Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar man PsF-material?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kameror som exempelvis Sony RX100 kan filma i 50i, i själva verket filmar de dock en 25p-ström som de sedan lägger i en 50i-container, det finns att läsa om detta på http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_segm... och http://www.eoshd.com/comments/topic/1955-sony... . Öppnar man dessa typer av videofiler i VLC ser det hemskt ut, de ser interlaced ut, men om skapar ett 25p-projekt i FCP X och tittar på videon där ser det bra ut, för att FCP X lyckas spela upp den faktiska 25p-strömmen (eller mer korrekt kanske FCP X deinterlacear materialet och får då en perfekt 25p-ström).

Min fråga är enkel: Hur får jag på smidigaste möjliga sätt ut korrekt deinterlacead 25p-videofil från 50i-PsF-video? Notera att detta rör sig om AVCHD-video så i grund och botten är det .mts-filer vi utgår från.

Ja, teorin är enkel: kameran filmar i 25p, men eftersom avchd inte stödjer 1080p25 direkt, så används 50i som en container.

Precis som du säger så är tanken att din NLE sammanflätar dina fält igen så att du får ut perfekta bildrutor, men du verkar anse att detta inte är det smidigaste sättet?

Om du vill få ut dina 25p-klipp snabbt föreslår jag programmet Clip Wrap. Det kan konvertera dina .mts till .mov genom re-wrap. Väldigt snabbt och ingen generationsförlust. Man kan även konvertera direkt till ProRes om man vill det.

Stämmer det att du inte vill använda ett redigeringsprogram?

Senast redigerat 2014-01-12 14:46

Är det specifikt 1080p25 som AVCHD inte stöjder? För 1080p24 fungerar ju för exempelvis Sony Alpha NEX-6.

Det är trevligt att FCP X tolkar PsF-video rätt men jag skulle vilja kunna skicka oredigerade videoklipp till mina vänner utan att de behöver trixa för att kunna se klippen i acceptabel kvalité.

Och Clip Wrap har jag testat, men det löser inte problemet. Se följande skärmdumpar, filen som heter "CLIPWRAP.VLC kopia" är alltså rewrappad med Clip Wrap enligt specifikationerna i "Clipwrap.Fönster kopia" och sedan har jag spelat upp den resulterande .mov-filen i VLC, den andra videoskärmdumpen är från FCP X. Det syns att den rewrappade filen fortfarande är interlacead medan FCP X-skärmdumpen är perfekt. Jag har även testat att göra samma rewrap med Media Converter och ett AVCHD-till-Quicktime-preset, samma problem. Jag kodar helst inte om till ProRes pga hur mycket större filen blir, jag har dock försökt att göra detta med Clip Wrap och problemet kvarstår... En fungerande rewrap vore bästa alternativet.

Jag har inte en RX100 att tillgå utan har laddat hem 60i-material från nätet som jag arbetar med men 60i-materialet är ju PsF precis som 50i (eller hur?), så det borde i princip vara samma arbetsflöde.

OK. Om du spelar upp din ClipWrappade fil i Quickplayer—ser det likadant ut då?

Har du en länk till en fil du laddat ner?

Det ser likadant ut i Quicktime. Jag har laddat ner 60i FX-filen från http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx... , direktlänk till filen http://216.18.212.226/PRODS/sony-rx100/FULLRE... . Och jag sitter på MBA mid 2012 med 10.9.1...

Ja, det är ju synd när de enkla lösningarna inte fungerar…

ClipWrap skall fungera, men jag får samma resultat som du. Det beror på att du har laddat ner en enskild .MTS fil, vilket man alltid skall försöka undvika (men det är ju inte så lätt när det är andras material). AVCHD inspelningar skapar hela arkiv på minneskortet där .MTS:en ligger i en undermapp. Flera andra filer i den här strukturen är dock viktiga för att berätta för NLEn eller ClipWrap vilken typ av fil det handlar om.

Om du är aktiv på något Sony-forum kan du be något att zippa hela arkivet "Private" från minneskortet, sen kan du testa att öppna det i ClipWrap. Annars, och detta är väl det bästa, är det bara att importera allt till FCPX (kameran ansluten, eller minneskort med intakt arkiv) och använda FCPX till mediahanteringen. Där har du ju bra översikt och många exporteringsalternativ; även direkt upp på YouTube, Vimeo och liknande.

Funderar du på att köpa kameran och vill veta att allt är OK innan, eller kommer du även i fortsättningen att hantera enskilda .MTSer?

Jag funderar på att köpa kameran och tänkte att det är bättre att lösa filhanteringen nu snarare än sen när jag sitter på en massa videomaterial.

Förhoppningsvis fungerar Clip Wrap när AVCHD-filstrukturen är intakt, jag ska göra ett försök när jag har kameran och rapporterar då hur det går. Jag ska även undersöka alternativet att exportera via FCP X. Tack för all hjälp!

Det som måste sägas i en sådan här tråd är ju att det är helt otroligt vilken situation tekniktillverkarna har satt sig i. De spelar alltså in 25p1080, ett format många trivs med, gör halvt om det till 50i1080p vilket man vill ha om man...? Spelar upp materialet på TV från 60-talet eller vaddå? Och all denna idioti sker alltså i ett AVCHD-format som i sig är helt värdelöst med sina mappstrukturer och metadata som för den vanliga konsumenten är ett helvete jämfört med andra filfomat (vi har ju exempelvis ett problem just precis nu med att vi inte kan koda om materialet på ett tillfredställande sätt trots att vi har hela videoströmmen (.mts-filen) tillgänglig eftersom vi inte har resten av AVCHD-filerna). Och vad tjänar konsumenten på detta? Högre bitrate? Nja, Panasonic GH3 spelar in 1080p .mov-filer med 72 mbps, AVCHD ligger väl ofta runt 30 mbps på sin höjd.

Samtidigt som ovanstående sker så lyckas Magic Lantern-projektet med stordåd. Inte konstigt att elektroniktillverkarna visar röda siffror, även om de till stor del utför storverk (som med RX100 eller GH3) verkar de i vissa avseenden fullkomligt oförmögna att åstadkomma något av värde.

Just av anledningar som dessa - plus att man inte kan spela upp .mts-filer i en följd utan svarta sekundlånga stopp mellan varje klipp på valfri mediespelare/smart-tv - har gjort att vår AVCHD-kamera från Sony ligger i en byrålåda. All "casual" familjefilmning sker nu med vår lilla Canon s95-kompakt. .mov-klippen är bara att trimma och slänga ihop till en enda fil i QT Pro 7. Visserligen bara 720p, men det får räcka.

Förresten: Hur kan man få lov att ha en sån vidrig ikon som ClipWrap? Man får ju gömma den i en undermapp i programmappen, och att ha den i docken har det aldrig varit tal om. (Jag har f.ö. aldrig fått ClipWrap att göra det jag vill: länka ihop ett antal .mts-klipp till en enda fil som sedan kan läsas av min mediespelare.

Kan i alla fall meddela att om jag lägger in filen i ett FCP X-projekt och sedan exporterar som ProRes så får jag en .mov-fil som ser bra ut. Den är dock 10 gånger större än den ursprungliga .mts-filen men det kan man ju leva med...

Sitter på en RX100 nu och kan meddela att det verkar som att Aperture rewrappar AVCHD 50i till en 25p-.mov-fil när man importerar från kameran. Googlande verkar bekräfta rewrappen (att det inte rör sig om något omkodande) och materialet ser inte interlaced ut i Aperture.

Edit: Jag återkommer i frågan, tycker vissa klipp ser bättre ut än andra, trots att inställningarna är så gott som lika... Ska se vad jag kommer fram till.

Edit 2: Materialet ser interlaced ut efter Aperture-import men Clipwrap lyckas rewrappa det till material som inte ser interlaced ut.

Senast redigerat 2014-02-11 00:43
1
Bevaka tråden