Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks GM släppt

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 12:42
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tyvärr ser det inte ut som Mavericks har stöd för detta. CoreAudio frameworket verkar inte ha den nödvändiga koden för det iaf.

Risigt Apple!

Ursprungligen av Erik.dv:

Risigt Apple!

Verkligen. Snackade med en av utvecklarna på Plex och han hade tittat igenom koden. Det är riktigt surt. Har köpt på mig en trevlig Pioneerförstärkare med stöd för alla HDformaten, men det verkar som jag får fortsätta leva med att Plex kör ut det som LPCM. Med det sagt så kan jag leva med det. Jag tvivlar att jag skulle kunna höra någon skillnad. Men likväl surt då det ibland kan skapas kompabilitetsproblem. Jag remuxar mina BluRays och lägger dom bit-by-bit (well, utan menyerna förstås, och i en MLV container) på mitt Norco NAS. Skulle kännas betydligt trevligare om det spelades bit-by-bit också från huvudspåret och inte från coreDTS "via" LPCM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 14:54
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Verkligen. Snackade med en av utvecklarna på Plex och han hade tittat igenom koden. Det är riktigt surt. Har köpt på mig en trevlig Pioneerförstärkare med stöd för alla HDformaten, men det verkar som jag får fortsätta leva med att Plex kör ut det som LPCM. Med det sagt så kan jag leva med det. Jag tvivlar att jag skulle kunna höra någon skillnad. Men likväl surt då det ibland kan skapas kompabilitetsproblem. Jag remuxar mina BluRays och lägger dom bit-by-bit (well, utan menyerna förstås, och i en MLV container) på mitt Norco NAS. Skulle kännas betydligt trevligare om det spelades bit-by-bit också från huvudspåret och inte från coreDTS "via" LPCM.

Problemet är att man i OSX inte får full kvalité. Det handlar inte bara om konverteringen du beskriver.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 15:09

VA?
Stödjer inte OSX True HD. DTS, DTS HD?
Det är ju skit dåligt faktiskt, hur kan dom ha "missat" en sådan sak?
Nu har jag ändå en HTPC inkopplad till TV'n och förstärkaren med 5.1 ljud, men ibland vill man ju ta med laptopen till någon annans hem och spela någon film man har.
Betyder att man får köra via Windows för att få "rätt" ljud....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 15:17
Ursprungligen av zOlid:

VA?
Stödjer inte OSX True HD. DTS, DTS HD?
Det är ju skit dåligt faktiskt, hur kan dom ha "missat" en sådan sak?
Nu har jag ändå en HTPC inkopplad till TV'n och förstärkaren med 5.1 ljud, men ibland vill man ju ta med laptopen till någon annans hem och spela någon film man har.
Betyder att man får köra via Windows för att få "rätt" ljud....

Så har det varit länge så det är inget nytt.
Men man trodde att dom skulle fixa det med Mavericks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 08:37

@zOlid: Det är aningen mer komplicerat men ungefär så här ligger det till i OSX:

a) du kan avkoda Dolby Digital och DTS (från bla DVD och BluRay)
b) du kan avkoda den så kallade "lossy core:n" av alla HD-format (från bla BluRay).
c) du kan INTE avkoda den okomprimerade delen av alla HD-format.

Så, under OSX får du helt klart ut bättre ljudkvalitet från en BluRay-källa. Du har någonstans 3-5 ggr så hög bitrate på ljudet som från en DVD. Men du får inte ut den fulla okomprimerade kvalitén.

Det enda sättet att komma runt ovan är att använda ett program för att koda om HD-formaten till multi-kanaligt PCM-ljud. Det tar primärt en massa onödig plats men man har också förändrat originalet. Det enda sättet jag känner till att göra detta på är även tveksamt om det är lagligt (troligen varför inga "gratis" alternativ löser uppgiften idag).

Under Windows (och antar jag Linux) skickar man helt enkelt den kodade strömmen från datorn till förstärkaren och låter den göra jobbet. Det fungerar i OSX också - men bara för a) och b) ovan, inte c).

Bevaka tråden