Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var har du din docka?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Dockan dold i botten så slipper du bekymra dig om Indesign 2.

Jag har minsann provat det också, men om jag är längst nere i ett fönster och grejar med nånting, så nog poppar dockuslingen upp och blir klickad på (helst startar den Illustrator eller nån liknande mastodont). Nu har jag den i botten och synlig. Då vet jag iaf var jag har den.
Men jag tycker inte om den. Det talar jag om för den varje dag.

är det bara jag som är en sucker för sånna här trådar??
har det hänt nånting på dock-användningsfronten sedan 2003?

jag har min nere

Ursprungligen av martin wijk:

är det bara jag som är en sucker för sånna här trådar??

En sucker för trådar om dockan eller för antika gamla trådar?

Ursprungligen av martin wijk:

har det hänt nånting på dock-användningsfronten sedan 2003?

Det som hänt för min del är att jag har kvar dockan (docken?) till vänster men att jag har tagit bort det mesta ur den, förutom några program jag alltid startar. Annars har Quicksilver helt tagit över för att starta program.

En sucker för trådar om dockan, eller kanske snarare hela GUI:t tror jag nog att jag menar!

jag arbetar på samma sätt som du med QS och minimalistisk dock, men det blir lite meckigt om man vill öppna en fil i något av de programmen som inte är förvalt för det formatet...
men det kanske är en vanesak.

Ursprungligen av martin wijk:

jag arbetar på samma sätt som du med QS och minimalistisk dock, men det blir lite meckigt om man vill öppna en fil i något av de programmen som inte är förvalt för det formatet...
men det kanske är en vanesak.

Jag har hittat en bra lösning på det: Lägga program i Finders verktygsfält. Jag skrev om det i det i den här tråden förut. Se bifogad bild för exempel.

Ursprungligen av Olav Rust:

Ni som skippar Dockan, tycker ni inte att ni saknar möjligheten att dra en fil till det program som ni vill öppna filen med?

Samma svar här, jag drar till Finders verktygsfält istället där jag har de vanligaste programmen jag behöver släppa filer på. Det är oftast mycket närmare än att hitta till dockan (speciellt när man kör dubbla skärmar och har dockan längst ute på en kant).

Det gäller iofs bara när man drar filer i Finder, vill man dra direkt från ett program till ett annat kan det vara bättre att ha det programmet i Dockan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-10 18:07

Man kan ha dockan uppe också, så lägg till det alternativet!

Ni som skippar Dockan, tycker ni inte att ni saknar möjligheten att dra en fil till det program som ni vill öppna filen med?

Ursprungligen av Olav Rust:

Ni som skippar Dockan, tycker ni inte att ni saknar möjligheten att dra en fil till det program som ni vill öppna filen med?

jo det var precis det jag menade, det är faktiskt jobbigt.
jag har bara kört så här senaste dagarna och ju längre tiden går ju mindre tycker jag att jag tjänar på det
det blir nog till att spendera närmsta kvarten med att dra tillbaka alla ikoner jag dumpade från docken när jag skulle prova, DOH!

Ursprungligen av Olav Rust:

Ni som skippar Dockan, tycker ni inte att ni saknar möjligheten att dra en fil till det program som ni vill öppna filen med?

Inte särskilt för min del. Jag quicksilvrar (ett ord för SAOL ) mej bara fram till programmet i fråga och sen drar jag filen till programmet i Quicksilver. Det fungerar ju på samma sätt som att dra till docken, och när man är van att använda Quicksilver går det ju automatiskt.

Annars är det ju inte särskilt jobbigt att högerklicka heller.:D

Ursprungligen av Loromits:

Annars är det ju inte särskilt jobbigt att högerklicka heller.:D

På min dator är det faktiskt det. Högerklickar jag på en fil som kan öppnas av många program (t.ex. jpeg-fil) och går in under "Öppna med" så får jag badboll en stund, ibland upp emot 15 sekunder eller mer (då ska det erkännas att jag bara har en iBook G4, går kanske bättre på dagens fina Intelburkar).

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-10 18:15

Jag har den till höger, i början hade jag den nere men där stal för mycket utrymme på min widescreen.

Till vänster såklart!

Kör min gömd i nederkant
Enkelt att ta fram när den behövs men syns i övrigt inte
Har även gömt HD på skrivbordet

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-10 22:23

Äntligen. Trodde jag var ensam om att ha dockan till vänster. Det är klart bättre än att ha den nere.
Adrian - kan vara så att det är vi från Umeå som är lite vänstervridna?

Ursprungligen av gunek:

Äntligen. Trodde jag var ensam om att ha dockan till vänster. Det är klart bättre än att ha den nere.
Adrian - kan vara så att det är vi från Umeå som är lite vänstervridna?

Du, jag och Adrian då... Kanske ligger något i det

Ursprungligen av gunek:

Adrian - kan vara så att det är vi från Umeå som är lite vänstervridna?

Kanske det, jag ska kolla nästa gång jag är på badhuset. Eller vänta, du menade dockan?

Jag har min docka i botten i minsta formatet med max förstoring. På vänsterkanten har jag DragThing-dockor och till höger är det inte möjligt att lägga något eftersom det då hamnar på den andra skärmen (TV'n).

MacDev's artikel handlar förstås om VAD jag har på/i dockan. Låt mig återkomma om detta för det är mycket.

jag skulle vilja ha min dock längst till vänster om det inte var för att den snor ett par (ca fem) jobbiga pixlar i dom programmen jag arbetar mest i, flash och illustrator.
alla menyer och fönster hoppar till höger ca fem pixlar och det retar mig :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 08:07

Adrian, 2003 var du inget stort fan av dockan - har du ändrat åsikt ännu?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Adrian, 2003 var du inget stort fan av dockan - har du ändrat åsikt ännu?

Egentligen inte, men jag har vant mig. Dockan fick ju rätt massiv kritik i början för den försökte lösa så mycket på en gång och inte gjorde det speciellt bra. Sedan dess har det inte hänt någon utveckling alls egentligen, men vad som hänt är att vi som använder Mac OS X har vant oss, vi har haft dockan i över 6 år trots allt.

Jag önskar fortfarande att programmen skulle fungera bättre ihop med dockan. T.ex. är det rätt sjukt att Apples flaggskepp iTunes hamnar under dockan om man maximerar fönstret!

Sitter man med ett Dasslock med upplösningen 800x600 är docken nästan alltid ett problem. Det är också lätt att komma åt aktiva hörn, som jag tyvärr har blivit beroende av. MacBook i sommar... kom igen.. MacBook i sommar..

Jag har pratat mig varm för Dockan till höger, men hur är det med er Dockbakgrund?
Jag har givetvis ersatt den mjölkvita med full transparens.

Kör med dockan till höger, och har tagit bort bakgrunden och ramen helt, med hjälp av Transparent Dock.

Röstningen gäller iofs de tre vanligaste alternativen men om man har Tinkertool installerat så går det även att välja att lägga dockan längst upp på skärmen - någon som kör så?

Bevaka tråden