ursprungligen av bollman:

Kul att du hänvisar till anandtech. Just den testen visar ju rätt klart att om man inte har mycket väl trådade program som dessutom är specialskrivna för att utnyttja dessa speciell grafikkort så imponerar inte Mac Pro. En anledning är att nuvarande xeon bygger på förra generationen teknologi, en annan att GPUerna visserligen är ursnabba, men bara i utvalda fall. En polare som precis köpt en Mac Pro bekräftar t.ex. att spelprestestanan endast är "måttlig".
Förhoppningsvis är det få som löper en Mac Pro för att spela, men jag tänka mig att den prestanda som efterfrågas i spel mer liknar de krav som många användare ställer på sina datorer, och då även proffs.
Jag skulle vilja säga att Mac Pro för stunden mest är tänkt för personer som kör FCP och några utvalda 3D-renderare.

Vad skulle Apple kunnat göra annorlunda för att loss ovan då? Det känns lite som om du sammanfattat "Xeon workstations" senaste åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-06 08:07
Ursprungligen av keptang:

Det är dock inga problem att få t.ex. en mini så gott som ljudlös.

SSD+kontrollera fläkten så är det klart. Så har jag gjort med min mini 2011 med AMD-grafik som körs som HTPC.

Med Apples standardinställningar så lät det förjäkligt, men enkelt fixat.

Vad använder du för att lösa det? Finns ingen risk att datorn blir för varm?

Ja, jag kör en MacMini likt ovan. Fruktansvärt bitvis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-06 08:16

Jag har aldrig hört min trots PLEX och streaming från diverse Play-tjänster (TV och Netflix, dock ej HBO).
Sista Mac mini med DVDspelare, Mavericks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-06 09:29
Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig hört min trots PLEX och streaming från diverse Play-tjänster (TV och Netflix, dock ej HBO).
Sista Mac mini med DVDspelare, Mavericks.

Min blåser på ordentligt vid nätverks i/o. Likaså min MBP 2011. Förvisso gigabit men ändå risigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad använder du för att lösa det? Finns ingen risk att datorn blir för varm?

Ja, jag kör en MacMini likt ovan. Fruktansvärt bitvis.

smcFanControl från http://www.eidac.de/ använder jag, fungerar utmärkt.
Ingen fara med värme, CPUn klarar väl en hundra grader.
Min ligger på 80 eller något vid tung belastning, det är inga problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-02-06 11:26

Liten detalj bara, men det hade varit trevligt med en rad för volym i mått-tabellen. Det blir ju mest rättvist, eftersom burkarna har olika form.

Ursprungligen av bollman:

Kul att du hänvisar till anandtech. Just den testen visar ju rätt klart att om man inte har mycket väl trådade program som dessutom är specialskrivna för att utnyttja dessa speciell grafikkort så imponerar inte Mac Pro.
Jag skulle vilja säga att Mac Pro för stunden mest är tänkt för personer som kör FCP och några utvalda 3D-renderare.

Men, duh! Det är ju för oss som faktiskt har multicore-krav (vilket är betydligt fler än de du saknar kunskaper för att komma på) och som dessutom uppskattar volymen och den tysta driften som Mac Pro byggts. Den heter "Mac Pro", inte "Mac Game". Gamers kan väl bygga en Hackintosh eller köra Windows och sluta gnälla.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-06 21:14

Många inlägg har jag läst, men ingen som ifrågasatt hur man kan jämföra pris mellan en komplett maskin från en leverantör och lösa komponenter inköpta av 'vem som helst' som sedan pusslas ihop till en maskin.

Priset på inköpet av komponenter torde skilja avsevärt mellan ett stort företag och en privatperson, och följdaktligen påverka slutpriset rejält.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-06 21:20
Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig hört min trots PLEX och streaming från diverse Play-tjänster (TV och Netflix, dock ej HBO).
Sista Mac mini med DVDspelare, Mavericks.

Hör heller aldrig min MacMini mitten 2011 med Plex,torrent,iTunes igång.
iFlicks,Transmission då kan man höra ett sus men inget som stör.

Ursprungligen av mattiL:

Många inlägg har jag läst, men ingen som ifrågasatt hur man kan jämföra pris mellan en komplett maskin från en leverantör och lösa komponenter inköpta av 'vem som helst' som sedan pusslas ihop till en maskin.
Priset på inköpet av komponenter torde skilja avsevärt mellan ett stort företag och en privatperson, och följdaktligen påverka slutpriset rejält.

Jag tycker den största bristen i artikeln är att burken är en hittepå-skapelse helt utan anspråk på om det är en Hackintosh — Jag uppfattade det som en burk för Windows eller möjligen Linux —  eller i övrigt ett alternativ till de som attraheras av nya Mac Pro. Jag upplever tänket bakom artikelns burk som rätt trött. Det är helheten som köpare av Mac Pro betalar för, inte bara prestandan eller designen.

Jag har själv räknat på en "Hackintosh Pro" till jobbet och det blir ju hugget som stucket prismässigt om jag ska ha min timlön för inköp och bygge. Eller snarare blir det dyrare. Och det blir en massa saker jag inte får, som tyst drift och andra designfördelar som jag i alla fall inte kan härma.

Det är synd att inte andra kan marknadsföra "Mac OS X"-maskiner öppet, för en genomtestad maskin med programvaror som många kommer vilja köra på en ny Mac Pro workstation eller en Hackintosh-motsvarighet, det vore mycket intressant att se jämfört.

För mig är den stora frågan om Ableton Live 9 och mina pluggar stödjer multicore och och bästa fall grafikkorten inom en rimlig tid.

Senast redigerat 2014-02-06 23:41
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-06 22:44
Ursprungligen av Micke Byström:

Men, duh! Det är ju för oss som faktiskt har multicore-krav (vilket är betydligt fler än de du saknar kunskaper för att komma på) och som dessutom uppskattar volymen och den tysta driften som Mac Pro byggts. Den heter "Mac Pro", inte "Mac Game". Gamers kan väl bygga en Hackintosh eller köra Windows och sluta gnälla.

Läs mitt inlägg igen och tänk efter. "Multicore-krav" måste vara bra grymma krav då eftersom de flesta macar av idag har runt 4 kärnor ändå, som är snabbare än mac pro, jag tror jag aldrig lyckats lasta min i7 till fullo trots kompileringar å skit. Som jag sa; arkitekten som vill visa snygga burken har fått rätt burk, men den som vill bygga ihop rätt burk för sina ändamål är inte lika glad.

Ursprungligen av bollman:

Läs mitt inlägg igen och tänk efter. "Multicore-krav" måste vara bra grymma krav då eftersom de flesta macar av idag har runt 4 kärnor ändå, som är snabbare än mac pro, jag tror jag aldrig lyckats lasta min i7 till fullo trots kompileringar å skit. Som jag sa; arkitekten som vill visa snygga burken har fått rätt burk, men den som vill bygga ihop rätt burk för sina ändamål är inte lika glad.

Ditt inlägg är missvisande vad avser prestandan hos Mac Pro. Du skriver "snabbare" men tar ingen hänsyn till snabbare på vad. Men som Anandtech skriver så är Mac Pro inte för köpare med modesta krav. Det är möjligt att grundmodellen inte är så attraktiv. Andra produkter får i så fall fylla det behovet.
Det är inte heller självklart vilken burk som passar bäst utan det beror som alltid på vilka programvaror man tänker sig att köra och vad man ska producera.

Som jag ser det handlar Pro-serien om att skapa något högkvalitativt, driftsäkert timme efter timme med tung belastning år ut och år in och inte om att leka runt i olika spelmiljöer.

Du arbetar tydligen inte med avancerad elektronisk musik. För mycket beräkningskraft där finns knappast. Jag siktar på 8-core tror jag. Men jag ska noga försöka hitta en Hackintosh-lösning, men det ser inte så lovande ut ännu, om man nu inte lägger kraven lägre.

Senast redigerat 2014-02-07 10:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 07:49
Ursprungligen av bollman:

Läs mitt inlägg igen och tänk efter. "Multicore-krav" måste vara bra grymma krav då eftersom de flesta macar av idag har runt 4 kärnor ändå, som är snabbare än mac pro, jag tror jag aldrig lyckats lasta min i7 till fullo trots kompileringar å skit. Som jag sa; arkitekten som vill visa snygga burken har fått rätt burk, men den som vill bygga ihop rätt burk för sina ändamål är inte lika glad.

Eh, what? Att maxa fyra kärnor är tämligen enkelt? Ovan låter bara som bitterhet för sakens skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 07:56

Jämför man MacPro och hackintosch tror jag man överlag lägger sig lägre på den sistnämnda. Men visst, en överklockad i7 kan bli riktigt snabb om man orkar gå den rutten. Man får givetvis en mer begränsad plattform för RAM och i/o. Sedan tror jag inte en 4-core i7 överklockad med 10-20% har en chans mot en 8-core Xeon. Stabiliteten / smidigheten kan även ifrågasättas. Går man 6-core "Extream Editon" Core CPU eller Xeon (6, 8 eller fler kärnor) börjar pris / prestanda inte bli samma vinst alls. Vad Hackintosh eventuellt ger är ett mer flexibel "all in one box" system. Eventuellt. Allting ska ändå ha OSX-stöd så helt öppet kan man inte bygga saker och ting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 08:03
Ursprungligen av Micke Byström:

Men, duh! Det är ju för oss som faktiskt har multicore-krav (vilket är betydligt fler än de du saknar kunskaper för att komma på) och som dessutom uppskattar volymen och den tysta driften som Mac Pro byggts. Den heter "Mac Pro", inte "Mac Game". Gamers kan väl bygga en Hackintosh eller köra Windows och sluta gnälla.

Dock skulle formfaktorn i MacPro vara en perfekt high-end spel- och hemdator. Byt Xeon mot en i7 och behåll en GPU. Nyttja den överblivna slotten för en eller två 2.5" enheter utöver PCIe disken. Man skulle få klara sig med 4-6 USB3, 2 thunderbolt 2, 1 Ethernet och 1 HDMI.

Pressa ner maskinen till 15 000 kr.

En tyst, snabb, snygg lösning. Jag definitivt skulle välja den framför en iMac eller PC hemma eller på jobbet där man behöver en maskin med mindre krav än MacPro.

Ursprungligen av Erik.dv:

Dock skulle formfaktorn i MacPro vara en perfekt high-end spel- och hemdator. Byt Xeon mot en i7 och behåll en GPU. Nyttja den överblivna slotten för en eller två 2.5" enheter utöver PCIe disken. Man skulle få klara sig med 4-6 USB3, 2 thunderbolt 2, 1 Ethernet och 1 HDMI.

Pressa ner maskinen till 15 000 kr.

En tyst, snabb, snygg lösning. Jag definitivt skulle välja den framför en iMac eller PC hemma eller på jobbet där man behöver en maskin med mindre krav än MacPro.

När formfaktorn är etablerad kanske något sådant kommer framöver, men det skulle ju inte ta bort lite av den exklusiva känslan hos nya Mac Pro, så gissar att den inte blir helt identisk även om det kanske skulle skapa fördelar i tillverkningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 10:38
Ursprungligen av Micke Byström:

När formfaktorn är etablerad kanske något sådant kommer framöver, men det skulle ju inte ta bort lite av den exklusiva känslan hos nya Mac Pro, så gissar att den inte blir helt identisk även om det kanske skulle skapa fördelar i tillverkningen.

Nej precis. Skulle Apple släppa en sådan dator skulle de äta mycket av MacPro-försäljningen.

Ett skal i vit plast klarar den biffen!

(Bring it on...)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-07 17:52

Tja, jag är väl en dålig användare då, men min iMac på jobbet, en i7 3,4 har då aldrig varit över 50% och då har jag ändå program igång på 3 skärmar och kompilerar bootimages å skit. Troligen är det inte så värst trådat, så då maxar man en kärna, och så har man 3 kvar (eller snarare 7 då eftersom i7 ser ut som 8 kärnor) och det räcker rätt bra till mail, safari, och lite adminprogram.
Sure, jag är väl inte mac pro-kunden som de hade i åtanke, men ändock så skulle ju en mac pro för mig innebära ett nerköp rent prestandamässigt... och då anser jag mig nog vara rätt så "pro", bara att jag inte jobbar med video/bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 18:52
Ursprungligen av bollman:

Tja, jag är väl en dålig användare då, men min iMac på jobbet, en i7 3,4 har då aldrig varit över 50% och då har jag ändå program igång på 3 skärmar och kompilerar bootimages å skit. Troligen är det inte så värst trådat, så då maxar man en kärna, och så har man 3 kvar (eller snarare 7 då eftersom i7 ser ut som 8 kärnor) och det räcker rätt bra till mail, safari, och lite adminprogram.
Sure, jag är väl inte mac pro-kunden som de hade i åtanke, men ändock så skulle ju en mac pro för mig innebära ett nerköp rent prestandamässigt... och då anser jag mig nog vara rätt så "pro", bara att jag inte jobbar med video/bild.

Du är inte målgruppen nej. Gamla MacPro hörde heller inte till din målgrupp. Möjligen skulle du se en vinst med datorns snabbare i/o.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du är inte målgruppen nej. Gamla MacPro hörde heller inte till din målgrupp. Möjligen skulle du se en vinst med datorns snabbare i/o.

Så tänker jag också, att det finns rätt och fel målgrupp/er. Många har nog glömt Jobs 4 rutor som han satte upp när han vände Apple med ett sMack. Nu räcker inte fyra rutor längre, men om Apple inte håller ner antalet målgrupper så har de inte kvar sin nisch. Om fältet för Hackintosh-are blir öppnare, vem kommer då att få en OS-uppgradering gratis? Något för något.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-07 22:51

Fast om en systemadministratör och iOS-programmerare inte är målgruppen för deras Pro-dator, har man inte gjort målgruppen vansinnigt smal då?
Med andra ord är målgruppen videoredigerare, punkt. Jag tror inte så många fotografer har tid att sitta stilla vid en stationär dator längre, även om det skulle spara dem några minuter om dan på grund av extra hastighet. Avancerade gamers göre sig icke besvär.
Forskare med behov av stor beräkningskraft för sina försök, kanske, fast de har ofta tillgång till riktiga beräkningskluster ändå så de behöver inte kraften på skrivbordet.
Förresten svarade den gamla Mac Pro mer upp till mina behov: möjlighet till stor intern lagring, möjlighet till extra kort för nätverk och fiber (visst, man kan ha en massa externa lådor till nya Mac Pro, men hur snyggt är det?).

Det byggdes ju några stora kluster i USA med PowerMac G5 (2003) och de uppgraderades. Jag slutade följa med för ett tag sedan. Som forskare var, för mig, det stora genombrottet när jag fick mer datorkraft på mitt skrivbord (en SE/30) än vad jag kunde komma åt via Universitetets datacentral. Jag klarar mig bra med en första generationens MacPro men jag sysslar inte med beräkningar för väder- eller vapensystem. Jag tänker att nya MacPro inte kan konkurrera med BlueGene eller Xeon-kluster baserade på blad. Alltfler forskare kan dessutom inte räkna, så att bygga en skrivbordsdator för forskare räknar (sic!) jag som en återvändsgränd. Visst är det lite trist att Apple också ser att de måste hitta segment som är bärkraftiga. Det kan ju gå för Apple som för Sony fast värre, då det är ett annat Apple som äger musiken. Framtiden ligger kanske i en kylskåpsmagnet med 4K skärm och A8 hexacore procesor.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-08 06:43

Jag skall faktiskt jobba lite med ett xserve-kluster om någon vecka, i Lund. En medicinare som har det klustret. I Lund finns ju också LUNARC för den som behöver kraft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-08 09:29

Målgrupp för MacPro? Alla som behöver snabb CPU, GPU och i/o samt bra expansionsmöjligheter. Videoredigering, ljudredigering, audio - visual effects, 3D och 2D kreation,foto retousch, fotografer, säkert forskning och utveckling sommar behov av något snabbare än en fyra-core i7. Video, ljud och bild komprimering. Säkert någon med behov för ljud / bild analys som har stor nytta av MacPro.

@Bollman: förklara gärna vad du saknar på din maskin idag och vad skulle gör den mer "PRO" för dig. I mina öron låter det som om du knappt belastar din iMac halvt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-09 10:02

Jag kör mest enkeltrådade grejer som inte kräver någon som helst gpu. Min iMac i7 är fortfarande det snabbaste Apple har att erbjuda på den fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-09 15:34
Ursprungligen av bollman:

Jag kör mest enkeltrådade grejer som inte kräver någon som helst gpu. Min iMac i7 är fortfarande det snabbaste Apple har att erbjuda på den fronten.

Precis... Men jag undrar fortfarande vad Apple kunde göra för typ av maskin för att göra din vardag "bättre". Vad saknar du i dagens iMac? Ser man till majoriteten av Mac-användare köper de en MacBook Air idag och har minimalt behov av ex. Thunderbolt eller en kraftfull GPU.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-09 18:39

Jag saknar alternativ! Mac Pro var ju av den förra modellen när jag köpte in imacen och då var ju skillnaden ännu större! Vad jag skulle vilja se är ju en iMac utan skärm, som Mac mini, men med bättre prestanda och fler val. Typ en Mac midi. Det är ju sjukt tråkigt när ens 27"are blir för slö och man får byta hela skärmen trots att det är CPU-generation man vill byta, jag har redan gjort det en gång.
En Mac midi med i7, 4 minnesplatser, ssd gärna, men plats för en 3,5" istället för 2,5" så man kan få in lite utrymme i den, och diskret gpu, men med lite olika val och inte bara "antingen eller". Minst 4 Thunderbolt och sen 2 inbyggda Ethernet. Sådär, det är den proffsdator jag skulle vilja ha. Och den får dessutom vara ful om den vill för jag skiter ett stort stycke i designen, min nya supertunna iMac är bara fånig. Finns ingen som ser tjockleken när den är inklämd mellan 2 skärmar i ett hörn ändå. Då hade jag hellre behållt dvd-brännaren för backup eller ännu bättre BR-brännare, men det lär väl aldrig hända.
I mitt jobb är singeltråd-prestandan kung!

Bevaka tråden