Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hastigheten på Wifi

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-17 18:42
Ursprungligen av beh:

Du behöver inte låta din router vara router, den kan konfigureras att vara AP (access point) som endast skapar kontakt mellan LAN och WLAN. När din router används som AP, så måste den ha en egen IP adress i det nät (samma första siffror i IP) som ditt existerande nät. Har du idag 192.168.0.X så måste din AP ha en adress som börjar på 192.168.0. (förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0, men det är den nog om du inte pillat själv).

Googla på configure router as wireless access point eller liknande för din modell så finns det nog hjälp.

Vissa routrar kan inte använda sig av WAN porten när de är satta till att vara AP, så då får koppla uplinken (den kabel som går till din "riktiga" router) på en av de LAN portar som den har. Den dator som idag är kopplad i Inteno DG150'n på port ett kan antagligen sitta kvar där, med din nya AP kopplad på port två då dessa portar inte verkar vara specialdesignerade för IPTV eller annat trams.

Din Inteno DG150 är inte bara AP, den är RGW - Residental Gateway - som betyder router + telefonidosa + lämpligt WAN interface (tex. xDSL modem (även om det inte används av alla kunder) eller ethernet för koppling till husets ethernet eller Mediakonverterare för fiber).

Det konstiga med DG150 är att den har en ethernet som i bruksanvisningen kallas "internet" och en som kallas WAN, dessa borde i min värd vara samma.

Hm.. idag fick det trådlösa fnatt. Det började tappa styrka för att sedan inte fungera alls. Fick starta om DG150n och då fick jag igång det. Dock går det på typ 10 Mbit/s just nu..
Börjar funderar att köpa en dyrare Linksys router som rekommenderats i tråden här och koppla in. Men har kollat på google det du sa innan men hängde inte med riktigt.. ska jag koppla in Linksys routern till LAN porten och sätta den som AP utan DHCP? Och låta 150:n va som den är.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-20 11:53
Ursprungligen av kievY:

Min MBPr har IP adressen 192.168.1.9 och stationära 192.168.1.10
Då jag fildelar med de andra datorerna så har jag märkt att IP adresserna är fasta och vet vilka datorer har vad.

Har märkt av att DG150n hänger sig och startas om då och då och då får alla datorer olika ip adresser.. och då fungerar inte fildelning direkt. Har tänkt att sätta fast IP adress på alla datorer jag fildelar med för att slippa ha krångel men då måste något mer göras för att det ska fungera. Har ni kanske tips vad för inställning jag måste göra för att få fast ip? Testade att sätta fast IP på min MBPr men då hade jag inget nätverk.

Ursprungligen av kievY:

Har märkt av att DG150n hänger sig och startas om då och då och då får alla datorer olika ip adresser.. och då fungerar inte fildelning direkt. Har tänkt att sätta fast IP adress på alla datorer jag fildelar med för att slippa ha krångel men då måste något mer göras för att det ska fungera. Har ni kanske tips vad för inställning jag måste göra för att få fast ip? Testade att sätta fast IP på min MBPr men då hade jag inget nätverk.

Du ska låsa IP-adresser mot MAC-adresser i routern, då kommer allt fungera fint.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-20 17:47
Ursprungligen av keptang:

Du ska låsa IP-adresser mot MAC-adresser i routern, då kommer allt fungera fint.

Det är den delen jag inte förstår samt inte hittar inställning för i DG150.
Just nu är det så att vår mac mini kommer åt min pc och vice versa, men min MBPr kommer inte åt Mac minin eller vice versa fast jag har skrivit in rätt ip i Gå-Anslut till Server.
Ifs är det på PCn där allt lagras som vi använder så det fungerar.. men jag vill ju att det ska fungera på andra enheter med. Och även att när Dg150n hänger sig så startas den om där enheterna får olika ip adresser och man måste då kolla varje för sig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-20 17:54
Ursprungligen av kievY:

Det är den delen jag inte förstår samt inte hittar inställning för i DG150.
Just nu är det så att vår mac mini kommer åt min pc och vice versa, men min MBPr kommer inte åt Mac minin eller vice versa fast jag har skrivit in rätt ip i Gå-Anslut till Server.
Ifs är det på PCn där allt lagras som vi använder så det fungerar.. men jag vill ju att det ska fungera på andra enheter med. Och även att när Dg150n hänger sig så startas den om där enheterna får olika ip adresser och man måste då kolla varje för sig.

Hade inte du en Airport extreme? Det är i den du låser IP-adresserna.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-20 21:11
Ursprungligen av lappen71:

Hade inte du en Airport extreme? Det är i den du låser IP-adresserna.

Nej utan en Inteno DG150. Aja får kolla vidare i den och kolla mer exakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 13:47
Ursprungligen av kievY:

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

När du vill gå vidare med detta så ta papper och penna, rita hur allt är kopplat och vilken IP adress som är bunden till varje enhet / port. När det gäller interna adresser kan du utan att avslöja något privat dela hela adressen, när det gäller externa adresser kan du maska de sista två oktetterna t.ex: (80.216.X.X). Lägg upp bilden på lämplig bildhost (likt http://bayimg.com/ eller http://forumbilder.se/) och skriv in adressen i tråden.

För att ditt nätverk ska må bra ska du bara ha én DHCP server som ger ut adresser till samtliga enhter. Alla enhter ska ha interna (icke routningsbara) adresser:

10.0.0.0 – 10.255.255.255
172.16.0.0 – 172.31.255.255
192.168.0.0 – 192.168.255.255

Detta handlar inte om hastigheten på ditt nät per se men är viktigt om du ska introducera en AP med fast IP. Du måste veta vilket nät den ska tilldelas samt att den inte är konfigurerad för att dela ut ytterligare IP adresser. Som det är nu är mycket tvetydigt och det blir svårt att hjälpa dig på ett effektivt och korrekt sätt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-22 15:56
Ursprungligen av beh:

När du vill gå vidare med detta så ta papper och penna, rita hur allt är kopplat och vilken IP adress som är bunden till varje enhet / port. När det gäller interna adresser kan du utan att avslöja något privat dela hela adressen, när det gäller externa adresser kan du maska de sista två oktetterna t.ex: (80.216.X.X). Lägg upp bilden på lämplig bildhost (likt http://bayimg.com/ eller http://forumbilder.se/) och skriv in adressen i tråden.

För att ditt nätverk ska må bra ska du bara ha én DHCP server som ger ut adresser till samtliga enhter. Alla enhter ska ha interna (icke routningsbara) adresser:

10.0.0.0 – 10.255.255.255
172.16.0.0 – 172.31.255.255
192.168.0.0 – 192.168.255.255

Detta handlar inte om hastigheten på ditt nät per se men är viktigt om du ska introducera en AP med fast IP. Du måste veta vilket nät den ska tilldelas samt att den inte är konfigurerad för att dela ut ytterligare IP adresser. Som det är nu är mycket tvetydigt och det blir svårt att hjälpa dig på ett effektivt och korrekt sätt.

Tog mig mod och ritade i Paint så bra jag kunde. Men tror du/ni borde förstå.
La upp det på dropbox public mappen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2659139/L...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-04 17:12

Tänkte uppdatera om vad som hänt.. av att suttit i fredag kväll och försökt streama en film från min stationäras hdd till macminin i tv rummet via wifi gick inte som jag tänkt.. Det hackade, stannade hela tiden och jag orkade inte. Med mitt ADSL och min förra router kunde jag streama film och surfa samtidigt utan lagg/hack så jag tog mig i kragen och köpte en dyrare Linksys router på El giganten för att testa. Försökte koppla så som det var i videon men förstod inte så mycket. Min Inteno DG150 är vald som Access Point och Linksysen kopplade jag in i LAN port1 utan internet.
Det som jag inte förstår är att hur kunde jag sitta med mitt gamla ADSL och streama 720p film och surfa på en annan dator utan problem, men med fiber samma film hackar/stannar upp. Jag har ju bättre hastighet på trådlösa än med ADSL så det enda som kan vara felet är alltså Intenon som är dålig på att skicka över filer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-04 17:14
Ursprungligen av kievY:

Tänkte uppdatera om vad som hänt.. av att suttit i fredag kväll och försökt streama en film från min stationäras hdd till macminin i tv rummet via wifi gick inte som jag tänkt.. Det hackade, stannade hela tiden och jag orkade inte. Med mitt ADSL och min förra router kunde jag streama film och surfa samtidigt utan lagg/hack så jag tog mig i kragen och köpte en dyrare Linksys router på El giganten för att testa. Försökte koppla så som det var i videon men förstod inte så mycket. Min Inteno DG150 är vald som Access Point och Linksysen kopplade jag in i LAN port1 utan internet.
Det som jag inte förstår är att hur kunde jag sitta med mitt gamla ADSL och streama 720p film och surfa på en annan dator utan problem, men med fiber samma film hackar/stannar upp. Jag har ju bättre hastighet på trådlösa än med ADSL så det enda som kan vara felet är alltså Intenon som är dålig på att skicka över filer.

Vad du har för hastighet UTÅT spelar ingen roll för hastigheten på det INTERNA nätverket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-06 08:38
Ursprungligen av kievY:

Tänkte uppdatera om vad som hänt.. av att suttit i fredag kväll och försökt streama en film från min stationäras hdd till macminin i tv rummet via wifi gick inte som jag tänkt.. Det hackade, stannade hela tiden och jag orkade inte. Med mitt ADSL och min förra router kunde jag streama film och surfa samtidigt utan lagg/hack så jag tog mig i kragen och köpte en dyrare Linksys router på El giganten för att testa. Försökte koppla så som det var i videon men förstod inte så mycket. Min Inteno DG150 är vald som Access Point och Linksysen kopplade jag in i LAN port1 utan internet.
Det som jag inte förstår är att hur kunde jag sitta med mitt gamla ADSL och streama 720p film och surfa på en annan dator utan problem, men med fiber samma film hackar/stannar upp. Jag har ju bättre hastighet på trådlösa än med ADSL så det enda som kan vara felet är alltså Intenon som är dålig på att skicka över filer.

Du behöver antingen hjälp på plats eller så får du börja om och beskriva i detalj vad problemen är, vilka ipadresser som används var (internt nätverk), vilken ISP och tjänst du har, hur de olika enheterna ser ut och vad de har för beteckning, hur de är sammankopplade och hur du tror att det fungerar.

Det går att få ett hemmanät att fungera hur bra som helst, men det kan behövas extra AcceessPunkter eller andra knep för att nå den täckning du efterfrågar. Som det är nu kommer det spridda skurar med detaljer från dig utan något egentlig sammanhang. Du måste redovisa allt eftersom ingen av oss som hjälper dig är på platsen och kan se hur det är kopplat, vilka modeller du har och hur de är inställda.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-06 16:51
Ursprungligen av beh:

Du behöver antingen hjälp på plats eller så får du börja om och beskriva i detalj vad problemen är, vilka ipadresser som används var (internt nätverk), vilken ISP och tjänst du har, hur de olika enheterna ser ut och vad de har för beteckning, hur de är sammankopplade och hur du tror att det fungerar.

Det går att få ett hemmanät att fungera hur bra som helst, men det kan behövas extra AcceessPunkter eller andra knep för att nå den täckning du efterfrågar. Som det är nu kommer det spridda skurar med detaljer från dig utan något egentlig sammanhang. Du måste redovisa allt eftersom ingen av oss som hjälper dig är på platsen och kan se hur det är kopplat, vilka modeller du har och hur de är inställda.

Ok får återkomma under helgen och skriva så utförligt jag kan. Hjälpte bilden som jag ritade innan? Så jag vet ifall man ska försöka få en ny gjord eller beskriva på annat sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-06 19:30

Mitt Telia ADSL ger ca 14 mbit/sek, MacBook Pro (2007) kopplad direkt till modemet. Via en Airport Extreme (ca 2008) får jag under 1 mbit/sek ner och ännu mindre uppströms sedan flera månader. Har provat samtliga inställningar på Airport, börjar tro att den är knas. Ohyggligt långsamt. Har läst att många har problem med dem. Kanske dags att köpa den nya extreme alternativt TimeCapsule. Nån som har en kommentar till det?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-07 14:02
Ursprungligen av kievY:

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

Okej ska försöka ge det ett försök till.
Fiberkabeln kommer in från marken i garaget till en box som heter Inteno XG6746. Från XG6746 går det en nätverkskabel från WAN porten till WAN porten på Inteno DG150 som har standard gateway 192.168.1.1. Den har en telefonidosa inbyggd och wifi. Hemtelefonen är kopplad till den.
Min stationära PC är kopplad med en kabel från Port 1 på DG150 och får ipadress: 192.168.1.2
Sen har jag min mac, iphone, ipad, macmini kopplade via wifi till DG150 där hastigheteten ligger runt 40 Mbit/s på Ta emot filer på trådlösa och 11 Mbit/s på skicka och detta kan skiljas, ibland runt 10, ibland runt 30 på ta emot.
Min stationära ligger på 95 Mbit/s och 12 Mbit/s stabilt som är K-dator.
Inteno DG150 är inställd på Access Point, 2.4 GHz band och kanal 11.
Detta är enheterna som är kopplade till Inteno DG150 och deras adresser som jag kan se när jag är inne i DG150 gränssnitt.
K-Dator 00:19:21:4d:83:91 192.168.1.2 21 hours, 38 minutes, 40 seconds
A-iPhone d0:23:db:a9:83:05 192.168.1.3 22 hours, 3 minutes, 59 seconds
K-iPad 4c:b1:99:03:2d:1e 192.168.1.4 21 hours, 23 minutes, 53 seconds
a-Dator 90:a4:de:af:3c:22 192.168.1.5 18 hours, 57 minutes, 2 seconds
K-iPhone 80:ea:96:6a:b4:23 192.168.1.6 13 hours, 33 minutes, 24 seconds
K-Mac 20:c9:d0:81:03:19 192.168.1.8 23 hours, 3 minutes, 48 seconds

Problemet är att trådlösa är så pass dåligt att jag inte ens kan se på film från K-dator på t.ex K-mac då det hackar/stannar upp hela tiden. Detta gäller filmer i blueray som oftast är 720p. Problemet är även att trådlösa kan tappa connection för att efter 20 sek fungera, händer kanske 1 gång per dag, ibland 1-2 ggr/vecka.
Min ISP är Universal Fiber 100/10 och de ser inget problem.
Har försökt att koppla in en seperat Linksys router i DG150 utan nätverk på linksys routern. Enligt Universal ska detta fungera. Kopplade Linksys routern till port 1 på DG150 och sen min stationära på port 1 på Linksys. På mitt gamla ADLS modem stängde jag bara av wifi delen och sen kopplade jag bara min dåvarande Linksys från Port 1, och K-dator till Port 1 på Linksysen och resten av enheterna på Linksys wifi utan problem med bra hastighet och kunde streama film i 720p och surfa samtidigt. Hjälper inte att stänga av wifi delen eller sätta DG150 som Wireless Bridge.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-28 19:14

Idag fick jag nog och köpte en Linksys AE4500 för att se. Kopplade in den och allt fungerade, testade hastigheten och låg på 70-80 trådlöst på alla enheter på samma plan som router är placerad på.
Nu stängde jag av wifidelen på Inteno DG150 för att bara ha kvar telefonidelen, och resten går via EA4500. Nu till problemet, efter ca 3-4 h har jag märkt att hastigheten ligger på ynka 10-40 dvs att det skiftar enormt mellan varje test på bredbandskollen jag kör.
Jag har stängt av IPv6 och lämnat 2.4 och 5 GHz nätet som "blandat läge" med automatisk kanal sökning. Märkte att jag kan sätta Intenon som AP eller som Wireless bridge. Just nu är den på AP som den varit och jag har bara stängt av wifi delen för att inte störa ut Linksysen.
Det roliga är att nu har min mac mini plötsligt 70-80 dvs den datorn som har bäst hastighet medan resten har sämst.. förr var det tvärtom.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-01-03 18:23
Ursprungligen av kievY:

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

Har suttit hela kvällen och försökt få det att fungera så som du förklarat beh, även kollat på videon.
Jag kommer så långt att jag ändrar ip adressen på Linksysen till 192.168.1.2 och även på mitt nätverkskort på stationära som är trådbunden. Det som uppstår då är att jag inte får internet alls från DG150.. tar jag cmd och ipconfig får jag upp det ipnummer jag skrivit in etc men inget internet på linksys. Däremot dyker DG150 upp som trådlös enhet.

Försöker ändra på DG150 mellan vilka ipadresser den ska dela ut då får jag detta, vet inte om man ska själv sätta DNS server här? https://dl.dropboxusercontent.com/u/2659139/S...

i Linksysen ser det ut såhär:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2659139/S...
Det jag stänger av är DHCP server till avaktiverad och sätter ip till 192.168.1.2 utan resultat..
Tänkte sitta och grubbla på det imorgon då det är kväll nu och man vill göra annat.
Ska jag koppla om kabeln mellan DG150 och Linksysen till WAN direkt när jag ändrat i Linksysen?
Det är nämligen via stationära jag försöker göra så att om jag kan nå linksysen efter förändringen men det fungerar inte, då är stationära kopplad till LAN port1 medan en kabel går från WAN till DG150 port1.
Du nämner ju beh att man ska ändra först i linksysen, försöka nå den och gör man det så ska man koppla om det förutom WAN.
Problemet här är att jag ändrar i Linksysen och i mitt nätverkskort, försöker slå in 192.168.1.2 i adressfältet utan resultat.. för att komma tillbaka måste jag reseta Linksysen.

Bevaka tråden