Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT ljuger om trådlösa nätverk igen

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 15:45
Ursprungligen av martinator:

Mitt tips, ha backup, håll koll på datorn och sluta oroa er för världens undergång.
Det här med att sätta saker i relation och perspektiv verkar inte vara experters och journalisters starkaste sida....
/m

Tycker också det överdrivs en del av vissa, men det är ju inte fel att journalister och experter påpekar uppenbara tekniska svagheter så att folks generella säkerhetstänkande ökar några aningar.

Senast redigerat 2013-04-09 16:07
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 16:09
Ursprungligen av Gordy:

Tycker också det överdrivs en del av vissa, men det är ju inte fel att journalister och påpekar brister så att folks generella säkerhetstänkande ökar några aningar.

Deras säkerhetstänkande ökar inte utan det är enbart rädslan som ökar,rädslan för det okända för folk i allmänhet har inte ork eller kunskap att sätta sig in i hur det fungerar.
I mitt område så är det +180 lägenheter och vi var först i stan med att bygga vårat egna intranät och ansluta oss mot internet.
Än idag är det någon som inte klarar av att läsa en manual utan sätter nätverkskabeln fel i routern så dom släcker internet för flera.
Folk klarar inte av att sätta på krypteringen och bara för att någon domedags profet i form att "IT-expert" blir det inte bättre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 16:27
Ursprungligen av lappen71:

Deras säkerhetstänkande ökar inte utan det är enbart rädslan som ökar

Tror säkerhetstänket ökar en del hos vissa och att vara rädd är inte bara negativt det innebär ofta att man blir försiktigare vilket inte är helt fel.

Ursprungligen av lappen71:

Folk klarar inte av att sätta på krypteringen och bara för att någon domedags profet i form att "IT-expert" blir det inte bättre.

Som sagt det blir nog faktiskt det för även om de flesta inte bryr sig så är det ju alltid några som tar till sig sådan information och säkrar upp sig på olika sätt och vis.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 16:44
Ursprungligen av Gordy:

Tror säkerhetstänket ökar en del hos vissa och att vara rädd är inte bara negativt det innebär ofta att man blir försiktigare vilket inte är helt fel.

Spelar ingen roll att deras säkerhetstänkande ökar när dom inte har kunskap att veta hur dom ska göra.

Ursprungligen av Gordy:

Som sagt det blir nog faktiskt det för även om de flesta inte bryr sig så är det ju alltid några som tar till sig sådan information och säkrar upp sig på olika sätt och vis.

Som sagt spelar ingen roll när dom inte vet hur man ska göra och klarar inte av att ta reda på heller.

Som martinator sa.

Citat:

Känner någon här inne till ETT enda fall där en persons hemliga data blivit stulet via ett trådlöst närverk på en centralstation?

SVT kör med onödig skrämselpropagande istället för att informera och utbilda.
Men det innebär inte lika höga tittarsiffror som sensationsjournalistik.

Ursprungligen av jas:

Åsså äter det väl en del bandbredd!?

Framförallt ökar responstiderna markant. Bandbredden kan vara mer eller mindre oförändrad leverantören av VPN-tjänsten har väl dimensionerad bandbredd och hårdvara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 17:07
Ursprungligen av lappen71:

Som sagt spelar ingen roll när dom inte vet hur man ska göra och klarar inte av att ta reda på heller.

De flesta klarar av att ta reda på hur man säkrar upp sig men de flesta bryr sig inte. Men finns såklart undantag.

Ursprungligen av lappen71:

Som martinator sa.
SVT kör med onödig skrämselpropagande istället för att informera och utbilda.
Men det innebär inte lika höga tittarsiffror som sensationsjournalistik.

Det är just att informera de gör när när de visar sådana inslag som detta, sedan har ju ofta SVT djupare information på nätet och visar dessutom ibland program som tar upp IT-säkerhet på lite längre tid än ett kort nyhetsinslag kan göra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 17:09

@zappee: Det kommer fler, info finns på deras hemsida.

Senast redigerat 2013-04-09 23:00
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-09 18:28
Ursprungligen av kenjon:

Det kommer fler, info finns på deras hemsida.

Hittar inte, någon länk?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 18:55
Ursprungligen av Gordy:

De flesta klarar av att ta reda på hur man säkrar upp sig men de flesta bryr sig inte. Men finns såklart undantag.

Nej dom gör faktiskt inte det.Du överskattar gemene mans kunskaper.

Ursprungligen av Gordy:

Det är just att informera de gör när när de visar sådana inslag som detta, sedan har ju ofta SVT djupare information på nätet och visar dessutom ibland program som tar upp IT-säkerhet på lite längre tid än ett kort nyhetsinslag kan göra.

Nej dom skrämmer upp folk.Utnyttjar folks okunskap.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 19:11
Ursprungligen av lappen71:

Nej dom gör faktiskt inte det.Du överskattar gemene mans kunskaper.

Nej det är inte särskilt svårt att lära sig mer om detta om man är intresserad eller be någon mna känner om hjälp alternativt skaffa professionell hjälp.

Ursprungligen av lappen71:

Nej dom skrämmer upp folk.Utnyttjar folks okunskap.

Man utnyttjar knappast någons okunskap genom att informera. Snarare så uppmuntrar man ju folk att skaffa sig mer kunskap. Något vissa gör.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 19:14
Ursprungligen av Gordy:

Nej det är inte särskilt svårt att lära sig mer om detta om man är intresserad eller be någon mna känner om hjälp alternativt skaffa professionell hjälp.

Jag är fruktansvärt intresserad av kvantfysik men har oerhört svårt att lära mig så din teori fallerar.

Ursprungligen av Gordy:

Man utnyttjar knappast någons okunskap genom att informera. Snarare så uppmuntrar man ju folk att skaffa sig mer kunskap. Något vissa gör.

Jo i detta fall utnyttjar man folks okunskap när man "informerar" om en sak som det inte finns ens ett dokumenterat fall av.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 20:41
Ursprungligen av lappen71:

Jag är fruktansvärt intresserad av kvantfysik men har oerhört svårt att lära mig så din teori fallerar.

Min teori fallerar inte, att som du gör jämföra djupa kunskaper i kvantfysik med att säkra upp sin trådlösa kommunikation är en tankevurpa av guds nåde.

Ursprungligen av lappen71:

Jo i detta fall utnyttjar man folks okunskap när man "informerar" om en sak som det inte finns ens ett dokumenterat fall av.

Det finns massvis av dokumention om att trädlösa nätverk och mobilkommunikation hackats och avlyssnats.

Har du förresten sett inslaget själv?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 20:57
Ursprungligen av Gordy:

Min teori fallerar inte, att som du gör jämföra djupa kunskaper i kvantfysik med att säkra upp sin trådlösa kommunikation är en tankevurpa av guds nåde.

Nej det är ingen tankevurpa för du likställer intresse med förmåga att lära sig.
Vem har skrivit "djupa kunskaper" inte jag alla fall men eftersom du gör det innebär det att man måste ha djupa kunskaper för att förstå nätverkssäkerhet. Ändå svårare för gemene man och understryker min uppfattning.

Ursprungligen av Gordy:

Det finns massvis av dokumention om att trädlösa nätverk och mobilkommunikation hackats och avlyssnats.

Har du förresten sett inslaget själv?

Så det finns dokumentation att Herr och Fru Svensson fått sina telefoner hackade på Max och McDonalds när dom använt deras Wifi.
Intressant.Länk tack.

Rena rama skrämselpropaganda som är under en seriös reporters värdighet att framföra på ett sådant sätt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-09 21:27
Ursprungligen av lappen71:

Nej det är ingen tankevurpa för du likställer intresse med förmåga att lära sig.

Klart det var en tankevurpa det var du som drog upp kvantfysik de flesta inser nog att lära sig att säkra upp sin trådlösa kommunikation är betydligt lättare. Tar ofta bara några minuter att göra även för en relativ nybörjare.

Ursprungligen av lappen71:

Vem har skrivit "djupa kunskaper" inte jag alla fall men eftersom du gör det innebär det att man måste ha djupa kunskaper för att förstå nätverkssäkerhet. Ändå svårare för gemene man och understryker min uppfattning.

Nej man behöver inte speciellt djupa kunskaper för att säkra upp sin nätverkssäkerhet därav din tankevurpa.

Ursprungligen av lappen71:

Så det finns dokumentation att Herr och Fru Svensson fått sina telefoner hackade på Max och McDonalds när dom använt deras Wifi.
Intressant.Länk tack.

Att det hackas mobiler och datorer med hjälp av öppna nätverk och BT är knappast en hemlighet.

Ursprungligen av lappen71:

Rena rama skrämselpropaganda som är under en seriös reporters värdighet att framföra på ett sådant sätt.

Så du såg inte inslaget då? För din beskrivning stämmer inte med verkligheten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 21:30
Ursprungligen av jas:

Hittar inte, någon länk?

Nej, men Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien är på gång. Men när….

Edit: Irland och Portugal kommer också enligt Fogg.

Senast redigerat 2013-04-09 22:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 21:43
Ursprungligen av Gordy:

Klart det var en tankevurpa det var du som drog upp kvantfysik de flesta inser nog att lära sig att säkra upp sin trådlösa kommunikation är betydligt lättare. Tar ofta bara några minuter att göra även för en relativ nybörjare.

Nej det är ingen tankevurpa för du drog parallelen att bara man har intresset kan man lära sig.
Jag har intresse av kvantfysik men har svårt för det.Många är intresserade att lära sig om datorer och säkerhet men klarar inte av det..

Ursprungligen av Gordy:

Nej man behöver inte speciellt djupa kunskaper för att säkra upp sin nätverkssäkerhet därav din tankevurpa.

Det är inte min erfarenhet eftersom jag får springa runt i området och hjälpa folk att sätta upp sina trådlösa nätverk.
Så nej fast viljan finns hos många går det bara inte.

Ursprungligen av Gordy:

Att det hackas mobiler och datorer med hjälp av öppna nätverk och BT är knappast en hemlighet. Så du såg inte inslaget då? För din beskrivning stämmer inte med verkligheten.

Nu var det du som påstod att det fanns dokumenterade fall så nu vill jag se bevis på att Herr och Fru Svensson fått sina telefoner kapade på Max eller McDonalds.
Eftersom inslaget riktar sig till vanliga Svenssons och det är sådana öppna nätverk dom använder.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-09 22:53

"Herr och Fru Svensson fått sina telefoner kapade på Max eller McDonalds."

Nur är det snarare Herr och Fru affärsfolk på flygplats eller järnvägsstation som är riskgruppen.

Tror aldrig jag sett någon koppla upp sig på hamburgerhak, än mindre några skummisar.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-09 22:55
Ursprungligen av kenjon:

Nej, men Tyskland, Frankrike, Österrike och Italien är på gång. Men när….

Edit: Irland och Portugal kommer också enligt Fogg.

Ser att jag för att förstå svaret måste fråga vad som avsågs med "Det kommer flera."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 22:57

Aha, menade du fler operatörer, inte fler länder?

Edit, jag svarade @zappee först, men såg nu att jag klickade på fel knapp, så det blev inget citerande

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-09 23:53
Ursprungligen av jas:

"Herr och Fru Svensson fått sina telefoner kapade på Max eller McDonalds."

Nur är det snarare Herr och Fru affärsfolk på flygplats eller järnvägsstation som är riskgruppen.

Tror aldrig jag sett någon koppla upp sig på hamburgerhak, än mindre några skummisar.

Så du har kollat alla som surfar med sina telefoner om dom använder deras öppna nät?
Faktum är att många märker inte ens av att telefonen kopplar upp sig mot Wifi eftersom dom inte har inställt att den ska fråga när det finns tillgängliga nät.
Har själv varit med om att den kopplat upp sig utan att jag tänkt på det men då jag upptäckte det har jag slagit på VPN.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-10 00:11
Ursprungligen av lappen71:

Så du har kollat alla som surfar med sina telefoner om dom använder deras öppna nät? :

I bonnhålan jag håller till finns det fler hamburgerhak än det finns smartphoneanvändare verkar det som;-P

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2013-04-10 02:59
Ursprungligen av jas:

"Herr och Fru Svensson fått sina telefoner kapade på Max eller McDonalds."

Nur är det snarare Herr och Fru affärsfolk på flygplats eller järnvägsstation som är riskgruppen.

Tror aldrig jag sett någon koppla upp sig på hamburgerhak, än mindre några skummisar.

Man får väl sätta risken i relation till känsligheten av det material dom kan tänkas komma åt.
Loggar man in på sitt mailkonto via öppet wifi så finns chansen att du "ger" bort lösenordet.
Arp- poisioning och ett par wireshark filter kan väl snart varenda p12:a hantera. Finns färdigt till usb bootbara linux distributioner.

Bevaka tråden