Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Varken processorer eller Thunderbolt 2 finns ännu. Officiellt ska nästa generation Xeon E5 komma kring september vilket skulle vara ett lämligt tillfälle för Intel att släppa Thunderbolt 2 också. Jag kan även tänka mig Apple utöver detta vill synka med 4K skärmar vilket vi sett redan nu börjar dyka upp på desktop fronten.

Följande har skrivits tidigare om TB2, så jag är lite förvånad att nya Mac Pro skulle hinna med att få den tekniken alls: "Initial production is expected before the end of this year, with ramp in 2014."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 14:37
Citat:

Initial production is expected before the end of this year…

MacPro Turbine kan alltså få den under hösten. Apple hade sedan tidigare första tjing på Thunderbolt 1. MacPro Turbine blir tror jag för både Apple och Intel en bra "initial production" plattform. Det en nog en stor skillnad på dess volym och ex. MacBook Air / Pro.

Det här är ett så självklart köp för mig att det finns inte . ÄNTLIGEN säger jag .. å som jag tjatat på forumet om att det förmodligen blir ssd, ingen superdrive m.m. åså blir det precis som man trot

som det ser ut på designen så verkar det vara plats för två SSD kretsar . en ovanpå respektive GPU fläkthål . Dock ser man bara en ssd krets ovanpå den ena GPU hålet men tittar man noga på det andra så ser man att det är som gjort för plats för en SSD ovanpå den andra GPU:n ..

så förmodligen ger standard konfig endast 1 SSD krets men man kan välja till ytterligare 1 och ha två SSDe hårddiskar i Mac Pron .

sedan känns det uppenbart att det blir en ny 4K Cinema Display från Apple till hösten ... 30 tum ?, 32 tum ? 40 tum ?

Ursprungligen av gotfredsen:

sedan känns det uppenbart att det blir en ny 4K Cinema Display från Apple till hösten ... 30 tum ?, 32 tum ? 40 tum ?

Själv hoppas jag på några olika modeller. En Mac Pro hade säkert mått finfint av en 30"+ 4k display, men jag med min iMac hade gärna sett ett skärm i samma storlek som den befintliga skärmen så att de funkar fint att ha brevid varandra Fast med min tur kommer Apple säkert att släppa retina iMac:s nu och göra nya Thunderbolt Display retina också, så att det blir olika skärmar lik förbannat

Ursprungligen av Gordy:

JA troligtvis hamnar den kraftfullaste modellen en bra bit över 20.000 kronor men man ska komma ihåg att när Apple lanserade de första Mac Pro så var instegsmodellen ganska billig sett till vad som satt i den. Apple lägger ju ordentligt stora beställningar på processorer och minnen etc. Dessutom borde lådan till denna MP vara betydligt billigare att producera eftersom den har ett betydligt enklare kylsystem och kräver mindre material.

Fast när dom tog 13.000kr extra (i början) för en 768 GB SSD så vågar jag inte ens tänka på vad denna variant av SSD kommer att kosta. Huuuuu....

Ursprungligen av primu[s]®:

Fast när dom tog 13.000kr extra (i början) för en 768 GB SSD så vågar jag inte ens tänka på vad denna variant av SSD kommer att kosta. Huuuuu....

Mm, ser verkligen fram emot prisuppgifter på denna. Räknar man bara på delarna till "värstingmodellen" lösa (och det är utan själva lådan, som inte heller lär vara gratis) hamnar man ju lätt på nånstans kring 50-100k.

Jag tror det blir liknande

Entry
Mac Pro Late 2013
6-Core Intel Xeon
256 GB SSD PCIe
8GB memory
$ 1.799 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 19.900 kr)

Mid
Mac Pro Late 2013
8-Core Intel Xeon
512 GB SSD PCIe
16GB memory
$ 2.499 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 25.900 kr)

High
Mac Pro Late 2013
12-Core Intel Xeon
512 GB SSD PCIe
16GB memory
$ 3.499 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 39.900 kr)

önskar man på top modellen 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 45.900 kr
önskar man på top modellen 64 GB RAM & 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 59.900 kr
önskar man på top modellen 128 GB RAM & 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 72.900 kr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 09:54

Vad jag förstår kan man inte köra nätverk över TB rakt av som man kan med FW. Däremot så kan man ju köra Ethernet-protokollet över TB så med en adapter fungerar det ju. Frågan är om man då bara får ut 1000Mbit ethernet, antagligen.

Skulle vara fint om man kunde koppla ihop två TB-portar till en virtuell. Skulle vara fint med 40Gbit ut och in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:09
Ursprungligen av acke:

Vad jag förstår kan man inte köra nätverk över TB rakt av som man kan med FW. Däremot så kan man ju köra Ethernet-protokollet över TB så med en adapter fungerar det ju. Frågan är om man då bara får ut 1000Mbit ethernet, antagligen.

Skulle vara fint om man kunde koppla ihop två TB-portar till en virtuell. Skulle vara fint med 40Gbit ut och in.

Med tanke på att man ha 6 stycken portar kommer säkerligen 2 finnas lediga för många.

2st till skärmar
1st till lagring
1st till video / audio i/o

Det finns sedan tidigare nätverkslösningar baserade på PCIe så man tycker någon borde kunna lösa det. Nej, det är inget man bygger upp en större nätverk med men för 2-4 maskiner borde det vara möjligt. Även som du säger - att kunna "bonda" flera portar vore nice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:13
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag tror det blir liknande

Entry
Mac Pro Late 2013
6-Core Intel Xeon
256 GB SSD PCIe
8GB memory
$ 1.799 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 19.900 kr)

Mid
Mac Pro Late 2013
8-Core Intel Xeon
512 GB SSD PCIe
16GB memory
$ 2.499 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 25.900 kr)

High
Mac Pro Late 2013
12-Core Intel Xeon
512 GB SSD PCIe
16GB memory
$ 3.499 (med Apples minst x10 från USD till SEK hamnar vi på ca 39.900 kr)

önskar man på top modellen 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 45.900 kr
önskar man på top modellen 64 GB RAM & 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 59.900 kr
önskar man på top modellen 128 GB RAM & 2 x 512 GB SSD PCIe hamnar man på 72.900 kr

Jag skulle tro maskinerna blir dyrare än ovan. Ser man bara på dagens maskiner så får man en fingervisning.

Good: $2,499.00
Better: $3,799.00
Server: $2,999.00

MacPro Turbine kommer som standard ha mycket mer och dyrare teknik än den befintliga line-upen. Som exempel går ett FirePro W9000 på c:a 29 000 SEK för ETT KORT.

Vi kan hoppas Apple gör som du beskriver men jag skulle inte bli förvånad om de började kring 25 000 SEK och gick upp över 50 000 SEK för "den maskin man vill ha".

Jag skulle även tro mer än 8GB RAM som standard med tanke på hur de fläskat till andra delar. Sedan kan jag tänka mig Apple måste gjort en deal med AMD för tar man list-priser på alla komponenter pratar vi snarare om en dator för c:a 80-100 000 SEK.

Hur tänker du med priserna där @gotfredsen?

Vi skall nog vara glada om instegsmodellen kommer in under $3k. Samtliga Mac Pro har ju 2x FirePro…

Fast å andra sidan... när Apple presenterar sina nya 4kTB2-skärmar för $4.5k stycket, så kanske de vill skona oss lite på datorfronten. Vi behöver ju 3 skärmar var—precis som Schiller påpekade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:24

Jag skulle tro Apple har gjort en del just på GPU-fronten. Det är inte hållbart att ha nästan 60 000 kr för GPU:er som "baseline" så att säga. Kostnaden för AMD är inte i närheten av detta heller för dessa kort - de är i stort sätt lite påkostade Radeon 9870 kort som ligger i 3000 kr klassen för konsument. Hårdvaran där kan nog Apple få loss enormt mycket billigare än "standard OEM retail".

CPU:n är också omtalad då det är oklart om vi pratar 2x6 Cores eller 1x12. Den senare finns inte ännu men kanske är en special-modell i kommande E5-serien från Intel. Never the less talas det här om en kostnad kring 15 - 20 000 SEK bara för CPU:n.

Vad gäller skämar så har ASUS släppt 4K skärmar för c:a 35 000 SEK så Apple kan nog matcha eller ligga under det. Detta var även en 10-bit panel ASUS visat. Genom iOS-enheterna har Apple troligen fenomenala deal:er på just skärmhårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:29

En positiv sak man kan hoppas detta leder till är:

1) En fortsatt utveckling av FCPX och Motion som verkligen nyttjar MacPro Turbine.
2) En ny version av Aperture som verkligen nyttjar MacPro Turbine.
3) En ny version av Logic som verkligen nyttjar MacPro Turbine.
4) En ny version av Compressor som verkligen nyttjar MacPro Turbine. H264 rendering på GPU:erna som ser bra ut tack.

Apple gillar att ha "showcase apps".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:35

Varför gjorde inte Apple den bara lite större, inte ens dubbelt så stor så skulle man kunna få in mer SSD och RAM-platser och kanske en eller två PCI-platser. Målgruppen skulle ta en dubbelt så stor dator för detta, det är jag helt övertygad om. Istället: Jag vet en kul grej, vi gör en liten och rund dator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:40
Ursprungligen av acke:

Varför gjorde inte Apple den bara lite större, inte ens dubbelt så stor så skulle man kunna få in mer SSD och RAM-platser och kanske en eller två PCI-platser. Målgruppen skulle ta en dubbelt så stor dator för detta, det är jag helt övertygad om. Istället: Jag vet en kul grej, vi gör en liten och rund dator!

Jag tror den är ganska bra designad för "prestanda i ett litet format". Troligen enormt effektiv kylning osv.

Det enda jag egentligen saknas är mer intern lagring. 2-4 diskar hade varit väldigt trevligt, nu låter det som vi kan ha 1-2 PCIe diskar. Men jag kan delvis hålla med.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle tro Apple har gjort en del just på GPU-fronten. Det är inte hållbart att ha nästan 60 000 kr för GPU:er som "baseline" så att säga. Kostnaden för AMD är inte i närheten av detta heller för dessa kort - de är i stort sätt lite påkostade Radeon 9870 kort som ligger i 3000 kr klassen för konsument. Hårdvaran där kan nog Apple få loss enormt mycket billigare än "standard OEM retail".

CPU:n är också omtalad då det är oklart om vi pratar 2x6 Cores eller 1x12. Den senare finns inte ännu men kanske är en special-modell i kommande E5-serien från Intel. Never the less talas det här om en kostnad kring 15 - 20 000 SEK bara för CPU:n.

Vad gäller skämar så har ASUS släppt 4K skärmar för c:a 35 000 SEK så Apple kan nog matcha eller ligga under det. Detta var även en 10-bit panel ASUS visat. Genom iOS-enheterna har Apple troligen fenomenala deal:er på just skärmhårdvara.

Det är en ny 1x12 Core CPU å ja priset på den är som alltid omotiverat dyrt dock skall priset bli längre än väntat å inte så dyrt som de tidigare varit med 2 x 6 Core lösningar . 2 x 6 Core lösningar kräver dessutom mer hårdvara.

nya Mac Pro:n har
1 x CPU Sockel
2 x GPU platser (med 2 x 512 MB standard, 2 x 1 GB optional, 2x 2 GB GPU optional, eller 2 x 3 GB GPU optional memory)
4 x RAM platser

ryktas även att SSDe korten har speciela temperatur sensorer på sig vilket gör att det kommer dröja lite innan Mac Pro kompatibla SSDe kort kommer från t.ex OWC

ovanpå respektive GPU plats KAN det placeras en SSDe kort MEN det verkar som om instegs modelen INTE kommer vara förbered för 2 x SSDe utan bara 1 x SSDe ... lite futtigt tycker jag eftersom många vill säkert köpa billigare SSDe via OWC t.ex . För att få möjlighet till 2 x SSDe så måste man köpa just en Mac Pro med 2 x SSDe ...

Senast redigerat 2013-06-12 10:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller skämar så har ASUS släppt 4K skärmar för c:a 35 000 SEK så Apple kan nog matcha eller ligga under det. Detta var även en 10-bit panel ASUS visat. Genom iOS-enheterna har Apple troligen fenomenala deal:er på just skärmhårdvara.

Det ryktas även att Apple har både 4K Cinema skärmar och en monster 5K skärm i labben. Dock enbart prototyper men ändå 5K å ryktet verkar har fått nya vindar eftersom man hittat en OS X Maverick backgrund version med 5K upplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 10:53

5K är en "naturlig" skalning av 27" upplösningen där 4K eller QuadHD är en en "naturlig skalning" av 1080p.

Jag har dock mycket svårt att se MacPro:n landa under 20 000 kr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 11:03
Ursprungligen av acke:

Varför gjorde inte Apple den bara lite större, inte ens dubbelt så stor så skulle man kunna få in mer SSD och RAM-platser och kanske en eller två PCI-platser. Målgruppen skulle ta en dubbelt så stor dator för detta, det är jag helt övertygad om. Istället: Jag vet en kul grej, vi gör en liten och rund dator!

Det ligger betydligt mer bakom storleken och konstruktionen än att de bara ville göra en cool design. Tänk miljöpåverkan energikrav och extremt mycket datorkraft per kubikcentimeter. Skulle inte förvåna mig om dessa kommer klustras i rätt många datacenter i framtiden och för de proffs och semipro's som vill ha en riktigt kraftfull dator med sig på resan eller i en OB-buss kan denna vara idealisk.
Att ha största delen av lagringen separat är ingen direkt nackdel för många användare.
Sen får man ju tänka på att lagring och minne krymper i storlek sett till kapacitet genom åren vilket betyder att senare versioner av denna MP kommer få plats med mer minne och SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 11:14

Som Gordy säger "size does matter". Jag förstår även tanken med större burkar med mer innehåll i också. MacPro Turbine blir flexibel på ett annat sätt. Många "kreatörer" som inte har behov av portabilitet och sitter i Photoshop hela dagarna skulle även uppskatta en mindre låda tror jag överlag. Detta är även en målgrupp som inte generellt har behov av en massa PCIe-kort men likväl vill ha expansion i form av lagring och skärmar.

Det låter även som om MacPro Turbine eller OSX 10.9 kommer få stöd för SLI. Äntligen kanske man ska säga. Eftersom SLI-stödet bakas in i OSX / OpenGL 4.1 kommer även program kunna nyttja detta. Det blir faktiskt unikt och förhoppningsvis ser man över så OpenGL-pipelinen optimeras ordentligt.

Ursprungligen av http://www.apple.com/finalcutpro/:

The new MacPro is coming later this year. And so is a new version of Final Cut Pro.
With support for dual GPUs and 4K broadcast monitoring, Final Cut Pro will be optimized to take advantage of the incredible power built into the new Mac Pro.

Se där!

Hoppas Apple även bygger in stödet för Magic Lanterns 14 bit RAW hack, så att det blir enklare att importera till Aperture och Final Cut Pro X.

http://www.canonrumors.com/2013/05/5d-mark-ii...

Måste säga att detta var det jag var ute efter.
Visst hade det varit trevligt med montera 2.5" SSD men inte hela världen.

Det viktigaste finns ju att uppdatera Ram och SSD.

Dock tror jag att många är way of på priset, jag tror det kommer blir högre.
Basmodellen börjar på närmare 30tkr sedan upp mot 50tkr för den extrema modellen.

Men jag blir glad om det blir mindre givetvis hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:10
Ursprungligen av Gordy:

Det ligger betydligt mer bakom storleken och konstruktionen än att de bara ville göra en cool design. Tänk miljöpåverkan energikrav och extremt mycket datorkraft per kubikcentimeter. Skulle inte förvåna mig om dessa kommer klustras i rätt många datacenter i framtiden och för de proffs och semipro's som vill ha en riktigt kraftfull dator med sig på resan eller i en OB-buss kan denna vara idealisk.
Att ha största delen av lagringen separat är ingen direkt nackdel för många användare.
Sen får man ju tänka på att lagring och minne krymper i storlek sett till kapacitet genom åren vilket betyder att senare versioner av denna MP kommer få plats med mer minne och SSD.

Fast när har det varit viktigt att den kraftfullaste dator ska vara den minsta datorn? Säger det igen, tror ingen skulle offra utbyggsmöjligheter för att ha en så liten dator som möjligt. De skulle kunna klara sig på en Mac mini eller en bärbar med stor skärm.
I datacenter har man rack och jag har svårt att tro att den här datorn som är mer eller mindre omöjlig att rackmontera kommer att slå i datacenter eller cluster sammanhang.
Nej, visst man kan ha allt externt men poängen med en liten dator tappas lite då tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Det finns sedan tidigare nätverkslösningar baserade på PCIe så man tycker någon borde kunna lösa det. Nej, det är inget man bygger upp en större nätverk med men för 2-4 maskiner borde det vara möjligt. Även som du säger - att kunna "bonda" flera portar vore nice.

En liten datafågel har sagt att OS X 10.9 kommer att stödja Thunderbolt IP, ska fungera på samma sätt som Firewire IP.

Ursprungligen av acke:

Varför gjorde inte Apple den bara lite större, inte ens dubbelt så stor så skulle man kunna få in mer SSD och RAM-platser och kanske en eller två PCI-platser. Målgruppen skulle ta en dubbelt så stor dator för detta, det är jag helt övertygad om. Istället: Jag vet en kul grej, vi gör en liten och rund dator!

Då skulle ju ingen köpa alla licencierade TB2 prylar som behövs. Och vi vet ju alla hur trögt utvecklingen av TB tillbehör gått. De gör nåt åt det helt enkelt.

Angående priset, 25999 och uppåt. Nån va redan inne på det tidigare, Apple betalar inte 30000 för ett FirePro, dom betalar 1500.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 19:37
Ursprungligen av acke:

Fast när har det varit viktigt att den kraftfullaste dator ska vara den minsta datorn?.

Det ligger ju lite i begreppet dator. För inte alltför länge sedan så krävde den datorkraft som finns i en iPhone en dator stor som ett helt rum. Apple's målsättning är helt klart att göra små eleganta och kraftfulla datorer. Nya MP är ett bevis för att de lyckas rätt väl med just detta.

Ursprungligen av acke:

Säger det igen, tror ingen skulle offra utbyggsmöjligheter för att ha en så liten dator som möjligt. De skulle kunna klara sig på en Mac mini eller en bärbar med stor skärm. .

Visst och många proffs använder ju faktiskt sådana redan idag. Men en Mac Mini och en bärbar har inte kapacitet att driva så många högupplösta skärmar effektivt och har inte flera separata thunderbolt controllers.

Ursprungligen av acke:

I datacenter har man rack och jag har svårt att tro att den här datorn som är mer eller mindre omöjlig att rackmontera kommer att slå i datacenter eller cluster sammanhang.

Nya MP är inte omöjlig att rackmontera, kommer säkert en hel del smarta och sköna lösningar för rackmontering så snart datorn släppts. Inte många trodde Mac Mini skulle bli en hit i serverhallar, men det blev den. Jag tror nya MP kan bli en jättehit för mindre och medelstora severhallar, om den blir så kapabel, energieffektiv, tyst och driftsäker som Apple hintar om. Möjligtvis kommer det sedan specialversioner utan avancerad grafik med mer intern lagring istället.

Ursprungligen av acke:

Nej, visst man kan ha allt externt men poängen med en liten dator tappas lite då tycker jag.

Många användare vill ju ha mycket externt från datorn för att det underlättar verksamheten och är ofta säkrare om datorn skulle börja brinna t.e.x. eller få fötter.
Men väldigt många användare kommer bara ha MP:n och ett fåtal externa enheter. Andra kommer precis som idag ha väldigt mycket externt.
Företag som UAD, Black Magic, Belkin, LaCie, Magma m.fl. Har redan många bra Thunderbolt-enheter på marknaden som underlättar för pro och semiproanvändare, allt pekar på att marknaden snart kommer svämmas över av ännu fler och ännu bättre TB-enheter.

Senast redigerat 2013-06-12 21:28

Jag gissar på att burken enbart har en CPU plats faktiskt. Ser ju så ut på bilderna.
Därav "endast" 12 cores som max.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 22:44
Ursprungligen av Gordy:

Det ligger ju lite i begreppet dator. För inte alltför länge sedan så krävde den datorkraft som finns i en iPhone en dator stor som ett helt rum. Apple's målsättning är helt klart att göra små eleganta och kraftfulla datorer. Nya MP är ett bevis för att de lyckas rätt väl med just detta.

Ingen säger emot dig att nya MP är liten och elegant. Vad jag säger är att nya MP inte kommer vara tillräckligt för många proffs och garanterat inte för serverlösningar som kommer att gå över till PC eller linux. Antagligen inte så många så att det märks men lite trist är det.

Ursprungligen av Gordy:

Visst och många proffs använder ju faktiskt sådana redan idag. Men en Mac Mini och en bärbar har inte kapacitet att driva så många högupplösta skärmar effektivt och har inte flera separata thunderbolt controllers.

Ursprungligen av Gordy:

Eller PCI-platser eller interna hårddiskplatser. Det var det området som Mac Pro var tänkt att täcka.

Ursprungligen av Gordy:

Nya MP är inte omöjlig att rackmontera, kommer säkert en hel del smarta och sköna lösningar för rackmontering så snart datorn släppts. Inte många trodde Mac Mini skulle bli en hit i serverhallar, men det blev den. Jag tror nya MP kan bli en jättehit för mindre och medelstora severhallar, om den blir så kapabel, energieffektiv, tyst och driftsäker som Apple hintar om. Möjligtvis kommer det sedan specialversioner utan avancerad grafik med mer intern lagring istället.

Min mamma har en porslinshund hon vägrar göra sig av med för att hon fått den av sin mor. Den är inte heller omöjlig att rackmontera, klumpig och skulle ta upp mer utrymme i racket än vad som behövs men det skulle gå.
Du kan inte byta fläktar eller andra delar när datorn är igång. Du måste plocka ned hela datorn när du ska in i den. Den har bara ett strömuttag. Kontakterna sitter helt fel för rack. Detta är inte en dator för en serverhall. Anledningen till att Mac minin funkar är att den just är platt och så liten att man kan klämma in flera stycker i ett 1U utrymme.

Ursprungligen av Gordy:

Många användare vill ju ha mycket externt från datorn för att det underlättar verksamheten och är ofta säkrare om datorn skulle börja brinna t.e.x. eller få fötter.

Ursprungligen av Gordy:

Lite klent argument tycker jag nog.

Ursprungligen av Gordy:

Men väldigt många användare kommer bara ha MP:n och ett fåtal externa enheter. Andra kommer precis som idag ha väldigt mycket externt.
Företag som UAD, Black Magic, Belkin, LaCie, Magma m.fl. Har redan många bra Thunderbolt-enheter på marknaden som underlättar för pro och semiproanvändare, allt pekar på att marknaden snart kommer svämmas över av ännu fler och ännu bättre TB-enheter.

Absolut men det är ju inte det som det handlar om. Det handlar om att Apple med flit puttar bort sina Pro-användare, släpp för släpp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-12 23:04
Ursprungligen av acke:

Vad jag säger är att nya MP inte kommer vara tillräckligt för många proffs och garanterat inte för serverlösningar som kommer att gå över till PC eller linux. Antagligen inte så många så att det märks men lite trist är det.

Tror tvärtom att om nya MP'n levererar det som Apple utlovat och det till ett hyfsat pris så kommer de sälja som smör.
Den tidigare Mac Pron var mer nischad, marknaden och möjligheterna för denna är betydligt större, tror väldigt många av dessa kommer hamna på digitala biografer och hemma hos folk som har större hembioanläggningar finnns ju inte så många HTPC som är förberedda för 4K.

Ursprungligen av acke:

Absolut men det är ju inte det som det handlar om. Det handlar om att Apple med flit puttar bort sina Pro-användare, släpp för släpp.

En viss typ av Proanvändare kanske som om de behöver mac program troligen kommer gå Hackintosh vägen, men Apple behåller nog och vinner över andra typer av pro-användare, för musiker så är ju nya MP plus 2 Thunderbolt skärmar en UAD Apollo 19" Enhet med integrerat ljudkort/dsp/mikrofonförstärkare över TB och en thunderbolt RAID HD är i princip allt man behöver (förutom instrument monitorer och mickar kablar förstås) för riktig high end produktion.

Bevaka tråden